Yleistä tietoa vailla.
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Yleistä tietoa vailla.
Tervehdys.
On kevyt piristysprojekti menossa vanhaan Mersuun. Kuuspyttynen K-Jetillä varustettu 280E kone. Ihan perusviritys nyt alkuun, eli nokat, kansi, pakosarja. Sisäänajon jälkeen tulee vielä omatekoinen imusarja kahdella vakioläpällä (~58mm).
Ja talven aikana voisi alkaa haalimaan squirttia ja sen vaatimia osia, jotta on ensi kesäksikin tekemistä. Tuon manuaalin lueskelin pääpiirteittäin, mutta jotain asioita jäi vielä auki. Eli kyselen tyhmiä mielummin kun teen tietämättä:
-Kaasuläpän asentoanturin teen kai itse. Logaritminen vai lineaarinen potikka? Minkä kokoinen (resistanssi)?
-Kampiakselin asentoanturi on sellainen mikä antaa yhden signaalin per kierros (induktiivinen). Kelpaako, vai hitsaanko kehälle toisen nastan (sytkän ohjausta varten)?
-Saako skuirttiin kaksi lambdaa kiinni?
-Saako öljynpaineanturin kiinni? Tarkoitus olisi laittaa rajat 1000rpm / 0.3bar + 3000rpm / 2bar + 4000rpm 3bar. Jos alittuu niin sammutetaan kone. Onnistuuko? Tai jopa lisäksi varoitusvalo vähän noita arvoja ylemmäs?
-Paljon tarvii bensanpainetta? Nyt viisi kiloa.
-Bensapumpun ohjaus. Vakio pumpun rele toimii siten että vetää releen sekunniksi kiinni kun laittaa virrat päälle, ja pumppu lähtee pyörimään jatkuvasti vasta kun kone pyörii jotain 200rpm. Katkaisee syötön kun tippuu alle sen. Onnistuu squirtilla?
-Saisiko boksin ohjaamaan vaihdelaatikon kick-downia? Nyt on normaali systeemi eli polkimen alla namiska. Saisi vaihtaa mottorijarrutuksessakin pienempää silmään ettei tarvi itse vaihtaa.
-Sytkän ohjaus... Mitä kaikkea pitää pääpiirteittäin tehdä? Nyt on tavallinen virranjakaja (kärjetön).
Näistä varmasti on keskusteltu monta kertaa, mutta enpä vaan puusilmä löytänyt tyhjentäviä vastauksia.
-Sivonen
On kevyt piristysprojekti menossa vanhaan Mersuun. Kuuspyttynen K-Jetillä varustettu 280E kone. Ihan perusviritys nyt alkuun, eli nokat, kansi, pakosarja. Sisäänajon jälkeen tulee vielä omatekoinen imusarja kahdella vakioläpällä (~58mm).
Ja talven aikana voisi alkaa haalimaan squirttia ja sen vaatimia osia, jotta on ensi kesäksikin tekemistä. Tuon manuaalin lueskelin pääpiirteittäin, mutta jotain asioita jäi vielä auki. Eli kyselen tyhmiä mielummin kun teen tietämättä:
-Kaasuläpän asentoanturin teen kai itse. Logaritminen vai lineaarinen potikka? Minkä kokoinen (resistanssi)?
-Kampiakselin asentoanturi on sellainen mikä antaa yhden signaalin per kierros (induktiivinen). Kelpaako, vai hitsaanko kehälle toisen nastan (sytkän ohjausta varten)?
-Saako skuirttiin kaksi lambdaa kiinni?
-Saako öljynpaineanturin kiinni? Tarkoitus olisi laittaa rajat 1000rpm / 0.3bar + 3000rpm / 2bar + 4000rpm 3bar. Jos alittuu niin sammutetaan kone. Onnistuuko? Tai jopa lisäksi varoitusvalo vähän noita arvoja ylemmäs?
-Paljon tarvii bensanpainetta? Nyt viisi kiloa.
-Bensapumpun ohjaus. Vakio pumpun rele toimii siten että vetää releen sekunniksi kiinni kun laittaa virrat päälle, ja pumppu lähtee pyörimään jatkuvasti vasta kun kone pyörii jotain 200rpm. Katkaisee syötön kun tippuu alle sen. Onnistuu squirtilla?
-Saisiko boksin ohjaamaan vaihdelaatikon kick-downia? Nyt on normaali systeemi eli polkimen alla namiska. Saisi vaihtaa mottorijarrutuksessakin pienempää silmään ettei tarvi itse vaihtaa.
-Sytkän ohjaus... Mitä kaikkea pitää pääpiirteittäin tehdä? Nyt on tavallinen virranjakaja (kärjetön).
Näistä varmasti on keskusteltu monta kertaa, mutta enpä vaan puusilmä löytänyt tyhjentäviä vastauksia.
-Sivonen
Kato sainhan mää sut ylipuhuttua kiinnostumaan megasta.
Vastailen noihin mistä tiedän jotain.
Kaasuläpän potikaks ihan joku lineaarinen 2-10k kuhan ei ota +5V.n jännitteellä liikaa virtaa.
Bensan paineet riittää kyllä tuohon, tarvit kaveriksi b-paineen säätimen. normaalisti EFI-paineet alueella 2.5-3.5bar
Ja pumpun ohjaus onnistuu täysin sqruutalla kun vaihdat vaan normaalin releen tuon tilalle.
Ja tuolta löytyy vaihtoehdot sytkän ohjaukseen. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Vastailen noihin mistä tiedän jotain.
Kaasuläpän potikaks ihan joku lineaarinen 2-10k kuhan ei ota +5V.n jännitteellä liikaa virtaa.
Bensan paineet riittää kyllä tuohon, tarvit kaveriksi b-paineen säätimen. normaalisti EFI-paineet alueella 2.5-3.5bar
Ja pumpun ohjaus onnistuu täysin sqruutalla kun vaihdat vaan normaalin releen tuon tilalle.
Ja tuolta löytyy vaihtoehdot sytkän ohjaukseen. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Mulla on auton alkuperäinen 4.7k lineaarinen potikka. Arvo toisessa laidassa on muistaakseni muutama sata ohmia ja toisessa laidassa aika lähelle 4.7k.
K-Jetronicin pumppu on ihan käypä peli ja jaksaa puskea hyvin ainetta korkeampaankin paineeseen ahdinkäytössä juuri siksi että alkuperäisessä systeemissä on vakiona tuo 5 bar. Itselläni on juurikin K-Jetronic pumppu ja peruspaineeksi asetettu 3 bar.
Extra koodissa on jotain tukea kahdelle lambdalle, mutta en ole perehtynyt siihen sen tarkemmin. Kickdownista ei ole tietoa. Saisikohan sieltä jonkun lähdön määriteltyä niin että se aktivoituisi tietyn kaasuläpän asennon tai imusarjan paineen jälkeen ja toisaalta kun paine on imusarjassa pienimmillään eli moottorijarrutuksessa? Mene ja tiedä. Öljynpaineanturista en myöskään tiedä, keksiikö joku sopivaa tuloa?
K-Jetronicin pumppu on ihan käypä peli ja jaksaa puskea hyvin ainetta korkeampaankin paineeseen ahdinkäytössä juuri siksi että alkuperäisessä systeemissä on vakiona tuo 5 bar. Itselläni on juurikin K-Jetronic pumppu ja peruspaineeksi asetettu 3 bar.
Extra koodissa on jotain tukea kahdelle lambdalle, mutta en ole perehtynyt siihen sen tarkemmin. Kickdownista ei ole tietoa. Saisikohan sieltä jonkun lähdön määriteltyä niin että se aktivoituisi tietyn kaasuläpän asennon tai imusarjan paineen jälkeen ja toisaalta kun paine on imusarjassa pienimmillään eli moottorijarrutuksessa? Mene ja tiedä. Öljynpaineanturista en myöskään tiedä, keksiikö joku sopivaa tuloa?
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Heitetäänpäs arvaus tuohon kick-downiin. En tosiaan tiedä voiko näin tehdä, mutta ajatuksena ainakin toimii
:
Megaankin kai saa sellaisen systeemin mikä melkein kaikissa sähköruiskuissa on, eli bensansyötön katkaisun moottorijarrutuksessa? Turha ominaisuus. Mutta siis boksi kuitenkin älyää milloin moottorijarrutus on menossa. Siitä oivalluksesta pitää vain vetää piuha polkimen alle.
Toinen vaihtoehto olisi ohjelmoida tuo manuaalisesti, eli jos on yli 1500rpm ja kaasu ylhäällä niin kd menee päälle.

Megaankin kai saa sellaisen systeemin mikä melkein kaikissa sähköruiskuissa on, eli bensansyötön katkaisun moottorijarrutuksessa? Turha ominaisuus. Mutta siis boksi kuitenkin älyää milloin moottorijarrutus on menossa. Siitä oivalluksesta pitää vain vetää piuha polkimen alle.
Toinen vaihtoehto olisi ohjelmoida tuo manuaalisesti, eli jos on yli 1500rpm ja kaasu ylhäällä niin kd menee päälle.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
Jopas kävi ajatuskatkos. Mullahan on kärjetön jakaja autossa. Eli mitä ilmeisimmin sytkän ohjaus onnistuu samalla tavalla kuin GM:n HEI-systeemissä?
Vaan pitääkö ostaa tuollainen 7-pinninen HEI-mokkula vai käykö joku bilteman/motonetin yleismalli? Kun en tiiä yhtään minkälainen aski tuossa nyt on enkä viitti mennä sateeseen tarkastelemaan.
Ja mikä se kyseinen laatikko on nimeltään? ... Voisi olla helpompi ostaa jos tietää.
Tuossa linkissä "pick-up coil" on siis induktiivinen anturi. Mersusta löytyy samanlainen (tietysti kuusihaarainen), kysyin kaverilta.
Vaan pitääkö ostaa tuollainen 7-pinninen HEI-mokkula vai käykö joku bilteman/motonetin yleismalli? Kun en tiiä yhtään minkälainen aski tuossa nyt on enkä viitti mennä sateeseen tarkastelemaan.
Ja mikä se kyseinen laatikko on nimeltään? ... Voisi olla helpompi ostaa jos tietää.

Tuossa linkissä "pick-up coil" on siis induktiivinen anturi. Mersusta löytyy samanlainen (tietysti kuusihaarainen), kysyin kaverilta.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 66
- Joined: Tue Jul 19, 2005 7:47
- Location: Jämsänkoski (Keski-Suomi)
- Contact:
No niin, nyt ei tule vettä taivaalta, kävin katselemassa tarkemmin.
Jakajassa tosiaan on kuusihaarainen anturi, samanlainen kuin GM:ssä. Siitä lähtee kaksinapainen johto boksille. Boksissa on lisäksi neljä napaa, joissa tunnukset: 15, 16, 31, TD.
Boksin numero on 0 22710 0042 (Mersun varaosanumero 002 545 2632)
Osaako joku sanoa voiko tuota boksia käyttää?
Jakajassa tosiaan on kuusihaarainen anturi, samanlainen kuin GM:ssä. Siitä lähtee kaksinapainen johto boksille. Boksissa on lisäksi neljä napaa, joissa tunnukset: 15, 16, 31, TD.
Boksin numero on 0 22710 0042 (Mersun varaosanumero 002 545 2632)
Osaako joku sanoa voiko tuota boksia käyttää?
Joo ja kohta yleistyy ruikkiminen kovasti, kolmelle kaverille tarvi jo tilata sarjat, kun oli omaa kerinnyt näyttää toiminnassa. Ja muutama muukin on tilannut säätöapua omiin tuleviin megaruuttiin.AteV8 wrote:Termos!
Ei nyt kyllä liity millään tavalla mesen squirttaamiseen, mutta en vaan osaa olla kertomatta, että olipas iloinen ylläri huomata, että jokilaaksossakin mega ruikitaan.
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
Upeeta, mahtavaa, loistavaa!Perkkis wrote:Joo ja kohta yleistyy ruikkiminen kovasti, kolmelle kaverille tarvi jo tilata sarjat, kun oli omaa kerinnyt näyttää toiminnassa. Ja muutama muukin on tilannut säätöapua omiin tuleviin megaruuttiin.AteV8 wrote:Termos!
Ei nyt kyllä liity millään tavalla mesen squirttaamiseen, mutta en vaan osaa olla kertomatta, että olipas iloinen ylläri huomata, että jokilaaksossakin mega ruikitaan.

Minäkin sain pari kaveria innostumaan ruutasta, vaikka en oo ite sellasta vielä edes hommannut. Auto on vielä aikas palasina, mutta jos saan ruutan masennettua, niin saisinko mahdollisesti säätö apua jos tarjoon pari pannullista kahvia ja asennus tupakit?

Kyllähän toki sitä kohtalo tovereille aina apua annetaan, helpottaa kummasti kun joku on jo lähes kaikki mahdolliset ongelmat kerran käynyt läpi. Saa muuten kulumaan aika hyvin aikaa kokonaisvaltaisen lopputuloksen aikaansaamiseen, kuten itsellä meni.AteV8 wrote:Upeeta, mahtavaa, loistavaa!![]()
Minäkin sain pari kaveria innostumaan ruutasta, vaikka en oo ite sellasta vielä edes hommannut. Auto on vielä aikas palasina, mutta jos saan ruutan masennettua, niin saisinko mahdollisesti säätö apua jos tarjoon pari pannullista kahvia ja asennus tupakit?
Escort Cosworth -94 MS2Extra 3.0.3r
In Ford We Trust
In Ford We Trust
No ei nyt sentään dartin kohtalona oo maatua, ainakaan palomäkeen.
Kuvissa näkyvä vihreä rumilus maatuu täl hetkellä pohja valmiiks hitsattuna jyväskylän maalaiskunnassa kasvihuoneen nurkalla. Kone ja varaosa dartti on sentään muuramessa tallilla palasina.
Joskus vuosien päästä sit liikenteeseen, ja toivottavasti mega squirtin ja kahden turbon kera.

Joskus vuosien päästä sit liikenteeseen, ja toivottavasti mega squirtin ja kahden turbon kera.
