Ei käynnisty kunnolla
Moderator: Masi_K
Ei käynnisty kunnolla
Hei
Miten säädän starttikierroksilla niin, että saa riittävästi bensaa koneen käynnistymiseen. Nissan Kingcup ja mega 1
Ilmeisesti joku cranging säätö tms.
Käyntiin lähteen kun kaataa korkilla bensaa läpän päälle riittävästi ja pysyy käynnissä sen jälkeen.
Miten säädän starttikierroksilla niin, että saa riittävästi bensaa koneen käynnistymiseen. Nissan Kingcup ja mega 1
Ilmeisesti joku cranging säätö tms.
Käyntiin lähteen kun kaataa korkilla bensaa läpän päälle riittävästi ja pysyy käynnissä sen jälkeen.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Eihän vaan ne starttikierrokset ole asetettu liian korkeiksi?
Tinakoneen tuunaaja
Re: Ei käynnisty kunnolla
Todennäköisesti starttikierrokset ovat liian korkeat. cranking asetukset tällä hetkellä:
cranking rpm-300 ( tuskin mittari nousi edes 200)
TPS value for flood clear (mitä tarkoittaa??) asetus on 178
extra fuel for cranking- off, eli pitänee olla-on ja lisäys varmaan 50-100%
cranking rpm-300 ( tuskin mittari nousi edes 200)
TPS value for flood clear (mitä tarkoittaa??) asetus on 178
extra fuel for cranking- off, eli pitänee olla-on ja lisäys varmaan 50-100%
Re: Ei käynnisty kunnolla
Starttikierrokset luku tarkoittaa arvoa minkä jälkeen mega tietää että moottori käy normaalisti eikä sitä pyöritetä startilla. Sen kuuluu olla vähän päälle sen mitä startti jaksaa vinguttaa. Jos 200 pyörii niin 300 on mainio. Tps flood clear on toiminto millä saadaan konetta kuivatettua jos on päässyt paikat tulvimaan. Se asetetaan kaasupolkimen adc arvosta siten että se aktivoituu vasta kun pedaali on tulipellissä. En usko että setuppisi vaatii erityisesti lisää bensaa starttauksessa. Onko muut asetukset oikein? Esim regfuel ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ei käynnisty kunnolla
Tilanne on se, että syötin tuner studioon vain perustiedot, eli sylinteriluku, suutinarvot yms. mitään lisäkonfauksia en ole tehnyt (muokannut bensakarttaa) yms.
Auto on rakennettu niin, että siinä on Mikunin läppärunko (Mitsu colt) ,alumiinista työstetty välikappale läppärungon ja alkuperäisen (kaasari) imusarjan väliin. tuohon välikappaleeseen on istutettu kaksi suutinta joiden litratuotto vastaa n. 100hv maksimitehoa.
Läppärungon tyhjäkäyntiventtiilit on toistaiseksi tukittu metallilevyllä.
Lisäksi on kärjetön sytytys josta suoraan kierroslukutieto megalle.
Normi map.anturi, lambda, jäähdytysnesteen ja imuilman lämpöanturit. Kahden viimeksi mainitun anturin arvoja en osannut muokata ihan oikeiksi arvot "heittää" n. 5 celsiusastetta, ei liene ratkaisevaa.
Millä toiminnalla saan bensamäärää kasvatettua starttauksen yhteydessä.
Yksi ongelma on myös se, ettei mega ohjaa / käynnistä bensapumppua starttauksen yhteydessä vaikka online näytössä palkki alalaidassa on vihreänä "pump on", täytyy varmaan mittarilla mittaa tuo ohjaus megan ulostulosta. Laitoin ohjauksen kytkimellä suoraan releelle.
Auto on rakennettu niin, että siinä on Mikunin läppärunko (Mitsu colt) ,alumiinista työstetty välikappale läppärungon ja alkuperäisen (kaasari) imusarjan väliin. tuohon välikappaleeseen on istutettu kaksi suutinta joiden litratuotto vastaa n. 100hv maksimitehoa.
Läppärungon tyhjäkäyntiventtiilit on toistaiseksi tukittu metallilevyllä.
Lisäksi on kärjetön sytytys josta suoraan kierroslukutieto megalle.
Normi map.anturi, lambda, jäähdytysnesteen ja imuilman lämpöanturit. Kahden viimeksi mainitun anturin arvoja en osannut muokata ihan oikeiksi arvot "heittää" n. 5 celsiusastetta, ei liene ratkaisevaa.
