bmw m50b25 päästöt
Moderator: Masi_K
bmw m50b25 päästöt
Elikkäs taas kyselisin hiukan apuja, tossa moneen kertaan koitettu säätää päästömittarissa kohalleen päästöjä.
Mutta ei vaan onnistu, kierroksilla seosta koitettiin säädellä rikkaammalle ja laihemmalle mutta hc ja co karkaavat yli rajojen.
Rajahan on hc 100 ja co 0,3 ja tässä tapauksessa se hc oli muistaakseni noin 150 ja co jossain 0,6.
Ennakkoa koitettiin puottaa aina johkin 10ast eykk tienoille asti mutta ei auttanut.
Että johtuuko ongelma nyt vaan siitä että ei ole sekventiaalinen ruiskutus vai mikä voisi olla vialla ?
MS2 v3.0 pohjautuva KDFI.
Siemens deka 630cc, dead time asetettu 1ms, auto säädetty dynossa 1,3bar asti ~500hp perus bensalla.
8.8:1 puristukset, vakio nokat.
Mutta ei vaan onnistu, kierroksilla seosta koitettiin säädellä rikkaammalle ja laihemmalle mutta hc ja co karkaavat yli rajojen.
Rajahan on hc 100 ja co 0,3 ja tässä tapauksessa se hc oli muistaakseni noin 150 ja co jossain 0,6.
Ennakkoa koitettiin puottaa aina johkin 10ast eykk tienoille asti mutta ei auttanut.
Että johtuuko ongelma nyt vaan siitä että ei ole sekventiaalinen ruiskutus vai mikä voisi olla vialla ?
MS2 v3.0 pohjautuva KDFI.
Siemens deka 630cc, dead time asetettu 1ms, auto säädetty dynossa 1,3bar asti ~500hp perus bensalla.
8.8:1 puristukset, vakio nokat.
Re: bmw m50b25 päästöt
onko mikä katti? ja miten muut arvot, jäännöshappi jne.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: bmw m50b25 päästöt
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000021861/
Tuo bilteman, on niin lyhyt putkisto ettei mahdu oikeen pidempää.
Lokasuojan sisällä vaimennin niin sinne ei mahdu.
Jäännöshappeakin oli liikaa, mutta johtuneeko tuosta putkistosta kun on nii lyhyt ja 3" putkea ?
Re: bmw m50b25 päästöt
https://uppaa.fi/image/1KQ
tuolta näkee kuvan missä kohtaa se katti nyt on, ton tilalla on jousto aina leimaamisen jälkeen
tuolta näkee kuvan missä kohtaa se katti nyt on, ton tilalla on jousto aina leimaamisen jälkeen

Re: bmw m50b25 päästöt
voi johtuu siittäki että putki on iso. yhessä ralliautossa piti hanskalla tukkia putkea että sai päästöt tyhjäkäynillä sallituihin.
Re: bmw m50b25 päästöt
Jäännöshappi vääristää arvoja "paremmiksi". Pieni ilman virtaus suuressa ja lyhyessä putkessa vaikuttaa kyllä mittaukseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: bmw m50b25 päästöt
Koitettiin kyllä tukkia mutta ei ollut suurta merkitystä.jake74 wrote: Sat Dec 30, 2017 21:21 voi johtuu siittäki että putki on iso. yhessä ralliautossa piti hanskalla tukkia putkea että sai päästöt tyhjäkäynillä sallituihin.
Nii kyllä, mutta mistähän se johtuu sit että sieltä tulee palamatonta (HC) ja häkää (CO) on liikaa eli kävis niinku paksullaan,Masi_K wrote: Sat Dec 30, 2017 21:56 Jäännöshappi vääristää arvoja "paremmiksi". Pieni ilman virtaus suuressa ja lyhyessä putkessa vaikuttaa kyllä mittaukseen.
vaikka seosta kuinka laihentaa niin ei vaan mee päästöt kohalleen, ja myös rikkaammalle päin on koitettu mutta tuloksetta.
Että johtuuko se vaan siitä sit kun ei ole sekventiaalinen ruisku ?
Re: bmw m50b25 päästöt
sytkää myöhäselle mittauksen ajaksi voi laskee hc arvoo ku alkaa poltaa putkessa palamattomia.
Re: bmw m50b25 päästöt
Nojospa pistätä seoksen lambda 1 arvoon niin on edes teoreettisesti mahdollista että katti toimii. Tosin tuolla katilla lienee aika vaikea päästöjä läpäistä, mikä tahansa muu bilteman valikoimasta voisi toimiakin. e85 tankkiin niin vakionokkainen saattaa läpäistä testit ilman toimivaa kattiakin.
Re: bmw m50b25 päästöt
on kokeiltu johonkin 8eykk asti, alkaa paikat vaan käymään aika lämpösenä herkästijake74 wrote: Sat Dec 30, 2017 22:44 sytkää myöhäselle mittauksen ajaksi voi laskee hc arvoo ku alkaa poltaa putkessa palamattomia.

koitettiin kyllä sillon saada seos 14.7afr ja saatinkin siihen hyvin lähelle pyörimään, mutta päästöjä tulee vaa liikaa, johtuneeko sit vaa tosta katista.Turbiini wrote: Sun Dec 31, 2017 12:01 Nojospa pistätä seoksen lambda 1 arvoon niin on edes teoreettisesti mahdollista että katti toimii. Tosin tuolla katilla lienee aika vaikea päästöjä läpäistä, mikä tahansa muu bilteman valikoimasta voisi toimiakin. e85 tankkiin niin vakionokkainen saattaa läpäistä testit ilman toimivaa kattiakin.
Re: bmw m50b25 päästöt
Huono suutinkin voi vetää päästöt perseelleen. Nuo dekat ovat muutenkin päästöjen kannalta todella huonot suuttimet. Sumu on kuin puutarhaletkussa.
Re: bmw m50b25 päästöt
Sekventaalinen ruiskutus voi auttaa kovastikkin tämmöisessä tapauksessa. Seos stoikioon täsmälleen ja vingutat kissan oikeasti kuumaksi. Paraneeko päästöt kuinka nopeasti jos nostaa kierroksia vaikka juuri yli 1000rpm ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: bmw m50b25 päästöt
nokun ei niitä päästöjä tahdo saada millään kierroksilla.Masi_K wrote: Sun Dec 31, 2017 15:54 Sekventaalinen ruiskutus voi auttaa kovastikkin tämmöisessä tapauksessa. Seos stoikioon täsmälleen ja vingutat kissan oikeasti kuumaksi. Paraneeko päästöt kuinka nopeasti jos nostaa kierroksia vaikka juuri yli 1000rpm ?
ja en oikein muista kun jonkun aikaa siitä kun oli mittarissa, että miten ne nyt käyttäyty tismalleen.
Sen kyllä muistan että hc oli siellä 150-200 tienoilla ja co 0,6 luokkaa.
Re: bmw m50b25 päästöt
Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Tinakoneen tuunaaja
Re: bmw m50b25 päästöt
Vastaus tähän löytyy ylempänä olevasta linkistä.Jürgen wrote: Sun Dec 31, 2017 19:01 Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Ei varmasti ole liian kaukana.
Re: bmw m50b25 päästöt
Kas, puusilmä ei huomannutkaan linkkiä

Paljon se O2 arvo oli?
Tinakoneen tuunaaja
Re: bmw m50b25 päästöt
epäilen samaa, kuin turbiini, eli tuo bilteman katti ei vain toimi, muista bilteman kateista on kyllä itsellä ihan ok kokemukset, tosin aika kovan esilämmityksen nekin vaativat, mutta toimivat kyllä riittävän hyvin, tuo "race katti" ei kyllä ikinä oikein vakuuttanut...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: bmw m50b25 päästöt
En kyllä millää muista sitä

Jees, täytyy kattoo jos saan siihe mahtumaan jonku muun.. on vaa niin rajatusti tuota tilaa, lähinnä se pituus.Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 15:19 epäilen samaa, kuin turbiini, eli tuo bilteman katti ei vain toimi, muista bilteman kateista on kyllä itsellä ihan ok kokemukset, tosin aika kovan esilämmityksen nekin vaativat, mutta toimivat kyllä riittävän hyvin, tuo "race katti" ei kyllä ikinä oikein vakuuttanut...
Re: bmw m50b25 päästöt
Miten ois 200kennoinen???
http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... /pMF59959/
http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... /pMF59959/
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."
eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
Last edited by Jürgen on Tue Jan 02, 2018 18:30, edited 1 time in total.
Tinakoneen tuunaaja
Re: bmw m50b25 päästöt
tälläiseen törmäsin jossain volvo foorumilla, kun etsin faktaa noista bilteman race kateista...
"100 kennosen (100 cell) kanssa ei (välttämättä) mene heittämällä päästöistä läpi.
Liian rikasta tuli putkesta läpi ainakin, kun softattu ja vikavaloa myös ilman softaa.
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."
eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
ja tuo 100, 200 tai 300 kennoa tarkoittaa kai suomeksi sitä, että montako niitä "pikkureikää" on /neliötuuma
100 ja 200 kennoisen ero voi olla pinta-aloissa jo 4 tai jopa 6 kertainen, missä se katalysaattori reaktio suoritetaan, enemmän se kuitenkin on kuin tuplat, kun asiaa miettii... reikien tuplaaminen ei vain kaksinkertaista pinta-alaa, vaan jotain muuta, ainakin pakokaasujen kosketuspinta-ala kasvaa moninkertaisesti siihen katalyyttiseen pintaan nähden...
tuo martaliuksen katti voi olla jo ihan asiallinen, ainakin kokonsa puolesta tähän projektiin... itse voisin kyllä kokeilla raiskata jonkun noista bilteman normi kateista ensin (79-99 € hintaluokassa), kun ei sitä kuitenkaan pidetä kiinni kuin katsastuksessa, niin ei ole niin virtauksienkaan kanssa väliä... turbo koneella tappaa laadukkaankin ja kalliin katin aika herkästi
se on niin vähän mitä sillä stokiometrisellä seoksella ajetaan, lisäksi paukut ym. saa katin tosi nopeasti paskaksi...
edit: jossakin törmäsin tietoon, että normi keraaminen katti on n. 400-600 kennoinen (eli vaikka nyt tuollainen bilteman 79 €:n katti)... eli on siinä pinta-aloissa järkyttävä ero katalyysin suorittamista ajatellen
muutenkaan tuo metallikennoinen ei edelleenkään oikein vakuuta toimivuuden kannalta, oli se sitten 100 tai 200 kennoinen, siinä kun ei ole sitä samaa pinta-alaa moninkertaistavaa "röpöä" pinnanmuodoissa... toki virtaa ne varmaan hyvin, mutta ei niillä oikein mitään muuta yhteistä ole varsinaisen katalysaattorin kanssa, kuin nimitys... muutenkin kun nämä omat viritykset tahtoo aina olla jotain muuta, kuin tehtaan tekeleet, niin ei ainakaan katin toiminaan huonontamiset helpota päästöjen kanssa tappelua... (niissä joita koskee nämä tiukemmat päästörajat, vanhemmissahan riitti, kun laittoi tyhjät katin kuoret, niin katalysaattori vaatimus täyttyi
)
"100 kennosen (100 cell) kanssa ei (välttämättä) mene heittämällä päästöistä läpi.
Liian rikasta tuli putkesta läpi ainakin, kun softattu ja vikavaloa myös ilman softaa.
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."
eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
ja tuo 100, 200 tai 300 kennoa tarkoittaa kai suomeksi sitä, että montako niitä "pikkureikää" on /neliötuuma

tuo martaliuksen katti voi olla jo ihan asiallinen, ainakin kokonsa puolesta tähän projektiin... itse voisin kyllä kokeilla raiskata jonkun noista bilteman normi kateista ensin (79-99 € hintaluokassa), kun ei sitä kuitenkaan pidetä kiinni kuin katsastuksessa, niin ei ole niin virtauksienkaan kanssa väliä... turbo koneella tappaa laadukkaankin ja kalliin katin aika herkästi

edit: jossakin törmäsin tietoon, että normi keraaminen katti on n. 400-600 kennoinen (eli vaikka nyt tuollainen bilteman 79 €:n katti)... eli on siinä pinta-aloissa järkyttävä ero katalyysin suorittamista ajatellen


ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: bmw m50b25 päästöt
voishan tuota koittaa, ei vaan viittis kovin montaa eriä testata kun ei oo ihan halpoja nuo =DJürgen wrote: Tue Jan 02, 2018 18:20 Miten ois 200kennoinen???
http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... /pMF59959/
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."
eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
Juu kyllä oisin laittanutkin aluks semmosen millä meni aiempikin auto läpi päästöistä, muttakun ei riitä pituus tossa mun putkistossa että sais iha minkätahansa katin siihen laitettua.Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22 tälläiseen törmäsin jossain volvo foorumilla, kun etsin faktaa noista bilteman race kateista...
"100 kennosen (100 cell) kanssa ei (välttämättä) mene heittämällä päästöistä läpi.
Liian rikasta tuli putkesta läpi ainakin, kun softattu ja vikavaloa myös ilman softaa.
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."
eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
ja tuo 100, 200 tai 300 kennoa tarkoittaa kai suomeksi sitä, että montako niitä "pikkureikää" on /neliötuuma100 ja 200 kennoisen ero voi olla pinta-aloissa jo 4 tai jopa 6 kertainen, missä se katalysaattori reaktio suoritetaan, enemmän se kuitenkin on kuin tuplat, kun asiaa miettii... reikien tuplaaminen ei vain kaksinkertaista pinta-alaa, vaan jotain muuta, ainakin pakokaasujen kosketuspinta-ala kasvaa moninkertaisesti siihen katalyyttiseen pintaan nähden...
tuo martaliuksen katti voi olla jo ihan asiallinen, ainakin kokonsa puolesta tähän projektiin... itse voisin kyllä kokeilla raiskata jonkun noista bilteman normi kateista ensin (79-99 € hintaluokassa), kun ei sitä kuitenkaan pidetä kiinni kuin katsastuksessa, niin ei ole niin virtauksienkaan kanssa väliä... turbo koneella tappaa laadukkaankin ja kalliin katin aika herkästise on niin vähän mitä sillä stokiometrisellä seoksella ajetaan, lisäksi paukut ym. saa katin tosi nopeasti paskaksi...
edit: jossakin törmäsin tietoon, että normi keraaminen katti on n. 400-600 kennoinen (eli vaikka nyt tuollainen bilteman 79 €:n katti)... eli on siinä pinta-aloissa järkyttävä ero katalyysin suorittamista ajatellenmuutenkaan tuo metallikennoinen ei edelleenkään oikein vakuuta toimivuuden kannalta, oli se sitten 100 tai 200 kennoinen, siinä kun ei ole sitä samaa pinta-alaa moninkertaistavaa "röpöä" pinnanmuodoissa... toki virtaa ne varmaan hyvin, mutta ei niillä oikein mitään muuta yhteistä ole varsinaisen katalysaattorin kanssa, kuin nimitys... muutenkin kun nämä omat viritykset tahtoo aina olla jotain muuta, kuin tehtaan tekeleet, niin ei ainakaan katin toiminaan huonontamiset helpota päästöjen kanssa tappelua... (niissä joita koskee nämä tiukemmat päästörajat, vanhemmissahan riitti, kun laittoi tyhjät katin kuoret, niin katalysaattori vaatimus täyttyi
)
Putki jos menis normaalisti auton alla niin ei olis ongelmaa sen suhteen, mutta ei mahdu viemään 3" eikä 2,5" putkea pakosarjan ja runkoaisan välistä niin piti tämmönen ratkaisu tehdä joka kyllä itseä mielyttää hyvinkin paljon kun ei vielä joka nurkalla tuu vastaan samanmoista keksintöä

Re: bmw m50b25 päästöt
siis saahan niitä normi kattejakin muokattua... tai siis laita tuonne sun race katin sisälle sitä normi katin kennoa, niin alkaa toimimaan... virtauksilla ole mitään vit... väliä, kunhan leiman saa, jousto/haitariputkihan sun oli tarkoitus kuitenkin ajoon laittaa tuon tilalle... kivi laikalla teet sellaisen pyöreän palan normi keraamisen katin kennosta ja kivivillan kanssa sen sinne tiivistät... ongelma tuossa sun nykyisessä katissa on siis, että se on liian harvaa/liian hyvin virtaavaa mallia, ei saa pakokaasut kunnolla/riittävästi kontaktia siihen pinnoitteeseen ja siksi ei saa päästöjä kuriin.
ei se katin kennon tarvitse olla kuin n. 10 cm pitkä niin jo riittää saamaan päästöt kuriin, kun vain on riittävän tiheää, eikä mitään vitun "race katti mallia" joka vastaa lähinnä kanaverkkoa... ainut oikea race katti on sitten se suora putki katin kuorien sisällä
ja tuollainen itse tehty katti kyllä virtaa sen mitä koneelta kierroksia otetaan päästö testissä (sen n. 2000-2500 rpm, mutta 3000-4000 rpm jälkeen alkaa varmasti ahistaa...)
ei se katin kennon tarvitse olla kuin n. 10 cm pitkä niin jo riittää saamaan päästöt kuriin, kun vain on riittävän tiheää, eikä mitään vitun "race katti mallia" joka vastaa lähinnä kanaverkkoa... ainut oikea race katti on sitten se suora putki katin kuorien sisällä

ja tuollainen itse tehty katti kyllä virtaa sen mitä koneelta kierroksia otetaan päästö testissä (sen n. 2000-2500 rpm, mutta 3000-4000 rpm jälkeen alkaa varmasti ahistaa...)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: bmw m50b25 päästöt
On saatu M50 pohjaiset säädettyä ongelmitta ainakin meillä raja-arvojen sisälle. Viimeisin M50 oli vakiokatti mistä putkenlähdöt suurennettu 3", hc n.10 kierroksilla ja tyhjäkäynnillä, co noin 0.15.
deepeastcustoms.com