Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Moderator: Masi_K
Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Moi,
newbie squirttien kanssa kyselee apuja...
Hommasin Early Shovelheadiin Microsquirtin ohjaamaan ensin kipinää ja tulevaisuudessa ruiskuja ja ahtopainetta.
Jakajaan olen laittanut Boschin anturin, joka määrittelee 1. pytyn kohdan (1 lovi pyörijässä, muuten umpinainen), ja ensiövetohihnapyörään olen laittanut 36 hampaisen triggeripyörän (ei poistettua hammasta) ja siihen toisen anturin. Jos olen oikein lokia lukenut niin kumpikin anturi antaa tietonsa MS:lle. Antureille menee suora+, - on kytketty MS:n sensor groundiin.
Mopossa on 2 puolaa, toinen etupytyn tulpille, toinen takapytyn tulpille (tuplatulppakannet). Etupytyn puolaan on kytketty IGN1, ja takapytyn puolaan IGN2. Puolina on Accelin 3 ohm puolat jotka on tarkoitettu elektroniselle sytytykselle. Kokeilin niin että puolille meni suora + ja MS triggeröi, kokeilin myös niin että puolille menee suora -, ei kipinää kummallakaan tavalla.
Lokifilu ja MS config filu löytyy täältä: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
HUOM: En ole laittanut kaikkia asetuksia vielä kohdalleen, mutta ne mitkä vaaditaan kipinään pitäisi olla.
Saisiko täältä vahvistuksen että tulee molemmilta hall-antureilta tiedot ja että mikä on syynä ettei tule kipinää...
newbie squirttien kanssa kyselee apuja...
Hommasin Early Shovelheadiin Microsquirtin ohjaamaan ensin kipinää ja tulevaisuudessa ruiskuja ja ahtopainetta.
Jakajaan olen laittanut Boschin anturin, joka määrittelee 1. pytyn kohdan (1 lovi pyörijässä, muuten umpinainen), ja ensiövetohihnapyörään olen laittanut 36 hampaisen triggeripyörän (ei poistettua hammasta) ja siihen toisen anturin. Jos olen oikein lokia lukenut niin kumpikin anturi antaa tietonsa MS:lle. Antureille menee suora+, - on kytketty MS:n sensor groundiin.
Mopossa on 2 puolaa, toinen etupytyn tulpille, toinen takapytyn tulpille (tuplatulppakannet). Etupytyn puolaan on kytketty IGN1, ja takapytyn puolaan IGN2. Puolina on Accelin 3 ohm puolat jotka on tarkoitettu elektroniselle sytytykselle. Kokeilin niin että puolille meni suora + ja MS triggeröi, kokeilin myös niin että puolille menee suora -, ei kipinää kummallakaan tavalla.
Lokifilu ja MS config filu löytyy täältä: https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
HUOM: En ole laittanut kaikkia asetuksia vielä kohdalleen, mutta ne mitkä vaaditaan kipinään pitäisi olla.
Saisiko täältä vahvistuksen että tulee molemmilta hall-antureilta tiedot ja että mikä on syynä ettei tule kipinää...
Last edited by juutasqsa on Fri Jun 22, 2018 19:38, edited 1 time in total.
Re: Microsquirt harrikassa ja kipinä kadoksissa
Terve.
En nyt pääse katsomaan asetuksia ja logia, mutta pistetääs alkuun pari tarkentavaa kysymystä:
-Onko sulla mitään pääteastetta puolien ja Microsquirtin välissä? Microsquirtin nykyinen versio ei pysty ohjaamaan suoraan passiivisia puolia. Väliin tarvitaan joko pääteaste tai sitten pitää käyttää aktiivipuolia.
-Näkyykö startatessa kierroslukua? Jos ei, niin sitten on kampuran triggeröinnissä jotain vikaa. Jos taas näkyy, niin voi keskittyä enemmän sinne sytkäpuolien suuntaan.
Oletko muuten jo päivittänyt Microsquirtin firmwaren extra-versioon? Jos et, niin kannattaa tehdä ensimmäiseksi.
En nyt pääse katsomaan asetuksia ja logia, mutta pistetääs alkuun pari tarkentavaa kysymystä:
-Onko sulla mitään pääteastetta puolien ja Microsquirtin välissä? Microsquirtin nykyinen versio ei pysty ohjaamaan suoraan passiivisia puolia. Väliin tarvitaan joko pääteaste tai sitten pitää käyttää aktiivipuolia.
-Näkyykö startatessa kierroslukua? Jos ei, niin sitten on kampuran triggeröinnissä jotain vikaa. Jos taas näkyy, niin voi keskittyä enemmän sinne sytkäpuolien suuntaan.
Oletko muuten jo päivittänyt Microsquirtin firmwaren extra-versioon? Jos et, niin kannattaa tehdä ensimmäiseksi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsquirt harrikassa ja kipinä kadoksissa
Moi,
eipä ole mitään pääteastetta puolien ja MS:n välissä... Onko niihin mitä suosituksia, että saisin kerralla oikeanlaiset?
Edit: Tämä taitaa olla oiva peli siihen: https://www.protoparts.fi/product/17/pa ... -2-kanavaa
En huomannut katsoa tuota kierroslukua, pitää sekin varmistaa.
Pitää myös päivittää tuo firmis, kiiitti vinkistä.
eipä ole mitään pääteastetta puolien ja MS:n välissä... Onko niihin mitä suosituksia, että saisin kerralla oikeanlaiset?
Edit: Tämä taitaa olla oiva peli siihen: https://www.protoparts.fi/product/17/pa ... -2-kanavaa
En huomannut katsoa tuota kierroslukua, pitää sekin varmistaa.
Pitää myös päivittää tuo firmis, kiiitti vinkistä.
Re: Microsquirt harrikassa ja kipinä kadoksissa
Joo, ton pitäis olla ihan hyvä pääteaste tuohon tarkoitukseen.
Vilkaisin pikaisesti logeja. Viimeisimmässä näkyi jokseenkin järkevää kierroslukua starttauksen aikana, muissa ei. Asetustiedoston perusteella näyttäis siltä, että sulla on jo joku versio extra-firmwaresta käytössä.
Vilkaisin pikaisesti logeja. Viimeisimmässä näkyi jokseenkin järkevää kierroslukua starttauksen aikana, muissa ei. Asetustiedoston perusteella näyttäis siltä, että sulla on jo joku versio extra-firmwaresta käytössä.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsquirt harrikassa ja kipinä kadoksissa
Surkiitos avusta ArttuH!
Pääteasteen lisäyksen jälkeen kipinät löysivät oikean paikkansa. Nyt vaan asetukset kohdalleen ja testailemaan.
Pääteasteen lisäyksen jälkeen kipinät löysivät oikean paikkansa. Nyt vaan asetukset kohdalleen ja testailemaan.
Re: Microsquirt harrikassa ja kipinä kadoksissa
Noniin, sitten olis seuraavia kysymyksiä:
Oddfire first angle: 315 lienee oikea asteluku Harrikalle (45 asteinen V).
Custom oddfire angles in sequence from #1, lienee näin: 1st 315, 2nd 405, 3rd 0, 4th 0
Cranking advance(degrees): Tähän laitan 5 astetta
Tooth #1 angle (deg BTDC): 45 astetta
Ignition tableen laitoin kaikkiin ignload KPa asetuksiin samat arvot, kun ei ole mitään vääntöön perustuvaa mittausta.
5-28 astetta on ennakot taulukossa.
Kokeillaan näillä asetuksilla käyntiin ja ihmetellään lisää...
Edit: Luettu manuaalia ja korjattu astelukuja... Pitäisi lukea ensin manuaalit kunnolla.
Edit 2: Päivitetty tiedostoja : https://drive.google.com/drive/u/4/fold ... I9mBlwLp9-
Pätskyttelee ja paukuttelee, mutta ei lähde käymään. Huomasin että jakajan anturi ei saa luettua kunolla 1. pytyn tietoa, nyt se on korjattu ja viimeiset lokit tältä päivältä myös näyttää sen.
