Sytkä "pomppii"
Moderator: Masi_K
Sytkä "pomppii"
Mikä avuksi.
Kone on Audin 5-syl, mutta sytkä käyttäytyy kuin nelosessa. Eli Startatessa alkuun (muutaman sekunnin) sytkäennakko on ok, ja kuulostaa sytyttävän oikeassa järjestyksessä. Sen jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa ja viskomaan ennakkoja minne sattuu. Eli heti kun kone meinaa lähteä käyntiin, alkaa vallaton sytkän poukkoilu.
Sytkä on toteutettu fiddlen kautta, 1.1k:n ylösveto vastus (tinattu pinnien 28 ja 24 välille), eli Hall kaavio 1. extran sivuilta. Megatune on 2.25b531 ja extra 021U. Sutkäyksikkö Boschin 137 loppuista vastaava tarvikeosa.
X11 ja XG1:sen välillä on hyppylanka, onko tästä haittaa?
Pitäisikö hyppylanka olla XG1 ja XG2:sen välillä?
Myös bensapumppu sammuu startatessa (reletaulu saa kuitenkin koko ajan +12) ja alkaa pyörimään noin sekunnin päästä starttauksen loppumisesta. Myös fan output vilkkuu vihreänä startatessa.
Laitoin koneen käyntiin ilman megaa (ja ilman mekaanisia säätimiä) ja bensapuoli pelaa kuin kello! Pitäisi vain saada tuo sytkäkin pelaamaan, että saisi pirssin liikenteeseen, on perhana seissyt koko kesän.
Kone on Audin 5-syl, mutta sytkä käyttäytyy kuin nelosessa. Eli Startatessa alkuun (muutaman sekunnin) sytkäennakko on ok, ja kuulostaa sytyttävän oikeassa järjestyksessä. Sen jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa ja viskomaan ennakkoja minne sattuu. Eli heti kun kone meinaa lähteä käyntiin, alkaa vallaton sytkän poukkoilu.
Sytkä on toteutettu fiddlen kautta, 1.1k:n ylösveto vastus (tinattu pinnien 28 ja 24 välille), eli Hall kaavio 1. extran sivuilta. Megatune on 2.25b531 ja extra 021U. Sutkäyksikkö Boschin 137 loppuista vastaava tarvikeosa.
X11 ja XG1:sen välillä on hyppylanka, onko tästä haittaa?
Pitäisikö hyppylanka olla XG1 ja XG2:sen välillä?
Myös bensapumppu sammuu startatessa (reletaulu saa kuitenkin koko ajan +12) ja alkaa pyörimään noin sekunnin päästä starttauksen loppumisesta. Myös fan output vilkkuu vihreänä startatessa.
Laitoin koneen käyntiin ilman megaa (ja ilman mekaanisia säätimiä) ja bensapuoli pelaa kuin kello! Pitäisi vain saada tuo sytkäkin pelaamaan, että saisi pirssin liikenteeseen, on perhana seissyt koko kesän.
Minulla on ongelmia saada oikea kierroslukusignaali hallanturilta megalle.
Autona on Audi 100 jossa on viisisylinterinen AAR moottori.
Kun kokeilen ottaa kierroslukusignaalin suoraan puolan - navalta se on ok,
mutta kun poistan auton oman sytytyksen ohjausboksin ja yritän ottaa hallanturilta tiedon megalle se on täysin väärä.
Startatessa kierrokset ovat megan mukaan n.250rpm kun oikea luku olisi n.600.
Sytkä on toteutettu fiddlen kautta, 1k:n ylösveto vastus on pinnien 24 ja 28 välillä. Hyppylanka on XG1 ja XG2:sen välillä.
Millä konstilla saan signaalin oikeaksi?
Autona on Audi 100 jossa on viisisylinterinen AAR moottori.
Kun kokeilen ottaa kierroslukusignaalin suoraan puolan - navalta se on ok,
mutta kun poistan auton oman sytytyksen ohjausboksin ja yritän ottaa hallanturilta tiedon megalle se on täysin väärä.
Startatessa kierrokset ovat megan mukaan n.250rpm kun oikea luku olisi n.600.
Sytkä on toteutettu fiddlen kautta, 1k:n ylösveto vastus on pinnien 24 ja 28 välillä. Hyppylanka on XG1 ja XG2:sen välillä.
Millä konstilla saan signaalin oikeaksi?
1 k:n vastus on D37 pinnien 24 ja 28 välillä.KariM wrote:Onko hall-anturille ylösvetoa?
Silloin kun auton oma sytytyksen ohjausboxi oli paikoillaan, niin kierroslukusignaali oli hall:ta ok.
Heti kun irroitin auton omalta sytytysyksiköltä sytytysvahvistemelle lähtevän johdon niin signaali näytti enään megatunessa 200 rpm kun ennen startatessa näyttö oli n.600 rpm:ää.
Oisko tuo 200 rpm:ää oikea startin pyörittämä nopeus ja alkuperäisen sytytysboxin ollessa paikoillaan megan rinnalla tulee virhenäyttö?
Re: Sytkä "pomppii"
Sain toimimaan sytkän kunhan säädin perusennakon kohdilleen 60 EYKK.väiski wrote:Mikä avuksi.
Kone on Audin 5-syl, mutta sytkä käyttäytyy kuin nelosessa. Eli Startatessa alkuun (muutaman sekunnin) sytkäennakko on ok, ja kuulostaa sytyttävän oikeassa järjestyksessä. Sen jälkeen alkaa paukuttamaan putkessa ja viskomaan ennakkoja minne sattuu. Eli heti kun kone meinaa lähteä käyntiin, alkaa vallaton sytkän poukkoilu.
Sytkä on toteutettu fiddlen kautta, 1.1k:n ylösveto vastus (tinattu pinnien 28 ja 24 välille), eli Hall kaavio 1. extran sivuilta. Megatune on 2.25b531 ja extra 021U. Sutkäyksikkö Boschin 137 loppuista vastaava tarvikeosa.
X11 ja XG1:sen välillä on hyppylanka, onko tästä haittaa?
Pitäisikö hyppylanka olla XG1 ja XG2:sen välillä?
Hyppylanka on XG1 ja XG2:sen välissä.
Käynistin auton kiinteällä ennakolla 10 ast , jonka jälkeen tein sytytysennakon hienosäädön.
Otin sytytyskartan käyttöön ja ennakonsäätö rupesi toimimaan.
Megatune on 2.25b623beta ja extra 024s9.
Sytkäyksikkö on sama kuin sinulla.
Sain tyhjäkäynnillä ennakon pysymään tasaisesti 10ast., mutta kun yritän ottaa sytkäkartan käyttöön, alkaa sytkä heittelemään. Mitä pirua?
Mulla on siis tuo sytkäpiuha suojattua mallia ja siksi on XG1 ja X11 jumpperoitu ja pin 25 vedetty maihin. Voisiko tuossa olla syypää? Jos olisi hylättävä tuo suojamaa ja jumpperoitava XG1 ja XG2?
Sen keskimmäisen ledin avulla kun mittailin tuota trigger anglea, sain kulmaksi 104 ast, mutta käyntiin lähtee ainoastaan arvoilla 72-78 ast. Mistä voisi johtua?
Extra on päivitetty 024S9 megatune on 2.25b531.
Mulla on siis tuo sytkäpiuha suojattua mallia ja siksi on XG1 ja X11 jumpperoitu ja pin 25 vedetty maihin. Voisiko tuossa olla syypää? Jos olisi hylättävä tuo suojamaa ja jumpperoitava XG1 ja XG2?
Sen keskimmäisen ledin avulla kun mittailin tuota trigger anglea, sain kulmaksi 104 ast, mutta käyntiin lähtee ainoastaan arvoilla 72-78 ast. Mistä voisi johtua?
Extra on päivitetty 024S9 megatune on 2.25b531.
Last edited by väiski on Wed Oct 12, 2005 14:27, edited 1 time in total.
Mihin tarkalleen ottaen pin25 on maadotettu? Joskus aikanaan kun käytin v2.2 levyä, maadotin sen megan koteloon, samaan pisteeseen kuin suojatun kaapelin suojakuoren.väiski wrote:Sain tyhjäkäynnillä ennakon pysymään tasaisesti 10ast., mutta kun yritän ottaa sytkäkartan käyttöön, alkaa sytkä heittelemään. Mitä pirua?
Mulla on siis tuo sytkä piuha suojattua mallia ja siksi on XG1 ja X11 jumpperoitu ja pin 25 vedetty maihin. Voisiko tuossa olla syypää? Jos olisi hylättävä tuo suojamaa ja jumpperoitava XG1 ja XG2?
Sen keskimmäisen ledin avulla kun mittailin tuota trigger anglea, sain kulmaksi 104 ast, mutta käyntiin lähtee ainoastaan arvoilla 72-78 ast. Mistä voisi johtua?
Extra on päivitetty 024S9 megatune on 2.25b531.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
Asennuksen jälkeisessä ensikäynnistyksessä (tai vast.) käynnistyminen ja koko tilanteen hahmottaminen on usein helpompaa time basedilla, jossa käynnistyksen kipinä lasketaan triggeristä. Riittää kun trigger angle on tontilla.
Trigger return -tilassa käynnistystilanteen kipinä annetaan täsmälleen sillä hetkellä kun triggeri katoaa, ts. triggerilevyn mekaaninen asema pitää olla oikein eli triggeri pois noin 10-0°EYKK, ja sen jälkeen myös trigger angle oikein jotta käynti olisi ok run-tilassa. Trigger return -menetelmän käyttämiseen kyllä kannattaa tähdätä, koska lopulta asetusten ollessa käynnistyminen on varmempaa kun kipinä on aina oikein vaikka pyöritys olisikin huonoa esim. talviolosuhteissa.
Diagnosoinnin helpottamiseksi kannattanee ensin asetella triggerilevy ja trigger angle siten että lähtee käyntiin time basedilla ja ennakko on oikein koneen käydessä. Sen jälkeen voi lähteä hakemaan trigger returnia kohdalleen mikäli triggerilevyn rakenne sen sallii.
Next-cyl -tilassa (trigger angle alle 20°) em. selostukset eivät päde, eikä sen käyttämiseen muutenkaan vissiin ole mitään virallisia ohjeita. Se on kuitenkin ihan toimiva tapa, ja sillä voi välttää mahdollisesti pyörijään/triggerilevyyn tehtävät mekaaniset muutokset saavuttaen kuitenkin trigger returnin käynnistysvarmuuden.
Trigger return -tilassa käynnistystilanteen kipinä annetaan täsmälleen sillä hetkellä kun triggeri katoaa, ts. triggerilevyn mekaaninen asema pitää olla oikein eli triggeri pois noin 10-0°EYKK, ja sen jälkeen myös trigger angle oikein jotta käynti olisi ok run-tilassa. Trigger return -menetelmän käyttämiseen kyllä kannattaa tähdätä, koska lopulta asetusten ollessa käynnistyminen on varmempaa kun kipinä on aina oikein vaikka pyöritys olisikin huonoa esim. talviolosuhteissa.
Diagnosoinnin helpottamiseksi kannattanee ensin asetella triggerilevy ja trigger angle siten että lähtee käyntiin time basedilla ja ennakko on oikein koneen käydessä. Sen jälkeen voi lähteä hakemaan trigger returnia kohdalleen mikäli triggerilevyn rakenne sen sallii.
Next-cyl -tilassa (trigger angle alle 20°) em. selostukset eivät päde, eikä sen käyttämiseen muutenkaan vissiin ole mitään virallisia ohjeita. Se on kuitenkin ihan toimiva tapa, ja sillä voi välttää mahdollisesti pyörijään/triggerilevyyn tehtävät mekaaniset muutokset saavuttaen kuitenkin trigger returnin käynnistysvarmuuden.