M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Keskustelu piirilevyistä, niiden ominaisuuksista, kokoamisesta ja testaamisesta.

Moderator: Masi_K

j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts) SAAPUNEET!

Post by j-k »

No hyvä :D Piti vaan varmistaa. Joo, kuvasta ei näy mitä ainetta prikka on... 8) Oli vaan niin pahan näköinen viritys :twisted:
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts) SAAPUNEET!

Post by j-k »

j-k wrote: Fri Mar 02, 2018 20:46 Joopa. Löytyi työpöydän kätköistä sutasten vetästy kötöstys ja piirsin sen puhtaaksi, tosin kynällä vielä joten ei saa tänne; 4x 4011 gate, 6x 4081 gate, 2x 4013 flipflop sekä 2x 10-counter 4017. Onnistuu näköjään sillä toteuttaa crank wheel x-y (x=1...99, y=1...9) sekä nokkapyörä yhden kampurahampaan tarkkuudella yhdestä hampaasta aina yhteen täyteen kampurakierrokseen (puolikuu) valitusta hampaasta alkaen. Kytkentä lähtee käyntiin ensimmäisestä puuttuvasta hampaasta.

Tällä hetkellä rajoituksena on se, että cam-tapahtuman pitää ajoittua samalle kampikierrokselle, pystyy parilla gatella muokkaamaan sellaiseksikin että ylittää yläkuolokohdankin eli työkierron yli, mutta koska omassa cam on maksimissaan 60 kampiastetta niin olkoon noin. Eli siinä on myös yläkuolokohdan indikaattori 8) Täytyy näkkärillä testata tuo niin pääsee MOAMS-stimulaattorin tekoon... :mrgreen:
Taidanpa sittenkin tilata tuon JimStimin prosessorin uusimmalla koodilla ja kyhätä sen ympärille tuon MOAMS-stimulaattorin ja teen siitä MS3X -yhteensopivan myös. Kaikki tulot/lähdöt indikaattoreineen siis... Kun sitä pystyy komentamaan etänä TunerStudiollakin... Ei vaan taida 2nd anturin asetuskulmaa sillekään opettaa, mutta haittaako tuo nyt yhtään kunhan koodiin pistää oikeat arvot ennen autoon asentamista.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Masi_K »

Jimstim tökkää sen nokan hampaan hyvin lähellä puttuvaa kampuran hammasta. Sillä ei väliä kun koodi sen lukee kuitenkin oikein.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Mitä nyt ymmärsin jbperfin sivuilta niin jimstimiin kun kytkee pc:n kiinni niin sinne voi päivittää noita parametreja eli tuonkin kait saa korjattua jos osaa lukea oikein niitä :D

edit:

Tuossa on mallina 4-1 + cam

//wheel3
// this is 4-1
//format of wheel pattern is
//output byte, delay factor (angular or time)
00,45,
01,45, //1
00,45,
01,45, //2
00,45,
01,45, //3
00,45,
00,45, //4 missing
00,45,
01,45, //1
10,45, // cam pulse
01,45, //2
00,45,
01,45, //3
00,45,
00,45, //4 missing
0xff // terminating string

ja tuottaapi tuollaista signaalia. Muokkaamalla tuota tiedostoa (oman wheel setin mukaan tietty) saa generoitua just sitä mitä haluaa; cam -pulssi oikeaan paikkaan ja oikean levyisenä.

crank _/¯\_/¯\_/¯\___/¯\_/¯\_/¯\___/¯\_
cam _________________/¯\_______
Last edited by j-k on Tue Mar 06, 2018 19:37, edited 1 time in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Masi_K »

Ookei. Noo viel eioo ollu tarvetta moiseen. Ne parit testattavana olleet nokantunnistukset ovat toimineen muikeesti oletuksellakin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Masi_K wrote: Tue Mar 06, 2018 17:04 Ookei. Noo viel eioo ollu tarvetta moiseen. Ne parit testattavana olleet nokantunnistukset ovat toimineen muikeesti oletuksellakin.
Katselin tuota 60-2 sekvenssiä ja siinä cam-signaali tulee toisella kierroksella #36 ja #37 hampaan välissä. En osaa vielä sanoa missä oma pulssi pitää tuleman koska paikan valinta on vielä auki :) kun en käytä ladan omaa nokkapyörää, syynä yksirivinen ja mulla on kaksirivinen... Tietysti voin sen laittaa juuri tuon koodin määrittämään paikkaan.