Edit 3: Kun laittaa oikean ennakkomerkin kohdalleen ja sitten siitä katsoo 1. pytyn kohdistuksen anturin oikeaan kohtaan niin toimii
Eli tuossa S&S kampiakselissa on heidän uusimmat mrkinnät, kun löysi oikeat merkit niin mopo käy. Nyt pitää vielä kääntää jakajan anturi kohdalleen, nyt se on 10 astetta ennen yläkuolon kohtaa, säädän sen loppuviikolla 60 asteesttn niin saa ennakotkin säädettyä ja toimii niin kun pitäisi.
Oddfire first angle: 315 lienee oikea asteluku Harrikalle (45 asteinen V).
Custom oddfire angles in sequence from #1, lienee näin: 1st 315, 2nd 405, 3rd 0, 4th 0
Cranking advance(degrees): Tähän laitan 5 astetta
Tooth #1 angle (deg BTDC): 45 astetta
Ignition tableen laitoin kaikkiin ignload KPa asetuksiin samat arvot, kun ei ole mitään vääntöön perustuvaa mittausta.
5-28 astetta on ennakot taulukossa.
Kokeillaan näillä asetuksilla käyntiin ja ihmetellään lisää...
Edit: Luettu manuaalia ja korjattu astelukuja... Pitäisi lukea ensin manuaalit kunnolla.
Edit 2: Päivitetty tiedostoja : https://drive.google.com/drive/u/4/fold ... I9mBlwLp9-
Pätskyttelee ja paukuttelee, mutta ei lähde käymään. Huomasin että jakajan anturi ei saa luettua kunolla 1. pytyn tietoa, nyt se on korjattu ja viimeiset lokit tältä päivältä myös näyttää sen.
Edit 3: Kun laittaa oikean ennakkomerkin kohdalleen ja sitten siitä katsoo 1. pytyn kohdistuksen anturin oikeaan kohtaan niin toimii

Eli tuossa S&S kampiakselissa on heidän uusimmat mrkinnät, kun löysi oikeat merkit niin mopo käy. Nyt pitää vielä kääntää jakajan anturi kohdalleen, nyt se on 10 astetta ennen yläkuolon kohtaa, säädän sen loppuviikolla 60 asteesttn niin saa ennakotkin säädettyä ja toimii niin kun pitäisi.
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
No niin, hyvä homma, että lähti käymään!
En nyt ihan varma ymmärsinkö tuon jakajan anturin ongelman oikein. Jos sulla on kampuralla triggeri ilman puuttuvaa hammasta, niin jakajan anturin paikka määrää mikä kampuran hammas on #1 ja sitä myöten myös tuon trigger anglen. Kun tuon laittaa kohdalleen, niin sen jälkeen ei pitäisi olla isompaa väliä, että missä kohdassa kierrosta jakajan pulssi tulee. Ehkä jotain dokumentoimattomia poikkeuksia lukuun ottamatta...
Sivuhuomiona tuossa setupissa jakajan pulssin ajoitus on kohtuullisen kriittinen siinä suhteessa, että se osuu selvästi kahden kampuran hampaan väliin. Siis jos jakajan pulssi osuu lähelle kampuran pulssia, niin se saattaa hypätä väärälle kampuran hampaalle pienestäkin ajoituksen vaeltamisesta ja sitten sytkän ajoitus hyppää siinä mukana. Ja kun kampuran hampaiden välillä on vaan 10 astetta, niin tuossa saa olla aika tarkkana.
En nyt ihan varma ymmärsinkö tuon jakajan anturin ongelman oikein. Jos sulla on kampuralla triggeri ilman puuttuvaa hammasta, niin jakajan anturin paikka määrää mikä kampuran hammas on #1 ja sitä myöten myös tuon trigger anglen. Kun tuon laittaa kohdalleen, niin sen jälkeen ei pitäisi olla isompaa väliä, että missä kohdassa kierrosta jakajan pulssi tulee. Ehkä jotain dokumentoimattomia poikkeuksia lukuun ottamatta...
Sivuhuomiona tuossa setupissa jakajan pulssin ajoitus on kohtuullisen kriittinen siinä suhteessa, että se osuu selvästi kahden kampuran hampaan väliin. Siis jos jakajan pulssi osuu lähelle kampuran pulssia, niin se saattaa hypätä väärälle kampuran hampaalle pienestäkin ajoituksen vaeltamisesta ja sitten sytkän ajoitus hyppää siinä mukana. Ja kun kampuran hampaiden välillä on vaan 10 astetta, niin tuossa saa olla aika tarkkana.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Joo en ehkä osannut selittää tarpeeksi selkeästi tuota ongelmaa...
Harrikassa on erilaisia merkkejä kampurassa (joka näkyy kohdistusreijästä) riippuen vuosimallista.
Sitten kun minulla on S&S merkkisen virityssetti vielä, niin siinä on erilaiset merkit.
Koitin etsiä netistä mikä merkki on 1. pytyn TDC, ja oletin että 'F I' olisi se mutta sepä olikin Front -35 asteen ennakkomerkki.
Oikea merkki TDC:lle on 'T : F'.
Nyt kun laitoin tuon jakajan anturin väärän merkin kanssa -45 astetta kohdalleen, niin oikeasti jakajan anturin kohta on -10 astetta.
Tällä lähti siis käyntiin.
Pitää vielä kääntää se -60 asteen kohtaan niin sit pitäisi rokata kunnolla.
Minulla on pienenpieni Hall anturi tuossa kampiakselin kehällä, tällainen: https://www.digchip.com/datasheets/1137 ... 67lsg.html
Tuo on aikalailla triggerihampaan kokoinen niin hieman helpottaa tuota kohdistusta.
Jakajan sisällä on taas Ladan anturi, se on hyvin yleinen Boschin anturi: http://www.mansemotors.fi/virranjakajan ... avetoiseen
Tuo lienee kaikkein edullisin versio ko. anturista.
Harrikassa on erilaisia merkkejä kampurassa (joka näkyy kohdistusreijästä) riippuen vuosimallista.
Sitten kun minulla on S&S merkkisen virityssetti vielä, niin siinä on erilaiset merkit.
Koitin etsiä netistä mikä merkki on 1. pytyn TDC, ja oletin että 'F I' olisi se mutta sepä olikin Front -35 asteen ennakkomerkki.
Oikea merkki TDC:lle on 'T : F'.
Nyt kun laitoin tuon jakajan anturin väärän merkin kanssa -45 astetta kohdalleen, niin oikeasti jakajan anturin kohta on -10 astetta.
Tällä lähti siis käyntiin.
Pitää vielä kääntää se -60 asteen kohtaan niin sit pitäisi rokata kunnolla.
Minulla on pienenpieni Hall anturi tuossa kampiakselin kehällä, tällainen: https://www.digchip.com/datasheets/1137 ... 67lsg.html
Tuo on aikalailla triggerihampaan kokoinen niin hieman helpottaa tuota kohdistusta.
Jakajan sisällä on taas Ladan anturi, se on hyvin yleinen Boschin anturi: http://www.mansemotors.fi/virranjakajan ... avetoiseen
Tuo lienee kaikkein edullisin versio ko. anturista.
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Taistelen vielä tuon MS:n kanssa, millä lailla saa näkyviin tuon 1. pytyn anturin kontaktin? Koitin loggerilla, mutta vaikka kuinka kääntää jakajaa niin että anturi on vapaana tai menee päälle tai pois niin ei tuo loggeri näytä mitään. Eikös sellainenkin pitäisi löytyä Tuner Studiosta että saa sytkän tarkasti kohdalleen?
Eli minulla on nyt kone -35 astetta TDC:stä, ja pitäisi saada kohdalleen tuo jakajassa oleva 1.pytyn kohdan anturi. Asetuksissa on laitettu että nousevasta reunasta triggeröi, ja tuo nouseva reuna pitäisi saada nähtyä että saan kohdalleen.
Saikohan tuosta mitään selvää, mitä yritän etsiä?
Eli minulla on nyt kone -35 astetta TDC:stä, ja pitäisi saada kohdalleen tuo jakajassa oleva 1.pytyn kohdan anturi. Asetuksissa on laitettu että nousevasta reunasta triggeröi, ja tuo nouseva reuna pitäisi saada nähtyä että saan kohdalleen.
Saikohan tuosta mitään selvää, mitä yritän etsiä?
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Kampuran ja nokan tunnistuksen näkee yhtäaikaa vain composite loggerilla mikä löytyy ostetusta tunerstudiosta diagnostiikka välilehdeltä. Sillä näkee kampuran hampaat ja nokan hampaan(t). Pyörittämättä konetta sitä ei nää mistään millään muutakuin purkamalla ms ja mittaamalla piirilevyltä. Eräs tapa varmistaa että signaali menee ms sisään on mitata signaalijännite suoraan ms kammasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Ok, näin vähän itsekin ajattelin että tuolaista ominaisuutta löydy. Minulla on maksettu versio joten tuo composite logger löytyy mutta kuten sanoit, pitää pyörittää konetta että näkee toiminnan.
Pitää katsoa josko saisi mittarilla tuon jakajan oikean asennon zekattua.
Kiitos vastauksesta.
Pitää katsoa josko saisi mittarilla tuon jakajan oikean asennon zekattua.
Kiitos vastauksesta.
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Minulla on tällä hetkellä nuo Accelin super coilit jotka on tarkoitettu elektroniselle HD:n jakaja sytytykselle (2 kpl, kun on tuplatulppakannet) ja MS:n sekä kipinävahvareiden asennuksen jälkeen huomasin että vaikka kipinä tulee niin se on todella heikko. En ole asennellut mitään alas- tai ylösveto vastuksia, konkkia tai trankkuja tuohon kipinävahvistimen kytkentään (kipinävahvistin toimii)...
Olisiko linkin mukaisen VAG puolan asennus kaikista järkevä vaihtoehto, ja jos on niin meneekö tuolla kytkennällä, vai pitääkö siihenkin asennella jotain vastuksia, konkkia tms...?
viewtopic.php?t=4430&start=150#p52768
Tuolla on paljon juttua erilaisista kytkennöistä, mutta en saa kiinni mitä tarvitsee lisätä...
Olisiko linkin mukaisen VAG puolan asennus kaikista järkevä vaihtoehto, ja jos on niin meneekö tuolla kytkennällä, vai pitääkö siihenkin asennella jotain vastuksia, konkkia tms...?
viewtopic.php?t=4430&start=150#p52768
Tuolla on paljon juttua erilaisista kytkennöistä, mutta en saa kiinni mitä tarvitsee lisätä...
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Microsquirt jaksaa ohjata tuota puolaa suoraan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Ok, eli vain nuo sytkävahvistimet pitää olla, ei mitään muuta kytkentöjä?
Ilman sytkävahvistinta ei suoraan varmaan pysty ohjaamaan?
Ilman sytkävahvistinta ei suoraan varmaan pysty ohjaamaan?
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Siis nimeomaan karvat suoraan tuohon vag puolaan missä on oma vahvistimensa. Näin mullakin on microsquirt modulessa ollu jo monta kesää ja tuhansia kilometrejä. Mittasin myös että jännite nousee kanssa 5volttiin kirkkaasti sytkä lähdössä mitä se ei tee v2.2 tai v3.0 levylle tehdyillä ns ledilähdöillä. Modulehan on sama kuin microsquirt mutta ilman koteloa ja liittimiä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Microsquirt harrikassa, neuvoja kaivataan
Hienoa, kiitti neuvoista taas. Tuli vaan takapakkia kun tänään kokeilin saada käyntiin mopoa. Startin akselin päädyn alumiininen pidike hajosi ja starttikehä kytkinrummusta. On niin paljon ruttua tuossa että ei näköjään kestä startitkaan mukana 
Hommailen tuon VAG puolan, kytken sen ja laittelen startin kuntoon niin jatketaan sitten.

Hommailen tuon VAG puolan, kytken sen ja laittelen startin kuntoon niin jatketaan sitten.