Liikaa soppaa?
Moderator: Masi_K
Re: Liikaa soppaa?
Se venttiili ei sulkeudu tiiviisti ollenkaan, siellä näkyy olevan sellainen ohituskanava, eli ilmaa kulkee lävitse vaikkei ole johto kiinni lainkaan.
DC:tä muuttaessa tapahtuu muutosta, puhaltamalla venttiilin lävitse sen havaitsee parhaiten. Karan liike silmämääräisesti on kyllä todella pieni.
Venttiilin ohjaustaajuutta muuttamalla saa sen karan sulkeutumaan lähes kokonaan, pienemmällä taajuudella se pörisee auki-kiinni koko ajan, niinhän sen pitääkin, eli taajuuden noustessa avautuma pienenee, riittävän korkealla taajuudella se ei enää aukea ollenkaan.
Minulla on sellainen mielikuva tästä venttiilistä että se laskee suljettuna juuri sen verran ilmaa läpi kun kone tyhjäkäynnillä tarvitseekin. Kaasuläppäkin on karvan verran raollaan, sen rajoitus on säädetty tehtaalla pienellä ruuvilla mikä näyttää olevan sinetöity lakalla.
Sen DT:n mittaaminen ei kyllä minulta onnistu. Saakohan sen suuttimen mallin perusteella selville?
Uusi ilmiö tuli myös esiin, kun lähestytään WUE:n loppumista kierrokset alkaa humpata ja WUE täppä vilkkuu kierrosten tahdissa. Myös lämpömittarin lukema poukkoilee hieman, eli arvelisin että latausjännitteen muutos (logissa 13.9v, 0.1v piikkejä satunnaisesti ylös ja alas) saa aikaan sen, myös logissa näkyy pientä vipotusta.
Tsekkaanpa maadoitukset, kaikki anturit on maadoitettu samaan pisteeseen kuin purkkikin. Anturien johdot on vedetty eripuolelta moottoria kuin sytkä ja suuttimet.
DC:tä muuttaessa tapahtuu muutosta, puhaltamalla venttiilin lävitse sen havaitsee parhaiten. Karan liike silmämääräisesti on kyllä todella pieni.
Venttiilin ohjaustaajuutta muuttamalla saa sen karan sulkeutumaan lähes kokonaan, pienemmällä taajuudella se pörisee auki-kiinni koko ajan, niinhän sen pitääkin, eli taajuuden noustessa avautuma pienenee, riittävän korkealla taajuudella se ei enää aukea ollenkaan.
Minulla on sellainen mielikuva tästä venttiilistä että se laskee suljettuna juuri sen verran ilmaa läpi kun kone tyhjäkäynnillä tarvitseekin. Kaasuläppäkin on karvan verran raollaan, sen rajoitus on säädetty tehtaalla pienellä ruuvilla mikä näyttää olevan sinetöity lakalla.
Sen DT:n mittaaminen ei kyllä minulta onnistu. Saakohan sen suuttimen mallin perusteella selville?
Uusi ilmiö tuli myös esiin, kun lähestytään WUE:n loppumista kierrokset alkaa humpata ja WUE täppä vilkkuu kierrosten tahdissa. Myös lämpömittarin lukema poukkoilee hieman, eli arvelisin että latausjännitteen muutos (logissa 13.9v, 0.1v piikkejä satunnaisesti ylös ja alas) saa aikaan sen, myös logissa näkyy pientä vipotusta.
Tsekkaanpa maadoitukset, kaikki anturit on maadoitettu samaan pisteeseen kuin purkkikin. Anturien johdot on vedetty eripuolelta moottoria kuin sytkä ja suuttimet.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
0.1V tirinä akkujännitteessä on todella pientä eikä aiheuta suoralta kädeltä mitään tilannetta. Samoin myös parin asteen vipotus lämpötilaiedoissa. Toki juuri hitaasti nouseva signaali ja siinä viipotusta aiheuttaa tuommoista juuri lopussa tapahtuvaa wue on/off.
DT hakuun tarpeeksi lähelle seosmittarin avulla löytyy ohje foorumilta. Se edellyttää että kone käy tyhjää ryntäämättä. Eli poraat sinettilakan pois ja käännät läpästä vähä lisää. Tommoinen lyhytliikkeinen ja ilmeisen vaikeatoiminen venttiili voi olla hankala saada toimimaan kunnolla. Sitä vaikeuttaa vielä se kun ve yms on alkuvaiheessa pielessä.
