Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Elikkäs. 203 boschin pääte ja ledeiltä ylösvetojen kanssa otettu. Asetuksissa oli wasted spark jne ja kipinää tuli. Yrittäessäni katsoa/varmistaa ennakkoa asetukset pomppas ja single coil valikoitui moodiksi. Kipinä siis hävisi ja ledeistä vain keskimmäinen vilkkui startatessa jotenkin himmeästi.

Kysymys kuuluu, poltinko päätteen, puolat vai jotain muuta? Kokeilin vielä oikeilla asetuksilla ja siinä siis tämä yhden ledin vilkkuminen.

Virrat päälle ja ledit palaa, kuten myös startatessa ()pl. keskimmäinen)

Bosch -203
M104 vakio hukkikset
MS2 V3.0

Lisätietoja; rpm sync, full rpm sync ja cranking näkyy.
Koodi looraan uusiksi?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Ei niiden ledien oikeastaan silleen kuulu kirkkaasti vilkkuakkaan kun ledi sytkälähdöt ovat toiminnassa. En luottaisi niihin niin sytkäohjauksen kera. Oliko lataus oikein päin ? Mittaa nopeasti siten että käytät mittauksen ajan nopeasti latausta toisinpäin samalla mitaten yleismittarilla moduulin ohjaus jännitteet.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Lataus? Meni aika kirkkaasti ohi, eli mitä mittaan ja mistä? :D ja tosiaan kipinää tuli jo joten joku varmaan on kärähtänyt kuitenkin?
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Spekulointia :lol:

M104 on surullisenkuuluisa biohajoavista johdoistaan, josta syystä voi olla että kipunakin katosi. Lähtiessään on saattanut viedä moduulin ja/tai puolat. Luulis 3-kanavaisen toimivan vajaanakin jollain tavalla?

Tuossa tutkiessani aihetta törmäsin infoon aiheesta puolien maadoitus. Ensiö maadoittanee vain kun puola on kiinni paikassaan ja venttiilinkopan kannen päälle tuleva kansi (:D) on kiinni. Kuvassa kansi siis irti.

Image

Jos tuota sytkää lähtis parantelemaan niin mitähän väki suosittelee?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Kyllä noihi puoliin tulee 2 johtoa ihan niinkuin perinteisiin kaikki. Eli nuo on puolat ilman älyä. Eli puolan lataus on oltava oikein asetettu megaan kun 203 moduuli ei hoida sitä ite. Samalla se lataus on oltava oikeinpäin. Eli spark output ja going high tai going low. Going low taisi olla oikea irtomoduulille. Mittaat siis megalta lähtevistä sytkälähdöistä yleismittarilla maita vasten jännitteen kun virrat on päällä. Yleisesti bosch ym moduuleilla on ohjausjännite alhaalla kun kone ei käy. Moduuli savuaa muutamasta kymmenestä sekunnista pariin minuuttiin jos lataus on väärinpäin. Jos ja kun jännite on mitattaessa alhaalla, käännä spark output toisinpäin. Jännitteen pitäisi nousta ylös. Palauta se takaisin alas ettei paikat savua jos ne ei jo ole.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Masi_K wrote:Kyllä noihi puoliin tulee 2 johtoa ihan niinkuin perinteisiin kaikki. Eli nuo on puolat ilman älyä. Eli puolan lataus on oltava oikein asetettu megaan kun 203 moduuli ei hoida sitä ite. Samalla se lataus on oltava oikeinpäin. Eli spark output ja going high tai going low. Going low taisi olla oikea irtomoduulille. Mittaat siis megalta lähtevistä sytkälähdöistä yleismittarilla maita vasten jännitteen kun virrat on päällä. Yleisesti bosch ym moduuleilla on ohjausjännite alhaalla kun kone ei käy. Moduuli savuaa muutamasta kymmenestä sekunnista pariin minuuttiin jos lataus on väärinpäin. Jos ja kun jännite on mitattaessa alhaalla, käännä spark output toisinpäin. Jännitteen pitäisi nousta ylös. Palauta se takaisin alas ettei paikat savua jos ne ei jo ole.
Nyt aukesi, kiitoksia rautalangasta :D Asetuksissa on going high eli todennäköisyys sille että toimintasavut ovat tulleet pihalle moduulista on suuri?

Ja tottakai puolan maadoitukselle on oma johto, eipä taas ollut aivotoiminnan taso kovinkaan korkealla :lol:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Niin mä äkkiseltään kuvittelisin jos on ollut ehkä väärinpäin liian pitkään. Mittaamalla selviää sekin. Puolahan maadottuu tosiaan moduulin läpi.. :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Joo näin on. Asetuksissa oli spark inverted yes vanhasta muistista, ja tuolla ei tosiaan ole kiviä sisällä. Tämä asetus tekee varmaan myös kiusaa? Tänään tuli uus 203 moduuli postista, jos kokeilis tuleeko eloa vehkeisiin.