Miksiköhän 36-1 on laitettu puolikuuksi, vissiin ollut yksihampainen aiemmissa versioissa? Tästä kannattaisi avata jo uusi ketju ja siirtää tämä stimukeskustelu sinne, alkaa mennä aiheesta ohi... Stimulaattoreista ei liene ollut paljoa keskustelua täällä, mitä olen haulla koittanut katsoa..
hautakorpi
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Tue Nov 21, 2017 11:44

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by hautakorpi »

Joo, sellaiselle stimulle joka ottaisi suoraan eri levyn kulmilta liittimistä suoraan kiinni M.O.A.M.S levyyn /tavan MS korttiin kiinni olisi aikas kova juttu, ja sellaisen tilaisi mieluusti itsellekkin... (mikä parasta, kun kortista tekisi "universaalin mallin" niin se kestaisi aikas hyvin ajan hammastakin...)


Mutta nakkaan nyt tähän parit kyssärit kun itse olen kasannut tuota omaa kahta MOAMS levyäni. Sori jos kyssärit hiukka "hölmöjä" eka ruutta minulla työnalla...

1.Oliko levyllä olevat MS3 prossulevyn lattanauhoille tarkoitetut liittimet 1:1, ja jos laittaa MS3 prossun voi lattakaapelit kytkeä suoraan noihin liittimiin? (mulla ei käsillä ole tuota MS3 prossua vielä)
Oliko MS3 prossulle lattakaapleille omia liittimiä, vai oletko tarkoittanut että suoraan vain kiinni liitin piikkirimaan?

2.Kiinittyykä MS3 prossun mekaaniseen painokantaan ok, vai onko MS3 tinattava malli? tarviiko MS3 korttia tukea lisää?

3. Hiukka itselle jäi epäselväksi tuo suutinten ohjaus MOAMS kortilla, ilmeisemmin jos ymmärrän oikein nyt kortilla mahdollisuus ohjata matala impedanssisia suuttimia suoraan? Pystyykä levyn kytkis siis ohjaamaan suoraan 10-12 Ohm suutinta ilman helkatinmoista muutos rumbaa.

4.kortilla on MS1 kellopiiri joka ympäröity valkoisella viivalla, ilmeisimmin tuon voi jättää pois MS3 prossulla toimivalla kortilla? jos kellopiirin sinne tinaa oheiskomponentteineen onko siitä toiminallista haittaa MS3 käytössä?

5. mitä manuaalia alan lukemaan kannesta kanteen, perehdyttääkseni itseni parammin MS toimintaan?

Oma levyni on aikas lailla täysin kalustettu, seuravaksi aloitan työstämään johtosarjaa...niin san työpöydältä johto ja liitin läjän siivottua pois...
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Stimulaattoriin liittyvän avauksen tein tuonne.

1. Mikäli olen lukenut kytkennät oikein, niin 1:1 menee kaapeli. Prossumoduulissa on valmiina piikkirima, mutta molemmat kaapelit pitää tehdä itse (34 ja 10 -napaiset) koska ne tulee MS3X -kortin mukana.

2. Menee suoraan kantaan kiinni kuten MS2. Levyllä on reiät tukemista varten, väliin sopivan korkuiset holkit.

3. Jos olet laittanut ne LM1949 ja MJD122 komponentit (peak&hold -piiri) niin silloin on tarkoitettu myös matalaimpedanssisille suuttimille.

4. Jätä ne komponentit pois jos MS2 tai MS3. MS3 kohdalla en tiedä, mutta MS2 modissa ne on käytössä muihin tarkoituksiin.

5. Jaa-a.. ainakin ne missä on MS3X eli tämä ja/tai tämä. Näiden perusteella on koko projekti tehty.
hautakorpi
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Tue Nov 21, 2017 11:44

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by hautakorpi »

Kiitokset nopeasta vastauksesta! Selvensi aihetta taas kummasti!

vastaus 3: eli siis voin ajaa ok peak ja hold lähdöllä 10-12 ohm suuttimia :D
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Hemputti! Olisi hieman pidempiä niin riittäisi joka nurkkaan...

Ja tästä näkkäreitä jos ei protoalue riitä.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Johtosarjan valmistelu saatu aloitettua ja piuhat sosialisoitu sosialistiautosta eli vanhat 2105/2107i saivat olla elinluovuttajina. Siinä vähän osviittaa kuinka MOAMS kytketään, sisäiset kytkennät pitää myös reitittää valittuihin spare -liitäntöihin. Taitaa tulla vastaan MS3 -prossun osto täälläkin kun loppuu tulot kesken, mm. pitää arpoa KNOCK/TACHO ja BOOST/TACHO -valintojen välillä mistä ottaa. Voi olla, että knock saa jäädä ja boost sekä tacho tarvitaan.

