Startin jälkeinen käynti?
Moderator: Masi_K
Startin jälkeinen käynti?
Tässä on jo toista kuukautta ajeltu megan voimin vallan mainiosti, mutta yhtä ongelmaa en ole saanut poistetutksi. Eli käyntiin hörähtää hyvin mutta heti startin jälkeen kun kierrokset on ensiksi käynyt jossain 1500 tienoilla ne notkahtavat takaisin noin 500:aan ja sopivalla kelillä sammuu, sammuessaan on auto taas herkuteltava kaasun kanssa käyntiin, sekä käyntiin jäädessään ravaavat kierrokset kokoajan 600 ja 1200 väliä. Kaasua pumppaillessa startin jälkeen saa auton pysymään käynnissä myös ekalla kerralla, mutta olisi mukava saada auto jäämään käyntiin ilman kikkailuja. Pienen ajon jälkeen tyhjäkäynti pelaa hyvin. Kyseessä siis Sierra DOHC ja alkuperäinen tyhjäkäynnin säädin hoitaa sille määrättyä tehtäväänsä.
Tuolla http://koti.mbnet.fi/~tperkamo/mega/ on .msq ja pari logia jos joku jaksaisi niistä tutkiskella syytä.
Tuolla http://koti.mbnet.fi/~tperkamo/mega/ on .msq ja pari logia jos joku jaksaisi niistä tutkiskella syytä.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Tuohon ensistartissa kiekaisuun&sammumiseen kehiteltiin viime talvena melko toimiva ratkaisu. Ongelmana on että heti startin jälkeen map-arvo romahtaa hyvin alas, jolloin kartasta katsotaan tietysti hyvin pieni arvo bensan määrälle. Kone sammuu tähän. Laastarina tähän kyhättiin viritys joka feikkaa map-arvon kiinteäksi (fixed map) muutaman sekunnin ajaksi startin jälkeen jolloin tuota sammahtamista ei tapahdu.
Tuosta ratkaisusta on tullut lähes yksinomaan positiivisia kommentteja. Omaani tein tuohon softaan vielä pienen lisävirityksen, koska kone ei noussut edes normaalille tyhjäkäyntinopeudelle enää.
Merkkaa muistiin mikä sulla on kylmäkäynnistyksen jälkeen map-lukema sitten kun kone suostuu käymään. Sen jälkeen mene afterstart-settingsiin, ja sieltä MAP mode during ASE -kohtaan Fixed MAP ja arvoksi se katsomasi map-arvo. Kestoksi muutama sekunti, esim. jotain 3-5s.
Tuosta ratkaisusta on tullut lähes yksinomaan positiivisia kommentteja. Omaani tein tuohon softaan vielä pienen lisävirityksen, koska kone ei noussut edes normaalille tyhjäkäyntinopeudelle enää.
Merkkaa muistiin mikä sulla on kylmäkäynnistyksen jälkeen map-lukema sitten kun kone suostuu käymään. Sen jälkeen mene afterstart-settingsiin, ja sieltä MAP mode during ASE -kohtaan Fixed MAP ja arvoksi se katsomasi map-arvo. Kestoksi muutama sekunti, esim. jotain 3-5s.
tarkemmin sanottuna mistä toi afterstart-settings löytyy? Megatunen valikoista en aineskaan löytäny.KariM wrote: Merkkaa muistiin mikä sulla on kylmäkäynnistyksen jälkeen map-lukema sitten kun kone suostuu käymään. Sen jälkeen mene afterstart-settingsiin, ja sieltä MAP mode during ASE -kohtaan Fixed MAP ja arvoksi se katsomasi map-arvo. Kestoksi muutama sekunti, esim. jotain 3-5s.
Peugeot 205 Gti 1.9 + extra029t + garrett t25 (pahasti vaiheessa)
Nyt on homma muuttunut mielenkiintoiseksi päivittelin tuossa 025x1 koodiin eikä sen jälkeen auto ole lähtenyt kertaakaan käyntiin ilman kaasun pumppausta. Hyvin hörähtää mutta kuolee välittömästi jos ei naputtele hiukan kaasupoljinta, kokeiltu muutella afterstart enrichment settingssejä laihemmalle ja rikkaammalle.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Säätöä, säätöä, mulla oli viime talvena sama homma mutta noi uudet extra-versiot pelasti tilanteen lopputalvesta (ase-taulukko+fixed map), ja nyt se starttaa kuin orkkiseculla, suorastaan räjähtää tulille ja jää käymään nättiä tyhjäkäyntiä noin 1300rpm kohdalle.Perkkis wrote:Nyt on homma muuttunut mielenkiintoiseksi päivittelin tuossa 025x1 koodiin eikä sen jälkeen auto ole lähtenyt kertaakaan käyntiin ilman kaasun pumppausta. Hyvin hörähtää mutta kuolee välittömästi jos ei naputtele hiukan kaasupoljinta, kokeiltu muutella afterstart enrichment settingssejä laihemmalle ja rikkaammalle.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Joo sama on tavoitteena, kun orkkisboxillakaan ei tartte kun kerran pyöräyttää niin kone on käynnissä, mutta hyvä tietää että se on megallakin mahdollista, säätämistä, säätämistä. Pystyykö vilauttaan sun .msq filua niin sais kahteltua noita rikastuksia, tyhmäkäynnin ohjauksia yms.TVH wrote:
Säätöä, säätöä, mulla oli viime talvena sama homma mutta noi uudet extra-versiot pelasti tilanteen lopputalvesta (ase-taulukko+fixed map), ja nyt se starttaa kuin orkkiseculla, suorastaan räjähtää tulille ja jää käymään nättiä tyhjäkäyntiä noin 1300rpm kohdalle.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Mulla myös käynnistyy hyvin, ainakin +10°C ja lämpimämmässä. Kylmemmän alueen säätö jäi kesken, kun kaivatut säätöominaisuudet tulivat softaan sen verran myöhään kevättalvella että homma jäi kesken.
Msq, jos kiinnostaa vilkaista. Edit: Versio msns-extra 025x1.
Msq, jos kiinnostaa vilkaista. Edit: Versio msns-extra 025x1.
Hyvä
Minulla tosiaan ei ole tuota pwm-ohjattua tyhjäkäynninsäätöä. Sen mitä siitä msefistä olen lukenut, niin sitä algoritmia on jouduttu / joudutaan korjailemaan kylmäkäynnistystilanteita varten, ainakin joidenkin venttiileiden kohdalla. Samalla sitten saattaa mennä jonkun toisenmallisen venttiilin ohjaus rikki...

Minulla tosiaan ei ole tuota pwm-ohjattua tyhjäkäynninsäätöä. Sen mitä siitä msefistä olen lukenut, niin sitä algoritmia on jouduttu / joudutaan korjailemaan kylmäkäynnistystilanteita varten, ainakin joidenkin venttiileiden kohdalla. Samalla sitten saattaa mennä jonkun toisenmallisen venttiilin ohjaus rikki...
Joo ja huomasin kanssa että on pikkasen tarkka taajuudestaan millä sitä ohjaa yritin tuossa nostaa hiukan tyhjäkäyntimoottorin ohjaus taajuutta, jotta olisin päässyt eroon semmoisesta pienestä pärinästä. Mutta aina käytettäessä yli 91Hz taajuutta auto ei jäänyt lämpöisenäkään startissa käyntiin, käynnissä ollessaan kyllä pelasi hyvin. Tuolla kys. taajuudella kaikki pelaa onneksi hyvin vain ääni häiritsee.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust