C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JokkeJ »

Elikkä Opelin C20let eaton m62 remmiahtimella ja Atecu:lla (ms2 extra) C20xe:n vakio nokka-akselit (vapari) Koneet siis muuten ns samoja letissä vain matalemmat puristukset koska alunperin turbolla jos tällä nyt jotain merkitystä. Bosch EV14 suuttimet (0 280 158 117) olikohan joku 530cc ~3bar. Innovate LC-2 Laajakaistalambda ja vag hukkakipinäpuola.

Aluksi käyttelin konetta vaparina eli ahdin tuuppasi ilmat konehuoneeseen, Alahihnapyörässä on ajoitus merkki joka on 10´-asteen merkki, mutta heittokellolla tarkistettu että on silloin ykk:ssa. --> Sytkä kartan maalasin 10. Aikaisemmassa vaparissa ohc:ssä Tooth #1 angle oli 116.4 tässä sain lampulla 124.3 jännä sinäänsä kun lohkot ja kampura/lukurengas periaatteessa samat, mutta kai niissä sitten jotain eroa on.. No kun koneen sain käymään AFR näyttää jatkuvasti 9-10 pintaan. Sytkä kartan tai bensa kartan muuttaminen ei vaikuta mitenkään seoksiin vaan edelleen tuuppaa paksua aluksi koko talli oli täynnä savua ja tulpat märät tähän syy oli väärinpäin 3&4 sylinterin suuttimien johdot :oops: No ne kuntoon ja uudet tulpat, mutta edelleen sama homma. Eli ei vaikutusta oli bensa karttaan laitettu 10 tai 60. Ei myöskään sytkä kartan säätäminen auta kuin korkeintaan tyhjäkäynnin kierroksiin.

Tasaisimman käynnin sain muuttamalla dead timeksi 0.750 ja regfuel arvoa muuttamalla (aluksi antaa laskuri arvoksi 6.3ms) Mutta en muista kumpaan suuntaan tuota säädin. Kone kävi ihan nätisti tyhjäkäyntiä ~1000rpm, mutta ajoittain pientä pätkimistä havaittavissa ja seokset silloinkin 10-11 luokkaa ei tosin ollu enää talli täynnä savua. Deadtime/regfuel arvoja säätämällä sain seoksen ajoittain sinne 12-13 pintaan mutta silloin käynti alkoi heittelemään eikä taaskaan bensa/sytkä kartan muuttaminen auta mitään. Ei myöskään vastannut kaasuun vaan alkoi rötäämään.

Bensanpaineen säädin on aito kiinalainen joka mittarinsa mukaan pitää paineen alipaineella ~3bar tietämillä, mutta tämänkään säätö ei vaikuta seoksiin mitenkään oli alipaine kytketty tai ei taikka jos ruuvia sääti suuntaan tai toiseen.

Säädin nokkiakin hieman jos se olisi ollut ongelma, mutta ei auttanut tämäkään. Kokeiltu toisilla tulpanjohdoilla/puolalla ja useilla tulpilla. Toisella kampuran anturilla. Lambdaa putsattu ja calibroitu uudelleen useaan kertaan.

Kovemmilla kierroksilla tuntui käyvän suht normaalisti silloin kun regfuel:ia ja deadtimea oli säädelty tosin silloin meni laihalle kun ei oo noita osia kartasta säädelty vielä. Laitoin lopuksi ahtimen kiinni ja kokeilin jolloin sama juttu seoksien kanssa kun antaa kunnolla jenkaa seokset menee jälleen laihalle huonon kartan takia nyt ainakin mutta kun palaa tyhjäkäynnille on seokset pahimillaan 9 pintaan ja käryäkin alkaa tulemaan putkesta. Tulpat nokiset eli ei pitäis lambdankaan näytellä ihan puuta heinää.

Olisiko jotain ideoita? 3päivää tapellu tuon kanssa ja nyt alkaa olemaan takki aika tyhjä..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by ArttuH »

Laita asetustiedosto ja joku logi tuosta käynnistä jakoon, niin sitten voisi olla parhaat mahdollisuudet jollakin kertoa jotain fiksuakin.

Tuo ettei VE-taulukon reilukaan säätäminen vaikuta mihinkään viittaisi vähän siihen, että joku asetus on selvästi pielessä ja kone koittaa käydä esim. starttimoodissa tyhjäkäyntiä. Toisaalta taas jos kuitenkin jotain muutosta saa aikaiseksi koneen käyntiin ja lambda näyttää silti koko ajan samaa kertoisi siitä, että lambdan kalibrointi on pielessä. Joko itse LC-2:n kalibrointi tai sitten mittauksen skaalaus Megan päässä. Tuosta kertoisi jotain se, että katsoo Innovaten softalla suoraan mitä LC-2 kertoo seokseksi ja tarkistaa täsmääkö se TunerStudion näyttämään.
Arttu
GSX1100 -85
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by Jürgen »

Ei kai siellä nyt se triggerikulma heitä sen 10° verran?
Tinakoneen tuunaaja
hukka
Megasquirttaaja
Posts: 20
Joined: Sun Oct 14, 2012 14:32
Location: iisalmi

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by hukka »

Eihän ole kaksi b-paineensäädintä peräkkäin
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by Jürgen »

hukka wrote: Mon Jun 04, 2018 17:09 Eihän ole kaksi b-paineensäädintä peräkkäin
Tämä kahden säätimen juttu onkin aivan mahdollinen tolkuttoman bensan syötön mahdollisuus. Se säädettävä säädin normaalin "perässä" sotkee paineensäädön ihan kunnolla.
Itse kerran kokeilin ko. asiaa ja totesin että säädettävä säädin sen normaalin säätimen jälkeen nosti paineen ihan pumpun maksimiin vaikkei säätimessä oleva mittari näyttänyt kuin 0,2bar.
Tinakoneen tuunaaja
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JokkeJ »

Kävin tänään taas ihmettelemässä tätä:

Mulla on tallilla toinen samanlainen kone josta otin hinapyörän jotta voi tarkistaa ettei pyörän vulkanointi ole hajonnut ja sen takia se merkki olisi jossain muualla. Näytti täysin samaa kohtaa ja kokeilin vielä yhdellä kiilahihna mallin pyörällä jolla oli myös täysin samassa kohtaa. Ite hihnapyörää ei saa väärin asennettua.

Mulla ei oo tuota xe:n/let:in alkuperäistä bensakiskoa käytössä niin ei ole kuin tuo yks pa-säädin.

Startilla kun tuota pyörittelin huomasin, että kierrosluku pyörii siellä 200rpm kohdilla mutta välillä häviää hetkeksi. Samalla palaa tunerissa Not cranking ja Not rpm synced ja ignition advance mittari näyttää koko startin ajan 10 ja bensapumppu pumppaili pätkittäin ja kun lähtee käymään noi valot lakkaa palamasta ja ennakko nousee siihen 24 mikä nyt tällä hetkellä on kartassa. Tota häiriötä ei tullu koko ajan ja loppui kokonaan jos otti puolan johdon irti, myös tulpan johtojen irroitus hävitti tämän. No tulpan johdot menee aika läheltä kampuran tunnistimen johtoa niin vedin noi johdot eri paikasta ja häiriö hävis. Pistin puolaan toiset johdot kiinni ja päähän käytetyt tulpat ja kokeilin test modessa kipinää. Kaikista tulpista tuli tosin ei ihan samalla lailla, mutta noi tulpat oli aika nokiset ja aikaisemmin bensalla uitetut eli tuskin ihan täysin kunnossa oli nuokaan. No kokeilin sitten varmuudeksi, että tuleeko häiriö tästä ja laitoin johtonipun menemään kampuran tunnistimen johdon päältä mutta enää ei tullu silloinkaa noita häiriöitä..

Kokeilin injector staging valikosta vaihtaa alternatingin --> simultaneous ja 1 ruiskaus lähti käymään mutta rötäs aika pahasti ja paukutti putkeen sammuessaan myöskään seoksissa ei ollut parannusta.


Sitten laitoin regfuelin samaan jonka laskuri antaa ja suuttimien deadtimeksi 0.900 kun eikös toi 0.750 ala olemaan jo matala ohmisten luku?.
Lueskelin täältä foorumilta yhdestä tapauksesta jossa jokseenkin samat ongelmat ja oli ehdotettu bensakartalta scaalan pienentämistä ja pienensin sen 0.5%. Ja kokeilin käyntiin. Lähti käymään ja kierrokset siellä 1500rpm kohdalla mutta käynti pätki ajoittain seokset kävi ajoittain 12-13 hujakoilla ja sammu. Uudestaan käymään --> Tunerin mittarit alko käymään pätkimällä ja auto sammu hetken päästä. Imuilman lämpötila ja jäähdytysnesteen mittarit näytti -200´C ja afr mittarikin jotain 200. --> Virrat pois ja takas päälle niin tuli tämmönen info näytölle:Image
Samalla bensapumppu pumppailee ~15s välein pienen pätkän. Virrat pois ja sarjakaapeli irti ja kokeilin uudelleen edelleen toi bensapumppu pumppailee vähän väliä. Sitten ecusta kammat irti ja takas sama valitus näyttöön kun koittaa yhdistää mitähän nyt kävi...

Outoa tässä on se että viime kesänä kaikki toimi ihan normaalisti. Nyt en oo tehny mitään muuta muutoksia tekniikan vaihdon jälkeen paitsi suuttimien johdot on pidennetty (tarkistettu että on syöttö ja boksin maadoitukset oikeinpäin) TPS johdot pidennetty (toimii) Nokka-akselin tunnistimen johdot vedetty boksille, mutta ei ole kytketty käyttöön eikä edes liitin ole tunnistimessa kiinni. Ja tulpan johdot on uudet. Samat tunnistimet mitä tuon vapari moottorin kanssa vain nuo suuttimet on erit. Ajattelin että pääsen helpommalla jos käytän tuon aikaisemman koneen filua muutan vain ton tooth 1 anglen ja pääsen tolla nykyisellä lambda/sytkä kartalla ajamaan ton bensakartan johonkin malliin ennen penkkiä, mutta tais mennä jo tässä kohtaa metsään...
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JaniM »

Nyt mennyt bitti poikittain. Mutta jos pumppurele naksuu, niin yleensä silloin triggeriongelmia ja kierrostieto käy nollassa, jolloin alkaa uudelleen cranking tila.
Oliko tulpat vastukselliset, eikä tavallisia kynttilöitä? Tavalliset sekoittaa ecun totaalisesti häiriöistä. Viittais kun tosiaan ilman kipinää toimii kierrostieto. Ei saa käydä nollissa. Logista sen näkee heti.

Yksi on tehdä kaikki uudelleen. Eli koodi uudelleen, asetukset käsin ja uusi projekti myöskin. Silloin häviää kummalliset ylimääräiset ilmoitukset.
Tsekkaa että kaikki maajohdot kunnolla kiinni.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by NiceMan »

Tuossa kaverin turbo Pikkis projektissa kävi niin että on R tulpat ja TunerStudio jäi jumiin noin 10-15s jälkeen kun moottori käynistyi...
Ongelma ratkesi kun vaihtoi vastuksettomat tulpanhatut takaisin vanhoihin vastuksellisiin hattuihin.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JokkeJ »

ZFR6F-11 Tulpat tuolla oli nyt jotkut erit kun ei samoja löytyny mutta muunnostaulukoiden mukaan piti tuonne sopia. Nyt vaan muistui mieleen että ovat 1kilon vastuksella ja noi 5kilon jos jotain merkitystä? Toisesta puljusta löyty nyt toinen kierros noita sinne kuuluvia tulppia. Johdot on vastuksettomat, ja hatut, mutta puolan pään liittimet on vastukselliset. Kokeilin noita aikaisemman koneen johtojakin jotka viimeksi toimi mutta ei poistanu ongelmaa en muista millasilla vastuksilla noi vanhat johdot oli mutta olivat ihan opelin omat johdot nykyiset on ite tehdyt. Täytyy huomenna kokeilla aloittaa uus projekti jos se sillä suttaantuis. Miten tuo koodin uudelleen ajon kanssa kun en oo sitä ennen tehny niin pitääkö toi ecu bootata sisältä löytyvällä jumpperilla?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JaniM »

Ei tartte boottia, jos ei ihan jumissa. Herjaa kyllä jos ei toimi. Haet Ms2extra koodin ja purat zipin. Sieltä download firmaware win 32 loader vai mikä se dos kehote olikaan. Entterillä vaan eteenpäin, niin pitäis oletuksilla mennä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by Masi_K »

Ostetulla tunerstudiolla saa koodin myös ajettua sisään. Ainakin teoriassa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JaniM »

Aika hidas Tunerin kautta ainakin bluutilla. Suoraan narulla en kokeillut Tunerista. Tottunut ajaan noi perinteisellä tavalla ite.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by Masi_K »

BTllä se on sairaan hidasta aina.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: C20LET käy jatkuvasti rikkaalla.

Post by JokkeJ »

Noniin ajoin koodin uudestaan ja tein uuden filun. Startatessa edelleen pätki kierrostieto aikani tutkittua huomasin, että oli mitkä tulpan johdot tahansa kiinni puolassa eikä edes tulppia päässä niin häiriö ilmeni heti jos johdot oli koneen päällä jos olivat korinpäällä ei ongelmaa. Maadoitukset tarkistin ja laitoin vielä akulta erillisen maa johdon suoraan kanteen samaan paikkaan jossa ecun ja lambdan maadoitus on. No loppuviimein vika selvis: Jos tulpan johdot menee lähempänä kuin ~5cm päästä kampuran johtoa tulee häiriötä ja nyt vedin nipparilla johdot jarrutehostin putkeen niin jo katkokset lakkas :D Vanhalla koneella kampuran johto meni eripuolelta moottoria siksi siinä toimi. --> Avaimesta käymään ja kas seokset käyttäytyy nyt niin kuin haluan eli toimii! tooth 1 anglen oli se sama 124.3 mikä viimeksikin. Kun sain tyhjäkäynnin aika hyväks pistin valot ja sähköisen ohjaistehostimen käyttöön niin seokset tippus aika paksulle ja kierroksetkin laski mutta toikin parani ja käynti tasoittui kun muutti injector staging --> Simultaneous ja 1 ruiskaus. Regfuelin annoin olla tunerin ilmoittamassa 6.3 mutta deadtimea vähän muokkasin. Saiko tolla battery voltage correctionilla korjattua tuota kyykkäämistä jotenkin? Taitaa olla aika limiitillä toi 60A laturi kun kaikki kuormat on päällä. Kierrokset nousee noin 300rpm kun laittaa valot pois päältä.

Sitten vielä semmonen kysymys tosta lambdasta kun valikosta valitsin Innovate LC-1/LC-2 Näkyy siinä:
Point 1
1.0 volts - 9.7AFR
Point 2
4.0 volts - 18.7AFR

Kun taas lambdan purkista löytyy:
0.000 volt - 7.35AFR
5.000 volt - 22.39AFR

Muutin noita silloin 2vuotta sitten mutta en enää millään muista kumpaa piti muuttaa että näyttää samaa vai oliko väliä?
Nyt valitsin tuolta ton custom laajakaistan ja laitoin ton lambdan purkin jännitteet tuneriin.

Ei toinyt ihan perseeleenkään varmaan näytä ei ainakaan ollu talli täynnä bensankatkuista savua eikä tulpissa nokea ollenkaan.
Post Reply