bmw m50b25 päästöt

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Elikkäs taas kyselisin hiukan apuja, tossa moneen kertaan koitettu säätää päästömittarissa kohalleen päästöjä.
Mutta ei vaan onnistu, kierroksilla seosta koitettiin säädellä rikkaammalle ja laihemmalle mutta hc ja co karkaavat yli rajojen.
Rajahan on hc 100 ja co 0,3 ja tässä tapauksessa se hc oli muistaakseni noin 150 ja co jossain 0,6.
Ennakkoa koitettiin puottaa aina johkin 10ast eykk tienoille asti mutta ei auttanut.
Että johtuuko ongelma nyt vaan siitä että ei ole sekventiaalinen ruiskutus vai mikä voisi olla vialla ?
MS2 v3.0 pohjautuva KDFI.
Siemens deka 630cc, dead time asetettu 1ms, auto säädetty dynossa 1,3bar asti ~500hp perus bensalla.
8.8:1 puristukset, vakio nokat.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Höylä »

onko mikä katti? ja miten muut arvot, jäännöshappi jne.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Höylä wrote: Thu Dec 28, 2017 18:29 onko mikä katti? ja miten muut arvot, jäännöshappi jne.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000021861/
Tuo bilteman, on niin lyhyt putkisto ettei mahdu oikeen pidempää.
Image
Lokasuojan sisällä vaimennin niin sinne ei mahdu.
Jäännöshappeakin oli liikaa, mutta johtuneeko tuosta putkistosta kun on nii lyhyt ja 3" putkea ?
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

https://uppaa.fi/image/1KQ
tuolta näkee kuvan missä kohtaa se katti nyt on, ton tilalla on jousto aina leimaamisen jälkeen :D
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by jake74 »

voi johtuu siittäki että putki on iso. yhessä ralliautossa piti hanskalla tukkia putkea että sai päästöt tyhjäkäynillä sallituihin.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Masi_K »

Jäännöshappi vääristää arvoja "paremmiksi". Pieni ilman virtaus suuressa ja lyhyessä putkessa vaikuttaa kyllä mittaukseen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

jake74 wrote: Sat Dec 30, 2017 21:21 voi johtuu siittäki että putki on iso. yhessä ralliautossa piti hanskalla tukkia putkea että sai päästöt tyhjäkäynillä sallituihin.
Koitettiin kyllä tukkia mutta ei ollut suurta merkitystä.
Masi_K wrote: Sat Dec 30, 2017 21:56 Jäännöshappi vääristää arvoja "paremmiksi". Pieni ilman virtaus suuressa ja lyhyessä putkessa vaikuttaa kyllä mittaukseen.
Nii kyllä, mutta mistähän se johtuu sit että sieltä tulee palamatonta (HC) ja häkää (CO) on liikaa eli kävis niinku paksullaan,
vaikka seosta kuinka laihentaa niin ei vaan mee päästöt kohalleen, ja myös rikkaammalle päin on koitettu mutta tuloksetta.
Että johtuuko se vaan siitä sit kun ei ole sekventiaalinen ruisku ?
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by jake74 »

sytkää myöhäselle mittauksen ajaksi voi laskee hc arvoo ku alkaa poltaa putkessa palamattomia.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Turbiini »

Nojospa pistätä seoksen lambda 1 arvoon niin on edes teoreettisesti mahdollista että katti toimii. Tosin tuolla katilla lienee aika vaikea päästöjä läpäistä, mikä tahansa muu bilteman valikoimasta voisi toimiakin. e85 tankkiin niin vakionokkainen saattaa läpäistä testit ilman toimivaa kattiakin.
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

jake74 wrote: Sat Dec 30, 2017 22:44 sytkää myöhäselle mittauksen ajaksi voi laskee hc arvoo ku alkaa poltaa putkessa palamattomia.
on kokeiltu johonkin 8eykk asti, alkaa paikat vaan käymään aika lämpösenä herkästi :D
Turbiini wrote: Sun Dec 31, 2017 12:01 Nojospa pistätä seoksen lambda 1 arvoon niin on edes teoreettisesti mahdollista että katti toimii. Tosin tuolla katilla lienee aika vaikea päästöjä läpäistä, mikä tahansa muu bilteman valikoimasta voisi toimiakin. e85 tankkiin niin vakionokkainen saattaa läpäistä testit ilman toimivaa kattiakin.
koitettiin kyllä sillon saada seos 14.7afr ja saatinkin siihen hyvin lähelle pyörimään, mutta päästöjä tulee vaa liikaa, johtuneeko sit vaa tosta katista.
TommiT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 136
Joined: Fri Apr 10, 2009 12:38

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by TommiT »

Huono suutinkin voi vetää päästöt perseelleen. Nuo dekat ovat muutenkin päästöjen kannalta todella huonot suuttimet. Sumu on kuin puutarhaletkussa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Masi_K »

Sekventaalinen ruiskutus voi auttaa kovastikkin tämmöisessä tapauksessa. Seos stoikioon täsmälleen ja vingutat kissan oikeasti kuumaksi. Paraneeko päästöt kuinka nopeasti jos nostaa kierroksia vaikka juuri yli 1000rpm ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Masi_K wrote: Sun Dec 31, 2017 15:54 Sekventaalinen ruiskutus voi auttaa kovastikkin tämmöisessä tapauksessa. Seos stoikioon täsmälleen ja vingutat kissan oikeasti kuumaksi. Paraneeko päästöt kuinka nopeasti jos nostaa kierroksia vaikka juuri yli 1000rpm ?
nokun ei niitä päästöjä tahdo saada millään kierroksilla.
ja en oikein muista kun jonkun aikaa siitä kun oli mittarissa, että miten ne nyt käyttäyty tismalleen.
Sen kyllä muistan että hc oli siellä 150-200 tienoilla ja co 0,6 luokkaa.
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Jürgen »

Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Tinakoneen tuunaaja
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Jürgen wrote: Sun Dec 31, 2017 19:01 Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Vastaus tähän löytyy ylempänä olevasta linkistä.
Ei varmasti ole liian kaukana.
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Jürgen »

tankki123 wrote: Mon Jan 01, 2018 15:31
Jürgen wrote: Sun Dec 31, 2017 19:01 Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Vastaus tähän löytyy ylempänä olevasta linkistä.
Ei varmasti ole liian kaukana.
Kas, puusilmä ei huomannutkaan linkkiä :oops:

Paljon se O2 arvo oli?
Tinakoneen tuunaaja
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Höylä »

epäilen samaa, kuin turbiini, eli tuo bilteman katti ei vain toimi, muista bilteman kateista on kyllä itsellä ihan ok kokemukset, tosin aika kovan esilämmityksen nekin vaativat, mutta toimivat kyllä riittävän hyvin, tuo "race katti" ei kyllä ikinä oikein vakuuttanut...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Jürgen wrote: Tue Jan 02, 2018 12:01
tankki123 wrote: Mon Jan 01, 2018 15:31
Jürgen wrote: Sun Dec 31, 2017 19:01 Eihän se katti vaan ole niin kaukana moottorista ettei lämpene toimintalämpöönsä?
Vastaus tähän löytyy ylempänä olevasta linkistä.
Ei varmasti ole liian kaukana.
Kas, puusilmä ei huomannutkaan linkkiä :oops:

Paljon se O2 arvo oli?
En kyllä millää muista sitä :(
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 15:19 epäilen samaa, kuin turbiini, eli tuo bilteman katti ei vain toimi, muista bilteman kateista on kyllä itsellä ihan ok kokemukset, tosin aika kovan esilämmityksen nekin vaativat, mutta toimivat kyllä riittävän hyvin, tuo "race katti" ei kyllä ikinä oikein vakuuttanut...
Jees, täytyy kattoo jos saan siihe mahtumaan jonku muun.. on vaa niin rajatusti tuota tilaa, lähinnä se pituus.
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Jürgen »

Miten ois 200kennoinen???

http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... /pMF59959/
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."

eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
Last edited by Jürgen on Tue Jan 02, 2018 18:30, edited 1 time in total.
Tinakoneen tuunaaja
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Höylä »

tälläiseen törmäsin jossain volvo foorumilla, kun etsin faktaa noista bilteman race kateista...

"100 kennosen (100 cell) kanssa ei (välttämättä) mene heittämällä päästöistä läpi.
Liian rikasta tuli putkesta läpi ainakin, kun softattu ja vikavaloa myös ilman softaa.

Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."

eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...

ja tuo 100, 200 tai 300 kennoa tarkoittaa kai suomeksi sitä, että montako niitä "pikkureikää" on /neliötuuma :roll: 100 ja 200 kennoisen ero voi olla pinta-aloissa jo 4 tai jopa 6 kertainen, missä se katalysaattori reaktio suoritetaan, enemmän se kuitenkin on kuin tuplat, kun asiaa miettii... reikien tuplaaminen ei vain kaksinkertaista pinta-alaa, vaan jotain muuta, ainakin pakokaasujen kosketuspinta-ala kasvaa moninkertaisesti siihen katalyyttiseen pintaan nähden...

tuo martaliuksen katti voi olla jo ihan asiallinen, ainakin kokonsa puolesta tähän projektiin... itse voisin kyllä kokeilla raiskata jonkun noista bilteman normi kateista ensin (79-99 € hintaluokassa), kun ei sitä kuitenkaan pidetä kiinni kuin katsastuksessa, niin ei ole niin virtauksienkaan kanssa väliä... turbo koneella tappaa laadukkaankin ja kalliin katin aika herkästi :oops: se on niin vähän mitä sillä stokiometrisellä seoksella ajetaan, lisäksi paukut ym. saa katin tosi nopeasti paskaksi...

edit: jossakin törmäsin tietoon, että normi keraaminen katti on n. 400-600 kennoinen (eli vaikka nyt tuollainen bilteman 79 €:n katti)... eli on siinä pinta-aloissa järkyttävä ero katalyysin suorittamista ajatellen :shock: muutenkaan tuo metallikennoinen ei edelleenkään oikein vakuuta toimivuuden kannalta, oli se sitten 100 tai 200 kennoinen, siinä kun ei ole sitä samaa pinta-alaa moninkertaistavaa "röpöä" pinnanmuodoissa... toki virtaa ne varmaan hyvin, mutta ei niillä oikein mitään muuta yhteistä ole varsinaisen katalysaattorin kanssa, kuin nimitys... muutenkin kun nämä omat viritykset tahtoo aina olla jotain muuta, kuin tehtaan tekeleet, niin ei ainakaan katin toiminaan huonontamiset helpota päästöjen kanssa tappelua... (niissä joita koskee nämä tiukemmat päästörajat, vanhemmissahan riitti, kun laittoi tyhjät katin kuoret, niin katalysaattori vaatimus täyttyi :D )
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
tankki123
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Tue Aug 29, 2017 22:32

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by tankki123 »

Jürgen wrote: Tue Jan 02, 2018 18:20 Miten ois 200kennoinen???

http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... /pMF59959/
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22
Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."

eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...
voishan tuota koittaa, ei vaan viittis kovin montaa eriä testata kun ei oo ihan halpoja nuo =D
Höylä wrote: Tue Jan 02, 2018 18:22 tälläiseen törmäsin jossain volvo foorumilla, kun etsin faktaa noista bilteman race kateista...

"100 kennosen (100 cell) kanssa ei (välttämättä) mene heittämällä päästöistä läpi.
Liian rikasta tuli putkesta läpi ainakin, kun softattu ja vikavaloa myös ilman softaa.

Tietää ensikerralla valita 200-300 kennonen, ne varmaan riittää jo."

eli tuossa 100 kennoisessa ei vain pinta-alat riitä...

ja tuo 100, 200 tai 300 kennoa tarkoittaa kai suomeksi sitä, että montako niitä "pikkureikää" on /neliötuuma :roll: 100 ja 200 kennoisen ero voi olla pinta-aloissa jo 4 tai jopa 6 kertainen, missä se katalysaattori reaktio suoritetaan, enemmän se kuitenkin on kuin tuplat, kun asiaa miettii... reikien tuplaaminen ei vain kaksinkertaista pinta-alaa, vaan jotain muuta, ainakin pakokaasujen kosketuspinta-ala kasvaa moninkertaisesti siihen katalyyttiseen pintaan nähden...

tuo martaliuksen katti voi olla jo ihan asiallinen, ainakin kokonsa puolesta tähän projektiin... itse voisin kyllä kokeilla raiskata jonkun noista bilteman normi kateista ensin (79-99 € hintaluokassa), kun ei sitä kuitenkaan pidetä kiinni kuin katsastuksessa, niin ei ole niin virtauksienkaan kanssa väliä... turbo koneella tappaa laadukkaankin ja kalliin katin aika herkästi :oops: se on niin vähän mitä sillä stokiometrisellä seoksella ajetaan, lisäksi paukut ym. saa katin tosi nopeasti paskaksi...

edit: jossakin törmäsin tietoon, että normi keraaminen katti on n. 400-600 kennoinen (eli vaikka nyt tuollainen bilteman 79 €:n katti)... eli on siinä pinta-aloissa järkyttävä ero katalyysin suorittamista ajatellen :shock: muutenkaan tuo metallikennoinen ei edelleenkään oikein vakuuta toimivuuden kannalta, oli se sitten 100 tai 200 kennoinen, siinä kun ei ole sitä samaa pinta-alaa moninkertaistavaa "röpöä" pinnanmuodoissa... toki virtaa ne varmaan hyvin, mutta ei niillä oikein mitään muuta yhteistä ole varsinaisen katalysaattorin kanssa, kuin nimitys... muutenkin kun nämä omat viritykset tahtoo aina olla jotain muuta, kuin tehtaan tekeleet, niin ei ainakaan katin toiminaan huonontamiset helpota päästöjen kanssa tappelua... (niissä joita koskee nämä tiukemmat päästörajat, vanhemmissahan riitti, kun laittoi tyhjät katin kuoret, niin katalysaattori vaatimus täyttyi :D )
Juu kyllä oisin laittanutkin aluks semmosen millä meni aiempikin auto läpi päästöistä, muttakun ei riitä pituus tossa mun putkistossa että sais iha minkätahansa katin siihen laitettua.
Putki jos menis normaalisti auton alla niin ei olis ongelmaa sen suhteen, mutta ei mahdu viemään 3" eikä 2,5" putkea pakosarjan ja runkoaisan välistä niin piti tämmönen ratkaisu tehdä joka kyllä itseä mielyttää hyvinkin paljon kun ei vielä joka nurkalla tuu vastaan samanmoista keksintöä :D
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by Höylä »

siis saahan niitä normi kattejakin muokattua... tai siis laita tuonne sun race katin sisälle sitä normi katin kennoa, niin alkaa toimimaan... virtauksilla ole mitään vit... väliä, kunhan leiman saa, jousto/haitariputkihan sun oli tarkoitus kuitenkin ajoon laittaa tuon tilalle... kivi laikalla teet sellaisen pyöreän palan normi keraamisen katin kennosta ja kivivillan kanssa sen sinne tiivistät... ongelma tuossa sun nykyisessä katissa on siis, että se on liian harvaa/liian hyvin virtaavaa mallia, ei saa pakokaasut kunnolla/riittävästi kontaktia siihen pinnoitteeseen ja siksi ei saa päästöjä kuriin.

ei se katin kennon tarvitse olla kuin n. 10 cm pitkä niin jo riittää saamaan päästöt kuriin, kun vain on riittävän tiheää, eikä mitään vitun "race katti mallia" joka vastaa lähinnä kanaverkkoa... ainut oikea race katti on sitten se suora putki katin kuorien sisällä :wink:

ja tuollainen itse tehty katti kyllä virtaa sen mitä koneelta kierroksia otetaan päästö testissä (sen n. 2000-2500 rpm, mutta 3000-4000 rpm jälkeen alkaa varmasti ahistaa...)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
opelman
Megasquirttaaja
Posts: 21
Joined: Thu Apr 09, 2009 23:45
Location: Joensuu

Re: bmw m50b25 päästöt

Post by opelman »

On saatu M50 pohjaiset säädettyä ongelmitta ainakin meillä raja-arvojen sisälle. Viimeisin M50 oli vakiokatti mistä putkenlähdöt suurennettu 3", hc n.10 kierroksilla ja tyhjäkäynnillä, co noin 0.15.
deepeastcustoms.com
Post Reply