Hayabusaan Atecu

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Morjensta!

Suunnitelmissa olisi siis vaihtaa Hayabusan orggis moottorinohjaus Atecuun. Veljelläni on Hayabusa
Mitsun TD05 ahtimella, vakio moottorinohjauksella ja paineen mukaan säätyvällä lisärikastusboksilla, joka
ohjaa painekotelossa olevia lisäsuuttimia. Penkissä tuo toimi vielä ihan kohtuullisesti mutta viime keväänä
Vesivehmaan kiihdytyspäivillä pääsi ilmeisesti laihalle jolloin männät suli ja lohkokin vaurioitui. Veli sai moottorin
korjattua viime kesänä ja nyt olisi tarkoitus saada moottorinohjaustakin luotettavammaksi.

Olen aikaisemminkin squirtannut pari autoa, mutta todella nopea unohtamaan kaiken silloin oppimani. Toivotaan että jotain
edes muistuisi mieleen. :lol: Tämä nyt ei varsinainen "menestystarina" ole, mutta ajattelin kuitenkin kirjoitella siinä toivossa että
täältä saisi mahdollisesti hyviä vinkkejä ja neuvoja projektiin, jolloin saisin pahimmat sudenkuopat vältettyä ja pyöränkin
nopeammin tulille.

Projekti on niin alkuvaiheessa että pyörä on vasta tuotu talliin, Atecu on pöydällä, ecun liittimet saapuneet postista ja
jonkinmoinen kytkentäkaavio löydetty.

Kytkentäkaavion mukaan Busassa ecu ohjaa suoraan COP-puolia, eli jonkinmoinen nelikanavainen sytkäpääte täytyisi
etsiä. Atecussa taisi olla vain logiikkalähdöt sytkälle. Myös MAP-anturi on ainakin vaihdettava paremmin painetta
ymmärtävään malliin. Laittelen kuvia myös tässä projektin edetessä kunhan pääsen johtosarjaa tekemään ja
tutkimaan lisää. :)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Hayabusaan Atecu

Post by ArttuH »

Yhden tuollaisen setupin olen tehnyt ja parhaillaan pitäisi rakennella pari lisää. Siis ATecu johtoadapterilla Busan vakiojohtosarjaan.

Puolille tosiaan tarvitaan jotkut tehopäätteet. Boschin tms. moduleita voi hyvin käyttää tuohon. Itse askartelin nelikanavaisen päätteen omalle piirilevylle. Näitä voisi kohta olla ylimääräisiäkin jos on tarvetta.

Bensapumpun ohjaukseen tarvitsee jotain säätöä myös, kun Busan ECU ohjaa releen maata ja ATecu tarjoaa +12V sähköä suoraan pumpulle. Laitoin tuolle puolanohjauslevylle ylimääräisen trankun, joka maadoittaa relettä ATecun ohjauksen mukaan.

MAP-anturin kanssa voi tietty käyttää jotain adapteria, että saa uuden anturin liitettyä Busan johtosarjaan. Tai sitten voi laittaa adapteripiuhaan oman haaran uudelle MAPille. Sama pätee ilmanlämpöanturiin ja lambdaan.

Nokka-akselin anturi on sitten todella hankala saada toimimaan kunnolla kaikilla kierroksilla. Eli käytännössä sitä vanhempaa 8-hampaista kampuran triggeriä ei voi käyttää, kun sille ei saa luotettavaa synkkaa nokalta. Uudemman 24-1 vauhtipyörän kanssa voi sitten mennä vaikka ilman nokan anturia tai pienillä häiriönsuodatuksilla nokan anturinkin saa toimimaan tarpeeksi hyvin, että sillä saa synkattua systeemin sekventiaalimoodiin startissa.
Arttu
GSX1100 -85
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Kiitoksia vinkeistä, mukava huomata että heti on neuvoja saatavilla. :) Korjausoppaasta en löytänytkään noista triggereistä oikeastaan juuri mitään tietoa, mutta googlen mukaan tuota kasihampaista olisi ollut 99-01 ja 24-1 triggeriä 02-07 ja 08:sta eteenpäin 24-2? Pyörä on kuulemma vuosimallia 2004, eli onneksi ei tuota vanhinta mallia. Sytkäpäätteeksi tuli hommattua BOSCH 0227100211 joka on nyt postissa tulossa. Kävin hakemassa romuliikkeestä myös palan alumiinilevyä, josta ajattelin askarrella alkuperäiselle ecun paikalle levyn, johon saa ruuvattua nuo Denson liittimet kiinni ja samalla sytkäpäätteelle jäähdytyslevyn. Atecu ei aivan meinaa kunnolla sopia tuohon orggispaikalle vaikka sitä kuinka pyörittelee, mutta penkin takana olevan muovikatteen alla näyttäisi kyllä olevan yllin kyllin tilaa.
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Tänään aloittelin johtosarjan tekoa. Tuo Denson liitin oli piirilevylle tarkoitettua mallia, joten lyhensin pinnit liittimen takaa ja juotin niihin johdot pääteholkkien avulla sekä laitoin liimakutisteet päälle. Tein vanhan ecun paikalle 4mm alumiinista levyn, johon ruuvasin liittimen kiinni, sekä tuon Boschin modulin. Kytkentäkaavion mukaan vanhassa ecussa oli muutamia erikoisia kytkentöjä, mm. startatessa relettä ohjaava +12V haarautuu myös eculle. Tunnistaakohan se "cranking"-tilan siitä RPM:n sijasta vai mikähän sen tarkoitus on?

Jätin kytkentäkaaviosta kytkemättä atmospheric air pressure sensorin, vanhan lambdan (laajakaista tulee tilalle), Tip over sensorin ja pair solenoid valven, mitkä noiden suomenkieliset nimet nyt ovatkaan..

Jäähdytysnesteen lämpömittarille ei taida tulla ainakaan anturilta johtoa, eli onkohan ecu ohjannut sitä mittaria.. :roll:

Onko muuten Atecussa tuollainen vaihteen tunnistus mahdollista, eli esim. säätää ahtoja erikseen joka vaihteelle? Vai onko se vaan MS3:n ominaisuuksia?

Tuossa muutama kuva johtosarjasta ja vanhasta ecusta (Atecun liittimet vielä laittamatta):

Image

Image
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Hayabusaan Atecu

Post by ArttuH »

Vakio-ECU tosiaan tunnistaa starttitilanteen tuosta solenoidin jännitteestä. En nyt muista olenko koskaan selvittänyt mitä se itse asiassa tekee sillä tiedolla... Joka tapauksessa ei tarvii välittää.

PAIR:in liitintä voisi periaatteessa käyttää vaikka ahtopaineventtiilin ohjaukseen, jos sen kytkisi johonkin ECU:n ulostuloon. Mutta toisaalta tuolle voi myös tehdä oman haaran adapteripiuhasta jos on tarvetta. Nuo muut hilut on tosiaan kokolailla tarpeettomia.

Lämpömittari saa tiedon ECU:lta dataväylän kautta, eli se jää tässä virityksessä toimimattomaksi. Saattaa tulla joku vikakoodikin mittaristoon. En nyt tiedä varmaksi kun tuo yksi minkä tein oli tarvikemittaristolla.

Vaihdekohtaista ahtopainetta ei löydy MS2-softasta. Muistaakseni kaksi vaihtoehtoista ahtokarttaa onnistuisi ja luultavasti vaihdon niiden välillä saisi jotenkin kikkailtua vaihteen mukaan. Pitää tarkistaa, tuolle olisi luultavasti itselläkin tarvetta lähiaikoina.
Arttu
GSX1100 -85
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Kiitoksia tiedosta! Johtosarjaan on nyt lisätty myös Atecun liittimet. Haaroitin johtosarjasta ahtopaineensäätimelle oman liittimen, sekä launch controllille ja lambdalle myös. Poistin Atecusta bensapumpun sulakkeen pidikkeineen ja laitoin sen tilalle ylimääräisen relekytkennän jotta saisin tuon maadoittamaan bensapumpun lähtöä ja ohjaamaan busan pumpun relettä. Seuraavana pitäisi asennella tuo viritys pyörään kiinni ja tutkiskella että kaikki toimii, sekä alkaa pähkäilemään säätöjä ja asetuksia kohdalleen. :roll: Tuossa muutamat kuvat:

Image

Image

Image
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Noniin, omia projekteja ei pääsekään nyt osapuutteiden takia jatkamaan, joten siirryn takaisin Hayabusan rassaukseen.

Homma on mennyt sen verran eteenpäin, että sovitin johtosarjaa pyörään paikalleen ja kokeilin että Tunerstudiolla saa
siihen yhteyden. Sain lämpötila-anturit sekä kaasuläpän kalibroitua, sekä netistä olen koittanut tutkia millä asetuksilla tuota kannattaisi
alkaa käynnistelemään. Sellainen vahinko kävi johtosarjaa tehdessä, että laitoin suuttimet ja sytkälähdöt järjestykseen 1-3-4-2,
kun Busa ilmeisesti sytytteleekin 1-2-4-3. Kaikissa aiemmissa ajopeleissä mulla on ollut tuo 1-3-4-2 enkä tajunnut että
tuollainen toinenkin järjestys on mahdollinen. Onneksi pinnien paikat oli helppo vaihtaa ristiin Atecun liittimissä. Laitoin Atecun Busaan
kiinni Bilteman liimattavalla tarranauhalla ja en olis kyllä uskonut miten ärhäkästi se ottaa kiinni. On kyllä uskomattoman äkänen liima
tuossa nauhassa. :shock:

Mitä Arttu tarkoitit noilla nokan anturin häiriösuodatuksilla? Onko ne miten hankalia toteuttaa vai kannattaako jopa harkita että
anturin vaihtaisi HALL-tyyppiseen?

Tuosta Bosch 0227100211 päätteestä löytyi sellaista ohjetta Motecin sivuilta että dwell tulisi olla n. 3,0ms normaalipuolalla ja n. 1,8ms
COP-puolilla. Kuulostaako tuo kokeneempien korvaan järkevältä?

Täytyy myös alkaa perehtyä noihin seqventiaali-asetuksiin, tuota ei taida saada hukkakipinällä kokeiltuakaan ilman johdotusmuutoksia,
kun kytkin kaikki 4 sytkälähtöä käyttöön. :roll:

EDIT: Vaikuttaa vähän että pyörässä aikaisemmin ollut Innovate LC-1 on myös sanonut sopimuksensa irti. En saa siihen läppärillä
yhteyttä, ei reagoi kalibrointiin mitenkään ja näyttää tunerstudiossa jotain 7:n paikkeilla, eli 0V lähdössä. Virrat kuitenkin tulee
ohjaimelle. :?


Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Hayabusaan Atecu

Post by Masi_K »

TTG wrote: Tue Mar 12, 2019 16:52

Täytyy myös alkaa perehtyä noihin seqventiaali-asetuksiin, tuota ei taida saada hukkakipinällä kokeiltuakaan ilman johdotusmuutoksia,
kun kytkin kaikki 4 sytkälähtöä käyttöön. :roll:

Nyt en muista ulkoa että onko ms2 ssa sama Wasted COP sytkäohjaus metodi kuin on ms3 ssa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Hayabusaan Atecu

Post by ArttuH »

Joo, wasted cop -asetuksella voi käyttää neljää sytkälähtöä hukkakipinämoodissa. Ja itse asiassa sekventiaalimoodissakin se putoaa automaattisesti tuohon jos ei saa nokan signaalia.

Nokka-anturin häiriönsuodatuksissa päädyin muistaakseni laittamaan 330 Ohmin vastuksen ja 100nF konkan anturin rinnalle. Noilla sai kelvollisen signaalin jonnekin 8000rpm nurkille asti. Ja 24-1 kampuran triggerillä se riittää paremmin kuin hyvin koska nokan signaalia ei käytetä kuin startissa. Hall-anturi on tietty toimiva ratkaisu myös, mutta vaatii luonnollisesti johtosarjan muokkausta. Helpoimmat vaihtoehdot on joko gen2 Busan venttiilikoppa ja anturi tai sitten 07-mallin GSX-R1000:n anturi, joka käy suoraan alkuperäisen paikalle.

Busan puolille mittailin muistaakseni noin 1,6ms sopivaksi dwell-ajaksi. Noilla ei ole ihan niin tarkkaa vaikka laittaisi vähän liikaakin, kun ensiössä on kohtuullisen iso vastus, niin virta ei karkaa ihan pilviin.

Triggerin asteluvun pitäisi olla 100° tai 460° sekventiaaliasetuksista riippuen. Noilla pääsee sen verran lähelle, että voi huoletta starttailla ja tehdä alustavia säätöjä. Mutta suosittelisin vahvasti tarkastamaan todellisen ennakon ennen kuin alkaa ottamaan tehoa koneesta. Noissa on näkynyt useamman asteen heittoja koneyksilöiden välillä.
Arttu
GSX1100 -85
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Suurkiitokset Arttu! Kokeilin myös laittaa nokan anturin sisääntuloon 330ohm vastuksen sekä 100nF konkan anturin rinnalle ja ainakin composite loggerin mukaan se näyttää minusta ihan hyvältä. Pyörä lähti jo käyntiinkin mutta hajusta/savusta päätellen käy aika rikkaalla. Uusi laajakaistalambda tulee varmaan lähipäivinä joten seuraavana sitä asentelemaan ja lisää säätöjä tekemään. :)

Tuossa kuva anturin sisääntulosta:
Image


Ja tuossa itse pyörästäkin, joka on tosin hieman riisutussa kunnossa tällä hetkellä:
Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Hayabusaan Atecu

Post by Masi_K »

Suosittelen taivuttamaan polkon nojaamaan liittimen muita liuskoja vasten. Pärrä etenkin tärisee aivan mielettömästi kun sillä ajelee. Tippa hot snottia ei varmaan tee myöskään pahaa taivuttelun jälkeen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Joo, tuo boksi on tuossa kuvassa ylösalaisin ja laitoin pohjan ja konkan väliin pehmusteen palan kasatessa, että se vaimentaisi tärinää, mutta tuo liimaus noihin liittimen liuskoihin olis varmasti tukevampi. Lambda tuli perjantaina ja käytin eilen moottorin lämpöseksi. Toistaiseksi kaikki vaikuttaa aika lupaavalta. Busan oma kierroslukumittari tosin näyttää tuplasti isompaa lukemaa kuin tunerstudio. Täytyy tutkia saisko sitä jostain muutettua.
Tässä lyhyt videopätkä, hivenen rikkaalla tosin käy vielä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Hayabusaan Atecu

Post by Masi_K »

Laita rundariin megasta päälle half speed, jos se tulee megasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Hayabusaan Atecu

Post by TTG »

Masi_K wrote: Mon Mar 18, 2019 21:15 Laita rundariin megasta päälle half speed, jos se tulee megasta.
Täytyypä kokeilla, kiitoksia!
Post Reply