Kokosin taulukkoon MS1/MS2/MS3 vaihtoehtoja ja MS2 sarakkeeseen laitoin omat valintani vihreällä ja nuo siniset on se konfliktikohta kun loppui liitännät. Tarvetta olisi VSS1 ja VSS2 ainakin.... tehdään nyt johtosarja kaikille ominaisuuksille ja katsotaan sitten kun MS3 kotiutuu, voi olla että joutuu laittamaan vielä D-liittimen lisäksi :lol:

EDIT: Tämä on vallitseva kokoonpano johtosarjan osalta ja KNOCK on käytössä myös MS2 -variaatiossa.
Last edited by j-k on Fri Aug 02, 2019 10:55, edited 3 times in total.
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Jasu »

^Tuossa muuten, jos missä, on itänaapurit tehneet varsin mukavasti sähköjä, verrattuna länsimaisiin. Hyvin värikoodattuja, notkeita mutta paksuja piuhoja, ainakin sen 110 Ladan perusteella mitä tuli joku vuosi takaperin pilkottua. Ovat vissiin ajatelleet korjaajiakin, helppo on tunnistaa värimerkinnät, eikä ainakaan siinä liki neljäsataa tonnia ajetussa yksilössä löytynyt yhtään katkennutta piuhaa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts) SAAPUNEET!

Post by j-k »

Jasu wrote: Sun Feb 25, 2018 23:02 Tuommoisia pieniä liittimiä laittelin, jos (siis kun) tulee kolmosprossuun panostettua niin vähällä vaivalla saa sitten pyttykohtaisen suutinohjauksen.
Tuosta ja/tai tuosta kun löytyi 20cm pitkinä. Pistin itse tilaukseen...
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Jasu »

Image
Tuossa tunnelmat parin päivän takaa...

Image
Tuommonen on sitten CAN-väylän kautta jutteleva I/O -kortti, JBPerfin Tiny IOx, piisaa tähän hätään vallan loistavasti. Tuossa testivaiheessa vain yks A/D-kanava kytketty, jotta saa selville osaako väylän kautta tulla tietoa perille. Isompi kortti on neljälle K-tyypin anturille sovituskortti, saa kivasti 0-5V signaalin lämpötila-alueesta 0-1250 astetta...

Image
Jotain näköjään sai läppärin ruudulle, sytkärillä anturia lämmittäen...

Image
Ja kun kerran yhteys toimii, niin sitten lisää käikäleitä mukaan. Kumpikin EGT-kortti kalustaen, ja I/O-kortille lisää romua...

Image
Siinä on protoalueella 5V regulaattori ja MAP-anturi. ECU:n sisään ei tullu MAP-anturia, tai olisihan se sinne sopinut, mutta noin välttyy letkun sisällevedolta. Ehkä vähän jäähdytystä tuo regu vaatii, selkeästi lämpeni jo kun oli yksi EGT-vahvistinpiiri paikallaan I/O-kortin lisäksi. Vaan kunhan kotelo saapuu, niin sitten sitä jäähdytystä samalla...

Sitten jos vielä osaisi (siis jaksaisi selvittää) miten purkin .ini -tiedostoa pitäisi muokata, että saisi suoraan EGT-tiedon asteina esille, niin olisihan se hyvä. Nyt jo löytyi oikea .ini sekä ohjeistusta miten tiedostoa pitäisi muokkaamaan lähteä, vaan kun aivot tuntuu pysyvän solmussa asian kanssa. Helpommalla selviäisi tilaamalla sen kolmosprossun, jolloin siihen voisi liittää vaikka kiihtyvyysanturitkin (kaksiakselinen sellainenkin jo löytyy) eikä ihan heti loppuisi omituisuudet prossulta kesken. Maltan tosin ehkä vielä hetken, kun rahalle on vähän muutakin käyttöä (taisin ostaa parikymmentä vuotta uudemman Rangenkin) kuin tähän survominen...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Masi_K »

http://www.diyautotune.com/downloads/can_egt/custom.ini

Jospa tuosta CAN-EGT purkin spesiaali initiedostosta olisi jotain apua ? Tuohan ladataan tunerissa projektin asetuksista.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Jasu »

^No voe mahoton... :shock:

Ihan on samanlaisia pätkiä lisättäväks, mitä kuvittelin muokkaavani kun löysin alkuperäisestä .ini:stä alkuperäiset EGT-höpinät. Kokeilen kyllä noilla, kiitkoset löytämisestä..!

