Miten suuttimien dead time määritetään?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by Turbiini »

Eli käytössä ms3 pro ultimate ja siemens deka suuttimet

Joutokäynnillä ei meinaa millään pysyä seokset tasaisena ja muutenkin käy varsin huonosti (osittain johtuu nokka valinnoista) mutta edellisillä suuttimilla jotka oli 7 vuotta vanhat ev14 1700cc maakaasulle tarkoitetuilla kävi sentäs vähän paremmin (mutta oli selvästi sylinterikohtaisia eroja seoksissa joten menivät vaihtoon) Sopivan kokoisia nestemäisille polttoaineille tarkoitettuja ei juuri nyt löytyny joten tuli sitten hieman yli suuret.

Suuttimien data lehti löytyy tuolta > http://www.finjector.com/verkkokauppa/d ... 212_EN.pdf

yritin ennen datalehden etsimistä määrittää perinteisellä kontilla että otin sekventiaaliruiskinnan pois ja vaihtelin ruiskutuksia per työkierto. jolla tuntui vähiten seos vaihtelevan 0.94 dead time arvolla. mutta sekventiaalin kun pisti takaisin käyttöön pamahti seokset taas aivan mahdottoman rikkaalle, joten joku siinä meni pieleen. Sitten vain arvoin 0.7 arvon ja nyt sai sentäs jotenkin taas käymään mutta kaikki sähkölaitteen sotkee käyntiä joten ainakin jännitekorjaukset on pielessä.
ja sitten vai
Mutta olisko tuo suunilleen oikein jos dead time arvoksi laittais Opening/Closing Time 1.5 ms / 1.3 ms erotuksen eli 0.2ms ja sitten vain aluksi taas käyttäisi vahkeet kuumaksi ja nyppäisi laturilta johdot pois ja naputtelisi jännitekorjaus karttaa niin kauan kuin akussa sähköä piisaa. vai osaako joku tulkata tuon datalehden jännitekäyrän ms3 ymmärtämään muotoon?
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by harrastaja »

Opening/Closing erotus se ei ole.
Muista datalapun lukemista saa laskettua 0,6ms.
Tyhjäkäynti PW on varmaan niin pieni, että on jonkunmoista epälineaarisuutta vaikuttamassa asiaan.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by Turbiini »

Joo aika pieni on pw tyhjäkäynnillä, reg fuel on laskennallisesti 1.2 kone ei sentäs kovin hyvällä hyötysuhteella käy varsinkaan joutokäynnillä joten on tässä pieniä mahdollisuuksia että tuon saa vähän nätimmin käymään kunhan kaiken saa kohdalleen. Nyt sentäs kevyessä vedossa toimii järkevän oloisesti vanhoilla suuttimilla selvästi joku pytty oireili laihaa seosta vaikka lambdan mukaan oltiin 0.9 lukemissa. Järkevin varmaan olisi tehdä tuplasuuttimilla ja joutokäyntiä varten jotkun pienet. Kaikenmoisista ongelmista joutuu kärsimään kun haluaa pitää kilpurin katukilvissä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by ArttuH »

Nuo Dekojen datalehdet on aika raivostuttavia :) Kaikki tarpeellinen tieto on periaatteessa siellä, mutta käyrät on laitettu niin karkealla tarkkuudella, ettei niistä saa oikein mitään käyttökelpoista irti.

Dead timen / offsetin saanee kuitenkin laskettua tuosta "flow curve" käppyrästä. Pienellä googlaamisella pitäisi löytyä excel-taulukkoa offsetin laskemiseen ja siihen sitten voi hakata tuosta käyrästä arvoja. Silmämääräisesti arvioiden näyttäisi tosiaan menevän sinne 0,6ms nurkille. Paitsi ettei tuossa taidettu mainita missään, että millä jännitteellä käppyrä on mitattu.

Jännitekorjauksen saanee riittävällä tarkkuudella tuosta "voltage sensitivity" käyrästä.

Mutta jos oikein tarkan tuloksen haluaa, niin sitten pitää alkaa itse mittailemaan tuottoja eri pulssinpituuksilla ja laskeskelemaan niistä offsettia. Ja viimeisen päälle tehtäessä sitten jokainen suutin yksilöllisesti ja niille tarpeelliset korjaukset sitten asetuksiin. Käytännössä olen päässyt ihan kohtuullisen hyviin tuloksiin kun on vaan laittanut offsetin ja jännitekorjauksen kohdalleen samana kaikille suuttimille. Joko itse mitaten tai jonkun datalehden arvojen perusteella. Näillä eväillä 2000-2200cc suuttimet 1300cc nelipyttyisessä koneessa E85:llä tuottaa sellaista "kelvollista" tyhjäkäyntiä. Siis seokset heittelee kyllä jonkun verran ja mielellään pitää vähän isompia tyhjäkäyntikierroksia, mutta käy kuitenkin ihan kohtuullisen tasaisesti ja luotettavasti. Sylinterien välille jää kyllä selviä eroja ainakin pakolämpöjen perusteella arvioituna ja näiden tasaamiseen olisi sitten varmaan tuo yksilöllinen mittaus tarpeen.
Arttu
GSX1100 -85
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by Turbiini »

Laitoin tuo 0.6 dead timeksi ja ajelin koneen lämpöiseksi autotune päällä niin sai kartan taas vähän sinnepäin pintakaasu alueelle. Sitten tein tuon että otin laturilta johdot irti ja annoin käydä joutokäyntiä niin pitkään että akkujännite tippui 9v asti samalla teden korjauksia jännitekorjaus kartaan. Lisäksi tuon aikana pyrin kaikki muut muuttujat pitämään vakiona kaikki flektit ja vesipumput on ecun ohjaamana joten imuilma ja koneen lämpö pysyi vakiona öljynjäähdyttimellekin on termostaatti joten sekään ei paljoa kuormaan vaikuttanu. bensapumppujen päälle piti pistää rätti jonka päälle välillä kaatelin vettä että sai bensan lämmön pysymään vakiona. Nyt suostuu käymään "tasaista" 980 joutokäyntiä vaikkakin mieluummin pidän1300 joka tuntuisi koneen luonteelle paremmin sopivan. ja jää nyt heti startista käyntiin ainakin kuumana, ennen piti pitää hetken kierroksia että jäi käymään oli sitten kylmä tai kuuma kone. Nyt rupeaa olemaan lähellä että uskaltaa dynoon.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Miten suuttimien dead time määritetään?

Post by Vauhtivaunu »

Mun käsityksen mukaan tuo suuttimen offset-kartta on juuri se mikä pitää syöttää MS3:n deadtime/jännitekorjauskartaksi. Flow kartta taas kertoo että suutin menee epälineaariseksi noin alle 1.5ms aukioloilla jolloin taas tarvitaan MS3:n "epälineerisuus"-korjauskarttaa. Lisäksi tyhjäkäynnille kannattaa määrittää oma VE- ja syttykartta sekä "closed loop"-tyhjäkäynninohjaus jos hyvän haluaa.

Siinä laitteessa on aika paljon säädettäviä juttuja verrattuna MS1 tai MS2-laitteisiin. Ne täytyy kaikki olla kohdallaan ennenkuin auto toimii hyvin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply