5-mukisen dual wheel 60-2

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

Moro

Asettelen MS2:a 5-sylinteristä moottoria varten COP-puolille, kampuralla 60-2 puuttuvahampainen ja nokka-akselilla 1 hammas per nokan kierros.
Miten tuo pitäisi asetella että saisi synkkaan, ja kierroslukutiedon näkyviin?

Triggeriasetukset on tällä hetkellä kuvan mukaiset

Image

Ja perusasetukset

Image

Pyörittäessä pukkaa tytärkortin pinneille signaaleita nokalta ja kampuralta

Image

Ylempi on nokalta ja tulee tytärkortin pinniin 17 (JS10) ja alempi kampuran signaali pinniin 14 (IRQ).

Onko nokan pulssi liian aikaisin verrattuna puuttuvan hampaan kohtaan, vai jotain asetuksissa pielessä, kun ei näytä menevän synkkaan ja näytä kierroslukua?
Ei kai perusasetuksesta tarvi ruiskutuksen kuitenkaan olla valittu sekventiaaliseksi kun aattelin kuitenkin ruiskutella kerran per kampiakselin kierros?

Vastauksista kiittäen,
Ville
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Höylä »

vvieri wrote: Thu Jan 18, 2018 10:18 aattelin kuitenkin ruiskutella kerran per kampiakselin kierros?
muusta en osaa sanoa, mutta jos noin haluat tehdä että, 1 ruiskutus/kampiakselin kierros, niin sitten asetuksiin arvoksi 2 tuohon "squirts per engine cycle", eikä 1, kuten nyt näytti olevan... vai tarkoititko kuitenkin sanoa että 1 ruiskutus/työtahti :roll:

niin ja tuo nokan triggeri pitäis olla ihan hyvällä kohtaa, kun ei ole vain samassa kohtaa, kuin puuttuva hammas... tuossa näyttää olevan ainakin 3 hammasta eroa, joten sen osalta asia pitäis olla ok.

mutta tuo 60-2 triggeripyörä vähän mietityttää... mun muistikuvien mukaan hampaiden määrä pitää olla jaollinen sylinterimäärällä ja 60-2 pitäis sitä kyllä olla, mutta... osuuko ne 2 puuttuvaa juuri sellaiseen kohtaa jossa niiden ei sais olla :roll: vai onko sillä mitään merkitystä, vai pitikö sen nokan triggerin olla vasta puuttuvien hampaiden jälkeen, että laskut menee paremmin tasan tietokoneen mielestä... (eli ensin tulis puuttuvat hampaat kierroksen täyttymisen merkiksi ja sitten vasta nokalta uuden kierroksen aloitusmerkki)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

Joo, juuri tuosta nokan pulssin ajoituksesta verrattuna kampuraan tuntuu olevan varsin vähän tietoa tarjolla, mitä oon netissä surffaillessa koittanut etsiä. Mutta hyvä juttu jos oot tuohon puoleen perehtynyt...

Itse asiassa koitin kyllä tuota nokan pulssia säätää tulemaan puuttuvan hampaan kohdan jälkeenkin, mutta siltikään ei näkynyt Tunerstudiossa kierroksia.

Muistelisin että tuo antoi jotain virheilmoitusta jos koitti valita parittoman sylinteriluvun kanssa 2 ruiskutusta per työkierto (joo, oikeassa olet, noin se tietysti meneekin)... Mutta ei tuo ruiskutuskertojen määrä ole niin kriittinen juttu kunhan saisi ensin kierroslukutiedon boksille.
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Höylä »

vvieri wrote: Thu Jan 18, 2018 11:02 Joo, juuri tuosta nokan pulssin ajoituksesta verrattuna kampuraan tuntuu olevan varsin vähän tietoa tarjolla, mitä oon netissä surffaillessa koittanut etsiä. Mutta hyvä juttu jos oot tuohon puoleen perehtynyt...

Itse asiassa koitin kyllä tuota nokan pulssia säätää tulemaan puuttuvan hampaan kohdan jälkeenkin, mutta siltikään ei näkynyt Tunerstudiossa kierroksia.

