suutin ongelma
Moderator: Masi_K
suutin ongelma
Vaihdoin isommat suuttimet ja tein tarvittavat muutokset MS2 V3:seen. Käynnistyy normaalisti ja sammuu heti. Kun käynnistää ja avaa kaasun niin jää käymään kiihdytysrikastuksella. Eli kone seilaa vain rikastus bensalla. Muuten ei syötä bensaa ollenkaan. En löydä syytä moiseen käytökseen...
Re: suutin ongelma
Oliko reqfuel oikein vanhoilla suuttimilla?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
16.5 oli vanhoilla, toimi ok. Nyt 4.4.
Re: suutin ongelma
Ajatko suuttimia missä tilassa ja kuinka monella ruiskutuskerralla ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Kerran yhtä aikaa.
Re: suutin ongelma
Nyt kun tarpeeksi kauan jakso sahailla niin heräsi henkiin. Sen jälkeen kun lisäsi reilusti lämmitysvaiheen rikastusta niin parani huomattavasti. Meinas jo usko loppua.
Re: suutin ongelma
Jos vaan edellinen reqfuel ja dead/opening time on ollut oikein ja uusien sumujen kanssa on myös oikein ni ei pitäisi tarvita muuttaa paljon mitään ja lähteä kyllä käyntiin ok. On tullut kyllä vastaan viimeaikoina kiinni jumiutuneita tuliteriä suuttimia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
miten paljon suuttimien koko kasvo? äkkinäiselle kuulostaa toi reqfuelin muutos aika suurelta
Re: suutin ongelma
En tiedä mikä oli mutta eilen kävin ajelemassa ja säädin bensakarttaa, jota piti kasvattaa jonkin verran. Olisi luullut että lukemia pitäisi pienentää mutta kasvattamalla alkoi toimia. Varmaan tuo vanha kokoonpano oli jotenkin liian poikkeava että kävi näin. Ennen megaa oli auton oma ohjaus ja 2 lisäsuutinta ahdon puolelle jota ohjattiin omalla ohjaimella. En saanut megalla toimimaan järkevästi lisäsuuttimia, toimi kyllä mutta ei niin kuin olisin halunnut. Vanhat suuttimet oli 200cc ja lisäsuuttimet 350cc. Nyt uudet 790cc.
Re: suutin ongelma
Pari kuukautta ajeltu ja sama ongelma ilmestyi kesken ajon, jätti tielle enkä ole syytä löytänyt. Nyt olen sentään saanut käymään tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla ei syötä bensaa. Tyhjäkäynnillä PW päälle 2 ja kun antaa kierroksia niin pysyy samana tai jopa putoaa... Hämärä juttu. Jos löytyy ideaa mistä lähteä etsimään vikaa niin hieno homma.
Re: suutin ongelma
Julkaise logi tilanteesta ja vaikka kylkeen msq.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Nyt en kyllä yhtään tiedä miten sen teen...
Re: suutin ongelma
Lähetät logi ja msq tiedostot johonkin tiedostopalveluun ja julkaiset täällä niihin linkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Tuossa on logi, toivottavasti oikein. Msq tiedostosta en ole varma mikä se on...
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiB8RdBr ... j?e=d4GMYv
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiB8RdBr ... j?e=d4GMYv
Re: suutin ongelma
msq on säätöjen tallennus tiedosto. Eli tiedosto, tallenna nimellä ja tallentuu xxx.msq
Logissa näkyy että sulla on ajoittaisia häiriöitä moottorin kierrosluvun luennassa. Sitten kiihdytysrikastusta on ainakin hirveästi ja se menee myös päälle ihan itsekseen mikä tuottaa kyllä kivoja häiriöitä käyntiin.
Logissa näkyy että sulla on ajoittaisia häiriöitä moottorin kierrosluvun luennassa. Sitten kiihdytysrikastusta on ainakin hirveästi ja se menee myös päälle ihan itsekseen mikä tuottaa kyllä kivoja häiriöitä käyntiin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Epäilinkin tuota kierrostietoa, vaihdoin uuden asento tunnistimen mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Oire alkoi ajossa, ainakin yksi pytty pimeni ja pikku hiljaa katosi kaikki. Kotona sain käymään tyhjäkäyntiä lisäämällä bensaa mutta heti kun avaa kaasua alkaa röpöttää eikä bensaa tule ollenkaan. Tyhjäkäyntikin kuullostaa vaikealta. Tuo kierrostiedon katoaminen ei kuitenkaan näy dashboardissa esim. kierroslukumittarissa...
Ja kiihdytysrikastus ongelman kanssa olen paininut. Joko tulee liikaa tai sitten ei tule ollenkaan. Ja tämäkin ongelma alkoi vaihdettuani uudet suuttimet. Käyttäjässä vika, en vaan ymmärrä.
Tässä vielä msq jos sieltä löydät jotain.
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiCAteHS ... i?e=othawk
Ja kiihdytysrikastus ongelman kanssa olen paininut. Joko tulee liikaa tai sitten ei tule ollenkaan. Ja tämäkin ongelma alkoi vaihdettuani uudet suuttimet. Käyttäjässä vika, en vaan ymmärrä.
Tässä vielä msq jos sieltä löydät jotain.
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiCAteHS ... i?e=othawk
Re: suutin ongelma
Käytät näköjään kiihdytysrikastukseen tuota EAE tä mikä on erittäin vaikea aloitteiljalle ja mahdoton jos kartat eivät ole juuri kohdallaan. Suosittelen käyttämään aikaperustaista. Se ei ole hyvä. Mutta toimii. Sytkäkartassa on todella kovia ennakoita pienillekkin kierroksille siitä huolimatta että on käytössä oma ennakko idlelle. Kattelin että tulee helposti 15 asteen ennakkomuutos todella terävästi. Myös ota seoskorjaus pois päältä kun koitat hakea syytä miksi ei ota kierroksia tai ei tule bensaa. Näät konkreettisesti silloin mitä tapahtuu. MYös hirveä mälli bensaa mitä kiihdytysrikastus näyttää tekevän, voi aiheuttaa heti sen että kone prötää ja lambda näyttää laihaa kun mälli ei pala.
Ota logia juuri siitä ongelmatilanteesta. Ota sitä ennen kiihdytysrikastus kokonaan pois päältä ja nosta kierroksia sitten.
Ota logia juuri siitä ongelmatilanteesta. Ota sitä ennen kiihdytysrikastus kokonaan pois päältä ja nosta kierroksia sitten.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
No hyvä että sai käyttöohjeita kiihdytysrikastukseen, olen ollut ihan hukassa sen kanssa. Kävin kokeilemassa noilla ohjeilla ja ei mitään muutosta. Heti kun avaa kaasua meinaa tukehtua ja rötää. Seos mittari näyttää edelleen ettei ole mitä polttaa. Otin login.
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiCHrbO0 ... T?e=8dqUiO
https://1drv.ms/u/s!Am4bUXUr7jEMiCHrbO0 ... T?e=8dqUiO
Re: suutin ongelma
Tosiaan joo vetää heti todella ohuelle. Onkohan bensapaine kunnossa tai jako kohdallaan ? En osaa tuosta flex fuelista sanoa mitää kun ei ole kokemusta. Mutta onko se kunnossa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Omat huomiot ve kartta on ainakin totaalisen pielessä, tuolta alueelta mistä logia oli. lambda kontrolleri menee vikatilaan suunnilleen siinä missä kaasua ekan kerran painetaan, vaikka seoskin siinä laihenee niin ei aivan noin paljoa. flexfuel anturin lukemat pomppii 10 ja 80% väliä joten jos anturi on ehjä niin menee oletettavasti ilmaa polttoaineen seassa, ainakin omissa tulee vastaavaa kun polttoaine on loppumaisillaan. Myös asetukset lienee väärin 100% etanolipitoisuudello on oudon vähän rikastusta. ennakkokartan kans arvaisin olevan ihan liian aikaisella oikeaa alakulmaa lukuunottamatta, mutta se nyt ei tähän ongelmaan vaikuta.
Re: suutin ongelma
No mutta miten on mahdollista että olen ajanut tuolla ve kartalla viimeiset kaksi kuukautta ilman ongelmia, pois lukien kiihdytysrikastuksen? Ja yhtäkkiä se ei kelpaakaan... Etanoli anturi on seilannut aina noin, 85:lla tai bensalla. Lambda kontrolleri on Innovaten johon olen ollut todella pettynyt, epäluotettava läjä. Polttoaine paineet on kunnossa, mittasin puristus paineet kun kävi mielessä olisiko jotain sulanut, jako ei ole seonnut kun toi on ketjuvetonen. Epäilen edelleen että kierrostieto katoaa ja se sotkee koko paletin. Miten paikannan häiriön niin siinäpä kysymys.
Re: suutin ongelma
Olihan uudet suuttimet korkeaohmiset? Kokemusta on ketjuvetoisenkin jakopään luistamisesta useasti
Yhden hampaan pielessä olo ei näy purkassa välttämättä vaan käytös on pävi. Tuleeko tooth/trigger/composite logiin mitään outouksia kun korotat käyntiä tyhjäkäynnin ulkopuolelle ? Jos ajelet nyt bensalla tai mäskillä, niin ota pois flexfuel tunnistus asetuksista ja koita mitä sitten tapahtuu.

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Vielä senverran että eihän se ole meidän syy jos vika alkaa kuin salaman iskusta. Harvoin ne alkavat hiipimällä. VE kartta voi olla päin honkia helposti jos joko ms ulkopuolisen häiriön myötä tai asetuksien pielessä olon myötä. Eihän lambda-anturi ole pakoputkessa alapuolella ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
En mä ole ketään syyttänyt omista virheistä. Löysin vian joka löytyi tukkeutuneesta pumpusta ja suodattimesta. Oli aika paljon vaaleaa kidettä, luulen että etanoli oli liuottanut pohja röppöjä tankista. Kävin ajamassa onnistuneen koeajo lenkin ja samalla ve karttaa niin kyllä se lisäsi tavaraa joka puolelle. Ja ajoin ilman kiihdytysrikastusta niin toimi myös huomattavasti paremmin, pitää sitäkin vielä säätää. Meinasitte että sytkä ennakkoa on liikaa, miten paljon teidän mielestä sitä pitäisi ottaa pois? Ja kiitos vaivan näöstä!
Re: suutin ongelma
Eli bensapaineet eivät olletkaan kunnossa..
Eio tiedossa että millainen moottori on kyseessä ja millaset ennakot siihen on tehtaalta ollu. Mutta jos se on ollut ookoo heti tyhjäkäynnin ulkopuolelta olla liki 30 asteen ennakoita niin ehkä se sitten on ok. Eioo vaa vielä tullut semmosta moottoria vastaan. Paitsi jyrkillä nokkaprofiileilla olleet. Mut lähinä se että tyhjäkäyntiennakoksi on määritelty noin 15 astetta ja siitä poistuttaessa on taulussa heti 30 astetta. Se ero on aivan liian suuri. Lisäksi tyhjäkäyntiennakko on asetettu alkamaan vasta +35c alkaen. Eli huoneenlämmössä mennään tolla 30 asteella ja sitten ton yli pudotetaan 15a. Lisäksi näyttäisi olevan käytössä kylmän koneen sytkä lisäys mikä vaan sekoittaa pakkaa lisää. Ton julkaistun msq n ve kartta on tosiaan päin pyllyä mikä on ymmärrettävää kun olet sitä tössinyt. Myös suosittelen selkeyden ja alipainesäädön tarkuuden lisäämiseksi ottamaan jatkokartan käyttöön ahtopaineelle. Tulee ehkä ruutuja "liikaa" mutta alipainepuolelle monta riviä lisää.

Eio tiedossa että millainen moottori on kyseessä ja millaset ennakot siihen on tehtaalta ollu. Mutta jos se on ollut ookoo heti tyhjäkäynnin ulkopuolelta olla liki 30 asteen ennakoita niin ehkä se sitten on ok. Eioo vaa vielä tullut semmosta moottoria vastaan. Paitsi jyrkillä nokkaprofiileilla olleet. Mut lähinä se että tyhjäkäyntiennakoksi on määritelty noin 15 astetta ja siitä poistuttaessa on taulussa heti 30 astetta. Se ero on aivan liian suuri. Lisäksi tyhjäkäyntiennakko on asetettu alkamaan vasta +35c alkaen. Eli huoneenlämmössä mennään tolla 30 asteella ja sitten ton yli pudotetaan 15a. Lisäksi näyttäisi olevan käytössä kylmän koneen sytkä lisäys mikä vaan sekoittaa pakkaa lisää. Ton julkaistun msq n ve kartta on tosiaan päin pyllyä mikä on ymmärrettävää kun olet sitä tössinyt. Myös suosittelen selkeyden ja alipainesäädön tarkuuden lisäämiseksi ottamaan jatkokartan käyttöön ahtopaineelle. Tulee ehkä ruutuja "liikaa" mutta alipainepuolelle monta riviä lisää.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suutin ongelma
Mittarin mukaan paineet oli mitä pitikin, joka sekin on vastikään ostettu. Ja kun otin etanolit pois tankista niin ei siinä mitään kummallista näkynyt... No tulipahan tehtyä turhaa työtä. Moottori on Opelin 2.0cih enkä ole löytänyt mistään tehtaan arvoja. Tuo kartta on tehty megamanuaalin ohjeiden mukaan, voi olla laskuvirhe jossain kohtaa. Tuskailin sen kanssa silloin. Eikä toi moottori kylmänä meinaa suostua käymään jos ei ole kunnolla ennakkoa. Pitää opiskella lisää. Kiitos!
Re: suutin ongelma
Jos ei ole ränttätänttä nokkaa ja ei 2.0 eroa jäätävästi 1.9 stä niin
http://www.opelclub.com/JulyAug2012Blitz.pdf Tuolla sivulta 11 alkaa speksiä CIH iin olleista jakajista mistä näkee mitä arvoja on ollu tehtaalta per jakaja. Niistä voi soveltaa. Kuullostaa oudolta että kone ei kävisi kylmänä samalla ennakolla kuin lämpimänä ellei ole reipasta nokkaa tai muuta sellaista.
Noiden arvojen perusteella kone näyttää huolivan reippaasti ennakoita. Mutta silti kannattaa loiventaa alkua. Lisää ruutuja siihen saat vaikka sillä keinolla että vähennät turhia ruutuja oikealta eli suurilta kierroksilta. Sieltä saat helposti kolmekin ruutua lisää. Ecu menee viimeisen ruudun arvolla loputtomiin jos mennään yli alueen.
http://www.opelclub.com/JulyAug2012Blitz.pdf Tuolla sivulta 11 alkaa speksiä CIH iin olleista jakajista mistä näkee mitä arvoja on ollu tehtaalta per jakaja. Niistä voi soveltaa. Kuullostaa oudolta että kone ei kävisi kylmänä samalla ennakolla kuin lämpimänä ellei ole reipasta nokkaa tai muuta sellaista.
Noiden arvojen perusteella kone näyttää huolivan reippaasti ennakoita. Mutta silti kannattaa loiventaa alkua. Lisää ruutuja siihen saat vaikka sillä keinolla että vähennät turhia ruutuja oikealta eli suurilta kierroksilta. Sieltä saat helposti kolmekin ruutua lisää. Ecu menee viimeisen ruudun arvolla loputtomiin jos mennään yli alueen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII