Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
jani81
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Mon Jul 24, 2017 23:31
Location: Satakunta

Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by jani81 »

Mikäs noista megan versioista (ms1, ms2 vai ms3) olisi hyvä perus moottorinohjaus,mikä ohjais ruiskua ja sytkää vapaastihengittävään moottoriin mihin tulis läppärungot? Moottorina on tuollainen opelin 2,0 16v(20xe/c20xe) kone. Suosituksia ja mielipitetä mikä olis kustannustehokas versio noista.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by MrFairlane »

Ykkönen vain tiukan budjetin asennuksiin.
Kakkonen vapariasennuksiin.
Kolmonen ahdettuihin ja kisavehkeisiin koska lähtöjä, tuloja ja muita ominaisuuksia enemmän.

Ykköselläkin pystyy kisaamaan mutta tuskaa se voi olla.

V3-piirilevy koska suojaa häiriöiltä paremmin ja sille voi päivittää myöhemmin tuoreemman prossun.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Masi_K »

Ms1 tosiaan vain siinätapauksessa että lompsa on kuivaakin kuivempi. Muussatapauksessa ms2 tai ms3 riippuen mitä kaikkee tahtoo. Ms2 toimii ahdetussa aivan yhtälailla kuin ms3. Jälkimmäinen on paljon enemmän hifimpi laite etenkin kun sen ottaa msx lisälevyllä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Ms1 vaparina TPS pohjaisena V3 laudalla pelaa kyllä, mapin mukaan ohjaamisen saa unohtaa kyllä samointein.

Jos siis vain sytytyksen ajoitus ja ruiskutuksen ohjaus TPS pohjaisena... no saa sinne lambdanki kytkee.

Kaikki poikkeamat tuosta niin minimi Ms2.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Höylä »

j-m kujala wrote: Thu Aug 10, 2017 11:26 Ms1 vaparina TPS pohjaisena V3 laudalla pelaa kyllä, mapin mukaan ohjaamisen saa unohtaa kyllä samointein.

Jos siis vain sytytyksen ajoitus ja ruiskutuksen ohjaus TPS pohjaisena... no saa sinne lambdanki kytkee.

Kaikki poikkeamat tuosta niin minimi Ms2.
äläs sano... mulla oli mersussa MS1 v2.2 ilman tps anturia ja toimi ihan ok map pohjaisena... itse asiassa tuntui toimivan paremmin mitä moni TPS:n kanssa, tarvii tietysti hieromista ehkä hieman enemmän, mutta ajossa ei huomannut ainakaan mitään puutteita, että nyt puuttuu tps anturi... kiihdytysrikastukset toimi todella hyvin ja saattoi olla automaatin kanssa jopa parempi, mitä tps...

muuten voi kyllä olla jo aika siirtyä ms2 pohjaisiin, kun ei ne hinnaltaan enää niin kauheita ole, joku firma myi muistaakseni ms2 pohjaista "megaa" n. 300 €:n hinnalla kasattuna :wink: toki jos sattuu ehjä ms1 jossain olla ylimääräisenä ja sopivaan hintaan, niin kyllä sitä kannattaa käyttää... (ms1 "sopiva hinta" on alle 50€)

edit: jos on tarkoitus käyttää läppärunkoja, niin sitten saa unohtaa varmaan jo myös ms2, hyvä jos niiden kanssa saa edes ms3 kanssa kunnolla toimimaan, tai riippuu tietysti mitä koneen käytökseltä haluaa... kadulle läppärungot ihan turhia, kisakoneissa taas ole niin väliä käykö kone kunnolla alle vetoalueen, kunhan nyt jotenkin pysyy käynnissä... sitten taas jo myös ms1 osaa säätää seokset kun ollaan "torvet auki" tilanteessa, että päätä nyt sitten se, että millä lähtee tekemään :D
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Jürgen »

Höylä wrote: Thu Aug 10, 2017 14:36


muuten voi kyllä olla jo aika siirtyä ms2 pohjaisiin, kun ei ne hinnaltaan enää niin kauheita ole, joku firma myi muistaakseni ms2 pohjaista "megaa" n. 300 €:n hinnalla kasattuna
http://www.k-data.org/kdfi-1-4-basic.html ois yks valmiiksi kasattu, tuollaista alan työstämään omassa projektissani...
Tinakoneen tuunaaja
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Masi_K »

Höylä wrote: Thu Aug 10, 2017 14:36 edit: jos on tarkoitus käyttää läppärunkoja, niin sitten saa unohtaa varmaan jo myös ms2, hyvä jos niiden kanssa saa edes ms3 kanssa kunnolla toimimaan, tai riippuu tietysti mitä koneen käytökseltä haluaa... kadulle läppärungot ihan turhia, kisakoneissa taas ole niin väliä käykö kone kunnolla alle vetoalueen, kunhan nyt jotenkin pysyy käynnissä... sitten taas jo myös ms1 osaa säätää seokset kun ollaan "torvet auki" tilanteessa, että päätä nyt sitten se, että millä lähtee tekemään :D
En komppaa tätä täysin. Läppärungot voivat hankalia säädettäviä ja rippuu hemmetisti moottorin muusta viritysasteesta että saako moottorin ajolleen millaiseksi kadulle. Sigun vauxhallissa on käytössä kaksi lambdaa joiden perusteella ecu säätää seosta per suutinpankki. Toimii loistavasti. Ajolleen on hyvä 1300-6000rpm. Läppärunkojen kohdalla aina ja pakosti tyhjäkäynniltä kaasuttelu on vaikea saada ns hyväksi kun kerralla koneeseen virtaa ilmaa ns penteleesti. Mut siitä heti ylöspäin onnistuu hienosti. 16x16 kartta jos ei riitä ylöspäin tai sivulle ruutujen määrässä niin sahan niitä 16 lisää. Matalan käynnin alue on ohjainlaitteesta riippumatta mahdoton tai ylivaikea saada säätöin jos kone muutenkin pumppaa eestaas. Näissä tilanteissa auttaa sekventaalinen ruiskutus aika paljon. Nämä kaikki saa jo ms2.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Höylä »

Masi_K wrote: Thu Aug 10, 2017 15:54 Matalan käynnin alue on ohjainlaitteesta riippumatta mahdoton tai ylivaikea saada säätöin jos kone muutenkin pumppaa eestaas. Näissä tilanteissa auttaa sekventaalinen ruiskutus aika paljon. Nämä kaikki saa jo ms2.
tätä mä lähinnä ajoin takaa... eli läppärungot norm. käyttöautossa = aina perseestä, vaikka laittais 5000 € moottorinohjaukseen... fysiikan lakeja kun on vaikea kumota... tai sitten ihmiset ei osaa niitä mitoittaa oikein, vaan aina vedetään ylisuuret, kun luullaan että suurilla (luokkaa 50 mm läppikset 1.3 koneessa joka kiertää ehkä sen 6000 rpm) saadaan suuret tehot :D ja kun päästään tuolta alakierroksilta pois, niin toisaalta menee vaikka kaasutin tai ms1 :wink:

läppärungoistakin alkaa olla hyötyä vasta jostain +8000 rpm jälkeen, joten niiden järkevyyttä katuautoon voidaan miettiä moneen kertaan ja monelta eri kantilta, pelkkä "ulkonäkö" ei mielestäni niiden asennukseen oikeuta (vähänkin jos miettii niiden tuomia negatiivisia juttuja)

eilenkin ajelin jotain 250 km matkan (käytiin esim. kiertämässä Raippaluoto ympäri muuten vain) ja ei tainnu edes moottoritiellä mennä kierrokset yli 2000 rpm, vauhtia kuitenkin oli sen 120 km/h :roll: 80km/h nopeudessa taas kone ottaa peräti 1400 rpm tuossa omassa bemarissa... läppärungoilla olis tainnu olla melkoista nikottelua tuokin reissu...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Turbiini »

Omat kokemukset kyllä ihan päinvastaiset, läppärungoilla saa helposti ajettavan tehtyä todella rajullkin nokalla olevasta koneesta, toisin kuin yhdellä läpällä. Pelkkään mappiin pohjautuvaa kaarttaa ei tietenkään voi käyttää, vaan varasiin alphan ja ahdettuun sitten esim ms2 tapauksessa tuplakartat toinen mapilla ja toinen tps. Hienosto on toiminu toyotan 1.3 kone 45mm läppärungoilla ahdettuna ihan ms1 ohjauksella.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by JaniM »

Itellä kans ilmajäähy Vokkelossa 42mm läppikset prätkästä 1.8 koneella, niin toimii nätisti ja vääntö alhaalta ylös asti toimii.
Toimii paremmin kuin yhdellä läpällä, kun toisessa liki samanlaisessa koneessa taas yksi läppä.
TPS pohjainen joutuu tosin oleen, mutta kyllä sen säätöihin sai aika helposti.
Liian isot tosiaan monesti pilaa homman.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by jake74 »

jos on virinokkaakselia ni ei saa kunnollista tyhjäkäyntiä ja osakaasu aluetta jos on yks kaasuläppä. mullakin oli yhessä ruuta moottorissa ja käynti tasottu vasta siellä 3000 kohilla. tosi vaikee ajaa kadulla, sitte laitoin läppärunkot ni pysty jo ajaa 4 vaihteellakin 60. ennen piti ajaa kolmosvaihteella.
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Höylä wrote: Thu Aug 10, 2017 14:36
j-m kujala wrote: Thu Aug 10, 2017 11:26 Ms1 vaparina TPS pohjaisena V3 laudalla pelaa kyllä, mapin mukaan ohjaamisen saa unohtaa kyllä samointein.

Jos siis vain sytytyksen ajoitus ja ruiskutuksen ohjaus TPS pohjaisena... no saa sinne lambdanki kytkee.

Kaikki poikkeamat tuosta niin minimi Ms2.
äläs sano... mulla oli mersussa MS1 v2.2 ilman tps anturia ja toimi ihan ok map pohjaisena... itse asiassa tuntui toimivan paremmin mitä moni TPS:n kanssa, tarvii tietysti hieromista ehkä hieman enemmän, mutta ajossa ei huomannut ainakaan mitään puutteita, että nyt puuttuu tps anturi... kiihdytysrikastukset toimi todella hyvin ja saattoi olla automaatin kanssa jopa parempi, mitä tps...

muuten voi kyllä olla jo aika siirtyä ms2 pohjaisiin, kun ei ne hinnaltaan enää niin kauheita ole, joku firma myi muistaakseni ms2 pohjaista "megaa" n. 300 €:n hinnalla kasattuna :wink: toki jos sattuu ehjä ms1 jossain olla ylimääräisenä ja sopivaan hintaan, niin kyllä sitä kannattaa käyttää... (ms1 "sopiva hinta" on alle 50€)

edit: jos on tarkoitus käyttää läppärunkoja, niin sitten saa unohtaa varmaan jo myös ms2, hyvä jos niiden kanssa saa edes ms3 kanssa kunnolla toimimaan, tai riippuu tietysti mitä koneen käytökseltä haluaa... kadulle läppärungot ihan turhia, kisakoneissa taas ole niin väliä käykö kone kunnolla alle vetoalueen, kunhan nyt jotenkin pysyy käynnissä... sitten taas jo myös ms1 osaa säätää seokset kun ollaan "torvet auki" tilanteessa, että päätä nyt sitten se, että millä lähtee tekemään :D
No tää on tätä et koitat säätää korkeapaineessa ja tulee kova matalapaine niin KPA ku pyörii 95-105 välillä merenpinnan tasolla suomessa, niin turha on MS1 ja mapin kans leikkiä. Vielä ku baro corr toimii KPA karttaa käytettynä väärinpäin. Yhdellä läpällä ja miedoilla nokilla toimii jotenkin.

Jyrkin nokin ja läppiksin ollaan MS1 kanssa toivottomassa tilanteessa MAP / KPA kartalla, vaikka hetkellisesti saiskin toimimaan. TPS pohjaisena pelaa kyllä MS1 kin jyrkin nokin ja läppiksin, barokin toimii sit jopa oikeinpäin.

Aina ku nokkaa lyyään kiukaaseen ni läppiä vaan joka pytylle. kummasti osakaasuille tulee lisää vetoa ja käytös paranee. Loppuu se imusarjassa seoksen ees taas humppaaminen mitä tulee ku nokkaa on hiukankaan reilummin. Osakaasu alueilla läppikset myös kasvattaa jyrkempi nokkaisen moottorin alavääntöä, ei kaasu pohjassa vaan osittain avattuna vääntöpiikin alla lähinnä. Imusarjasta ja nokista riippuen voi läppikset vs 1 läppä olla yli 100% tehonkasvu.. esim normi katuvirikoneessa jossain parintuhannen kierroksen korvilla. Eli just siinä missä ajetaan kylä ajoa!
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Höylä »

no, itse en ole törmännyt vielä sellaiseen tapaukseen, että pitäis olla läppärungot/läppä per pytty... aina on pärjännyt yhdellä läpällä/kone, tosin ei nuo kaikki tietysti ole omia rakennelmia ollutkaan, joihinkin olisin ehkä halunnut kokeilla läppiksiä :roll: mutta kun ne on tehty millä on tehty, niin sitten on etsitty sellaiset säädöt että toimii/menee päästöistä läpi... ja seassa on ollut tosiaan aika rajullakin nokalla olevia kötöstyksiä, pahin se turbo sierra, jossa puristuksia jotain 7.5:1 ja nokkaa yli 300 astetta, siinäkin suurin ongelma oli ms1 rajoittuneisuus suutinohjauksen resoluution kanssa ylisuurien suuttimien takia, toki käynti saatiin hyväksi heti siinä 1200 rpm jälkeen, kun alkoi millisekunnit riittää säätämiseen... tuo sierra olisi kyllä tarvinnut ms2 näin jälkikäteen todettuna, mutta kun omistajalla ei ollut liitua millä piirtää, niin ei ollut, hyvä kun sen rahat riitti ehjään ms1 purkkiin :D

ja turbo koneessa läppikset hyväksyn/ymmärrän huomattavasti helpommin, kuin vaparissa, koska niissä on pakko olla "plenumi" läppien ja turbon välissä, niin ei ole konetila tai tuulilasi jatkuvasti polttoaine sumussa...

ja läppiksien mitoituksesta vielä, että se 1.3-2.0 ltr:n neloskone ei todellakaan vaadi samankokoisia läppiä mitä esim. 6 litrainen kasi, joka kiertää sen 7500 rpm :wink:
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Höylä wrote: Mon Aug 14, 2017 0:37
ja läppiksien mitoituksesta vielä, että se 1.3-2.0 ltr:n neloskone ei todellakaan vaadi samankokoisia läppiä mitä esim. 6 litrainen kasi, joka kiertää sen 7500 rpm :wink:
No, harvalla on 6 litraista kasia läppärungoilla... ja ohan se mitoitus aivan eri silloin onko se per pytty se läppä vai per monta sylinteriä se läppä..




Sporttimallin mm: bemareis, alfois, toyotissa on vissiin sun mielestä ihan turhaan tehtaanpojat pannu läppärunkoja?
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Jasu »

j-m kujala wrote: Mon Aug 14, 2017 7:18
Höylä wrote: Mon Aug 14, 2017 0:37
ja läppiksien mitoituksesta vielä, että se 1.3-2.0 ltr:n neloskone ei todellakaan vaadi samankokoisia läppiä mitä esim. 6 litrainen kasi, joka kiertää sen 7500 rpm :wink:
No, harvalla on 6 litraista kasia läppärungoilla... ja ohan se mitoitus aivan eri silloin onko se per pytty se läppä vai per monta sylinteriä se läppä..
http://forum.roverfriends.fi/viewtopic.php?f=31&t=3733
Tuommonenkin syntyi, vähän Roverin kasia menty viilaamaan. Tilavuutta noin 5.2 litraa, Mega ohjaa (nykyään kolmonen) läppärungoilla varustettua konetta josta on penkitetty vähän yli 400 kaakkia. Silti edelleen menee päästöistä sujuvasti ilman kikkailua, ja on ajettavissa normiliikenteessäkin...

Omissa romuissa seuraavia..:

-käyttö-Rättärissä on edelleen MS1, Alpha-N eli TPS -ohjauksella. Vaikka siinä on kaasuläpät alkuperäisen kaasarin paikalla, alkuun vain yksi 38mm läppä, niin silti oli yhtä tuskaa säätää MAP:in perusteella. Tilanne "korjaantui" kun menin kokeilemaan TPS -pohjaista, ja sillä saikin koneen säädettyä siten että samalla paketilla tuli ajeltua sitten vuosikausia... Samaan kokoonpanoon meinasin päivittää prossun kakkoseen, lähinnä Flex-Fuel -ominaisuuden takia, anturikin polttoaineelle tuli haalittua, mutta jostai syystä en vaan saanut toimimaan oikein huonostikaan. Molemmille pytyille oli oma laajakaistansa, en vai toimintaa saanut selkeäksi oikein mitenkään, eikä sitten aikakaan meinannut antaa myöten niin palasin sen kanssa takaisin ykköseen...

-4x4-Rättäriin tälläsin alkuun kakkosen, remmiahtimen kaveriksi. Kyllä sen sai ihan kivasti pelaamaan, vaan siitä jäi säätäminen vähän vaiheeseen kun typerästi sijoitetun triggerin takia akun hiipuessa pakkasessa ampui kipinän noin 90 astetta ennen ykäkuolokohtaa. Ei prässäämällä kasattu kampi siitä tykännyt, odottaa koneen avaamista ja kammen taputtelua takaisin suoraksi. Ja triggerin järkeistämistä... No, tämä väkkärä liikkuu nyt tuon edellämainitun moottorilla, ja Megalla...

-Sm:n kipinää ohjaa MS2, bensaa syötetään sille kolmella 42 millisellä DCNF Weberillä. MAP:in perusteella ihan turha yrittää mitään säätää, ei tarvitse kaasua avata kuin pari prosenttia niin ollaan vallitsevan ulkoilman paineessa imusarjassakin. Saman huomasi Norjalainen sälli, joka kirjoitti Odd-Fire -sytkän koodin Megalle, kun sitä Sm:ään itselleen sovitteli. Kaasareilla/läppärungoilla ei tosiaan mitään toiveita käyttää MAP -lukemia mihinkään, mutta ruiskun imusarjoilla joissa on molemmille kansille oma plenum jonka päässä isompi läppä/puoli, taas on järkevämpi käyttää MAP:in perusteella ohjausta. Hommaa toki noissa ruiskuissa sekoittaa vielä lisäläpät imusarjassa, joita ohjataan alkujaan vain kaasun asennon mukaan, mutta niillä saa lisää tasaisuutta käyntiin pienillä kaasun avautumilla. Nämä siis kuulopuheina, kunhan jostain ruiskun imusarjan yhytän, niin meinaan kyllä käytännössä tutustua...

Se mitä tässä yritän sanoa, on se ettei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Ei Megan version eikä läppärunkojen suhteen. Noiden lisäksi kun on aika paljon vielä muitakin muuttujia sopassa...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Puhut totta.

Mutta edelleen välttäisin MS1 ja KPA karttaa, jos map pohjaisena tahtoo ajaa, niin MS2 ja load, niin ei ilmanpaineen muutos sekoita säätöjä, MS1 kun menee KPA kartan kanssa siitä hunningolle. Baro korjaukset päällä vielä enemmän.

Ei o kivaa jos säädät 102kpa paineessa vehkeet ja seuraavan kerran kuritat konetta 97Kpa paineessa. Hiukankaan tiukemman vaparin kans tuo painemäärän pudotus voip olla bensan määrässä 20-30% Baro corr miinustaa viä lisäks omansa... ja oikeesti tuo ilmanpaineen muutoksen vaikutus on suht pieni, kutakuinkin sen mitä baro kerroin korjaa. KPA pohjaisella kartalla sen vaan tulis korjata sitä ylöspäin, muttei käytännössä voi.

Siinä on syynsä miks joka ikinen muu ruisku käyttää load pohjaista karttaa eikä suoraa KPA arvoa. Jos map haluaa käyttää, Toki joku poikkeus vahvistaa säännön.

Load kun huomioi ilmanpaineen jo valmiiksi KPA/Baro x 100 = lähtöpiste aina 100 ilman vakuumia, KPA kartalla lähtöpiste on vallitseva ilmanpaine.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Masi_K »

Miks mää muistelen että load % laskuun oli käytössä map tahi ei, kuuluu barometrinen korjaus jos se on ruksittu päälle?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Masi_K wrote: Mon Aug 14, 2017 17:48 Miks mää muistelen että load % laskuun oli käytössä map tahi ei, kuuluu barometrinen korjaus jos se on ruksittu päälle?
Map anturilla säädettävään load% Arvoon se kuuluu aina, baro korjaus lisäksi raksittavissa. Kun katot megan matemaattista kaavaa ms1 vs ms3 niin huomaat tuon eron KPA pohjaiseen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Masi_K »

Oukei.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by Vilderi »

Mihin tuo ms1 haukkuminen perustuu? Vuoden ms1 v3.0 Opelin 2.0 8v moottorilla ajelin. Ainoa murhe plx. Mapilla, 875 suuttimilla ilman bensa paineen säätimen letkua kiinni, eli tasainen paine koko ajan. Vag copit hukkakipinällä. Mitään ms1 oireita en löytänyt, ainoastaan omaa tyhmyyttä. Kiekkamittari ja tyhjäkäynti venttiili oli modattuna syylän lisäksi.

Nyt vaihtuu moottori ja ohjain, uskallan myydä eteenpäin käyvänä ja toimivana.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by MrFairlane »

Vilderi wrote: Fri Aug 25, 2017 12:48 Mihin tuo ms1 haukkuminen perustuu? Vuoden ms1 v3.0 Opelin 2.0 8v moottorilla ajelin. Ainoa murhe plx. Mapilla, 875 suuttimilla ilman bensa paineen säätimen letkua kiinni, eli tasainen paine koko ajan. Vag copit hukkakipinällä. Mitään ms1 oireita en löytänyt, ainoastaan omaa tyhmyyttä. Kiekkamittari ja tyhjäkäynti venttiili oli modattuna syylän lisäksi.

Nyt vaihtuu moottori ja ohjain, uskallan myydä eteenpäin käyvänä ja toimivana.
Ollaan mekin ajettu ms ykkösellä 8.723s vartilla, mutta lokipiste kerran sekunnissa ei oikein riittänyt ja v2.2 levy alkoi näyttää aika kauhealta kun kaikki mahdolliset lähdöt ja sisäänmenot oli kolvattu moneen kertaan.
Ykkösellä on aika rajoitetusti ominaisuuksia kun lähdetään lyömään extraherkkuja koneeseen, mutta perus bensa plus sytkä kombinaatioon varsinkin kolmoslevyllä ihan ok.
j-m kujala
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 112
Joined: Mon Feb 19, 2007 10:00
Location: vaasa

Re: Mikä megan versio perus moottorinohjaukseen?

Post by j-m kujala »

Vilderi wrote: Fri Aug 25, 2017 12:48 Mihin tuo ms1 haukkuminen perustuu? Vuoden ms1 v3.0 Opelin 2.0 8v moottorilla ajelin. Ainoa murhe plx. Mapilla, 875 suuttimilla ilman bensa paineen säätimen letkua kiinni, eli tasainen paine koko ajan. Vag copit hukkakipinällä. Mitään ms1 oireita en löytänyt, ainoastaan omaa tyhmyyttä. Kiekkamittari ja tyhjäkäynti venttiili oli modattuna syylän lisäksi.

Nyt vaihtuu moottori ja ohjain, uskallan myydä eteenpäin käyvänä ja toimivana.

Mun perustuu siihen, et ms1 KPA pohjaisella kartalla ei pysty ymmärtämään ilmanpaine muutoksia.

KPA pohjainen kartta on ruiskun säätöön täysin väärä lähtökohta!! Load ku on niin ok. MS1 on aivan ok TPS pohjaisena V3 lankulla.

Lautaversioihin en ota kantaa.
Post Reply