led 17

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

led 17

Post by janneza »

eli kertokaapas nyt vaikka rautalangasta vääntäen että miten käytän led 17 lähtöä ohjaamaan sytytystä kun haluan käyttää vakiona olevaa tyhjäkäyntiventtiiliä... kiitos
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Tuossa on LED17 kytkentä:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... rd-d17.jpg
Nuo osat joissa on osa koodi on piirilevyllä jo valmiina. Lisäksi joutuu siis laittamaan yhden noin 1 kOhm ylösvetovastuksen ja tuo X11 on sitten se sytytyssignaali jonka voi vetää D37-liittimen X11 pinniin tai mihin vain vapaaseen pinniin.
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

Post by janneza »

juu kiitos mutta en ymmärrä kuvasta mitään koska en ole itse kasannut ruuttaa eli tarvii joitain hardware muutoksia mutta onko sellaista sytkälähtöä mille ei tarvi hardware muutoksia muuta kuin fidle lähtö...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei ole.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Ei nyt ole niin hankalaa. Siis yhden 1000 ohm vastuksen joutuu laittamaan ledin toisesta jalasta viiteen volttiin. Tämän jälkeen sitä voi käyttää ulostulona.
janneza
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Wed May 18, 2005 20:08

Post by janneza »

nyt selvis kun otin megan auki ja kattelin kytkennät ... kiitos se selvis ... mutta sitten toi hall kytkentä kumpaa käytän sematik 1 vai 2 ku en täysin ymmarra tekstiä...ja mitä tää meinaa

Setup - Hall sensor
1) Set the crank at TDC
2) Rotate the distributor (opposite direction) just until middle LED turns OFF (sets the crank angle)
3) Make sure the rotor arm points towards the correct contact in the distributor cap
4) Fix the distributor
5) Turn engine backwards until middle LED turns ON (should be almost immediately) and continue turning until it turns OFF again
6) Measure angle BTDC (+/- 10 degrees is good enough) at the crank
7) Enter measured angle in "Trigger angle"
8) Enter "Fixed angle" to 10 degrees
9) Start the engine
10) Adjust "Trigger angle" until the timing light is at 10 degrees
11) Set "Fixed angle" to -10
12) Start tuning
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

1. Aseta kampura yläkuolokohtaan
2. Pyöritä jakajaa vastakkaiseen suuntaan kunnes keskimmäinen ledi sammuu.(asettaa kampuran kulman).
3. Varmista että pyörijä osoitaa kohti oikeaa sytytystulppaa jakajan kannessa.
4. Kiristä jakaja
5. Käännä konetta ei pyörimis suuntaan, kunnes keskimmäinen ledi syttyy(pitäisi syttyä lähes heti) ja jatka kääntämistä kunnes ledi sammuu.
6. Mita kampuran kulma alakuolokohtaan nähden( + - 10 % tarkkuus riittää)
7. Aseta mitattu kulma "trigger angle" kohtaan
8. Aseta "fixed angle" 10 asteeseen
9. Käynnistä moottori
10. Säädä trigger anglea, kunnes sytkä ajoitus on 10 astetta.
11. Aseta "fixed angle" -10
12. Alota säätö
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Ei sitä ylösvetovastusta vois vetää myös 12 volttiin?
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Oon ite kytkeny noi ylösvedot 12v, löytyy X6-X7 vieressä olevan vastuksen alemmasta langasta. Ledien kanssa sarjassa olevat vastukset oon vaihtanu 1 kohm ja kytkeny ne alkuperäsen 5v sijasta 12v.

Jos käyttää tota LED18 releohjaukselle (Output 4) ni kannattaa kans pistää sille suojausdiodi ledin miinusjalalta +12volttiin.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Niin, se nyt ihan riippuu mitä sillä ulostulolla haluaa ohjata. Tarvotaanko sille 12V vai 5v signaali? EDIS ainakin varmaan tykkää kyttyrää jos sille 12V tarjoaa.
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Mikähän ny mulla sitte mättää ton led17 homman kanssa? 820ohm vastus on vedetty R23 juuresta(5v puolelta) ledin 17 jalkaan 1. siitä sitten menee johto DB37 liittimeen yhteen ylärivin pinniin, joka on katkastu, ettei se oo maissa. Siks se on noin ku alarivi on täynnä johtoo tai kuumaliimaa :) Ja siitä ylärivin pinnistä menee Honeywellin 1GT101DC signaaliin. Ledi ei vilku kun starttaa vaan palaa jatkuvasti kun virrat on päällä. Megatunesta oon laittanu spark outputiks juuri tuon ledin 17. Kun mittaa jännitteen ledin jalasta 1, niin se näyttää jatkuvasti jotakin 60mV oli hall missä asennossa tahansa. Ehdotuksia?
Last edited by Volkkarijermu on Sun Nov 20, 2005 20:21, edited 1 time in total.
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Olet vetänyt megan sytkäoutputin tuohon honeywellin hall-anturiin?
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Juu :D Menin vähä sekasin kytkennöissäni. Olenhan autoinsinööri koulutukseltani :oops: Nyt pelaa, mutta ne sytyn pätkimiset on vielä mukana hommassa. Jos puolan johdot on liian lähellä hallin signaalia, niin jospa se vois aiheuttaa sen.

Se oli niin kakkamainen juttu kun tuo pätkiminen alko sillon kun muutin kampiakselin päässä olevat tapit viuhkoiks, samalla laitoin extran boksiin ja vedin johdot uudestaan systeemiin. Piru vie kun tuli niin monta juttua tehtyä kerralla.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Eli eikö siis tarvii kun laittaa yksi vastus ja sitten sitä LED17 voi käyttää sytkäulostulona? Eli siis viedä suoraan sytkäyksikölle???
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Juu.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ei mulla oo edes vastusta laitettuna, Sytkä yksiköissä on sisään rakennettuna ylösvedot, mulla siis 2 hall jakajalle tarkoitettua sytkäyksikköä.
Post Reply