Pitää vielä tutkia ymmärtääkö suoraan noilla "gpioadc#" vai kenties "canadc#" :sta..? Helpottanee kyllä nuokin aika kovasti...

EDIT: Ei halunnu toimia. Ja sitten tulikin mentyä kummastelemaan DIYAutotunen sivuille, CAN-EGT -juttuja, ja sieltä löytyi tämmöinen..:
There aren’t any EGT specific settings in
MS2/Extra, as MS2/Extra uses the EGT only for logging.
https://www.diyautotune.com/wp-content/ ... an-egt.pdf
Tuosta dokkarista napattu tekstinpätkä...

Tai sitten vaan tuli muokattua väärässä paikassa olevaa .ini -tiedostoa, mutta ihan vähällä en sitä usko...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Masi_K »

Jossain siitä tänne kirjoitinkin että ms2 osaa vain näyttää ja logata.Tietoa eisiis voi käyttää mihinkään suoraan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Jasu »

^ Jep. Eiköhän se pidä hiljalleen uskoa että kolmosen se ostattaa. Onneksi kortilla on valmiudet sille...

Meni vaan hetki sitten lisäostokset hetkeksi jäihin, kun menin ostamaan vähän uudemman pikkuvikaisen Rangen lisää... :oops:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

j-k wrote: Wed Mar 14, 2018 14:01 Johtosarjan valmistelu saatu aloitettua ja piuhat sosialisoitu sosialistiautosta eli vanhat 2105/2107i saivat olla elinluovuttajina. Siinä vähän osviittaa kuinka MOAMS kytketään, sisäiset kytkennät pitää myös reitittää valittuihin spare -liitäntöihin. Taitaa tulla vastaan MS3 -prossun osto täälläkin kun loppuu tulot kesken, mm. pitää arpoa KNOCK/TACHO ja BOOST/TACHO -valintojen välillä mistä ottaa. Voi olla, että knock saa jäädä ja boost sekä tacho tarvitaan.
Taisi tuo KNOCK ratketa sillä, että teen tuollaisen modin sytytyspuolelle ja nappaan pulssit ja generoin siitä normaalille 4-pyttyiselle mittarille pulssit eli kaksi pulssia per kierros. Joten JS4 saa olla nyt inputtina.

Image

j-k wrote: Wed Mar 14, 2018 14:01 Tarvetta olisi VSS1 ja VSS2 ainakin.... tehdään nyt johtosarja kaikille ominaisuuksille ja katsotaan sitten kun MS3 kotiutuu, voi olla että joutuu laittamaan vielä D-liittimen lisäksi :lol:
Tälle taas ei löydy muuta ratkaisua kuin MS3. Tosin en vielä itsekään tiedä mihin sitä omituisuutta käyttäisin. Paitsi luistoneston ihmettelyyn. Onko muuten mitään järkevää käyttöä sille tiedolle mitä saadaan laatikon/perän välityksistä?
Last edited by j-k on Thu Sep 27, 2018 13:03, edited 3 times in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by Masi_K »

Vaihdekohtainen ahtopaine ainakin ja entiedä vaikuttaako se luistonestoon mitenkä. Kuvittelisin ehkä myös että vvt vois siitä hyötyä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Masi_K wrote: Wed Apr 04, 2018 16:24 Vaihdekohtainen ahtopaine ainakin ja entiedä vaikuttaako se luistonestoon mitenkä. Kuvittelisin ehkä myös että vvt vois siitä hyötyä.
No, jos jotain saa niin se otetaan. VVT ei tässä projektissa ole mukana joten sitä ei pidä murehtiman. Todennäköisesti jotain hyötyä löytyy siitä tiedosta, että mega tietää mikä pykälä on päällä.. Voi kun se voisi myös sen indikoida... (prätkässä olisi hyvä feature).

Ehkä luistonestokin sitä hyödyntää, tunnistaa väännön??
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

No jopas... Tuli hankittua kokonainen Nivallinen konehuoneen tekniikkaa ja vielä uudempaa, jossa nokka-akselinkin tunnistin ja knock valmiina eli Euro3. Sain koko johtosarjan ehjänä pihalle ja tuli jo muokattua sitä megalle sopivaksi.

Nyt sitten pystyy rakentamaan kaksi täydellistä megakonetta larppaan; toinen ahtimella ja toinen vaparilla eli pitääkö sitten hankkia jostain toinenkin Lada? :shock: :lol:
Last edited by j-k on Fri Aug 02, 2019 10:57, edited 1 time in total.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Laudat sitten loppu.
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

Joku kaipaili tiedostoja joilla voi tehdä lisää levyjä eli lähettää ne piirilevytehtaalle. Gerberit löytyy täältä
vesa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26
Location: Lemu

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by vesa »

Olisi tarkoitus laittaa bensapaineen mittaus. Mitä kautta anturin antaman signaalin (0V ... 5V) saisi mukavimmin sisään?
Jos onnistuu, niin jatkossa olisi tarkoitus hyödyntää painetieto bensapumpun ohjauksessa. Mistähän pumpun ohjauksen (kanttiaalto 5V) saisi ulos?
Vesa
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

vesa wrote: Mon May 06, 2019 18:11 Olisi tarkoitus laittaa bensapaineen mittaus. Mitä kautta anturin antaman signaalin (0V ... 5V) saisi mukavimmin sisään?
Jos onnistuu, niin jatkossa olisi tarkoitus hyödyntää painetieto bensapumpun ohjauksessa. Mistähän pumpun ohjauksen (kanttiaalto 5V) saisi ulos?
Anturitieto voidaan ottaa sisään mistä tahansa vapaasta liittimen nastasta (esim CON1 nastat 7 ja 17 tai CON3 nastat 2....9 ), mutta prossuna pitää vissiin olla Mega3. Siinä on riittävästi myös PWM -yleislähtöjä (lisätiedot megamanuaalista 3 ja tunerstupidon valikoista) ja tällä levyllä fettejä, mikäli niiden tehonkesto on riittävä. Fettilähdöksi vaikkapa FUELPUMP -fetti. Jos ei kestä, niin isompi fetti koteloon kiinni ja johdottaa sen...

Ulkoisen fetin (digitaalifetti jota voi ohjata suoraan logiikalla) voi laittaa myös ja ajaa sitä puskurin U15 kautta, jossa 4 lähtöä niin ei polta prosessoria ensimmäisenä.
vesa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26
Location: Lemu

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by vesa »

Kiitos j-k, nyt uskon tietäväni miten toimin.
Olen käyttänyt nyt MOAMS-levyä MS3:lla kalustettuna noin vuoden. Pari murhetta oli matkalla.
Prosessorin virtasyöttö meni oikkariin kun testailin sarjaliikennettä. Itse asiassa en tarvitse sarjaporttia!
Bluetooth teetti työtä, joka kuitenkaan ei johtunut MOAMS-laudasta.
Eli olen hyvin tyytyväinen levyyn, kiitos sen toimittamisesta!
Vesa
vesa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26
Location: Lemu

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by vesa »

Fettien kestävyydestä. Mittasin pumpun ottavan virran, se on noin 6A.
Jos sen ottaa IDLE-pinnistä, niin kestävätkö fetti (IRLR024N) ja ja liitin?
Vesa
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by j-k »

vesa wrote: Fri May 10, 2019 17:50 Fettien kestävyydestä. Mittasin pumpun ottavan virran, se on noin 6A.
Jos sen ottaa IDLE-pinnistä, niin kestävätkö fetti (IRLR024N) ja ja liitin?
Urosliittimien virrankesto on 13A per pinni
https://www.mouser.fi/ProductDetail/538-39-30-1200
mutta naarasliittimelle luvataan 9A joten se lienee ratkaiseva.
https://www.mouser.fi/ProductDetail/538-39-00-0078
Tämä siis jatkuvaa virtaa; pulssitettaessa hetkellinen virta voi olla suurempikin.

Fetti kestää 17A
https://www.mouser.fi/ProductDetail/942-IRLR024NPBF
mutta tuolla arvolla savuaa jo foliot varmaan eikä jäähdytys ole riittävä, mutta pumppu ei tuota tapa.. :mrgreen:
vesa
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Fri Jun 26, 2009 12:26
Location: Lemu

Re: M.O.A.M.S (Mother(board) Of All MegaSquirts)

Post by vesa »

Siis ulkoinen fetti pumpun ohjaukseen, kiitos!
Vesa
Post Reply