Anteeksi heti alkuun täysi tietämättömyys (sivuston perustamisesta jo ..muutama...vuosi..) ja megasquirt tieto on sivuston perustus ajankohdalta. Tällähetkellä.
Mutta hetken googlailuilla selvisi että ainoa vaihtoehto on juuri MS3...koska.
Moottori on GM V6 4.3 mercruiserin valmistama (pakkasvaurio, puol-moottorin vaihto, vanha vm03, uusi 2010-11, apulaitteet vanhasta..). Ongelma on siinä että 07 on tunnut uusi ¨radikaalimpi¨ muutos moottoriin, esim. vesipumppu uusiksi (hoidettu), nakutusanturin paikka (hoidettu), mutta....
Vanhan moottorin kampuranasento anturi lukee 3-hampaista 'pyörää'-lohkossa, mutta uusi jotain +30 hampaista 'lohkossa'. joten 'vanhan' apulaitteet (ecu) ei oikeen ymmärrä.. Joten..
Vaihtoehdot ovat.. Mercruiser varaosana oikea ecu (xxxx€??) tai sitten tämä vaihtoeht: MS3??.. Kone on 'perus-jenkki' mutta marinoitu (puol-moottori suht sama auton moottorin kanssa) mutta erot tulevat säädöissä, nokassa ja yms. marine apulaitteista. Anturit toki on kaikki,.. Mutta vähän vinkkiä ja apua jos tähän ryhdyn. Niin ja ruiskun pitää olla 'Sequential fuel injection output'-tyylinen. Moottori on monipisteruisku, matalapaine, ei lambdaa (vesi-jäähdytetty pakosarja:, paikka olisi mutta kestääkö joku lambda merivettä??).
Kustannuksia nyt lasken. Käsittääkseni ms3 on ainoa mihin saa jokaiselle suuttimelle oman aukemisen, joten ainakin itse ms, sikäli-mikäli osaa lukea kaikkia antureita niin hilut että liittää alkuperäisen ecun tilalle, piuhat on selvillä ¨mikä-on-mikäki¨.. Itse säätämiselle sitten ei voi laskea muuta kuin aikaa..
Kiitoksia kaikille etukäteen jotka osaavat auttaa.
nm.pitäisi saada kesämökki veteen..
Mercruiser V6 4.3 MPI venemoottori
Moderator: Masi_K
Mercruiser V6 4.3 MPI venemoottori
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Re: Mercruiser V6 4.3 MPI venemoottori
Eipä tuo tekemättömältä kuullosta. Siitä 30+ hampaisesta varmaan puuttuu hammas tai kaksi? Full seqvential vaatii myös nokka-akselilta asentotiedon. Lämpöanturit pystyy kalibroimaan kun vain vähän mittailee että minkälaisia ne on. Tai vaihtoehtoisesti löytää jostain valmiina tiedot.
Oikeastaan suurin haaste tuossa lienee säätäminen. Dynamometrejä ei liene ihan joka nurkalla ja lambdalle olisi kiva olla paikka... Tietysti, autopohjainen kun tuo on, niin hyvään lopputulokseen moottoridyno voisi olla harkitsemisen arvoinen.
Tarvitseeko purkin olla vesitiivis myös? Se aiheuttanee omat haasteensa. Ja miksi ehdottomasti pitää olla sekventialinen ruiskutus? Suurin osa moottoreista pärjää kyllä ilmankin, lähinnä päästöt yms hienosäätö vaatii tuon sekventiaalisen. Ellei ole virtauksiltaan hassu tai muuten todella raju moottori.
Oikeastaan suurin haaste tuossa lienee säätäminen. Dynamometrejä ei liene ihan joka nurkalla ja lambdalle olisi kiva olla paikka... Tietysti, autopohjainen kun tuo on, niin hyvään lopputulokseen moottoridyno voisi olla harkitsemisen arvoinen.
Tarvitseeko purkin olla vesitiivis myös? Se aiheuttanee omat haasteensa. Ja miksi ehdottomasti pitää olla sekventialinen ruiskutus? Suurin osa moottoreista pärjää kyllä ilmankin, lähinnä päästöt yms hienosäätö vaatii tuon sekventiaalisen. Ellei ole virtauksiltaan hassu tai muuten todella raju moottori.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mercruiser V6 4.3 MPI venemoottori
En usko että tuollainen amerikanmoottori veneessä vaatii sekventaalisuihkutusta. Aika pitkään niitä on ruokittu ihan kaasuttimilla. Jos olisi oma vene laittaisin microsquirtin. Se on vakiona vedenkestävä ja käyttökohteina mainitaan mm. vesijetit... Säätämisen kanssa tosiaan voi olla hankaluuksia mutta pakolämpömittauksella ja pienellä päättelyllä voi jo päästä aika pitkälle. Veneessä kun ei mittailla päästöjä niin säädön voi jättää hieman paksulle.