DT hakuun tarpeeksi lähelle seosmittarin avulla löytyy ohje foorumilta. Se edellyttää että kone käy tyhjää ryntäämättä. Eli poraat sinettilakan pois ja käännät läpästä vähä lisää. Tommoinen lyhytliikkeinen ja ilmeisen vaikeatoiminen venttiili voi olla hankala saada toimimaan kunnolla. Sitä vaikeuttaa vielä se kun ve yms on alkuvaiheessa pielessä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Nyt on tyhjäkäynti säädetty läpällä, tuntuu toimivan. TPS kalibroitu uudelleen ja tyhjiksen ohjaus otettu pois käytöstä.
Kumma kyllä tyhjäkäynti venttiili ohjaa silti tyhjäkäyntiä. Pistoke irrallaan toimii niinkuin pitääkin mutta pistoke kytkettynä huutaa 2000 tyhjäkäyntiä
DT arvot sain suuttimien tyypin perusteella Finjectorilta, yksilökohtaisia eroja tietenkin on mutta eiköhän ne jo ole lähellä todellisia.
VE taulukkoa vedetty taas reilusti laihemmalle ja AFR tuntuu vähitellen olevan vähän siellä päin missä pitääkin. Oudon pieniä arvoja (12-13)tuli tyhjäkäyntialueen soluihin mutta noilla suuttimilla varmaan lähellä totuutta.
Sytytyskartassa on ihme kuoppa siinä tyhjäkäynnin tietämissä ja luultavasti se aiheuttaa vaeltelua tyhjäkäytiin. Vähän tasoittelin kuoppaa ja tilanne tuntui paranevan edelleen
Vakuumialuella kone tuntuu jo kohtuullisen hyvältä, ihmettelin sitä ettei ahdot nouse lainkaan vaikka tuo tyhjäkäynnin selvittelyssä tulleet korkeat kierrokset, välillä yli 4000, ois luullut jo herättäneen ahtimen. Ahtimena siis td04hl-19t, joka ei nyt mikään tolkuton ämpäri ole.
Selvisipä sitten asiaa tutkiessani että dumppi on auki koko ajan, myös moottori sammutettuna. Kyllähän se suhina kuului mutta oletin sen kuuluvan imupuolelta.
Kumma kyllä tyhjäkäynti venttiili ohjaa silti tyhjäkäyntiä. Pistoke irrallaan toimii niinkuin pitääkin mutta pistoke kytkettynä huutaa 2000 tyhjäkäyntiä

DT arvot sain suuttimien tyypin perusteella Finjectorilta, yksilökohtaisia eroja tietenkin on mutta eiköhän ne jo ole lähellä todellisia.
VE taulukkoa vedetty taas reilusti laihemmalle ja AFR tuntuu vähitellen olevan vähän siellä päin missä pitääkin. Oudon pieniä arvoja (12-13)tuli tyhjäkäyntialueen soluihin mutta noilla suuttimilla varmaan lähellä totuutta.
Sytytyskartassa on ihme kuoppa siinä tyhjäkäynnin tietämissä ja luultavasti se aiheuttaa vaeltelua tyhjäkäytiin. Vähän tasoittelin kuoppaa ja tilanne tuntui paranevan edelleen

Vakuumialuella kone tuntuu jo kohtuullisen hyvältä, ihmettelin sitä ettei ahdot nouse lainkaan vaikka tuo tyhjäkäynnin selvittelyssä tulleet korkeat kierrokset, välillä yli 4000, ois luullut jo herättäneen ahtimen. Ahtimena siis td04hl-19t, joka ei nyt mikään tolkuton ämpäri ole.
Selvisipä sitten asiaa tutkiessani että dumppi on auki koko ajan, myös moottori sammutettuna. Kyllähän se suhina kuului mutta oletin sen kuuluvan imupuolelta.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Ms todennäköisesti pistää off tilassa ohjauksen 0volttia mut mitä tekee sitten loppu piirilevy niin sitä ei tiedä. Töpseli irti hän on sama tilanne kuin ohjaus nollilla. Melkein tehtävä niin että laitettava venttiili warmup tilassa koko kartan alueelta samalle dc arvolle mikä vastaa suljettua venttiiliä.
Tai venttiili pois ja tulpattava reijät.
Jos ve arvot muualla vaikuttaa ok lta niin sit ei tarvii tehä mitään. Muuten hieman muutat reqfuelia ja skaalaat ve karttaa ylöspäin. Ohje siihen löytyy manuaalista/googlella.
Tai venttiili pois ja tulpattava reijät.
Jos ve arvot muualla vaikuttaa ok lta niin sit ei tarvii tehä mitään. Muuten hieman muutat reqfuelia ja skaalaat ve karttaa ylöspäin. Ohje siihen löytyy manuaalista/googlella.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Läpällä säädetty tyhjäkäynti tuntuu toimivan. Dumpilla viskattu kuikkaa ja alkaa jo kaasua painaessa hieman ahdotkin nousemaan.
Seoksia edelleen rankasti laihennettu ja tuntuu projekti vähitellen etenemään.
Vieläkin on kierroksilla AFR jotain 10:n luokkaa ja ekat tulpan paskottu joten lisää laihennusta tarvitaan.
Seoksia edelleen rankasti laihennettu ja tuntuu projekti vähitellen etenemään.
Vieläkin on kierroksilla AFR jotain 10:n luokkaa ja ekat tulpan paskottu joten lisää laihennusta tarvitaan.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Hienoa



Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Karttaa laihennettu edelleen kierrosalueelta mutta moottori "kuolee" siellä 5500rpm jälkeen, enimmillään käy 6100rpm. Aivan kuin napsauttaisi virrat pois, kierrosten laskiessa poksauttaa putkeen ja jää käymään kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan. Ei siis ammu sellaista kiväärin laukausta vaan maltillinen poksaus kuin shamppanjapullon korkista. AFR kympissä ja sankka savu putkesta.
Ei tule mitään lost syncia, ei mitään virheilmoitusta, kellossa juoksee sekunnit katkeamatta, kierroslukurajoittimet eivät aktivoidu, RPM sync vihreänä. Ne aiemmin mainitsemani Lost Syncit tuli vaan siitä Burn nappulan painamisesta tai moottorin sammumisesta, ei siis mistään muusta kummemmasta.
Epäilin puolien latausajan olevan pielessä muttei silläkään ollut yhtään mitään vaikutusta, Tunerin oletus 3.5ms jota pudottelin alemmas. Tässähän on Volvon omat hukkakipinäpuolat jotka pitäisi olla riittävät kipinän suhteen kohtalaisen korkeillekin kierroksille ja ahdoille. Ajatuksena tuolle latausajan pudottamiselle oli se että kierrosten noustessa sytkäpäätteiden virranrajoitus puuttuisi peliin jos latausaika olisi liian pitkä = latausaikojen väli ei olisi riittävä. Koeiltu myös toisilla tulpilla, alkuperäiset Volvon tulpat jotka ovat Volvomiesten mukaan ainoat oikeat, ei mitään vaikutusta.
Miten tuo Tunerin General Settings ->Baro Sensor Settings -> Upper Limit ja Lower Limit arvo, pitääkö siinä olla normaalin ilmanpaineen arvot vaiko moottorin maksimi ja minimiarvot? Nythän siellä on max. 108 ja min. 80 Kpa, pitääkö ne ollakin esim. 210 ja 30Kpa jotta boksi ymmärtää koko vakuumi- ja ahtoalueen? Nyt tuo "kuolema" tulee kohta sen jälkeen kun ahdot alkavat nousta paineen puolelle.
Edit: Ei kelpaa Tunerille sellaiset Kpa lukemat mitä konelle ois max. ja min.
Ei tule mitään lost syncia, ei mitään virheilmoitusta, kellossa juoksee sekunnit katkeamatta, kierroslukurajoittimet eivät aktivoidu, RPM sync vihreänä. Ne aiemmin mainitsemani Lost Syncit tuli vaan siitä Burn nappulan painamisesta tai moottorin sammumisesta, ei siis mistään muusta kummemmasta.
Epäilin puolien latausajan olevan pielessä muttei silläkään ollut yhtään mitään vaikutusta, Tunerin oletus 3.5ms jota pudottelin alemmas. Tässähän on Volvon omat hukkakipinäpuolat jotka pitäisi olla riittävät kipinän suhteen kohtalaisen korkeillekin kierroksille ja ahdoille. Ajatuksena tuolle latausajan pudottamiselle oli se että kierrosten noustessa sytkäpäätteiden virranrajoitus puuttuisi peliin jos latausaika olisi liian pitkä = latausaikojen väli ei olisi riittävä. Koeiltu myös toisilla tulpilla, alkuperäiset Volvon tulpat jotka ovat Volvomiesten mukaan ainoat oikeat, ei mitään vaikutusta.
