Moparin pikkulohko,800cc suuttimet. bosch 2 nap pwm..MS3.57
Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Moderator: Masi_K
Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Mikähän tuota logissa näkyvää tyhjäkäynnin seilausta voisi aiheuttaa? Kuuman koneen kun käynnistää hetken pysähdyksen jälkeen niin yleensä silloin tulee tuota vaeltelua, Muuten toimii hyvin.
Moparin pikkulohko,800cc suuttimet. bosch 2 nap pwm..MS3.57
https://aijaa.com/QURAgW
Moparin pikkulohko,800cc suuttimet. bosch 2 nap pwm..MS3.57
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Laita jakoon logi ni pääsee huomattavasti paremmin käsiksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Ilmeisesti closed loop idle on käytössä?
Silloin PID-asetukset on pielessä. PID-asetusten säätö on tarkkaa hommaa ja kannattaa hieroa ensin ve- ja syttykartat kunnolla kohdalleen. Ja jos MS3-prosu niin siinä on erilliset tyhjäkäynnin VE- ja syttykartat jotka kannattaa ottaa käyttöön ja hieroa kohdalleen.
Silloin PID-asetukset on pielessä. PID-asetusten säätö on tarkkaa hommaa ja kannattaa hieroa ensin ve- ja syttykartat kunnolla kohdalleen. Ja jos MS3-prosu niin siinä on erilliset tyhjäkäynnin VE- ja syttykartat jotka kannattaa ottaa käyttöön ja hieroa kohdalleen.
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Closed loop on käytössä. Tuossa on 3 kpl flektejä, kun ne käynnistyy niin tahtoo jännite pudota ja tyhjäkäynti kyykätä. Sitä oon saanu hieman jännite korjauksella kuriin closed loop tilassa. Käynnistyy hyvin ilman kaasuun koskemista kylmänä ja lämpimänä, mutta lämpimänä tahtoo jäädä käynti heijaamaan 5-10 sek ajaksi..Pikkusen kun kaasuläppää raottaa niin käynti tasoittuu ja heijaaminen loppuu.
Tyhjäkäynti alueen VE ja sytkä kartat ei ole käytössä..Mikä hyöty noista erillisistä tyhjäkäynti alueitten kartoista käytännössä saadaan?
Hieman on epäselvää myös nuo Pid asetukset , että mitä tapahtuu mistäkin ja onko noissa joku logiikka missä järjestyksessä niitä aletaan säätämään?
Pitää ottaa logi ja laittaa näkyviin kun taas kerkee keskittymään.
Tyhjäkäynti alueen VE ja sytkä kartat ei ole käytössä..Mikä hyöty noista erillisistä tyhjäkäynti alueitten kartoista käytännössä saadaan?
Hieman on epäselvää myös nuo Pid asetukset , että mitä tapahtuu mistäkin ja onko noissa joku logiikka missä järjestyksessä niitä aletaan säätämään?
Pitää ottaa logi ja laittaa näkyviin kun taas kerkee keskittymään.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Et saa sitä toimimaan Closed loopilla jos et joko hiero normi VE- ja sytkäkarttoja mahdollisimman tasaiseksi tyhjäkäyntialueelta ja säädä sen jälkeen PID-asetuksia tai ota käyttöön tyhjäkäynnin karttoja ja sen lisäksi hiero PID-säädintä. Tyhjäkäyntikartat helpottaa tyhjäkäyntialueen säätöä kun voi keskittyä pelkkään tk-alueeseen. Sytkäennakon täytyy pysyä tasaisena tyhjäkäynnillä ja seoksen myös. Pienikin sytkäennakon muutos ja/tai seoksen muutos aiheuttaa heijaamista ja kun Closed loop tyhjäkäyntiohjaus yrittää kompensoida niin käynti heijaa voimakkaammin.petrib1 wrote: Mon Jun 03, 2019 19:20 Closed loop on käytössä. Tuossa on 3 kpl flektejä, kun ne käynnistyy niin tahtoo jännite pudota ja tyhjäkäynti kyykätä. Sitä oon saanu hieman jännite korjauksella kuriin closed loop tilassa. Käynnistyy hyvin ilman kaasuun koskemista kylmänä ja lämpimänä, mutta lämpimänä tahtoo jäädä käynti heijaamaan 5-10 sek ajaksi..Pikkusen kun kaasuläppää raottaa niin käynti tasoittuu ja heijaaminen loppuu.
Tyhjäkäynti alueen VE ja sytkä kartat ei ole käytössä..Mikä hyöty noista erillisistä tyhjäkäynti alueitten kartoista käytännössä saadaan?
Hieman on epäselvää myös nuo Pid asetukset , että mitä tapahtuu mistäkin ja onko noissa joku logiikka missä järjestyksessä niitä aletaan säätämään?
Pitää ottaa logi ja laittaa näkyviin kun taas kerkee keskittymään.
Siihen ei ole valmiita asetuksia eikä yksinkertaista keinoa säätää. PID-säätimen onnistunut viritys vaatii korkeakoulumatematiikkaa tai sitkeitä hermoja sekä yritys-erehdys-menetelmää.
https://fi.wikipedia.org/wiki/PID-s%C3%A4%C3%A4din
Laita tyhjäkäynti open looppiin jos closed loopin viritys ei kiinnosta. Silloin joudut jokatapauksessa hieromaan tyhjäkäyntialueen VE-arvot ja sytkän tasaisiksi.
Nämä ei ole mitään valmiita laitteita jotka toimii kun piuhat lyö kiinni.
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Openlooppi ja siihe kylkeen päälle ac idle up. Sillä se selviää. Tai sitten jos flektit ohjautuu megalla ni sitäkautta tökkäsee idleä lisää aina siksi aikaa. Jännitekorjaus ei ole kyl itelle se ihan ensimmäinen feature mitä tarvii säätää. Senkin tarkka säätö vaatii nimeomaan että olosuhteet ovat täysin samat kokoajan että pääsee näkemään sen muutoksen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Sähköisen vesipumpun oma boksi ohjaa flektejä.Jos vielä kokeilisi tuota Openlooppia ja Ac Idle Uppia..Masi_K wrote: Tue Jun 04, 2019 15:35 Openlooppi ja siihe kylkeen päälle ac idle up. Sillä se selviää. Tai sitten jos flektit ohjautuu megalla ni sitäkautta tökkäsee idleä lisää aina siksi aikaa. Jännitekorjaus ei ole kyl itelle se ihan ensimmäinen feature mitä tarvii säätää. Senkin tarkka säätö vaatii nimeomaan että olosuhteet ovat täysin samat kokoajan että pääsee näkemään sen muutoksen.
Tarviiko tuo Ac Idle up toiminto erillistä tietoa megalle, kun flektit käynnistyy ?
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Tarvitsee kun ms ei flektejä ohjaa isse. Tuo funktiohan on "kompuran ohjaus" megassa. Mut sen puolen voi jättää huomioitta. Eli pitää ottaa käyttöön megasta jokin sopiva tulo mihin voi modata täyden jännitetulon vaikka juuri suoraan flektien ohjauksesta. Tuosta saattaa tosin tulla sellainen epämukava jännitekierto jos flektit menee päälle auton ollessa sammuksissa. Mutta se selviää kokeilemalla.
Molen pruukannut aina toteuttamaan idlen pelkkänä warmuppina jolloin kaasuläpästä idle ja se on pelannut aina sekä on helpoin.
Molen pruukannut aina toteuttamaan idlen pelkkänä warmuppina jolloin kaasuläpästä idle ja se on pelannut aina sekä on helpoin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Ok.Masi_K wrote: Tue Jun 04, 2019 17:34 Tarvitsee kun ms ei flektejä ohjaa isse. Tuo funktiohan on "kompuran ohjaus" megassa. Mut sen puolen voi jättää huomioitta. Eli pitää ottaa käyttöön megasta jokin sopiva tulo mihin voi modata täyden jännitetulon vaikka juuri suoraan flektien ohjauksesta. Tuosta saattaa tosin tulla sellainen epämukava jännitekierto jos flektit menee päälle auton ollessa sammuksissa. Mutta se selviää kokeilemalla.
Molen pruukannut aina toteuttamaan idlen pelkkänä warmuppina jolloin kaasuläpästä idle ja se on pelannut aina sekä on helpoin.
Eli ymmärränkö oikein Warm up only
Oletetaan että ve ja sytkä kartat on kohdallaan.
1. Lämpimällä koneella säädän kaasuläpän asennolla käynnin mieluisaksi
2. Idle Cranking Duty / Steps käyrällä säädetään se ,että lähtee käyntiin kaasuun koskematta joka lämpötilassa.
3. Idle Warmup Duty / Steps käyrällä kylmästä-kuumaksi kierros nopeudet sopivaksi.
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Juurikin noin. Cranking duty on ikäänkuin se että kuinka paljon antaisit pedaalia startin pyöriessä. Perus idle valikossa on se sekunttimäärä että kuinka kauan se pitää cranking dutyä yllä ennenkuin alkaa noudattaa warmup käyrää. Warmup käyrän viimeinen arvo dc määrässä ei ole 0 vaan se missä venttiili on kiinni.petrib1 wrote: Tue Jun 04, 2019 18:07 Ok.
Eli ymmärränkö oikein Warm up only
Oletetaan että ve ja sytkä kartat on kohdallaan.
1. Lämpimällä koneella säädän kaasuläpän asennolla käynnin mieluisaksi
2. Idle Cranking Duty / Steps käyrällä säädetään se ,että lähtee käyntiin kaasuun koskematta joka lämpötilassa.
3. Idle Warmup Duty / Steps käyrällä kylmästä-kuumaksi kierros nopeudet sopivaksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Nonnii tuolla reseptillä tein säädöt ja nyt käypi nätisti vaikka flektit käy välillä päällä. Mutta edelleen tekee tuota soutamista, kun kuuman koneen
antaa seistä n. 10 minuuttia ja käynnistää uudelleen. Mikähän tuota voisi aiheuttaa ?? Miten saan tuon logi tiedoston tähän näkyviin?
antaa seistä n. 10 minuuttia ja käynnistää uudelleen. Mikähän tuota voisi aiheuttaa ?? Miten saan tuon logi tiedoston tähän näkyviin?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
"heat soak"petrib1 wrote: Fri Jun 14, 2019 21:19 Mutta edelleen tekee tuota soutamista, kun kuuman koneen
antaa seistä n. 10 minuuttia ja käynnistää uudelleen. Mikähän tuota voisi aiheuttaa ?? Mi
search.php?keywords=heat+soak
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Tarkasta myös että imulämpökorjaus on kunnossa. Eli säätää riittävästi molempiin suuntiin. Josksu 100 vuotta sitten viilasin käyttö auton imulämpökorjauksen siten että pidin idlellä niinkauan että imulämpö oli kasvanut jonnekkin 60 asteeseen asti. Samalla viilasin korjausta tarvittavat määrät. Se vaikutti todella paljon. Tätä ei mitä ilmeisemin olisi tarvinnut tehdä jos olisin ollut kuullut suuttimien deadtimestä 
Imulämpökorjauksen merkitys on aika suuri loppupeleissä.
Login saat jakoon kun uppaat sen jonnekkin tiedostopalveluun tms ja liität viestiin sihen linkin.
Hienoa että alko pelaa muuten.
Toi säätömetodihan toimii siten että kone käyntilämpöiseksi ja mielellään siten että aloittaa säädön mahd alhaisesta imu ilmanlämmöstä. Sitten lambdakorjaus pois päältä ja lämpökorjaus ruutu esiin siten että se näyttää imulämpöä. Sitten koneen käydessä viilaat käyrää tarvittavan paljon per ruutu jotta seos pysyy samana kun lähtötilanteessa. Käyrähän on siinä korjausta poikkeuttava. Eli se mitä muutat sivuun on vaan muutos määrä.

Imulämpökorjauksen merkitys on aika suuri loppupeleissä.
Login saat jakoon kun uppaat sen jonnekkin tiedostopalveluun tms ja liität viestiin sihen linkin.