Millä toiminnalla saan bensamäärää kasvatettua starttauksen yhteydessä.
Yksi ongelma on myös se, ettei mega ohjaa / käynnistä bensapumppua starttauksen yhteydessä vaikka online näytössä palkki alalaidassa on vihreänä "pump on", täytyy varmaan mittarilla mittaa tuo ohjaus megan ulostulosta. Laitoin ohjauksen kytkimellä suoraan releelle.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: Ei käynnisty kunnolla
Laita regfuel ensin oikeaksi tai edes tontille ja sit alat pohtiin muita arvoja kartalta ja muualta.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Mitäs sulla on niissä (crank/warmup välilehdessä ja cranking settings) cranking priming pw tablen millisekuntti arvoissa kun muistaakseni ms1 antaa bensan vaan noitten mukaan startissa
Re: Ei käynnisty kunnolla
Tyhmä kysymys, "laita regfuel ensin oikeaksi tai sinne päin" mitä tarkoittaa, eli mitä arvoja lähden syöttämään ja mistä välilehdestä löytyy tuo regfuel
aloittelija ei voi tietää ihan kaikkea
aloittelija ei voi tietää ihan kaikkea

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Ei käynnisty kunnolla
http://www.msextra.com/manuals/
Aloita tuolta. Lue manuaali ajatuksen kanssa, vaikka pariin-kolmeen kertaan, ja sitten mieti mitä kaikkea autossasi on ja sitten lähde selvittämään mitä asetuksia pitää tehdä. Manuaalissa on myös vallan hyvin kerrottu vaihe vaiheelta mitä asetuksia pitää olla asetettuna että on edes toiveita saada kone käymään...
Yritys-erehdys -metodilla onnistunee, mutta ottaa aikaa runsaasti ja on myös helppo saada vahinkoa aikaan. Melko pitkälle samaan sarjaan menee myös se että kysyy asetus kerrallaan mitä pitää laittaa, ja jatkaa kyselyä kun ei vieläkään toimi. Tässä ei oikein ole oikotietä onneen...
Tarkoitus ei ole v*ttuilla, vaan yrittää antaa vinkkejä miten onnistut asetusten kanssa. Kaikkea vaan ei voi sanoa suoraan, kokonaisuutta näkemättä, ja netin kautta ohjeistaminen on, sanoisiko, ihan siinä mahdottoman vieressä...
Ja se, että mietit itse, manuaalin kanssa, mitä teet säätöjen kanssa, auttaa jatkossa kun tiedät mitä tulit tehneeksi, toisinkuin antamalla toisten tehdä ne pohdinnat... Tosi on että Megasta löytyy ihan pirusti kaikkea säädettävää, mutta varsin vähällä saa käymään kun etenee sopivassa järjestyksessä. Mutta miten tahansa tekee, niin silti pitää olla ne perusasetukset kunnossa. ReqFuel, suuttimien asetukset, moottorin koko, sylinterien/suuttimien määrä, anturitiedot edes lähelle oikein jne. Jos en ihan väärin muista, niin käytännössä kaikki laskenta perustuu ReqFuel -arvoon, eli se on ihan oikeasti syytä olla oikein. Aika hyvin TunerStudio myös opastaa asetuksissa, melkein joka asetuksen yhteydessä on pieni kysymysmerkki, josta saa vähän vinkkiä mistä on kyse...
Aloita tuolta. Lue manuaali ajatuksen kanssa, vaikka pariin-kolmeen kertaan, ja sitten mieti mitä kaikkea autossasi on ja sitten lähde selvittämään mitä asetuksia pitää tehdä. Manuaalissa on myös vallan hyvin kerrottu vaihe vaiheelta mitä asetuksia pitää olla asetettuna että on edes toiveita saada kone käymään...
Yritys-erehdys -metodilla onnistunee, mutta ottaa aikaa runsaasti ja on myös helppo saada vahinkoa aikaan. Melko pitkälle samaan sarjaan menee myös se että kysyy asetus kerrallaan mitä pitää laittaa, ja jatkaa kyselyä kun ei vieläkään toimi. Tässä ei oikein ole oikotietä onneen...
Tarkoitus ei ole v*ttuilla, vaan yrittää antaa vinkkejä miten onnistut asetusten kanssa. Kaikkea vaan ei voi sanoa suoraan, kokonaisuutta näkemättä, ja netin kautta ohjeistaminen on, sanoisiko, ihan siinä mahdottoman vieressä...
