Megan jättö päälle?

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Megan jättö päälle?

Post by j-k »

Ahhas... on sittenkin ostoslistalla MS3... koska olen omaan projektiini kaavaillut sähköistä vesipumppua, esim. tämä
Davies craig electronic water pump, ewp80 pump kit
ja sen ohjausboksi maksaa jo sen verta että voisi MS3:lla geneerisellä pwm:llä ohjata tuota. MS2 ei siihen taivu, vain on/off onnistuu. Toki sen perään voisi laittaa 555-piirillä toteutetun pwm-ohjaimen (cpu:n nasta enabloi 555 joka ohjaa fettiä, PWM-ohjaustieto suoraan CLT-linjasta) joka säätyy lämpötilan mukaan pääkontrollin ollessa kuitenkin megalla.

Varsinainen kysymys on, voiko megan jättää koneen sammuttaessa päälle eli pitää jatkuvassa virrassa jolloin vesikierto toimisi jonkin aikaa parkissakin? Muut toimilaitteethan pimenee kun ei kone pyöri (Fuel -rele). Vai syökö akun tyhjäksi mihen mennessä?

Tuonkin voi toteuttaa vielä niin, että kun virrat katkaisee pysyy virtarele pitäneenä tietyn ajan eli jokin on/off -lähtö käyttöön asetuksilla Power on value=on, Active=off ja triggaus rpm=0 and seconds=(haluttu aika). Tämä onnistuu myös MS2 joten periaatteessa varaboksi voi olla MS2 (varustettuna tuolla 555-lutikalla) ja perusboksi MS3 niin ovat vaihtokelpoisia keskenään vikatilanteessa.



Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Megan jättö päälle?

Post by Masi_K »

Eipä sillä taida olla mitään väliä että onko ms jatkuvasti päällä. Se viepi työpöydällä ollessaan siinä 230mA virtaa jatkuvasti. Moottorin sammuttaminen stumppaamalla tai erillisestä napista kuullostaa hölältä. Mut kaitpa joku toggle tyyppinen kytkin start n stop nappina pelaisi puolan jännitteelle tms.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Megan jättö päälle?

Post by Höylä »

jos minä asentaisin sähköisen vesipumpun, niin jättäisin kyllä termostaatin ohjaamaan moottorin lämpöjä , parempi kuitenkin niin päin, kuin kuristamalla/heikentämällä virtauksia (näissähän on yleensä tarkoitus poistaa termari ja ohjata koneen lämpöjä sitten vesipumpun tehoja muuttelemalla) :roll: termostaatin ohjatessa lämpöjä saa vesipumppu huhtoa vakionopeudella tai 2 eri tehoaluetta tyhjäkäynti/Cruise ja tehoalue... (silloin toimii myös lämppäri paremmin ym.) jälkikierron/jäähdytyksen sitten vain vaikka jollakin aikareleellä tai muulla "tyhmällä" komponentilla...

itseasiassa suunnittelinkin jo aiemmin, jos tulee tulevaisuudessa tarvetta tuollaisen sähköisen pumpun käyttöön, että 2 kpl davies craig ewp150 pumppua ja niiden kanssa 2 kpl "3 tie" letkujen väliin laitettavaa termostaattia (fiat 131 tc koneen alkuperäiset) V8 mylly, niin siksi "tupla" pumput ja termostaatit, niin ei mene vesiletkut mahdottomiksi käärmeen pesiksi :D

mutta itse megan sähkönkulutus ei tosiaan merkitse mitään, tuon vesipumpun kulutuksen rinnalla...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
j-k
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 482
Joined: Wed Mar 08, 2006 13:43

Re: Megan jättö päälle?

Post by j-k »

Mjoo... kyllähän se mega saa sammua, on tuo varttiampeerikin ihan riittävä jos pidempään harrasteauto seisoo. Ajetaan pumppua sitten erillisellä ohjauksella aikakytkimen kanssa ainakin kakkosella. Tuo Craigin ohjuri on aikas suolainen, siksipä mietin niitä ja näitä.

Laitan nyt kuitenkin pumpulle PWM-säädön kun en halua sitä ladan 3-tietermaria käyttää. Kierrättäköön vettä tarpeen mukaan. Jälkijäähdytys vaikka sitten 50% pulssisuhteella eli puhtaalla kantilla.
Post Reply