Hienoa että alko pelaa muuten.
Toi säätömetodihan toimii siten että kone käyntilämpöiseksi ja mielellään siten että aloittaa säädön mahd alhaisesta imu ilmanlämmöstä. Sitten lambdakorjaus pois päältä ja lämpökorjaus ruutu esiin siten että se näyttää imulämpöä. Sitten koneen käydessä viilaat käyrää tarvittavan paljon per ruutu jotta seos pysyy samana kun lähtötilanteessa. Käyrähän on siinä korjausta poikkeuttava. Eli se mitä muutat sivuun on vaan muutos määrä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Tuossapa ois logi kuuma käynnistyksestä. Onko tuo nyt sitä heat soakkia? Jännä kun imu ilman lämpö putoo muutaman asteen niin käynti tasaantuu..
https://www.dropbox.com/s/3trguuwojzrr6 ... 6.msl?dl=0
https://www.dropbox.com/s/3trguuwojzrr6 ... 6.msl?dl=0
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Äkkiseltään en huomannut mitään sellasta mikä kävisi ilmi logista. Miten pitkä sulla on ASE kuumalla koneella ? Sigun ensimmäiseen volvoon laitoin jopa 20s pitkän asen mutta decay eli loppua kohden alaspäin rampittavana. Sitten asen lähtömäärä hivenen reippaalle. Sillä ms1 aikana varmistin että kone lähtee käymään ja toimii heti hienosti vaikka lambda pakkasella ei olisikaan näyttänyt mitään ensimmäiseen 30sekuntiin. Muistelen etäisesti tarkistaneeni kuukausien ajelun jälkeen että seos ei ollut mitenkään makialla vaan aikasta hyvä heti startin jälkeen. Olinhan kuitenkin siinäkohtaa jo säätänyt samat alueet täsmälleen kohdalle kuin mitä kone kylmänä tai kuumastartin jälkeen kävi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Jees. ASE on 82c lämmössä 115 cycleä eli ajassa noin 2 sekunttia. Ei nyt oikein edelleenkään aukee minkä takia kuumana
käynnistäessä käynti jää pumppaamaan 700-900rpm välille ja seos seilaa samaa tahtia 13-14.5 välillä n.15 sekunnin ajan ja sitten tasoittuu..Tuona aikana imu lämpö laskee n.5 astetta voiko olla tuosta kiinni??
Tuon kun saisi jotenkin vielä hierottua pois niin alkas olla mieluisa kaikin puolin.
käynnistäessä käynti jää pumppaamaan 700-900rpm välille ja seos seilaa samaa tahtia 13-14.5 välillä n.15 sekunnin ajan ja sitten tasoittuu..Tuona aikana imu lämpö laskee n.5 astetta voiko olla tuosta kiinni??
Tuon kun saisi jotenkin vielä hierottua pois niin alkas olla mieluisa kaikin puolin.

Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Pidennä ASE a ? Ite tykkään pitää sitä sekuntimuodossa jotta rpm ei vaikuta siihen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Nonniin..Taas kerkis keskittymään asiaan. Pidensin tuota ASE aikaa jonnekkin 20 sekunnin paikkeille lämpimällä moottorilla 65-85c alueella.
Käynnin heijaus loppui siihen ja näyttäisi toimivan!!! Mukava lyödä kuumana tulille kun jää nätisti käymään eikä tarvii kaasupolkimen kanssa säätää..
Kiitokset neuvoista!!
Käynnin heijaus loppui siihen ja näyttäisi toimivan!!! Mukava lyödä kuumana tulille kun jää nätisti käymään eikä tarvii kaasupolkimen kanssa säätää..
Kiitokset neuvoista!!

Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
Hyvä että sait toimii.
Huomasin muuten tossa paripäivää sitten että eihän ms2 enää saakkaan valittua sekunttimuodossa asea. 


Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Tyhjäkäynti seilaa välillä..
En sitä itsekkään saanut sitä Asea aika pohjaiseksi muutettua. Laitoin vaan sitä cycle arvoa niin suureksi että riittää..