Muistelisin että tuo antoi jotain virheilmoitusta jos koitti valita parittoman sylinteriluvun kanssa 2 ruiskutusta per työkierto (joo, oikeassa olet, noin se tietysti meneekin)... Mutta ei tuo ruiskutuskertojen määrä ole niin kriittinen juttu kunhan saisi ensin kierroslukutiedon boksille.
ei tuossa 2nd triggerissä muistaakseni (ja käsittääkseni) muuta ole, kuin että se on uuden kierroksen alun "välittömässä läheisyydessä" ja jos on puuttuvia hampaita kampuralla, niin ei saa mennä niiden kanssa päällekkäin, eli tuo 1-2 hammasta eroa riittää...

sulla on kai vr anturointi, olisko vika nyt siellä?
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

En usko, kun noi pulssit on mitattu VR-vahvistinten jälkeen eli signaali tulee läpi ja prosari näkee oikeasti 5V logiikkatasoisina tuon skooppikuvan mukaiset signaalit?

Lähinnä ihmettelen nyt, että miksei näy RPM-tietoa noiden perusteella.

Asetukset vastaavat sivun http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2-Extra_Dual.htm ohjeita varsin tarkalleen..

Hämää myös, että ennen vanhaanhan Megatunella säädellessä piti ainakin ykkösversion CPU:lle antaa 'wheel decoder' tiedot, eli A, B, C, D ja E kohtiin kaikkiin 'Trigger position' ja 'Trigger return' -arvot. Tämän MS2/Tunerstudio-yhdistelmänkö kanssa niitä ei tarvita, vaan riittää nuo edellä näytetyt asetukset?

Muistan vanhemman version kanssa puljanneeni ja se käyttäytyi samoin, kun puuttui noi numeroarvot...
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Puuhastelija »

mitä Composite Logger näyttää?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Masi_K »

Jos kokeeksi jätät nokan tiedon pois eli single wheel ja simultaneous ruiskutus. Tuleeko rpm sitten ? Ms2 on kehittyneempi trikkeripyörän luku joten ei tarvitse syttää hammaslukuja niinkuin muinaisessa ms1 ssä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

Joo, pelaa kun jättää nokan anturin pois ja käyttää yhdellä pyörällä. Probleema lienee nokkaan tahdistamisessa kuten epäilinkin...

Composite logger... niin siinä on tuollainenkin. Näyttää piikkeinä samanlaista aaltomuotoa kuin sininen käyrä skooppikuvassa elikkäs kampuran pulssit.
2 samanlaista alekkain josta alempi käyrä matalammalla amplitudilla (punainen). Selitteitä noille käyrille en näe...

Jos vaihtaa tooth logger -näkymän niin sitten näkyy pulssit piikkeinä ja vissiin puuttuvan hampaan kohdat korkeampina piikkeinä.
Koitan katsoa jos sais kuvaa tänne näkyviin.

edit: tässä, ja loggerin nimimoka korjattu

composite log:

Image

Tooth log:

Image
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Puuhastelija »

Composite Loggerissa ei näy nokan signaalia ollenkaan. alhaalla pitkät punaset tarkottaa että on jotain hämminkiä.
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

Selvä... Kiitos tulkintaohjeesta. :-)
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
vvieri
Megasquirttaaja
Posts: 23
Joined: Tue Jun 02, 2009 6:20
Location: Laihia
Contact:

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by vvieri »

Dodiin, puuttuihan sieltä sit yksi nollavastus kuitenkin eikä mennyt signaali kuitenkaan sinne prosarille saakka!

Isot kiitokset, ootte loistavia! 8) Nyt toimii!

Tuonne tuli näköjään vihree nokan käyrä, ja punaisen käyrän tarkoitus vissiin on viestiä erroreista...

Image

Ensiksi tietysti epäilin säätöjä, koska tässähän tuon puuttuvan hampaan pyörän konffaus on ihan apinahelppo verrattuna vanhempaan versioon, jossa piti laskeskella hammaslukuja. :lol:
Ville Vieri
http://www.villevieri.com/ele/ms-ex
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: 5-mukisen dual wheel 60-2

Post by Masi_K »

vvieri wrote: Thu Jan 18, 2018 19:28 Ensiksi tietysti epäilin säätöjä, koska tässähän tuon puuttuvan hampaan pyörän konffaus on ihan apinahelppo verrattuna vanhempaan versioon, jossa piti laskeskella hammaslukuja. :lol:
Joo ei aina uudet jutut oo pyllystä. :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply