Jep.
Oon aloittelija ja en tiedä älyttömästi piirilevyjen suunnittelusta. Mutta onko Kicad oikeasti näin peräsuolen perämutkan nypykän taakse jääneestä papanasta kotoisin? Mikään järjen kanssa ajateltu asia ei tunnu toimivan, vaan ohjelmassa on omat älyttömät ratkaisunsa. Olen tunnista toiseen koittanut tehdä adapterilevyä nykyisen verolevyprototyypin tilalle Microsquirt moduliin. Ei tunnu onnistuvan. Onko toisia ilmaisia ohjelma vaihtoehtoja muutakuin ware? Hermojen menettämisen sivussa olen lukenut ja noudattanut enemmän tai vähemmän onnistuneesti Ruuvipenkki -foorumin ohjetta. Eli luonut skemapuolelle laitteita ja pcb puolelle moduuleita. Muttakun tökkii ja tökkii vaan. Aina joko drc skema puolella valittaa pisteistä mitkä ei mene minnekkään kun ei ne kaikki siellä kuulukkaan mennä. Sitten netlist valittaa kokoajan että antura puuttuu. Ei se voi puuttua kun sen oon ite tehnyt ja linkittänyt oikeisiin paikkoihin.
E: puuttuvia juttuja
Kicad, oikeasti
Moderator: Masi_K
Kicad, oikeasti
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Re: Kicad, oikeasti
Itse käytän vallan kicadiä, ja en kyllä ymmärrä ongelmiasi.
Schemapuolella non-connectedit kuuluu merkata erikseen -> tuttu kalliista editoreista.
Ja tuo netlistin valittaminen puuttuvista moduuleista johtuu siitä että et ole linkannut oikeita kirjastoja pcb-editoriin.
Summasummaarum: Ihan kelpo ohjelma mutta vaatii aika korkean opettelukynnyksen.
Schemapuolella non-connectedit kuuluu merkata erikseen -> tuttu kalliista editoreista.
Ja tuo netlistin valittaminen puuttuvista moduuleista johtuu siitä että et ole linkannut oikeita kirjastoja pcb-editoriin.
Summasummaarum: Ihan kelpo ohjelma mutta vaatii aika korkean opettelukynnyksen.
Itse käytän Cadsoftin Eaglea, ilmaisversiollakin pärjää ja saa teetettyä piirilevyvallmistamolla levyt.
Ja tuolta löytyy ohjeita
wiki.ham.fi/Eagle
Ja tuolta löytyy ohjeita
wiki.ham.fi/Eagle
Kirjastot on ok. Niistä ei valita. Vaan kun klikkaan pcd editorissa netlist tuonti nappia, se listaa siihen alle virheet mitä löytää. Olen itse piirtänyt releen kun sellaista ei ollut ja releessä luonnollisesti on "anturat" mitkä piirsin normaalisti oikeisiin paikkoihin. Se valittaa näistä. Komponenttien nimeäminenkin tuottaa harmaita hiuksia skeman kanssa.
Ota huomioon että olen noob tässähommassa.
Pitää kattella tota Eaglea.
Ota huomioon että olen noob tässähommassa.
Pitää kattella tota Eaglea.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Luulen että ongelmasi ydin on se, että schema ja pcb komponentissa on "jalat" nimetty eri nimisiksi (yleensä numeroitu), jolloin ohjelma ei osaa yhdistää niitä toisiinsa.
Eli kun tekee schema komponentin, niin ohjelma kysyy painaessa "add pins" nappia "Pin number". Tämän numeron tarvitsee vastata vastaavasi pcb puolella komponentin vastaavaa pin numberia.
Eagle on kyllä nopeisiin protohommiin ehdottomasti nopein ja helpoin koska siinä on vakiokirjastoissa niin valtavat komponenttivalikoimat.
Eli kun tekee schema komponentin, niin ohjelma kysyy painaessa "add pins" nappia "Pin number". Tämän numeron tarvitsee vastata vastaavasi pcb puolella komponentin vastaavaa pin numberia.
Eagle on kyllä nopeisiin protohommiin ehdottomasti nopein ja helpoin koska siinä on vakiokirjastoissa niin valtavat komponenttivalikoimat.
Pitää tarkistaa. Mielestäni ne pinninumeroinnit vastaavat kyllä toisiaan. Jos ei meinaa alkaa sujuu, koitan tota Eaglea.petski3 wrote:Luulen että ongelmasi ydin on se, että schema ja pcb komponentissa on "jalat" nimetty eri nimisiksi (yleensä numeroitu), jolloin ohjelma ei osaa yhdistää niitä toisiinsa.
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Chervolet Belair - MsIII
Wanha ketju... mutta sopiva. Omassa koneessa on Linuxin alla tuo Kicadin kehitysversio joka näkyy päivittyvän joka toinen päivä. Juuri tällä hetkelläkin se lataa kicad ja kicad-library -paketteja.
Mulla ei ollut Eaglen kanssa ongelmia modulien kanssa eikä oikeastaan kicadinkaan kanssa. Anturat menee just noin eli numerojärjestyksessä ja niihin sidonnainen. Jalkojen nimet voi antaa symbolipuolella ja laittaa numerot hidden-tilaan niin ne ei häiritse.
Mulla ei ollut Eaglen kanssa ongelmia modulien kanssa eikä oikeastaan kicadinkaan kanssa. Anturat menee just noin eli numerojärjestyksessä ja niihin sidonnainen. Jalkojen nimet voi antaa symbolipuolella ja laittaa numerot hidden-tilaan niin ne ei häiritse.