Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

vellu_volvo
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Sun Jul 01, 2012 14:44

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by vellu_volvo »

Nyt ihan hölmö kysymys, mutta kun tuo käämi kytketään +12v ignition, niin tarkottaako että puolan +12v vaiko sitten ihan sama minne +12v virtalukolta esim? ja tuo maa niin varmaan kannattaa lyödä megankanssa samaan paikkaan? Ja viimenen niin miten voin vaikka mitata yleismittarilla että trankku tulee oikein päin? :D
Urpo82
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Wed Jan 16, 2013 6:37

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Urpo82 »

Mitenkäs saisi tuon perinteisen puolaan kytkettävän kiekkamittarin toimimaan kun käytössä on tuo VAG:n hukkakipinäpuola jossa on tuo ohjainboksi sisällä. Eli eikös noi spark a coil -ve ja spark b coil -ve pinnit ole tuolla puolassa sisällä? Ei siis tuo diodeilla kytkentä onnistu? Vai saako noista megalta lähtevistä spark A ja spark B navoista sitä ryöstettyä?
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by jake74 »

tee levylle kierrosluku mittarille lähtö, sillain mä sain toimimaan
Urpo82
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Wed Jan 16, 2013 6:37

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Urpo82 »

Mulla on tollanen vanha levy MS1 2.2 Turtana jossa on kierrosluvulle lähtö. Sen kun laitoin käyttöön niin mitään ei tapahtunut. Pitääkö sitä käyttöön kytkettyä piiriä muuttaa jotenkin vai onkohan siellä jotain komponentti ongelmaa?
Millaisen mittarilähdön teit levylle?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Perinteiset vanhat mittaristossa olevat rundikellot vaativat käytännössä aina jännitepiikin mitä sitten lukevat. Eli tehtävä ohjeista löytyvä releen kela kytkentä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Urpo82
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Wed Jan 16, 2013 6:37

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Urpo82 »

Kun ei ole ohjeita. Onko siis tästä kyse?

Image
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Tuo juurikin. Ohjeethan löytyy internetistä kaikki.. :)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Urpo82
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Wed Jan 16, 2013 6:37

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Urpo82 »

Voikohan tuon 2n5551 tilalla käyttää 2n2222 transistoria nouseekohan tuon kelan jännitepiikki yli 40voltin?
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Olisko jollain hyviä ehdotuksia? Jakajan hajottua laitoin megan ohjaamaan myös sytytyksen vag puolalla. Tiistaina sain käynti kuntoon ja toimi hienosti. Eilen kytkin kierroslukumittarin relekytkennällä joka on tossa pari kommenttia taaempana. Mittari on siis autogaugen mittari ja aiemmin toiminu puolan miinuksesta. Kierrosluku lähtö otettu megan X4 pinnistä.

Mittari toimii hienosti ja näyttää megan kanssa samoja lukemia, mutta tyhjäkäynnillä huomasin että välillä joku tulppa jättää sytyttämättä, samalla hetkellä megan mittarilla näkyy pieni piikki. Otin kierroslukulähdön pois käytöstä, pätkiminen loppu, laitoin takas ja se kävi nätisti edelleen. Eilen vain ihmettelin et tunerstudio sekoo täysin muutaman minuutin välein, luulin että johtuu tabletista.

Tänään auto käyntiin ja taas joku pytty pätkii, jälleen kierroslukulähtö päältä pois ja käy nätisti. Laitoin kierroslukulähdön takasin päälle ja samalla hetkellä tunerstudio sekos. Otin sit uudestaan lähdön pois ja sen jälkeen auto kävi pitkän aikaa eikä tunerstudio enään sekoillu. Käyntiin tuo sekoilu ei vaikuttanut.

Eipä tuo kierroslukumittari kaikista oleellisin asia ole mut olis se kiva saada toimii.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Tuo kytkentä luo maapuolelle jännitepiikin mitä rundikello lukee. Jos kytkentä on maadoitettu samaan paikkaan kuin ms niin ongelmia on tiedossa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

MS maadoitettu suoraan koriin koetaulun alta. Kierroslukumittarin johdot tulee radion taakse joten maadoitin tuon kytkennän radion maajohtoon, joka tulee auton alkuperäisestä johtosarjasta ja virta otettu mittaristolle menevästä virta johdosta. No vois ton koittaa maadottaa jonnnekin muualle.

Ainiin jäi mainitsematta että kyseessä on MS1 V2.2
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Vedin tolle kytkennälle oman maajohdon suoraan korista ja nyt ainakin pari päivää toiminu ilman pätkimistä. Ei se isosta kiinni ollu et häiriöö tuli.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Toimi se tähän asti, mutta huomasin että kone pätkii 5700-5800rpm kuin olisi rajoitin. Kaveri käski vaihtaa "wheel decoder routine" asetusta, no se alko ottaa kierroksia yli 6000rpm ilman pätkimisiä, mut taas alko tyhjäkäynti pätkii ja kierroslukulähdön ku otti pois päältä ni pätkiminen loppu. Ajossa en huomaa mitään, et se pätkii ainoastaan tyhjäkäynnillä.

Jotenki epäillyttää et voiko se pätkiminen edes johtua tuosta kierroslukulähdöstä, mut outoo sattumaa jos toimii aina kun sen ottaa pois käytöstä.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Kantsii ehkä kohta alkaa miettii autogaugen vaihto sellaiseen mikä lukee suoraan kanttiaaltoa?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Voi olla viisainta. Mistähän sellasia löytää?

Voiko toi releen käämityksen tuottama magneetti kenttä aiheuttaa häiriöö transistorin tai vastuksen kautta? Avasin releen kuoren, poistin kärjet, juotin transistorin ja vastuksen releen kuorien sisälle, eli ne on käämityksen välittömässä läheisyydessä.
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Luulisin että löytyy Autometeriltä löytyisi. Ainakin löytyy Speedhutilta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

No niin tutkisin tota kierroslukumittarin kytkentää. Ekana siirsin transistorin ja vastuksen pois käämin läheisyydestä, mutta ei vaikutusta. Sit huomasin että pienikin jännitteen alentuminen lieventää häiriötä tai poistaa jopa kokonaan, eli jos valot kiersi päälle tai flekti lähti pyörii ni pätkiminen loppu. Siitä sain ajatuksen ja lisäsin 390ohm vastuksen käämitykselle menevään virtajohtoon. Aika kauan se tossa kävi, pätkimistä, eikä häiriöitä ilmenny ja mittarikin näyttää oikein.

Onko tosta vastuksesta jotain haittaa jos annan olla noin?
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Peugeot 306 kierroslukumittari näyttää väärin. Näyttää liian vähän tunerstudion mittariin verrattuna, esim. tunerstudion näyttäessä 2000rpm ni auton mittari näyttää noin 1000rpm.

Mittari saa alkujaan signaalin eculta joten megalle tehty tälläinen muutos http://www.msextra.com/doc/ms2extra/Gen ... VTacho.GIF

Miten toi +12V vastuksen koko vaikuttaa mittarin toimintaan? Tuossa ohjeessa kun se vastus on 1-10Kohm. Me laitettiin 4,7Kohm vastus, et auttaisko tuon vastuksen muuttaminen vai mistä lähtee vikaa hakemaan?
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Jürgen »

Kumpi on oikea rpm. lukema?
Tinakoneen tuunaaja
Puolituinen
Megasquirttaaja
Posts: 95
Joined: Wed Oct 01, 2014 19:19

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Puolituinen »

Korvakuulolla tunerstudio näyttää oikein. No nyt tais käydä niin että turhan hätäisesti kysyin neuvoa :oops: Veli just huomas et jossain vaiheessa mennyt vahingossa half speed asetus päälle :)
Toyota Starlet KP62 1430cc MS1 V2.2
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by TTG »

Image
Yritin saada tällä kytkennällä Fiatin alkuperäistä kierroslukumittaria toimimaan ja asensin noiden kilon vastusten kanssa potikat sarjaan jotta
sain kaikki vastusarvot kokeiltua mutta kierroslukumittari ei hievahdakaan. Voiko olla että tuossa pitäisi olla se "high voltage tacho" -kytkentä,
jossa on kela toisen vastuksen paikalla? Alkuperäinen kierroslukumittarin signaali tulee suoraan eculta sinne mittarille. Auto on 1994 mallia ja IAW Marellin ecu. Jotenkin oon kuvitellut että tollaset eculta tulevat signaalit olis yleensä niitä 12V signaaleja?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

Toi transistoria ennen oleva 1K kuuluu olla se 1K. Sensijaan tohon 12 volttiin päin vaihdellaan. Oletko testannut jollain että kytkentä toimii ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by TTG »

Sori, sanoin väärin, eli siis juuri tuonne 12V päin olevan vastuksen kanssa laitoin 10k-potikan sarjaan ja tuonne tacho outiin 50k-potikan ja niitä säätelemällä en saanut sitä heräämään. Mulla on IAC2 vapaana ja koitin sillä myös ohjata suoraan sitä mittaria mutta ei auttanut. En ole testannut kytkentää muuta kuin silmämääräisesti tarkastanut että pitäisi olla oikein kytketty. Täytyy tutkia lisää.
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by TTG »

Tuolla MSEXTRA:n hardware osiossa sanotaan että IAC1A, IAC1B, IAC2A ja IAC2B lähdöistä pitäisi saada suoraan 12V signaalia kierroslukumittarille ilman erillisiä kytkentöjä. Oon yhdistänyt JS2:n IAC2A:han jumpperilla ja kun tacho-out -valikosta valitsee IAC2 niin en saa oskiloskoopilla minkäänlaista signaalia ulos auton käydessä. Tuolta tacho out -valikosta ei saa valittua kuin IAC1 tai IAC2, niin tarkoitetaanko sillä noita IAC1A (JS0) ja IAC2A (JS2)? JS1:tä tai JS3:a ei taida saada edes valittuakaan vaikka tuolla niin sanotaan? :roll:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Masi_K »

S12C on yhdistettävä JS9. Muuten ei tule sitä jännitettä noihin iac ohjauksiin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by TTG »

Ahaa, kiitoksia! Huomenna kokeilemaan uudelleen. :)
Post Reply