(Wasted spark) Mitä tarvitsee ja kuinka kytketään?

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

(Wasted spark) Mitä tarvitsee ja kuinka kytketään?

Post by Herb »

Eli omassa 405:ssa on Megasquirt extra koodilla (en muista mikä) ja tällä hetkellä siinä on GTi koneen vakio sytkä joka on aivan itsenäinen. Mutta hyllystä löytyisi yksi Pösön vakio hukkakipinä puola (Bosch) ja olisi tarkoitus laittaa se tuohon megan kautta. Joten mitä muuta se tarvitsee kuin se puolan ja minkälainen on tuon puolan kytkentä? Ainii ja nokkapyörässä on 4 tappia josta Hall haistelee kampikulman...
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

1. Tarviit erilaisen triggeröinnin. Sun nykynen triggeröinti kertoo koska heitetään kipinä mutta se ei kerro kummalla kierroksella kampura menee nokkaan nähden, ilman sitä tietoa ei hukkakipinäpuolaa voi käskyttää. Jakajasysteemissä pyörijä osoittaa aina oikeaan tulppaan päin, ja kipinä menee sinne minne pitää.

Kampuralta jos triggaa, tarvii vähintää 4-1 hammastuksen eli 3 tappia ja tyhjä väli. Nokalta voi periaateessa triggeröidä sillä tekniikalla että noita 4-1 tappeja on 2 settiä peräkkäin eli 6 tappia ja 2 tyhjä väliä 180 asteen välein. Helpointa on suosiolla vaihtaa 60-2 vauhtipyörä, noitten tappien pitää olla todella tarkasti oikeilla kohdilla että homma toimii.

2. Tarviit sytkäyksikön antamaan puolalle maita. Sopiva on Bosch 0 227 100 200 tai 203 loppunen. Tarvikeosa toimii tässä kohtaa myös.

3. Puolalle viedään +12V bensapumpun releen kautta, ja yksiköstä sitten maat molemmille keloille. Joissain puolissa on 4-napainen liitin, se ylimääräinen pinni on samaa rautaa +12V pinnin kanssa ja siihen voi kytkeä häiriökuristimen.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Tuo selventikin asiaa jo kummasti. Nyt vaa pikkuhiljaa rakenteleen...

Kiitoksia tiedoista... :D
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

TVH wrote:2. Tarviit sytkäyksikön antamaan puolalle maita. Sopiva on Bosch 0 227 100 200 tai 203 loppunen. Tarvikeosa toimii tässä kohtaa myös.
Löytyykö 203-malliin jostain kytkentäkaaviota vai onko sama kuin 200-mallissa? Jossain threadissa ehdotettiin myös 204-loppuista? Täytyykö näissä nyt itse rukata dwell-timet kohdalleen megasquirtilla? Puolana tarkoitus käyttää Boschin 2x2 suorasytkäpuolaa.
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

MikZ wrote:
TVH wrote:2. Tarviit sytkäyksikön antamaan puolalle maita. Sopiva on Bosch 0 227 100 200 tai 203 loppunen. Tarvikeosa toimii tässä kohtaa myös.
Löytyykö 203-malliin jostain kytkentäkaaviota vai onko sama kuin 200-mallissa? Jossain threadissa ehdotettiin myös 204-loppuista? Täytyykö näissä nyt itse rukata dwell-timet kohdalleen megasquirtilla? Puolana tarkoitus käyttää Boschin 2x2 suorasytkäpuolaa.
203 malli on kuin 200 mutta siinä on ne 200 mallin kaksi tyhjää pinniä myös käytössä kolmannelle päätteelle. Molemmat yksiköt vaatii dwellin ohjauksen Megasta, laittaa ensin vaikka 3.3ms running dwell ja lähtee siitä nostamaan 0.1ms kerrallaan kunnes käy ilman ongelmia. Itselläni sopiva arvo Pösön puolan kanssa oli 4.0ms.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
MikZ
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Sun Jun 26, 2005 0:06
Location: Lahti

Post by MikZ »

TVH wrote:203 malli on kuin 200 mutta siinä on ne 200 mallin kaksi tyhjää pinniä myös käytössä kolmannelle päätteelle. Molemmat yksiköt vaatii dwellin ohjauksen Megasta, laittaa ensin vaikka 3.3ms running dwell ja lähtee siitä nostamaan 0.1ms kerrallaan kunnes käy ilman ongelmia. Itselläni sopiva arvo Pösön puolan kanssa oli 4.0ms.
Tämä selvä. Kiitos tiedosta.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Mikäs anturi siihen vaihelaatikon päälle sitten laitetaan "lukemaan" tuota vauhtipyörän hammastusta? Löytys se vakio anturi mikä mulla oli vakio koneessa kiinni eli onko se inkuktiivinen vai mikä se on? Ja mihin se kytketään sitten ruuttaan kiinni? Käykö kenties sama paikka missä mulla on tällä hetkellä HALL kiinni???
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Herb wrote:Mikäs anturi siihen vaihelaatikon päälle sitten laitetaan "lukemaan" tuota vauhtipyörän hammastusta? Löytys se vakio anturi mikä mulla oli vakio koneessa kiinni eli onko se inkuktiivinen vai mikä se on? Ja mihin se kytketään sitten ruuttaan kiinni? Käykö kenties sama paikka missä mulla on tällä hetkellä HALL kiinni???
Se on VR-tyyppinen anturi, ja se tarvii signaalimuuntimen että sen voi kytkeä squirttiin kiinni.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Mistä sais semmosen muuntimen? Ja kuinka se sitten kytketään ja mihin?
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Post Reply