Ja se, että mietit itse, manuaalin kanssa, mitä teet säätöjen kanssa, auttaa jatkossa kun tiedät mitä tulit tehneeksi, toisinkuin antamalla toisten tehdä ne pohdinnat... Tosi on että Megasta löytyy ihan pirusti kaikkea säädettävää, mutta varsin vähällä saa käymään kun etenee sopivassa järjestyksessä. Mutta miten tahansa tekee, niin silti pitää olla ne perusasetukset kunnossa. ReqFuel, suuttimien asetukset, moottorin koko, sylinterien/suuttimien määrä, anturitiedot edes lähelle oikein jne. Jos en ihan väärin muista, niin käytännössä kaikki laskenta perustuu ReqFuel -arvoon, eli se on ihan oikeasti syytä olla oikein. Aika hyvin TunerStudio myös opastaa asetuksissa, melkein joka asetuksen yhteydessä on pieni kysymysmerkki, josta saa vähän vinkkiä mistä on kyse...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Ei käynnisty kunnolla
tein joskus tuollaiset ohjeet, joilla pääsee mielestäni helpommin alkuun, kuin pelkän megamanuaalin lukemisella, tosin jäivät vähän vaiheeseen, mutta jotain apua noistakin voi olla... muistaakseni noissa ohjeissa on kuitenkin käsitelty kaikki ne asiat, että kone pitäis käydä/startata...
http://jysal.pp.fi/extran%20ohjeet/Mega ... 0perus.htm
luultavasti toi sun setuppi vaatii aika rajun ryypyn myös, että aloita nyt vaikka sen hieromisella, jos ongelmana on lähinnä käynnistyvyys...
http://jysal.pp.fi/extran%20ohjeet/Mega ... 0perus.htm
luultavasti toi sun setuppi vaatii aika rajun ryypyn myös, että aloita nyt vaikka sen hieromisella, jos ongelmana on lähinnä käynnistyvyys...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ei käynnisty kunnolla
Pitkän kaasari-imusarjan kastelija metodilla toimiva vaatii kyllä enemmän bensaa startessa kylmää ajamatonta moottoria kuin normaalisti. Mutta ei kuitenkaan mitään rajuja eroja.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ei käynnisty kunnolla
niin no, kuinka nyt mikäkin setuppi toimii... itsellä loppui n. -20C ryyppy kesken mersun m103 koneessa (MS1 hi-res), vaikka oli asetuksissa että 2 kertaa ryypytetään, niin piti aina sen 3-4 kertaa käyttää virrat päällä, että sai edes vähän menemään koneeseen bensaa... kerran hörähti ja sitten ihan kuollut, vaikka olis maailman tappiin sahannut, sitten kun vain malttoi kunnolla ryypyttää koneen, niin aina hörähti ja kävi sen 0.5 -1 sek. muutaman kerran jälkeen sitten jäi jo käyntiin ja pelas muuten ihan ok. ASE ja muilla asetuksilla ei ollut parantavaa vaikutusta, joten ainoaksi syyksi jäi mielestäni MS1 ominaisuus, ettei sillä vain saa koneeseen startin aikana aina riittävästi soppaa... jo 0C tuntumassa huomas selvän eron startissa, kun käytti virrat kahdesti päällä, tosin mulla oli tarkoituksella hieman lievänä tuo ryyppy normaali lämpötiloissa, ettei vahingossa kastele tulppia, jos käyttää virtoja päällä jonkun syyn takia monesti ilman että käynnistää autoa välillä...Masi_K wrote: Sat Apr 21, 2018 21:05 Pitkän kaasari-imusarjan kastelija metodilla toimiva vaatii kyllä enemmän bensaa startessa kylmää ajamatonta moottoria kuin normaalisti. Mutta ei kuitenkaan mitään rajuja eroja.
käsittääkseni MS2 saa sitten jo tuupattua kunnolla soppaa koneeseen startin aikana, mutta MS1 on joku ominaisuus, että se on käytännössä ryyppy bensan varassa, kunnes pääsee ASE moodiin...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ei käynnisty kunnolla
Hei
Kiitoksia hyvistä kannanotoista, nyt todellakin alan luottaa siihen, että tietoa löytyy ongelmiin.