Miten tuo Tunerin General Settings ->Baro Sensor Settings -> Upper Limit ja Lower Limit arvo, pitääkö siinä olla normaalin ilmanpaineen arvot vaiko moottorin maksimi ja minimiarvot? Nythän siellä on max. 108 ja min. 80 Kpa, pitääkö ne ollakin esim. 210 ja 30Kpa jotta boksi ymmärtää koko vakuumi- ja ahtoalueen? Nyt tuo "kuolema" tulee kohta sen jälkeen kun ahdot alkavat nousta paineen puolelle.
Edit: Ei kelpaa Tunerille sellaiset Kpa lukemat mitä konelle ois max. ja min.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Baro on vallitsevan ilmanpaineen korjaus. Siihen ei pidä mennä sössimään. Eli se on se minkä mukaan korjataan aika pitkälti seosta kun ajetaan korkealle vuorille.
Onko kierrostenrajoittimen soft cut mitenkä säädetty ? Sehän vetää ennakot minimiin eli motori puutuu. Näkyykö logissa mitään kummallista ?
Onko kierrostenrajoittimen soft cut mitenkä säädetty ? Sehän vetää ennakot minimiin eli motori puutuu. Näkyykö logissa mitään kummallista ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Juu, noin tuon Baron ymmärsinkin toimivan, piti vain sekin kokeilla
Kokeilin tuon rajoittimen toiminnan, laitoin sen CLT limitin päälle ja se toimi aivan kuin olinkin sen olettanut toimivan. Normaalin rajoittimen Hard Cut on 7500rpm ja Soft Limit Zone 200rpm. Muutin vielä sen Softin 100:een muttei sillä ollut mitään vaikutusta, kierrokset ei nouse sen 6195rpm korkeammalle, tuonne 7500rpm ei kyllä ole tarkoitus edes vetääkään. Sytytysennakko alkaa laskemaan mutta niin se tekee kartassakin.
Logissa ei ainakaan minun silmään näy mitään kummallista. https://1drv.ms/u/s!Asr_Cca-956TgSzcp-jKkppAubvA
Nyt huomasin sellaisen jutun että kun moottori pätkäisee ja pidän edelleen kaasun samassa asennossa niin se vaikuttaa aivan siltä kuin rajoitin olisi päällä, kierrokset vain muuttuvat hitaammin ja MAP Accel Enrich täppä alkaa vilkkumaan Tunerissa. Accel Enrich Settings valikossa on kuitenkin AE:t pois päältä.
Miten ne Time-Based Accel Enrichment asetukset vaikuttavat tässä tilanteessa?

Kokeilin tuon rajoittimen toiminnan, laitoin sen CLT limitin päälle ja se toimi aivan kuin olinkin sen olettanut toimivan. Normaalin rajoittimen Hard Cut on 7500rpm ja Soft Limit Zone 200rpm. Muutin vielä sen Softin 100:een muttei sillä ollut mitään vaikutusta, kierrokset ei nouse sen 6195rpm korkeammalle, tuonne 7500rpm ei kyllä ole tarkoitus edes vetääkään. Sytytysennakko alkaa laskemaan mutta niin se tekee kartassakin.
Logissa ei ainakaan minun silmään näy mitään kummallista. https://1drv.ms/u/s!Asr_Cca-956TgSzcp-jKkppAubvA
Nyt huomasin sellaisen jutun että kun moottori pätkäisee ja pidän edelleen kaasun samassa asennossa niin se vaikuttaa aivan siltä kuin rajoitin olisi päällä, kierrokset vain muuttuvat hitaammin ja MAP Accel Enrich täppä alkaa vilkkumaan Tunerissa. Accel Enrich Settings valikossa on kuitenkin AE:t pois päältä.
Miten ne Time-Based Accel Enrichment asetukset vaikuttavat tässä tilanteessa?
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Logissa ei kaasu ylittänyt koskan 50% rajaa. Painoitko enemmän kuin tuon? Aika tarkalleen vaan pysy kaikki painallukset 45-49% sisään. Myöskin kiihdytysrikastus triggaantuu päälle kun ahtopaine nousee. Käytä tps perustaista ja määritä ainakin aluksi map triggeri yli alueen. Liuku valitsimesta huolimatta. Muistan joskus olleen bugi koodissa mikä tps valinnasta huolimatta triggasi myös mapista ainakin decel puolen. Ota vaikka koko rikastus pois kokeeksi että parantuuko.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
En painanut enempää kun moottori kuoli jo pienemmälläkin painalluksella, TPS on ihan oikein kalibroitu ettei se siitä johdu, tai ainakin tuneri näyttää sen TPS:n ihan 100% asti.
