Ruiskutuksen ajoitus MS3
Moderator: Masi_K
Ruiskutuksen ajoitus MS3
Onko kellään kokemusta ruiskutushetken optimoinnista? Kyseessä on MS3 ja sekventiaali.
Esimerkki vain vähän viritetyn koneen (VW bokseri, nokka vaihdettu) ajoituksista auttaisi minutkin alkuun.
Onko oikean hetken hakuun olemassa toimiva menetelmä?
Esimerkki vain vähän viritetyn koneen (VW bokseri, nokka vaihdettu) ajoituksista auttaisi minutkin alkuun.
Onko oikean hetken hakuun olemassa toimiva menetelmä?
Vesa
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Tyhjäkäynnillä haetaan lambdan mukaan. Nyt en muista pitikö mahdollisimman laiha arvo saada ja sit kierrosten mukaan x astetta muuttuu kulma kartassa.
Haltechin foorumilta löysin tuon jokunen vuosi sitten.
Haltechin foorumilta löysin tuon jokunen vuosi sitten.
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Lähtökohtana säädä ruiskutus loppumaan joku 10 astetta ennen kuin imu venttiili aukeaa. Ajatus on ajoitusta säätämällä saada seos paksuimmalleen kun silloin seoksen muodostuminen on parhaimmillaan. Ajelemalla selviää tarviiko ajoitusta kuinka aikastaa kierroksia kohden. Liian myöhäisellä ajoituksella tuppaa menemään bensaa suoraan imuventtiilin ohi ennen sekoittumista ja sitten todella aikasella se jää vartoilemaan imusarjaan ollen taas hyödytöntä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Eli siis koko ruiskutusannos suljetun imuventtiilin päälle?
Itse kuvittelin tykönäni, että paras tulos saataisiin ruiskuttamalla kun venttiili aukeaa tai on jo auki. Ja ruiskutus loppuisi jo ennen venttiilin sulkeutumista, jotta pienillä kierroksilla ei seosta palautuisi imusarjaan.
Tehokierroksilla ruiskutusaika venyy niin ettei koko ruiske ehdi avoimelle venttiilille, jollain voimaan tulisivat toiset säännöt.
Omassa tapauksessani, joillakin tehoilla, seosta näyttäisi menevän raakana pakoputkeen. Se näkyy ruiskutuskartassa olevina naapureita isompina lukemina.
Käyttämäni nokka on Kühltek AC109204. Siihen olen löytänyt vain asteluvun 244, en sen tarkempia tietoja. Joten imuventtiilin aukeamiskulma pitää arvata.
Otan kiitollisena vastaan mielipiteitä ja tarkempia tietoja.
Itse kuvittelin tykönäni, että paras tulos saataisiin ruiskuttamalla kun venttiili aukeaa tai on jo auki. Ja ruiskutus loppuisi jo ennen venttiilin sulkeutumista, jotta pienillä kierroksilla ei seosta palautuisi imusarjaan.
Tehokierroksilla ruiskutusaika venyy niin ettei koko ruiske ehdi avoimelle venttiilille, jollain voimaan tulisivat toiset säännöt.
Omassa tapauksessani, joillakin tehoilla, seosta näyttäisi menevän raakana pakoputkeen. Se näkyy ruiskutuskartassa olevina naapureita isompina lukemina.
Käyttämäni nokka on Kühltek AC109204. Siihen olen löytänyt vain asteluvun 244, en sen tarkempia tietoja. Joten imuventtiilin aukeamiskulma pitää arvata.
Otan kiitollisena vastaan mielipiteitä ja tarkempia tietoja.
Vesa
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Sitä ovat isot pojat mittailleet ulkomailla ihan dynossakin että mikä ajoitus on hyvä tehon ja osakuorman kannalta. Siksi sanoinkin että ruiskutus loppumaan juuri ennen kuin imu venttiili aukeaa että ruiskutuksen ajoitus alkaa millo ohjainlaite sen määrää mutta loppuu aina samaan paikkaan. Tämä ajoitustapa auttaa ränttätänttä nokilla varustetuissa aika kivasti juuri alakierrosten nyintään ja pillistä tuleviin päästöihin. Suurilla suuttimien aukioloajoilla sitä kamaa pitää aloittaa ruikkimaan hyvin aikaseen jotta sen silti saisi myös suoraan palotilaan. Pienillä taas tilanne on eri. Eikä se seos siellä imukanavassa kauaa lymyä missään tilanteessa vaikka se sinne "etukäteen" sumutetaankin koska on määritelty kiinteä loppumis ajoitus.
Vaikka sigun vauxhallin patti on ohv ja siiamilainen niin jo siinä huomaa seoskäyttäytymisessä hyvin selkeän eron siinä ruiskutetun bensan määrässä kun säätää ruiskutuksen alkamaan reilusti ennen ventiilin aukeamista tai inasen myöhässä. Jälkimmäisessä bensaa saa mättää enemmän ennenkuin seos on samalla viivalla.
Se merkitys sillä ajoituksella on juuri bensan ilman kanssa sekottumisessa ja sitäkautta sylinterin täytöksessä.
Mittaa heittokellolla ja astelevyllä milloin ventiili alkaa aueta. Siitä näät ajoituksen sitten.
Aloita tolla suljetun venttiilin päälle sumuttamisella. Sitte siirrät lopetusta vaikka puoliksi auenneeseen ja sit vielä vaikka taas sulkeutuneeseen. Sillä näkee konkreettisesti eron.
Vaikka sigun vauxhallin patti on ohv ja siiamilainen niin jo siinä huomaa seoskäyttäytymisessä hyvin selkeän eron siinä ruiskutetun bensan määrässä kun säätää ruiskutuksen alkamaan reilusti ennen ventiilin aukeamista tai inasen myöhässä. Jälkimmäisessä bensaa saa mättää enemmän ennenkuin seos on samalla viivalla.
Se merkitys sillä ajoituksella on juuri bensan ilman kanssa sekottumisessa ja sitäkautta sylinterin täytöksessä.
Mittaa heittokellolla ja astelevyllä milloin ventiili alkaa aueta. Siitä näät ajoituksen sitten.
Aloita tolla suljetun venttiilin päälle sumuttamisella. Sitte siirrät lopetusta vaikka puoliksi auenneeseen ja sit vielä vaikka taas sulkeutuneeseen. Sillä näkee konkreettisesti eron.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Nokkarattaaseen tekee merkit missä kohtaa 1 pytyn imu aukeaa ja milloin sulkeutuu mutta arvaa millä ajoituksen näkee koneen käydessä... Vinkkinä että suutin antaa jännitepiikin sulkeutuessa vähän kuin puola...
Tämän opin eräältä herralta kun konetta säädettiin... Tätäkin taitaa juuri lukea =)
Tämän opin eräältä herralta kun konetta säädettiin... Tätäkin taitaa juuri lukea =)
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Kiitokset molemmille! Pienessä päässä mietitty teoria ja käytäntö näyttävät eroavan aika tavalla.
Ajattelin jatkaa piirtämällä ajoitusrattaaseen (60-2) imun avautumiskohdan ja tarkkailemalla strobolla. Minun stroboni vain sattuu ottamaan signaalinsa tulpanjohdosta. Miten onnistunee matalammasta jännitteestä? Vai löytyykö edullista vilkkua joka ottaisi signaalinsa ruiskun (=puolan) 12v-navalta?
Ajattelin jatkaa piirtämällä ajoitusrattaaseen (60-2) imun avautumiskohdan ja tarkkailemalla strobolla. Minun stroboni vain sattuu ottamaan signaalinsa tulpanjohdosta. Miten onnistunee matalammasta jännitteestä? Vai löytyykö edullista vilkkua joka ottaisi signaalinsa ruiskun (=puolan) 12v-navalta?
Vesa
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Paljonko on suuttimet antama jännite kun se sulkeutuu ohjain virran katkettua ? 1000v ? Tätä voi verrata releeseen, sen käämiin.vesa wrote: Sat Jun 23, 2018 14:20 Kiitokset molemmille! Pienessä päässä mietitty teoria ja käytäntö näyttävät eroavan aika tavalla.
Ajattelin jatkaa piirtämällä ajoitusrattaaseen (60-2) imun avautumiskohdan ja tarkkailemalla strobolla. Minun stroboni vain sattuu ottamaan signaalinsa tulpanjohdosta. Miten onnistunee matalammasta jännitteestä? Vai löytyykö edullista vilkkua joka ottaisi signaalinsa ruiskun (=puolan) 12v-navalta?
Tuossa pieni lisä pähkinä... Vinkkinä (-)
Piirrä samalla sulkeutumiskohta, mutta ei kampiakselin päässä olevaan, mielummin nokka akselin päähän kun se määrää tahdin tai no kummasta on helpompi lukea...
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Eio tullut kyllä vastaan ongelmia sekventaaliruiskutuksen kanssa matalaohmisten sumujen lätkytyksestä. Toki sekin voi olla ongelma. Sen voi kyllä kiertää perinteisesti etuvastuksilla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Sillä sytytyksen tarkastus lampulla voi ottaa pulsin 1 pytyn suuttimen piuhasta, välähtää kun suutin menee kiinni eli sulkeutuu.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Tuli vielä mieleeni, voisiko Tuner Studiosta saada ulos tiedon (asteina) milloin ruiskutus päättyy. Silloin voisi samalla kun seuraa astelukua säätää ruiskutuksen alkukohtaa sopivaksi.
Toinen mahdollisuus on ottaa lokilta ruiskutuksen pituus millisekunneissa ja laskea itse loppumisen asteluku.
Miltä kuullostaa?
Toinen mahdollisuus on ottaa lokilta ruiskutuksen pituus millisekunneissa ja laskea itse loppumisen asteluku.
Miltä kuullostaa?
Vesa
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Asetat asetuksista että end of squirt niin syöttämäsi asteluku(kampiakseli) on se milloin ruiskutus päättyy. Vastaavasti middle of squirt on kys asteluku keskellä ruiskutusta pituudesta huolimatta ja begin of jo hiffaatkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Vaikuttaa kätevältä tavalta. Mutta, en löytänyt paikkaa mistä ko. asetusta voi muuttaa. (end of squirt)
Löysin vain taulukon "Injector Timing Table" "Fuel Settings" asetuksista. Onkohan MS3:ssa käytössä vain taulukko?
Löysin vain taulukon "Injector Timing Table" "Fuel Settings" asetuksista. Onkohan MS3:ssa käytössä vain taulukko?
Vesa
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Taitaa löytyä sieltä Advanced välilehdeltä...
Tämähän onkin eri paikassa kun mulla on ms2
Ediittiä: ms versio mainittu...
Tämähän onkin eri paikassa kun mulla on ms2
Ediittiä: ms versio mainittu...
Last edited by Jürgen on Mon Jun 25, 2018 16:22, edited 1 time in total.
Tinakoneen tuunaaja
Re: Ruiskutuksen ajoitus MS3
Löytyi, Basic/Load settings ... Engine and Sequential Settings sitten valinta: Angle Specifies
Etsivä löytää kun hakee manuaalista apua.
Kiitos kaikille osallistuneille!
Etsivä löytää kun hakee manuaalista apua.
Kiitos kaikille osallistuneille!
Vesa