Syy huonoon käynnistysongelmaan selvisi. Olin jo aikaisemmin etsinyt paikkaa imusarjasta moottorin lämpöanturille. (vesi kulkee imusarjan kautta)
No yhden propun avasin, mutta ei tullut vettä siitä reiästä. En muistanut sitä kuitenkaan sulkea, no sehän johti imusarjaan ja halkaisija 12mm.
Ihmeteltiin toisiaan oikein porukalla kun saatiin auto käymään, vaikka läppä oli täysin kiinni niin kone "huusi" 2500rpm.
No pultti reikään niin homma alkoi pelittää.
Kaikki alkoi toimimaan muuten hyvin, nyt emme vaan tiedä miten säädetään kiihdytysrikastus.
Jo paikallaan ollessa jos vähänkin nopeammin polkaisee kaasua niin menee laihalle ja alkaa paukkumaan. poljinta pumppaamalla kuitenkin ottaa kierroksia.
Tuo regfuel arvo on 13.2 ja se tulee suoraan käsittääkseni syötetyistä arvoista.
Kiitoksia hyvistä kannanotoista, nyt todellakin alan luottaa siihen, että tietoa löytyy ongelmiin.
Syy huonoon käynnistysongelmaan selvisi. Olin jo aikaisemmin etsinyt paikkaa imusarjasta moottorin lämpöanturille. (vesi kulkee imusarjan kautta)
No yhden propun avasin, mutta ei tullut vettä siitä reiästä. En muistanut sitä kuitenkaan sulkea, no sehän johti imusarjaan ja halkaisija 12mm.
Ihmeteltiin toisiaan oikein porukalla kun saatiin auto käymään, vaikka läppä oli täysin kiinni niin kone "huusi" 2500rpm.
No pultti reikään niin homma alkoi pelittää.
Kaikki alkoi toimimaan muuten hyvin, nyt emme vaan tiedä miten säädetään kiihdytysrikastus.
Jo paikallaan ollessa jos vähänkin nopeammin polkaisee kaasua niin menee laihalle ja alkaa paukkumaan. poljinta pumppaamalla kuitenkin ottaa kierroksia.
Tuo regfuel arvo on 13.2 ja se tulee suoraan käsittääkseni syötetyistä arvoista.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Kiihdytysrikastus on viimeisiä juttuja mitä säädetään. Ota se kokonaan pois käytöstä ja tee ensin VE kartta huolella kuntoon. Tämän jälkeen vasta kiihdytysrikastusta säätämään. Se että paikallaan ei kärsi avata kaasua johtuu VE kartasta ei kiihdytysrikastuksen puutteesta. VE kartan tekemisessä kannattaa pyrkiä ajamaan autolla alueita läpi mahdollisimman tasaisella ja rauhallisella kaasun käytöllä eli välttää kaasun pumppaamista. Näin moottori pysyy pitkään eri solujen kohdalla ja saatu data on luotettavaa eikä pelkkää transienttitilaa.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Ok. Lähdenkö säätää VE-karttaa niin että vapaalla ollessa saan koneen vastaamaan kaasupolkimeen.
Tyhjäkäynnillä käydessään alipaine (map) on n.20-25kpa.
Säädänkö siis tuon vaakarivin arvot (eri kierrosluvut).
Miten tuo säätö konkreettisesti tapahtuu, klikkaan ruutua ja ylös / alasnuolillako ?? Onko mitään nyrkkisääntöä kuinka paljon arvoja kannattaa lisätä kerralla. Eli jos arvo on vaikka 30 niin laitanko esim 25-30% lisää.
Mikä on siis VE-kartan ero kiihdytysrikastukseen, onko tuo kiihdytysrikastus vähän kuten kiihdytyspumppu (kaasarikoneessa).
Miten tuota polttoaineen ja ilman suhde mittaria tulkitaan kun se on tyhjäkäynnillä n. 10. Tarkoittaako tuo, että seos on jo rikkaalla.
Mikä voisi olla vikana kun mega ei edelleenkään ohjaa bensapumpun relettä. Ohjaushan tapahtuu open collector lähdöllä, eli "maihin vedolla".
Mittasin releen yli +12V vasten starttihetkellä, sain arvoksi vain 6-volttia. Releen käämi on n.100ohmia.
Tyhjäkäynnillä käydessään alipaine (map) on n.20-25kpa.
Säädänkö siis tuon vaakarivin arvot (eri kierrosluvut).
Miten tuo säätö konkreettisesti tapahtuu, klikkaan ruutua ja ylös / alasnuolillako ?? Onko mitään nyrkkisääntöä kuinka paljon arvoja kannattaa lisätä kerralla. Eli jos arvo on vaikka 30 niin laitanko esim 25-30% lisää.
Mikä on siis VE-kartan ero kiihdytysrikastukseen, onko tuo kiihdytysrikastus vähän kuten kiihdytyspumppu (kaasarikoneessa).
Miten tuota polttoaineen ja ilman suhde mittaria tulkitaan kun se on tyhjäkäynnillä n. 10. Tarkoittaako tuo, että seos on jo rikkaalla.
Mikä voisi olla vikana kun mega ei edelleenkään ohjaa bensapumpun relettä. Ohjaushan tapahtuu open collector lähdöllä, eli "maihin vedolla".
Mittasin releen yli +12V vasten starttihetkellä, sain arvoksi vain 6-volttia. Releen käämi on n.100ohmia.
Re: Ei käynnisty kunnolla
kiihdytysrikastus on juuri se kaasarin kiihdytyspumppu...Kingcup wrote: Sun Apr 22, 2018 10:31 Ok. Lähdenkö säätää VE-karttaa niin että vapaalla ollessa saan koneen vastaamaan kaasupolkimeen.
Tyhjäkäynnillä käydessään alipaine (map) on n.20-25kpa.
Säädänkö siis tuon vaakarivin arvot (eri kierrosluvut).
Miten tuo säätö konkreettisesti tapahtuu, klikkaan ruutua ja ylös / alasnuolillako ?? Onko mitään nyrkkisääntöä kuinka paljon arvoja kannattaa lisätä kerralla. Eli jos arvo on vaikka 30 niin laitanko esim 25-30% lisää.
Mikä on siis VE-kartan ero kiihdytysrikastukseen, onko tuo kiihdytysrikastus vähän kuten kiihdytyspumppu (kaasarikoneessa).
Miten tuota polttoaineen ja ilman suhde mittaria tulkitaan kun se on tyhjäkäynnillä n. 10. Tarkoittaako tuo, että seos on jo rikkaalla.
Mikä voisi olla vikana kun mega ei edelleenkään ohjaa bensapumpun relettä. Ohjaushan tapahtuu open collector lähdöllä, eli "maihin vedolla".
Mittasin releen yli +12V vasten starttihetkellä, sain arvoksi vain 6-volttia. Releen käämi on n.100ohmia.
jos sulla on seokset nyt jo tyhjäkäynnillä 10 (afr, niin aika rikkaalla silloin ollaan)
alipaine on hyvä, kun on tuolla noinkin alhaalla
muutat niitä ve kartan lukuja vähän kerrallaan (1-2 lukuarvona) ja yritä mieltää, että yksittäisen ruudun arvon muuttaminen "vaikuttaa myös sen ympärillä olevien ruutujen arvoon", mega ei siis laske seoksia vain yksittäisen ruudun arvon perusteella, vaan käyttää siihen kaikkia ympärillä olevia myös, painottaen sen mukaan miten kaukana ollaan yksittäisen ruudun parametreistä... vaikea selostaa äkkiseltään, mutta tajuat asian kun vähän lisää tulee kokemusta...
kiihdytysrikastukset sitten ihan lopuksi vasta mukaan säätöön, niillä vain hierotaan se viimeinen silaus ajettavuuteen... jos ne on päällä jo säätäessä perus ve kartan arvoja, ei kartasta tule ikinä valmista...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Ei käynnisty kunnolla
Tuosta VE-kartan säätämisestä vielä, mikä on se arvo jota seurataan, onko se tuo ilma / seos suhde vai lambda lukema ( lämmitettävä lambda on laitettu pakosarjaan)
Pyritäänkö ilma / seos suhteessa valkoiselle alueelle eli n.11,5-15,5.
Voipi olla että tuo seos on niin rikkaalla, ettei sen takia ota kierroksia kunnolla.
Perusasetuksista sen verran, että en osannut päättää tuota kohtaa jossa määritellään suuttimet.
Koneessa siis kaksi kpl 305ml suuttimia ja neljä sykliä per työkierto (2kierr.) lisäksi päällä tuo simultaneous.
pitääkö jotain muuttaa?? jotta ei olis niin rikkaalla.
Pyritäänkö ilma / seos suhteessa valkoiselle alueelle eli n.11,5-15,5.
Voipi olla että tuo seos on niin rikkaalla, ettei sen takia ota kierroksia kunnolla.
Perusasetuksista sen verran, että en osannut päättää tuota kohtaa jossa määritellään suuttimet.
Koneessa siis kaksi kpl 305ml suuttimia ja neljä sykliä per työkierto (2kierr.) lisäksi päällä tuo simultaneous.
pitääkö jotain muuttaa?? jotta ei olis niin rikkaalla.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Sen kapeakaistaisen ledirivi mittarin voit heittää hyllylle ja asentaa tilalle laajakaistaisen ohjaimineen. Perusperiaate säädössä on että osakaasulla tyhjäkäynniltä asti mennään lähellä lambda 1 tai jopa hiukan yli moottorista riippuen. Torvi suorana vapaastihengittävänä pyöritään siellä lambda 0.8 nurkilla ja ahdettuna jopa reilumminkin alle tuon. Kuten aiemmin jo ohjeistettu niin älä kiinnitä huomiota kaasun vastaavuuteen sitten yhtään tässävaiheessa. Käytä kone kuumaksi tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla ja säädä VE karttaa tyhjäkäynnin alueelta tarpeen mukaan. Myös moottoriteorian oppiminen vaikka suomenkielisistä kirjoista ei äkkiseltään kuullosta pieleen menolta. DIY mallin ruisku vaatii säätäjältä enemmän tietoa asiasta kuin kaasuttimen seosruuvin säätö persdynolla.
Jos englanti vaan taipuu niin lue ihmeessä aiemmin ehdotetut ohjeet. Muuten täällä voidaan kyllästyä neuvomaan perusteita. Nimittäin tämä kaikki kirjoittamani lukee ohjeissa.
Jos englanti vaan taipuu niin lue ihmeessä aiemmin ehdotetut ohjeet. Muuten täällä voidaan kyllästyä neuvomaan perusteita. Nimittäin tämä kaikki kirjoittamani lukee ohjeissa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ei käynnisty kunnolla
Niin arvaan, että kyllästyttää vastata. Muutama asia vielä. Onko siis ongelma kun mulla ei ole alipaineohjattua paineensäädintä (säädin on ns.turbomalli jossa voi lisätä muttei vähentää) miksi tuotako käytän, sattui löytymään hyllystä. Bensan paine vakio siis 3bar.
Vaikka mitä säädän kun annan koneen käydä reilua tyhjäkäyntiä eli n.1500 niin lambda arvo n- 0,7 ja afr 10 luokkaa.
Jos lähden VE-kartan arvoja pudottelee niin kohta sammuu kokonaan.
Voiko olla niin, että tyhjäkäynnillä (käy jotenkuten nykimällä) läppä pääsee liian kiinni niin ei saa tarpeeksi ilmaa (map n.25) siitä syystä seos rikkaalla koko ajan. Tuosta kun painaa kaasua, menee heti laihalle ja paukkuu imusarjaan.
Oon pihalla kuin lumiukko tuon säätämisen suhteen.
Vaikka mitä säädän kun annan koneen käydä reilua tyhjäkäyntiä eli n.1500 niin lambda arvo n- 0,7 ja afr 10 luokkaa.
Jos lähden VE-kartan arvoja pudottelee niin kohta sammuu kokonaan.
Voiko olla niin, että tyhjäkäynnillä (käy jotenkuten nykimällä) läppä pääsee liian kiinni niin ei saa tarpeeksi ilmaa (map n.25) siitä syystä seos rikkaalla koko ajan. Tuosta kun painaa kaasua, menee heti laihalle ja paukkuu imusarjaan.
Oon pihalla kuin lumiukko tuon säätämisen suhteen.

Re: Ei käynnisty kunnolla
Mistä luet seosta ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ei käynnisty kunnolla
Seosta luen tunerstudion = air:fuel ratio mittarista , vaikka mitä teen niin en oo saanut sitä tyhjäkäynnillä nousemaan tuosta alkulukemasta (10) mihinkään siis jos kierrosluku on n. 850 tarkoittaako tuo, että seos on rikkaalla.
Regfuel arvo on 13.2, map n.25, VE-kartan luku 1000rpm on 47.
Voiko alkaa säätää niin, että avaan lisää tyhjäkäyntiä mekaanisesta ruuvista, ja rupeen pienentää VE-arvoa jotta saan laihemmalle.
Ymmärsin jo alunalkaen että tyhjäkäynti pitää saada kohdalleen.
Sanokaapa nyt totuus siitä, että hommanko tuon alipainesäätöisen bensapaineensäätimen vai en, ts onko siitä hyötyä säätämisen kannalta.
Regfuel arvo on 13.2, map n.25, VE-kartan luku 1000rpm on 47.
Voiko alkaa säätää niin, että avaan lisää tyhjäkäyntiä mekaanisesta ruuvista, ja rupeen pienentää VE-arvoa jotta saan laihemmalle.
Ymmärsin jo alunalkaen että tyhjäkäynti pitää saada kohdalleen.
Sanokaapa nyt totuus siitä, että hommanko tuon alipainesäätöisen bensapaineensäätimen vai en, ts onko siitä hyötyä säätämisen kannalta.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Näyttääkö se lambdamittari tunerissa oikein ? Onko se kalibroitu tai määritetty oikein ? Kun kapeakaistainen anturi on kyseessä, niin vaihtaisin näyttämäksi joko lambda yksikön tai jos vaan saa niin lambda jännitteen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Ei käynnisty kunnolla
Se alipainesäätöinen säädin ei mielestäni ole aivan pakollinen mutta kun sen nyt alussa laittaa niin ei sitten tarvitse myöhemmin sitten muuttuneiden polttoaineen paineen muutosten takia alkaa uudelleen säätämään.
Jos se AFR pysyy siellä 10:ssä, se voi olla merkki siitä että anturi on rikki ja antaa tosi rikasta arvoa, 10 taitaa olla pienin näytettävä lukema...
Jos se AFR pysyy siellä 10:ssä, se voi olla merkki siitä että anturi on rikki ja antaa tosi rikasta arvoa, 10 taitaa olla pienin näytettävä lukema...
Tinakoneen tuunaaja
Re: Ei käynnisty kunnolla
Hyvä kysymys, mittaako lambda-anturi myös tuota seos suhdetta. Silloin kun afr on 10 (alin lukema, todennäköisesti olisi alhaisempi jos asteikkoa riitäisi) lambda-arvo on 0.7 eli ala punaisen rajalla. mitään anturia en ole kalibroinut paitsi TPS:n.
Yksi ihmetyksen aihe oli kun ei onnistunut tps-anturia kalibroimaa enää uudestaan, siis lähinnä tallentaa kalibroituja arvoja. Anturi antaa tyhjäkäynnillä arvoa -4 ?? eli alle nolla arvon lieneekö vaikutusta mihinkään. Pitäisikö tuo muuttunut softa tallentaa kokonaan eri nimellä jotta saa uudet / muuttuneet asetukset käyttöön.
Voisitteko selittää kansan tajuisesti miten kalibroidaan nuo imuilma ja clt-anturit sekä mahdollisesti tuo lambda.
Oletteko huomanneet MS-1 v 2.2 originaali osilla ongelmaa, että bensapumpun alasveto transistori ei "jaksa" vetää relettä päälle, jouduin vaihtamaan tilalle järeämmän tehotransistorin (BD675a), että alkoi pelittää.
Yksi ihmetyksen aihe oli kun ei onnistunut tps-anturia kalibroimaa enää uudestaan, siis lähinnä tallentaa kalibroituja arvoja. Anturi antaa tyhjäkäynnillä arvoa -4 ?? eli alle nolla arvon lieneekö vaikutusta mihinkään. Pitäisikö tuo muuttunut softa tallentaa kokonaan eri nimellä jotta saa uudet / muuttuneet asetukset käyttöön.
Voisitteko selittää kansan tajuisesti miten kalibroidaan nuo imuilma ja clt-anturit sekä mahdollisesti tuo lambda.
Oletteko huomanneet MS-1 v 2.2 originaali osilla ongelmaa, että bensapumpun alasveto transistori ei "jaksa" vetää relettä päälle, jouduin vaihtamaan tilalle järeämmän tehotransistorin (BD675a), että alkoi pelittää.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Tuosta bensapumpun rele ongelmasta on kyllä kuultu, joku on vaihtanut "herkemmän" releen jolla on toiminut...
Tinakoneen tuunaaja
Re: Ei käynnisty kunnolla
Kiitoksia kaikille vastaajille, käytäntö on jo osoittanut, että vain ajamalla autoa ja säätämällä samaan aikaan, tuottaa (ehkä) toimivan lopputuloksen.
Tuossa Kingcup projektissa jossa kaikki tehtiin itse (ennen oli kaasari) oli ja on vieläkin ongelmia riittävästi. Nyt huomattiin kun kone ei lämpene antureiden mukaan riittävästi, että todellakin jäähdyttäjän termari on jäänyt jumiin auki asentoon.
Kysymys vielä VE-karttaan liittyen: Mikä on maksimi taso jonka voi ruutuihin kirjoittaa. Lähtökohta on kai maksimi 100, voiko tuon yli mennä.
Mitä tuo arvo oikesti tarkoittaa.
Onko lähtökohtaisesti suuttimet liian pienet jos joutuu menemään yli 100 arvoihin, että käy kunnolla suuremmilla kuormituksilla.
Tuossa Kingcup projektissa jossa kaikki tehtiin itse (ennen oli kaasari) oli ja on vieläkin ongelmia riittävästi. Nyt huomattiin kun kone ei lämpene antureiden mukaan riittävästi, että todellakin jäähdyttäjän termari on jäänyt jumiin auki asentoon.
Kysymys vielä VE-karttaan liittyen: Mikä on maksimi taso jonka voi ruutuihin kirjoittaa. Lähtökohta on kai maksimi 100, voiko tuon yli mennä.
Mitä tuo arvo oikesti tarkoittaa.
Onko lähtökohtaisesti suuttimet liian pienet jos joutuu menemään yli 100 arvoihin, että käy kunnolla suuremmilla kuormituksilla.
Re: Ei käynnisty kunnolla
Maksimi arvo mitä VE tauluun voi laittaa on 255. Suuttimien koolla ja VE taulun lukemilla ei ole suoranaista yhteyttä. Jos ve kartan arvot ovat kovin pieniä tai todella suuria on reg fuel arvo määritetty pieleen. Reg fuel on arvo millä määritetään tavallaan pohja ruiskutettavalle polttoaineen määrälle. Siihen sitten lisätään ja vähennetään eri muuttujien mukaan jotta saadaan lopullinen ruiskutettava polttoaineen määrä.
Suuttimen koko on sitten liian pieni jos suuttimien käyttöaste menee liian korkeaksi eli käytettävissä oleva aika ei enää riittä jotta tarvittava määrä polttoainetta ehdittäisiin ruiskuttaa. Normaalisti sanotaan että jos käyttöaste menee yli 80% alkavat suuttimet käydä pieneksi. Eli mitä enemmän kierroksia sitä vähemmän on aikaa ruiskuttaa tarpeeksi bensaa.
Vastavasti tas jos suuttimet ovat reilusti liian isot niin ongelmat ovat pienillä kierroksilla. Tällöin moottori tarvitsee hyvin vähän bensaa ja ruiskutusaika jää hyvin lyhyeksi. Silloin pienetkin muuttujat kuten vaikkapa bensanpaine saavat isoja prosenttuaalisia muutoksia seokseen. Myös suuttimien nopeus ja sitä kautta niiden hallitseminen on haastavaa ja ruiskulle on kerrottava deadtime ja jännitteen vaikutus suuttimen nopeuteen mahdollisimman hyvin oikein.
Suuttimen koko on sitten liian pieni jos suuttimien käyttöaste menee liian korkeaksi eli käytettävissä oleva aika ei enää riittä jotta tarvittava määrä polttoainetta ehdittäisiin ruiskuttaa. Normaalisti sanotaan että jos käyttöaste menee yli 80% alkavat suuttimet käydä pieneksi. Eli mitä enemmän kierroksia sitä vähemmän on aikaa ruiskuttaa tarpeeksi bensaa.
Vastavasti tas jos suuttimet ovat reilusti liian isot niin ongelmat ovat pienillä kierroksilla. Tällöin moottori tarvitsee hyvin vähän bensaa ja ruiskutusaika jää hyvin lyhyeksi. Silloin pienetkin muuttujat kuten vaikkapa bensanpaine saavat isoja prosenttuaalisia muutoksia seokseen. Myös suuttimien nopeus ja sitä kautta niiden hallitseminen on haastavaa ja ruiskulle on kerrottava deadtime ja jännitteen vaikutus suuttimen nopeuteen mahdollisimman hyvin oikein.
Re: Ei käynnisty kunnolla
VE kartan luvut voi ajatella myös siten että 100 vastaa vapaastihengittävän moottorin teoreettista täyttä sylinteritäyttöä. Eli kaasu pohjassa ja sopivalla kohden.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII