Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
FlyingFinn
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue Feb 26, 2019 14:29

Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by FlyingFinn »

Foorumia on tullut selailtua ja manuaaleja luettua. Tietoa alkaa olemaan ähkyksi asti ja ehkäpä joku asiaa tunteva osaa laittaa tämän minulle johonkin järjestykseen. Ruiskujen kanssa ei ole juurikaan tullut pelailtua, pääpiirteittäin periaatteet kyllä ovat selvät mutta lisätietoa tarvitsen varmasti tähän projektiin: Autona on siis vanha Fiat 500 eli moottori on ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen, kokoa on tällä hetkellä 650 cc, tehoa ehkä n. 25 - 30 hv paikkeilla. Nyt autossa on kiinni Dellorton DHLA 40 minkä tilalle olisi tarkoitus asentaa Megasquirt. Lorton korvaavia läppärunkoja näyttää löytyvän kohtuullisen helposti, esim. tällainen: https://www.ebay.com/itm/40mm-Twin-Thro ... 2352366125

Autossa on myös elektroninen jakaja (123-mallinen) ja sikäli kun oikein olen ymmärtänyt niin Megan saa ohjaamaan pelkkää bensansyöttöä ja vanhan jakajan voi jättää entiselleen, onkohan näin?

Tarkoitus ei ole tehdä mitään huippuhifiä vaan toimiva korvaaja tuolle DHLA:lle mielellään niin ettei tehot putoa ja seosten säätö on ruiskun ansiosta paremmin hallussa. Kaikki tietysti maksaa mutta ei myöskään ole tarkoituksena koko omaisuutta tähän sijoittaa vaan pikemminkin edullinen toteutus.

Isommat kysymykset toistaiseksi ovat:

- Mitkä suuttimet tuohon läppärunkoon? Moottorihan on pieni ja tehot realistisesti 30 - 35 hv paikkeilla mahdollinen jatkovirittäminen huomioituna.
- Mikä Mega? MS1 on ilmeisesti jo vanhentunut eli olisiko MS2 tai Microsquirt?
- Mitä antureita tarvitaan ja osaisiko joku suositella peräti jotain tiettyjä malleja? Suotavaa olisi jos löytyy esim. Motonetistä niin saatavuus on helppo. Opiskelun jälkeen päättelin että tarvitaan ainakin läpän asentotunnistin (tämän saanee samasta paikasta läppärungon kanssa), imuilman lämpötila, moottorin lämpötila ja lambda. Riittääköhän tämä? Pitääkö olla esim. kampiakselin asennon tunnistin jos ohjataan vain bensan syöttöä?
- Onko näkemystä mihin tuo moottorin lämpö kannattaisi tällaisessa ilmajäähdytteisessä sijoittaa? Vai otetaanko öljystä? Puhallinkotelon pellistä pääsisi helposti läpi mutta tässä tapauksessa kun termostaatti aukeaa niin samalla aukeaa puhallinkotelon alareuna jolloin lämpötila kotelossa pudonnee melko äkillisesti paljon.

Todennäköisesti helppoja kysymyksiä asiaa osaavalle ja apu on enemmän kuin tervetullutta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by Masi_K »

Olet ihan oikeassa. Tarvitset pelkästään bensan ohjaukseen megalle moottorin kierrostiedon, tässätapauksessa sylinterikannen lämpötilan, imulämpötilan ja kaasuläpän asentotunnistimen. Alipainemittaus silti molemmista imukanavista on suotavaa.

Moottorin kierrostiedon saa suoraan jakajan miinuksesta aivan samalla tavalla kuin kierroslukumittarin. Tämä yleensä toimii riittävän hyvin. "Jäähdytysnesteen" tunnistimelle oli ainakin ms1 koodissa lukualueen jatkotoiminto juuri ilmajäähyjä varten. Tunnistimen sijainnin voinee prätkäjätkät tarkentaa. Läppärunkoihin saattanee saada sovellettua avoimen mallisen tunnistimen mittaamaan ilmaa. Se voinee joutua olemaan ns pitkän mallinen mitä ei vältsysti saa motonetistä. Todennäköisesti joudut ajamaan moottoria kaasuläpän perusteella joten suosittelen ehdottomasti että akseli johon tunnistin tulee on tiukka ja anturi oltava hyvälaatuinen(ei halpa). Räkivän tai saatikka kelluvan tps tunnistimen signaalilla ei tee yhtään mitään. Suosittelen kuitenkin kun vehkeet pelaa, siirtymään ITB tilaan. Mutta se on vasta sitten siinä vaiheessa. Lambdaksi ehdottomasti laajakaista. Suutinlaskurit tuppaavat antaa suuttimiksi 150-180cc malleja jos asettaa 50hv tehoksi.

MS1 voit unohtaa suoraan. Se on niin kauan sitten jo vanhentunut. Ms2 kohdalla on myös jo kehityskaari elokuun lopussa. Mutta silti se on vielä soiva peli. Microsquirt on sama kuin ms2 mutta snadisti kuristettu ominaisuuksiltaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
FlyingFinn
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Tue Feb 26, 2019 14:29

Re: Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by FlyingFinn »

Kiitos Masi_K. Hieno homma, en siis ole ainakaan vielä pahasti metsässä. Pitääkö tuossa laajakaistalambdassa olla jotain muutakin kuin anturi? Onko niissä joku liitäntälaite / ohjausyksikkö tai vastaava mikä sitten kytketään Megasquirtiin? Lambdan asennuspaikka voi olla mielenkiintoinen tässä tapauksessa kun molemmilta sylintereiltä lähtee omat putket mitkä yhdistyvät äänenvaimentimessa. Toimiikohan tuo jos asentaa vasta äänenvaimentimen jälkeen. Lambdoja on nykyään joka autossa joten luulisi löytyvän helposti vai onko näissä jotain erityistä huomioitavaa?

Löytyisiköhän suuttimet jostain pikkuautosta? Esim. jossain pienellä koneella olevassa Fiestassa, Polossa tai vastaavassa voisi olla ehkä sopivat jos ne sattuvat sopimaan tuohon läppärunkoon.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by Masi_K »

Suuttimet voi ostaa tuossa koossa suoraan vauhtikaupasta sellaisina mitkä käy läppikseen. Silloin saa mitä tilaa ja ei tarvitse alkaa metsästää että kuinkapaljon minkäkin automallin suuttimet virtaa. Niistäkun on aika huonosti tietoa. Etenkin pienistä.
Laajakaistalambdassa on aina ohjainyksikkö koska lambda pelaa aivan eri tavalla kuin kapeakaistainen. Yksiköiden mukana tulee anturi. irto antureita saa kyllä. Riippuu äänenvaimentimen mallista että vaikuttaako se mittaukseen. Mitä pidemmällä anturi on, sitä hitaammin se reagoi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by TTG »

Kannattaisikohan tuohon harkita Atecun laittoa jos niitä on vielä saatavilla? Sehän on vastaava kuin MS2, mutta parempi vesitiivis kotelo, paremmat liittimet ja esim. bensapumpun releet ym. on valmiiksi boksissa niin ei tarvitse niin paljoa asennella irtoreleitä/sulakkeita ympäri autoa. Hintakin on MS2:ta edullisempi. :roll:
Heksu
Megasquirttaaja
Posts: 79
Joined: Sun Aug 07, 2016 5:10

Re: Täysi aloittelija / wanha Fiat 500

Post by Heksu »

Tuommoiseen menis varmaan prätkän suutin, mulla on 1600 cc koneessa 600 cc suzukin suuttimet 4 kpl siis.. riittää hyvin. Mä ostaisin kans semmoisen ohjausboxin jossa on bensapumpun releet yms valmiina. Pienessä autossa kun tilaa ei taida kauheasti liikaa olla.
Post Reply