Kaasua painoin rauhallisesti jotta kerkeän näkemään mitä tuolla kaikkea tapahtuu, myös logissa sitten näkyy ne muutokset paremmin.
Kokeilen kaikki MAP- sekä TPS based AE:t nollilla...
MAP Accel Enrich täppä pysyy nyt pimeänä, ei kuitenkaan mitään muuta vaikutusta.
Onko muuten mitään syytä pitää kartoissa kierroslukuja jotka jäävät käytettävien kierrosten ulkopuolelle? Esim. tyhjäkäynnin ollessa jotain 1000rpm niin kartassa alin lukema 500rpm ja vastaavasti siellä yläpäässä sama tilanne.
Edit: vaikutuksia testattu...
Kaasua painoin rauhallisesti jotta kerkeän näkemään mitä tuolla kaikkea tapahtuu, myös logissa sitten näkyy ne muutokset paremmin.
Kokeilen kaikki MAP- sekä TPS based AE:t nollilla...
MAP Accel Enrich täppä pysyy nyt pimeänä, ei kuitenkaan mitään muuta vaikutusta.
Onko muuten mitään syytä pitää kartoissa kierroslukuja jotka jäävät käytettävien kierrosten ulkopuolelle? Esim. tyhjäkäynnin ollessa jotain 1000rpm niin kartassa alin lukema 500rpm ja vastaavasti siellä yläpäässä sama tilanne.
Edit: vaikutuksia testattu...
Last edited by Jürgen on Sun Oct 13, 2019 14:26, edited 1 time in total.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Ettei nyt olis vaan joku ruiskun ulkoinen ongelma? Kun vika on päällä ja kaasu tasaisena niin rpm ei montaa sataa heilu. Mut ahtopaine sensijaan piikkaa alipaineen ja ahtopaineen välillä. Kun rpm ekankerran nousee ylös niin se laskee alas melkoisen nopealla tahdilla myös kunnes alkaa humpaamaan. Polttoaineen saannista tuskin on kyse. Mutta saako kone ilmaa? ja onko pakoputki ehjä? 

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Ilman saanninkin varmistin purkamalla torvet pois ennen turboa ettei sinne ole jäänyt mitään trasselia
ei nimittäin olisi eka moottori jossa on imukanavassa joku tuppu joka on ollut suojana kun kone on ollut osittain purattuna. Turbon jälkeisiä torvia en vielä ole tarkastanut, se seuraavana tutkimuskohteena.
Tässä vehkeessä on vesi-ilma cooleri jota mietin että jos sen ilmanvirtaavuus ei ole riittävä, ei kuitenkaan tunnu järkeen käyvältä että se jo noilla kuormitustasoilla alkaisi kuristamaan. Kaikkihan on kuitenkin mahdollista.
Pakoputki ehjä, kokonaan uusi 3" torvi yhdellä läpihengittävällä vaimentimella.
Se humppaus onkin juuri siinä vaiheessa kun moottori kuolee = ahtopaine laskee ja kun moottori taas herää niin paine nousee.
Moottorin kuitenkin pitäisi ottaa enemmän kierroksia ihan vakionakin, en tosin ole koskaan päässyt tällä moottorilla ajamaan joten enpä sitten tiedä josko siellä on jotain vikaa sisällä. Puristukset kuitenkin ovat ihan tehtaan arvoissa.
Kokoajan karttaa laihentamalla se kuitenkin paranee, Autotuneakin kokeilin ja se alkaa heittelemään jo alle 10 lukemia sinne tyhjkäynnin tietämille, en kuitenkaan ole tallentanut sitä Autotunen muokkaamaa karttaa.
Onko muuten mitään syytä pitää kartoissa kierroslukuja jotka jäävät käytettävien kierrosten ulkopuolelle? Esim. tyhjäkäynnin ollessa jotain 1000rpm niin kartassa alin lukema 500rpm ja vastaavasti siellä yläpäässä sama tilanne. <- tämän jo editoin tuohon edelliseen viestiinkin...
Edit: Ei trasselia turbon jälkeisissäkään putkissa...

Tässä vehkeessä on vesi-ilma cooleri jota mietin että jos sen ilmanvirtaavuus ei ole riittävä, ei kuitenkaan tunnu järkeen käyvältä että se jo noilla kuormitustasoilla alkaisi kuristamaan. Kaikkihan on kuitenkin mahdollista.
Pakoputki ehjä, kokonaan uusi 3" torvi yhdellä läpihengittävällä vaimentimella.
Se humppaus onkin juuri siinä vaiheessa kun moottori kuolee = ahtopaine laskee ja kun moottori taas herää niin paine nousee.
Moottorin kuitenkin pitäisi ottaa enemmän kierroksia ihan vakionakin, en tosin ole koskaan päässyt tällä moottorilla ajamaan joten enpä sitten tiedä josko siellä on jotain vikaa sisällä. Puristukset kuitenkin ovat ihan tehtaan arvoissa.
Kokoajan karttaa laihentamalla se kuitenkin paranee, Autotuneakin kokeilin ja se alkaa heittelemään jo alle 10 lukemia sinne tyhjkäynnin tietämille, en kuitenkaan ole tallentanut sitä Autotunen muokkaamaa karttaa.
Onko muuten mitään syytä pitää kartoissa kierroslukuja jotka jäävät käytettävien kierrosten ulkopuolelle? Esim. tyhjäkäynnin ollessa jotain 1000rpm niin kartassa alin lukema 500rpm ja vastaavasti siellä yläpäässä sama tilanne. <- tämän jo editoin tuohon edelliseen viestiinkin...
Edit: Ei trasselia turbon jälkeisissäkään putkissa...
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Teinpä sitten uuden projektin, ihan vain kokeilleksani muutamia muutoksia ihan tuonne perus asetuksiin.
Laitoin sinne Untimed Injection sen edellisen Sequential/Semi Sequentalin tilalle ja polttoainekartan generaattorilla. Annoin Autotunen säätää ja kaasuttelin niin että kierrokset vaihtelivat, käyden välillä siellä ahdoilla ja välillä ahtojen alapuolella. Nyt alkaa kone kiertämään vähitellen korkeammalle. AFR tuntuu myös asettuvan vähitellen kohdalleen.
Onko se nyt vain tuosta ruiskutustavasta ollut kiinni koko hässäkkä? Sequentaliksihan tuo olisi kuitenkin tarkoitus tulla kunhan vaan saisin tuon nokka-akselin tunnistimen vielä toimimaan oikein.
Laitoin sinne Untimed Injection sen edellisen Sequential/Semi Sequentalin tilalle ja polttoainekartan generaattorilla. Annoin Autotunen säätää ja kaasuttelin niin että kierrokset vaihtelivat, käyden välillä siellä ahdoilla ja välillä ahtojen alapuolella. Nyt alkaa kone kiertämään vähitellen korkeammalle. AFR tuntuu myös asettuvan vähitellen kohdalleen.
Onko se nyt vain tuosta ruiskutustavasta ollut kiinni koko hässäkkä? Sequentaliksihan tuo olisi kuitenkin tarkoitus tulla kunhan vaan saisin tuon nokka-akselin tunnistimen vielä toimimaan oikein.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Voi se olla tuosta kiinni. Täys sekventaali toimii kyllä suoraan kunhan nokan hammas tunnistuu ja ruiskutusajoituskartta on oikein.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Karttojen eroja polttoainemäärissä:
Untimed= 100kpa/6000rpm - 118. Tyhjäkäynti - 34
Sequ.= 100kpa/6100 - 54. Tyhjäkäynti - 13
Onko nuo nyt sitten vertailukelpoisia keskenään, sequental tietenkin ruiskuttaa suunnilleen tuplamäärän.
Sequential asetus on jäänyt sinne ekasta ecun kytkentäkerrasta n. vuosi sitten kun sen ekan kerran kytkin kiinni, no sinnehän se on jäänyt kummittelemaan. Koska nokan tunnistin ei ole suostunut toimimaan, antaa sync erroria, sitä ei nyt alkuun ole käytetty. Pitänee sekin asia selvitellä.
Untimed= 100kpa/6000rpm - 118. Tyhjäkäynti - 34
Sequ.= 100kpa/6100 - 54. Tyhjäkäynti - 13
Onko nuo nyt sitten vertailukelpoisia keskenään, sequental tietenkin ruiskuttaa suunnilleen tuplamäärän.
Sequential asetus on jäänyt sinne ekasta ecun kytkentäkerrasta n. vuosi sitten kun sen ekan kerran kytkin kiinni, no sinnehän se on jäänyt kummittelemaan. Koska nokan tunnistin ei ole suostunut toimimaan, antaa sync erroria, sitä ei nyt alkuun ole käytetty. Pitänee sekin asia selvitellä.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Alternating / semisequential tapauksessa pitää sumut johdottaa sylinteripareittain. Muuten se käy päin honkia. Et jos meinaa toteuttaa täys sekventaalin niin sitten johdottaa senmukaa ja ajaa aluksi untimed/batch.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Alternating / sequential/semi-sequential siellä olikin asetuksissa, sumut kytketty jokainen erikseen
Onko se sitten ollut semi-sequential kun ei ole ollut nokan asentotietoa käytettävissä, eli vain kampiakselin triggeri käytössä?

Onko se sitten ollut semi-sequential kun ei ole ollut nokan asentotietoa käytettävissä, eli vain kampiakselin triggeri käytössä?
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Kyllä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Mitäs tuo Half-RPM sync ja Full-RPM sync tarkoittaa?
Mulla se Full-RPM sync on vihreänä kun kone käy, tuleeko nyt myös nokan asentotieto vaikkei sitä olekaan valittu käytettäväksi?
Mulla se Full-RPM sync on vihreänä kun kone käy, tuleeko nyt myös nokan asentotieto vaikkei sitä olekaan valittu käytettäväksi?
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Nyt on jo niin monta vuotta kun oon pajottanut nokkatiedotonta autoa niin en muista tarkalleen mitä se näyttää kun nokkatietoa ei tule tahi tarvita. Mutta kun nokkatieto on merkattu käyttöön niin half sync on kun kampura on täsmännyt syötettyyn ja kun nokkakin löytyy niin valo vaihtuu vihreäksi full synciksi. Ota nokasta töpseli irti ja kato mitä valolle käy. Voihan olla bugikin. Jospa se valo reagoi vaan untimed tilasta huolimatta siihen että nokkatieto tulee mutta ei kuitenkaan oikein.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Näkyy pysyvän Full syncinä vaikka olisi nokan tunnistimen töpseli irti.
Nyt tässä selvittelen niitä tunnistimen johtoja, että on varmasti oikein kytketty.
MS Extran ohjeen mukaan edetessäni siihen kohtaan
A voltage of ~0V here
requires the HIGH setting and
a voltage of ~5V here
requires the LOW setting.
???? Check ????"
Nyt saan jännitteeksi 5.03V, sehän on OK, mutta pitääkö se jännite muuttua kun konetta pyörittää kierroksen. Nyt se 5.03V pysyy samana vaikka konetta pyörittää. Varmistin vielä että tuossa Volvossa on 5V sen hall-anturin jännite.
Nyt tässä selvittelen niitä tunnistimen johtoja, että on varmasti oikein kytketty.
MS Extran ohjeen mukaan edetessäni siihen kohtaan
A voltage of ~0V here
requires the HIGH setting and
a voltage of ~5V here
requires the LOW setting.
???? Check ????"
Nyt saan jännitteeksi 5.03V, sehän on OK, mutta pitääkö se jännite muuttua kun konetta pyörittää kierroksen. Nyt se 5.03V pysyy samana vaikka konetta pyörittää. Varmistin vielä että tuossa Volvossa on 5V sen hall-anturin jännite.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Kyllä se signaalin kuuluu muuttua aina kun hammas tulee kohdalle ja hammas poistuu. Johto irti tunnistimesta kun mittaa niin silloin se makaa tapissa kokoajan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Kyllä sen niin oletinkin olevan, piti vaan varmistua asiasta.
Otin vielä anturin irti ja varmistin että se triggerikiekko on siellä nokan päässä varmasti paikallaan, kyllä on.
Mittasin niin että anturi on kiinni johdoissa, tein siihen väliin erillisen sovittimen josta saan mitattua jännitteen.
Tässä se puolikuun avoin puoli on 1.syl. puristustahdilla #1 hampaan kohdalla ja kierros eteenpäin 4.syl. puristustahdilla #1 hampaan kohdalla umpinainen puoli. Näin ollen ymmärtäisin että anturilta pitäisi tulla 1.syl. #1 hampaan kohdalla n. 0V eli asetus on HIGH.
Onkohan tuo anturi sitten rikki
Pitää varmaan kokeilla toisella anturilla ja varmistaa että johto on ehjä piirilevylle asti.
Otin vielä anturin irti ja varmistin että se triggerikiekko on siellä nokan päässä varmasti paikallaan, kyllä on.
Mittasin niin että anturi on kiinni johdoissa, tein siihen väliin erillisen sovittimen josta saan mitattua jännitteen.
Tässä se puolikuun avoin puoli on 1.syl. puristustahdilla #1 hampaan kohdalla ja kierros eteenpäin 4.syl. puristustahdilla #1 hampaan kohdalla umpinainen puoli. Näin ollen ymmärtäisin että anturilta pitäisi tulla 1.syl. #1 hampaan kohdalla n. 0V eli asetus on HIGH.
Onkohan tuo anturi sitten rikki

Pitää varmaan kokeilla toisella anturilla ja varmistaa että johto on ehjä piirilevylle asti.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Puolen nokkakierroksen kestoinen hammas ei vaan toimi ms kanssa. Pitää olla normaalin kestoinen hammas.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Kyllä ainakin MS Extran ohjeissa sellainen on
Tosin äkkiähän minä siitä kiekosta rälläköin tavaraa pois...

Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Ajoita se sitten niin että hammas ei ole samaan aikaan kuin kampuralla puuttuva hammas.Jürgen wrote: Sat Oct 26, 2019 19:35 Kyllä ainakin MS Extran ohjeissa sellainen onTosin äkkiähän minä siitä kiekosta rälläköin tavaraa pois...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Liikaa soppaa?
Mitattu että anturin johto on ehjä piirilevylle asti, mutta piirilevyllä ei yhteys etenekään prosessorille. PRKL...
Eli ei ihme ettei oikein toiminut
Edit: Ei sittenkään ole piirilevyssä vikaa, vaan levyn ohjeissa on virhe
jatketaan...
Eli ei ihme ettei oikein toiminut

Edit: Ei sittenkään ole piirilevyssä vikaa, vaan levyn ohjeissa on virhe

Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Homma on taas edennyt harppauksen. Nokan anturikin alkoi toimimaan oikein kun laitoin liittimeen johdot oikeaan järjestykseen
Volvon kytkentäkaaviossa oli näköjään virhe sen pistokkeen napanumeroinnissa.
Nokan asentotieto tulee oikein ja composite logger näyttää hienoa singnaalia molemmilta tunnistimilta. Sama hyytyminen kierroksilla
vaivaa kuitenkin edelleen, ei mitään häröä kuitenkaan logissa, ei sync erroria eikä mitään muutakaan. Moottori vaan kuolee siinä
6000rpm tienoilla, mustaa putkesta pienen poksauksen kera, AFR menee kymppiin ja herää sitten taas kierrosten laskettua. Jotenkin
vaan vaikuttaa että kipinä ei riitä.
Sytkäennakoita lisäämällä on käynti hieman parantunut ja nyt mietinkin että paljonko on liikaa, nakutustunnistinhan tässä ei ole
käytössä. Sen ottaminen käyttöön onkin seuraavana vuorossa.

Volvon kytkentäkaaviossa oli näköjään virhe sen pistokkeen napanumeroinnissa.
Nokan asentotieto tulee oikein ja composite logger näyttää hienoa singnaalia molemmilta tunnistimilta. Sama hyytyminen kierroksilla
vaivaa kuitenkin edelleen, ei mitään häröä kuitenkaan logissa, ei sync erroria eikä mitään muutakaan. Moottori vaan kuolee siinä
6000rpm tienoilla, mustaa putkesta pienen poksauksen kera, AFR menee kymppiin ja herää sitten taas kierrosten laskettua. Jotenkin
vaan vaikuttaa että kipinä ei riitä.
Sytkäennakoita lisäämällä on käynti hieman parantunut ja nyt mietinkin että paljonko on liikaa, nakutustunnistinhan tässä ei ole
käytössä. Sen ottaminen käyttöön onkin seuraavana vuorossa.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Liikaa soppaa?
Mainitsit alkuvaiheessa että käytössä on suuttimien pwm. Tulisiko siinä jotain hämärää vastaan kierroksilla ? Jos voit skooppaa suuttimia ni skooppaappa mitä tapahtuu leveydelle ongelma kohdassa. Kipinän loppumisen luulis näkyvän laihana mehuna kun ei palakkaan kunnolla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII