Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Megasquirt III spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Apua kaivattaisiin! Koneena Suzukin Ilma/öljy jäähdytteinen ahdettu 4 kone (1216 cc) joka suostuu käymään vain 1 ja 2 pytyllä 3 ja 4 on täysin pimeitä jopa niin pimeitä että männän laki kiiltää tulpan reijästä 100 km ajon jälkeen. Tästä huolimatta pyörä ihan ajettava satunnaisia sammumisia tyhjäkäynnillä ja aika tehoton suhteessa mitä pitäis olla.
Tähän mennessä testattu seuraavaa:
- Puristukset löytyy joka pytyltä noin 11 bar joka pytyllä
- Kaikki puolat antaa kipinää ainakin koneen ulkopuolella, on vaiheltu puolia ja tulppia
- Bensaa lentää ulos tulpanreijästä jos konettä käyttää ilman tulppaa.
- Asetuksia vaiheltu Megalta Sequentalisen ja semi sequentalisen väliltä samoin cop ja wasted cop väliltä
- Tähän mennessä huomattu että nokka-akseli tieto ei tule megalle asti, mutta kai tuo silti pitäis toimia hukkakipinällä ja pelkällä single wheel missing tooth asetuksella, mutta ei vaikutusta
- Suuttimet koplattu pareiksi 1 ja 4 2 ja 3 ei vaikutusta
- Triggerina 24 - 2 kiekko ja vr anturi 18kohmin kuormavastuksella hukkaa kierros tiedon 7500-8000 rpm kohdalla auttaisko kuormavastuksen muutos vai pitääkö vähentää hampaita
- suuttimet on aika isot 996 cc ev14 req fuel on 2.1 ms ja seminä 1.05 ms dead time 1.066 ms, puolina chevyn orginal d585 dwell 5 ms
- can väylä valittaa jbperf io expanderin kohdalla väärä koodia ja protocol error voi olla että boksi ottanu damagea muutosten yhteydessä MS3 koodina 1.4.1 muistaakseni tämä toimi joskus vanhemman koodin kanssa, mutta ei enää päivityksen jälkeen, toki muutoksia on tuohon i/o boksiin tehty tässä välissä.
- asetuksia:
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... 0tSnM/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... pydDg/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... FNQk0/view

Iteltä kyllä loppu ideat kesken, joten uusia kaivataan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by Masi_K »

Suuttimia ajettu suutintestillä ja sillai todettu että suuttimien ohjaukset toimii kaikki ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by Turbiini »

Tuollaisesta tulee aina mieleen että sytkäjohdot ristissä 3 ja 4 sylinterillä.
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Irrallaan en ole suuttimia testailut, mutta naksuvat kun laittaa testmodella injector testin ja tosiaan tuota bensaa tuntuis olevan pytyssä kun sumu nousee ilman tulppaa. Puolat tuli testattua kans coilA kipinä tulee 1 pytylle coilB 2 CoilC 3 CoilD 4 kai nuo tuolleen kuluu mennä vaikka tuo sytytysjärjestys onki 1 2 4 3. Suuttimetki on uudet toki eihän sekään ole tae toimivuudesta.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by JaniM »

Korkeaohmiset suuttimet?
Puolat mitkä?
Wastecop ja single wheel niin pitäis hukkana toimia.
Lampulla kato tuleeko kipuna koneen käydessä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Muistaakseni 12 ohmiset suuttimet, mutta korkea ohmiset joka tapauksessa. Puolat on nuo d585. Pitääkö nuo suuttimet kytkeä pareiksi 1-4 ja 2-3 vai toimiiko tuo joka suuttimelle oma lähtönsä myös semi sequentiaalisti? Täytyy kyllä kokeila vielä tuo 3 ja 4 sytytyksen kääntö ristiin. Ja tuo lamppuhomma kans jos ei auta tuo kääntö.
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

No niin ensimmäinen ongelma ratkaistu eli kone käy nyt neljällä, oli tosiaan nuo 3 ja 4 sytytysjohdot ristissä. Eli tuo output test mode menee puolille Coil A B C D tarkoittaa sytytysjärjestystä eikä sylinterijärjestystä tästäpä se sekaannus johtui. Kiitos vinkistä.

Sitten tämä toinen ongelma eli kierrosluvun katoaminen tuossa 8000 rpm korvilla, auttaako tähän tuon kuormavastuksen suurentaminen nykyinen on jo 18 kohmia, vai onko kyse todennäköisemmin esim laturin tai sytytyksen aiheuttamasta häiriöstä joka aiheuttaa tuon Sync loss counter/reason #2 eli missing tooth at wrong time? Tuo megalle menevä vr anturin johto on kyllä jo häiriösuojattua johtoa, mutta tuo suzukin alkuperäinen anturille menevä ei. Puolille on laitettu yksi 15 uF konkka.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by JaniM »

Suurenna vielä vastusta. 20-30K asti. Liian iso kun, niin ei lähde käyntiin enään.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by ArttuH »

Sytkälähdöt pitää olla tosiaan sytytysjärjestyksessä. Siis kipinät tulee aina järjestyksessä A-B-C-D ja puolat pitää järjestellä sylintereille tuon mukaan.

VR-anturin kuormavastuksella tarkoitetaan varmaan anturin toisen piuhan välissä olevaa sarjavastusta, ei anturin piuhojen välille rinnan kytkettyä vastusta? Tässä tapauksessa vastuksen arvoa voi suurentaa aika paljonkin. Mulla oli muistaakseni 30k tuon Driveboardin kanssa (LM1815 signaalimuunnin). Uudempi FreeDrive, jossa on parempi signaalimuunnin, sen sijaan ei tarvinnut mitään ylimääräisiä vastuksia samalla triggerillä ja anturilla. Vaihtoehtoisesti voi myös koittaa kasvattaa anturin ilmaväliä.

IO-expanderin kanssa kannattaa ensimmäiseksi varmistaa, että sille on määritelty oikea .ini-tiedosto Tunerstudion projektiin. Jos ei meinaa selvitä, niin laita vaikka kuva virheilmoituksesta, niin pohditaan tarkemmin.
Arttu
GSX1100 -85
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Joo kone alkoi ottaa kierroksia kun vaihdoin tuon sarjavastuksen 33kohmiin. Tunerstudion autotune tuntuis toimivan hienosti ja sen avulla kadulla säädetyksi pyörä pelaa todella mallikaasti ainoa miinus on se että tyhjäkäynnin joutuu pitäämään kohtuu korkealla noin 1500 rpm, sillä muutoin tuo tahtoo sammahtaa kun kytkimen nostaa ylös esim liikennevaloissa, uudelleen käynnistäessä käy kuitenkin ihan nätisti 1100 rpm tyhjäkäyntiä.

Tuota can erroria olen koittanut selvittää, mutta vielä en ole sitä saanut pelaamaan. Tähän mennessä olen koittanut eri INIjä 0.1.0, 0.1.1, 0.1.2 ja 0.0.12 mutta lopputulos on aina sama. kone sanoo että "current configuration serialsignature: IOExtender Rv0.1.2 tämä tulee kun muttaa serial activated tuolta can asetuksista. No ohan nuita inijä vielä testattavana ja kun tuo boksi tuli hommattua 4/2013 käytettynä, niin on hyvinki todennäköistä, että tuo tarvii jonku vanhemman inin.

Tämmöstä tekstiä tulee ilmotuksia tuolta on tähän mennessä tullut:
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... 1FZEE/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... I1c0k/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... ZDbFU/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... 9oN0U/view
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... pxc0U/view
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by Masi_K »

Tuossa toisessa kuvassa näyttäisi olevan vielä väärä ms3 oletus firmis versiokin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Okei, voitko valaista asiaa hiukan lisää? Meinaatko tuota controller required serial signature: ms3 format 0524.05? Tuon se antaa tuosta 1.4.1 inistä kun sen avaa offline tilassa. ( https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... lRbjA/view ) voiko tuota muuttaa?
Mutta nyt on kuitenki kokeiltu kaikki jbperf comista löydetyt init läpi mutta lopputulos on aina tuo sama virheilmoitus ainoastaan current configuration serial signature muuttuu avatun inin mukaan. Kokeilin myös nuo serial protocolin kolme vaihtoehtoa kaikilla läpi muttei silläkään ollut mitään vaikutusta. Nyt en kyllä enää keksi miten edetä. Hommata toinen boksi? microsquirt olis ainaki sopivan kokonen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by Masi_K »

Mulle on tuo can väylä juttu viel harmaata aluetta ms puolella. Mietin vaan että ovatko ne ini filut firmis sidonnaisia?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by ArttuH »

Tuossa toisen kuvan virheilmoituksessa näyttää jotenkin siltä, että sulla olisi mennyt IO-expanderin ja MS3:n .ini-filet sekaisin keskenään. Eli olisit tarjottelemassa MS3:n .ini:ä expanderille tai päinvastoin. Tuo expanderin .ini määritellään Project settingseissä, missä kerrotaan mitä laitteita CAN-väylään on liitetty.

Driveboardin ja IO-expanderin pitäisi kyllä olla keskenään toimiva yhdistelmä, jos vaan molemmat on kunnossa. Onko tuo expanderi muuten joku JBperfin purkki vai Autotune.fi:n versio?

Valitettavasti nuo CAN perusasetukset on vähän hankalampia ratkoa etänä, kun ne ei siirry asetustiedoston mukana. Periaatteessa voisi onnistua, jos exporttaisi koko projektin ja lataisi sen jonnekin ihmeteltäväksi, mutta siinäkin on omat epävarmuutensa. Eli melkein pitäisi päästä ihmettelemään paikanpäälle, että pystyisi kunnolla auttamaan. Missä päin projekti sijaitsee?
Arttu
GSX1100 -85
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Torniossa majailen.
https://drive.google.com/file/d/0B5yRLG ... RGSjg/view ,tuohon device configuration file: olen sen jbperfin ini tiedostot laittanu, mutta heikolla menestyksellä. Device Can id on ollu 5 ja main control can id 0
Jollakin muullakin on ollu sama virheilmoitus aikoinaan ( http://forum.jbperf.com/viewtopic.php?f=9&t=1099 ), no tulipahan tuotakin kokeiltua, että laitoin tuon can commands deactivated, mutta eipähän sekään auttanu. Kokeilin ihan manuaalisestikkiin muttaa nuita inin signatureja, mutta lopputulos sama. Ilmeisesti koska tuo port scanner ei löydä koko boksia tuolta väylästä niin kai se yhteys on sitten jotenki poikki. Voikos tuota mittailla mitenkään normaali yleismittarilla, niistä oskilloskoopeista en ymmärrä mittään?
Kyseessä on ihan Jbperfin oma tuote vuodelta 2009, pelkästään se alimmainen levy, että jos joltaki semmonen ylimääräisenä löytyy, niin olen valmis sen lunastamaan omakseni.
nuivelo
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Tue May 11, 2010 1:50

Re: Autotune Driveboard, kone käy vain kahdella pytyllä

Post by nuivelo »

Alkohan se can väylä toimimaan, yllättäen oli vain johdot ristissä. Tuli niitäkin jo aiemmin muutettua, mutta silloin oli vielä tuo can_commands activated asetus päällä, niin ei toiminu, mutta nyt toimii.
Sitten olis vielä tuo viimeinen ongelma eli tuo nokka-akseli signaalin toimimattomuus, siinä ei enää ole johdot ristissä, käänsin ne jo. Eli käytössä on tuomonen honeywell 1GT101DC anturi. Signaalijohdossa on 4.95v ja se tippuu nollaan kun anturi koskee rautaan. Koneen käydessä yleismittarilla tuo signaali heiluu 3.7-4.2v välissä, mutta tuo Tunerstudion composite logger ei tunnista koko nokkasignaalia. Triggeri asetuksena on dual wheel with missing tooth ja kokeilin sekä falling -että rising edgeä. Anturi lukee tuota tietoa nelospytyn imunokasta, joten ei ole varmaan paras mahdollinen asennuspaikka, mutta on nuo vissiin joillaki toiminu. Mahtaisko vr anturi toimia hall anturia paremmin tälläisessä asennuksessa?
Post Reply