Asetuksiin siis; spark inverted no ja going low niin pitäs olla oikein?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Ei siellä ole spark invertediä jos koodi on tuore. Silloin on vain spark output ja siitä sitten voi valita high tai low. Nimet vaihtu jo ajat sitten toho goingiksi. =)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Jasu »

Jostain on mieleen jäänyt sellainen vinkki, että laittaa puolan syöttöön esim 21W polttimon. Siis testaillessa. Jos on ohjaus väärinpäin, niin lamppu loistaa, oikeinpäin ollessa ei hehkua pitäisi näkyä. Vähän skeptisesti tuohon suhtauduin, että voisko sitten kipinä toimia oikeinpäinkään ohjattuna, mutta ainakaan pöydällä testaillessa ei mitään haittaa tuosta polttimosta ollut...

Siulla on MS2, joten testivalikosta löytyy kipinän testaus. Sieltä saat ohjattua lähtö kerrallaan, voi helpommin kokeilla kaikkien toiminnan ilman että pyörittää startilla moottoria...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Masi_K wrote:Ei siellä ole spark invertediä jos koodi on tuore. Silloin on vain spark output ja siitä sitten voi valita high tai low. Nimet vaihtu jo ajat sitten toho goingiksi. =)
Kiitokset tästä, itsekseen pohdin että eiköhän nuo samaa asiaa tarkoita, ja tässä sitä ollaan :lol: Aina oppii jotain uutta
Jasu wrote:Jostain on mieleen jäänyt sellainen vinkki, että laittaa puolan syöttöön esim 21W polttimon. Siis testaillessa. Jos on ohjaus väärinpäin, niin lamppu loistaa, oikeinpäin ollessa ei hehkua pitäisi näkyä. Vähän skeptisesti tuohon suhtauduin, että voisko sitten kipinä toimia oikeinpäinkään ohjattuna, mutta ainakaan pöydällä testaillessa ei mitään haittaa tuosta polttimosta ollut...

Siulla on MS2, joten testivalikosta löytyy kipinän testaus. Sieltä saat ohjattua lähtö kerrallaan, voi helpommin kokeilla kaikkien toiminnan ilman että pyörittää startilla moottoria...
Kaikkea uutta ja ihmeellistä on pelättävä, ja tosiaan ennen MS1 kanssa pelanneena on saanut testaamisesta haaveilla :roll: Täytynee laittaa nyt opitut asiat käytäntöön hallille mentäessä seuraavaksi.
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Noniin. Laitan tähän threadiin kun tässä on puitu jo ongelmia. Eli, moottori ja sen ohjaus on toiminut tähän asti lähes ongelmitta (alkuvaikeuksien jälkeen). Nyt on alkanut nykiminen ja lost sync tulee noin 400 kertaa välillä Pori-Rauma (~50km). Ensimmäinen epäilykseni liittyi johdotuksiin, joita sitten korjailin tuloksetta. Epäilin myös tärinän aiheuttavan kyseiset ongelmat, koska nykiminen alkaa ajettaessa tasakaasulla, ja välillä jopa tietyllä kierrosalueella (~3000). Otin logia jossa näkyy kierrosten putoavan nollaan lost syncin kohdalla, mutta myös kierrosten pysyvän lähes muuttumattomana. Uskoisin tärinän olevan tekijänä tässä, vr-piirin johdotuksen tarkistus vois olla paikallaan. Ja tosiaan MS2 V3.0, dual VR modi, COP puolat feteillä ohjattuna wasted sparkkina.

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Mitäs logi ilmoittaa sync reasoniksi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Turbiini »

Kyllähän se kuvasta näkyy eli 2
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Sokea minä. Missing tooth at wrong time.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Mikähän tuon vois aiheuttaa? Jos esim. VR-piirin jännite katoilee niin voisko se johtaa tuollaiseen? Tarkemmin vikaa tutkittuani huomasin, että välillä pätkimisen jälkeen Full rpm sync häviää kokonaan, ja seuraavan lost syncin jälkeen palaa vihreeksi taas. Eli vois ajatella että nokan signaali aiheuttais ongelmia?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Signaalijännitteen katoaminen aika ajoin tulkitaan hyvintodnäk puuttuvaksi hampaaksi josta sitten tulee tuo vikakoodi 2.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Mighty190
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Jan 06, 2014 13:16

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Mighty190 »

Masi_K wrote: Sat Sep 16, 2017 19:18 Signaalijännitteen katoaminen aika ajoin tulkitaan hyvintodnäk puuttuvaksi hampaaksi josta sitten tulee tuo vikakoodi 2.
Onko sille signaalijännitteen katoamiselle jotain fiksua syytä tässä kohtaa? Esim. kylmätinaukset, oikosulku jossain tms. Jouduin kerran vaihtamaan sen VR-piirin uuteen kun tuli kikkailtua vanhasta savut pihalle :roll: Mietin vaan että onkohan sillon tullut tehtyä jotain kylmiä juotoksia.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kipinä tuli ja meni, MS2 3.0, M104

Post by Masi_K »

Kylmäjuotos vois kuullostaa hyvältä paikalta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply