Tyhjäkäyntiongelmaa

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by TTG »

Moro,

Mikähän voisi aiheuttaa sellasta ongelmaa että tyhjäkäynti seilaa lämpimänä tasaisesti 900-1200rpm väliä ja lambda-arvo
hyppii samaa tahtia 12-19 välillä. Kylmänä käy ihan tasaisesti ja siististi, mutta mitä lämpimämmäksi tulee niin sitä enemmän
oireilee. Moottorina on ahdettu 2,0 16V, 8,0 puristuksilla, 720cc suuttimilla ja ruiskutus on seqventiaalisena (MS2). Suuttimien "dead timen" otin netistä (Bosch EV14-700, 13,2V 0,967ms ja noin 0,140ms/V)? Eihän nuo suuttimetkaan pitäisi niin isot olla että niiden takia mitenkään sekoilisi. 98E5:lla oon yrittänyt sitä säätää. Kierroksilla pelaa kyllä paikallaan kaasuteltaessa ihan OK. Tänne ei varmaan saa liitettyä MegaLogViewerin tiedostoa? Se varmaan kertoisi enemmän kun tuhat sanaa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by Masi_K »

Onko imuvuotoja? Entä miten paljon eroaa keskenään ve ja sytkäkartassa tyhjäkäynnin ympärillä 4 ruudun arvot ? Logifilut saa jakoon kunhan tiedostot lähettää johki palveluun ja linkittää sen sitten tähän. Voithan koittaa ottaa käyttöön erikseen idle ennakon ja ve valikoista ja lyödä niiden karttoihin yhtä ja samaa arvoa vain. Onko lambdan takaisinkytkentä käytössä ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by TTG »

En uskoisi että imuvuotoa on, ainakin se pelasi vakioruiskulla vielä ihan hyvin. Kokeilin sitä lambdan takaisinkytkentää
ja yritin myös sillä autotune-toiminnolla säätää tyhjäkäyntialuetta mutta en saanut vikaa vielä korjaantumaan. Laitoin sen logi-tiedoston
dropboxiin

Bensa ja sytkäkartat tein laskureilla, bensakartta on tämän näköinen:
Image

Kokeilen nyt vielä eri sytkäkartalla kun tuntuu että siinä laskurilla tehdyssä olis ehkä ollut jotain hämminkiä, ainakin siinä oli
ennakot 700rpm kohdilla 5 astetta kaikilla alipaineilla ja 800rpm kohdalla 10 astetta sekä 1200rpm kohdilla taas
7-10 asteen välillä. Kopioin netistä nyt tällaisen jolla meinasin kokeilla:

Image
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by Turbiini »

Bensa kartta nyt ainakin on silmin nähden pahoin pielessä, en ainakaan keksi mitään syytä joka vaatisi tuon muotoisen kartan.
tee nyt edes vähän lineaarisemmaksi tuota joutokäyntialuetta, 900 ja 1100/1500 välillä on aika rajua laihennusta 40kpa kohdalla ja 45kpa kohdalla on outo rikastus kohta. Muista säätäessä että varsinkin joutokäynnillä lambda anturi näyttää kohtuu suurella viiveellä seoksia, eli autotunella joutokäynnin säätö ei onnistu jos käyntinopeus muuttuilee.

Sytkäkartan yläosakin kannattanee heti ottaa ainakin 5 astetta pois, tai ainakin yleensä monivenakoneet ei tykkää noin isoista ennakoista ainakaan ahdoilla.
TTG
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Jan 11, 2017 18:51

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by TTG »

Joo, tasoitin tyhjäkäyntialueen niin sehän auttoi välittömästi. Taisikin se autotune sotkea tota tyhjäkäyntialuetta vielä entisestään siitä mitä se laskuri oli siihen laskenut. Nyt käykin melko tasaista n.1000rpm lämpimänäkin ja lambda pysyttelee 14-15 välillä. Täytyy varmaan sitä PWM-venttiilin käyrää hiukan laskea jos tyhjäkäynti putoisi samalla vielä hiukkasen tuosta. Kiitoksia vaan vinkeistä, näin vasta-alkajalle ne on todella tervetulleita! :)
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Tyhjäkäyntiongelmaa

Post by Masi_K »

Joo toi ve kartta on aivan poskellaan. Pääsääntöisesti aina suht lineaarinen nousu oikealle ja ylöspäin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply