Ms muuttaa imuilman lt mukaan polttoaineen määrää liikaa siinä "vakiona" olevan "kartan" mukaan. Kylmänä hego korjaus on 80% luokkaa kun taas kuumana 110% jotta seossuhde pysyisi samana. Kuumana käynnistettäessä hego korjaus ei ole toiminnassa 30sec ajan ja tämän ajan voi moottori olla liian laihalla johtuen lämmön johtumisesta tai muuten vaan kuumasta imuilmasta (varsinkaan kun ase ei mene päälle 71c jälkeen, toivottavasti korjaavat sen(kin) pian; koodi 29?).
Koodista 25v lähtien msnextrassa oleva Coolant or IAT Correction to Air Density Calculations jopa toimii jo nykyisin ja kannattaa kokeilla vaikka seuraavia arvoja (tuskin kuitenkaan pajoa tästä tavii muuttaa?):
-15c 88%; 0c 92%; 10c 95%; 20c 100%; 30c 100%, 40c 101%; 50c 103%.
Korjauksen pyörintänopeudet 4 syl: vähenee 2000rpm alkaen jonka jälkeen loppuu 4000rpm. (eli korjaus päällä vain alhaisilla map arvoilla)
En ole testannut yli 40c lämpötiloja koska on talvi mutta mitä hallissa olen käytellyt niin hego korjaus pysyy +- 5% luokassa mikä on normaalia.
Polttoainekartta säädetään siis kohdalleen mahdollisimman vakiossa lt:ssa eli ed tapauksessa 20-30 asteen välissä eli kesällä eli tässä lt:ssä hego korjaus pitäisi olla koko normaaliajokartan läpi 100% 100% tiheydellä
Mahdollisesti voi joutua kiihdytysrikastusta lisäämään hieman pienillä tp arvoilla (liikkelle lähdettäessä alhainen rpm-> map nousee jt:ltä nopeasti = vähemmän korjauksen tarvetta isommilla map arvoilla)= myös decel vähennystä pitää vähentää.
Eli seossäädöstä tuleen nopeampi kun hego korjauksen ei tarvii olla kuin muutama prosentti (1% (contr step) korjaus kestää annetun ajan (ign events ~30))
Seossuhde ei siis muutu hego korjauksen ollessa päällä periaatteessa yhtään, nopeutuu vaan. Ilman hegokorjausta muttuu siis reilustikkin mutta oikeaan suuntaan.
Kirjoitelkaan auttoiko/toimiiko muillakin kun mulla.
J-M
Ilman lämpötilan mukaan tapahtuva ilman tiheyden korjaus
Moderator: Masi_K
Kokeilin ja heitti heti reilusti lahalle 10 asteen pakkasessa koneen ollessa kuuma ja imulämpötila +6 astetta. Koitin antaa lisää gasoa nostamalla korotus % 50asteen mittapisteestä, mut ei vaikutusta.
EDIT: Laitonkin coolat correction enkä IAT... Koklaan uudestaan.
EDIT: Laitonkin coolat correction enkä IAT... Koklaan uudestaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Toimii ! Tyhjäkäynti lämpimällä imuilmalla parantu kertaheitolla. Huono ? puoli on että herkkyys pienillä kaasupolkimen avautumilla pieneni kovasti. Tämä tosin helpottaa kaupunki ajamista aikapaljon.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Itse olen kärsinyt myöskin imuilman lämpötilanvaihteluiden aiheuttamasta seosten heittelystä.
Imuilman lämmöllä 5,6C datalog näyttää Gair:ksi 105 (AFR13,5). Tämä täsmää airdenfactor.inc:ssä olevaan Fahrenheitlämpötilan 42,08 rikastukseen 105T kanssa.
Vastaavasti imuilman lämmöllä 28,3C Gair on 97 (AFR18,7), mikä täsmää airdenfactor.inc:ssä olevaan Fahrenheitlämpötilan 82,94 rikastukseen 97T kanssa.
Siispä kuvittelenkin että muokkaamalla tuon airdenfactor.inc taulukon xxT -arvoja sopiviksi, saisin ilman lämpötilakorjakset kohdilleen, ja seoksen pysymään lähempänä stoikiometrista imuilman lämpötilan vaihteluista riippumatta.
Käytännössä tuo taitaa tarkoittaa sitä että korjattu airdenfactor.inc pitänee kopioida mtCfg:n ja car1:n alle sekä ajaa purkille?
- KV
Imuilman lämmöllä 5,6C datalog näyttää Gair:ksi 105 (AFR13,5). Tämä täsmää airdenfactor.inc:ssä olevaan Fahrenheitlämpötilan 42,08 rikastukseen 105T kanssa.
Vastaavasti imuilman lämmöllä 28,3C Gair on 97 (AFR18,7), mikä täsmää airdenfactor.inc:ssä olevaan Fahrenheitlämpötilan 82,94 rikastukseen 97T kanssa.
Siispä kuvittelenkin että muokkaamalla tuon airdenfactor.inc taulukon xxT -arvoja sopiviksi, saisin ilman lämpötilakorjakset kohdilleen, ja seoksen pysymään lähempänä stoikiometrista imuilman lämpötilan vaihteluista riippumatta.
Käytännössä tuo taitaa tarkoittaa sitä että korjattu airdenfactor.inc pitänee kopioida mtCfg:n ja car1:n alle sekä ajaa purkille?
- KV
Terveisin, Kari Vänttinen
Juu se koodi pitää kääntää uudestaan, jotta se menee purkille sekä kopioida se car 1 alle.
Uusin 029L koodi näyttää oikeen käppyrällä tuon korjauksen. Näpyttelin nämä asetukset siihen. Käppyrä ei ole tasainen vaan nousee yhdessä kohtaa ja laskee toisessa. Lienee OK ?
Uusin 029L koodi näyttää oikeen käppyrällä tuon korjauksen. Näpyttelin nämä asetukset siihen. Käppyrä ei ole tasainen vaan nousee yhdessä kohtaa ja laskee toisessa. Lienee OK ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ilman lämpötilan mukaan tapahtuva ilman tiheyden korjaus
mistä tämän saa toimaan vai onko ms2 erilainen ja miksi ei saa olla päällä täyskaasulla?cybo wrote: Mon Feb 13, 2006 17:22
Korjauksen pyörintänopeudet 4 syl: vähenee 2000rpm alkaen jonka jälkeen loppuu 4000rpm. (eli korjaus päällä vain alhaisilla map arvoilla)
Re: Ilman lämpötilan mukaan tapahtuva ilman tiheyden korjaus
Ms2 ja etenkin uusimmissa koodeissa systeemi on erillainen. Se on ikäänkuin nurinkurin. Niissä se käyrä on ideal gas flow ja sä poikkeutat sitä tarpeen mukaan. Suurilla kierroksilla vaikutus vähenee.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII