ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Moderator: Masi_K
ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
On sen aikaa nyt tullu painittua tämän kanssa, että ei auta kun hattu kädessä tulla kyselemään vinkkiä...
Kokoonpano:
-ms1 v2.2
-Volvo b21 vinokone turbolla
-Vag 106b-loppuinen hukkakipinäpuola
-Triggereinä kokeiltu 12-1 ja 36-1 heitottomiksi sorvattuina
-Hall anturi kampparilla
-Kierroslukumittarin signaali on prossulta "releen käämi-kytkennällä" ja erillään boksista, kokeiltu myös ilman
-Korkeaohmiset 850cc suuttimet
Ongelmana on siis piikit kierrosluku-signaalissa. Parhaiten toimiessaan piikit on olleet noin 5000rpm tienoilla, ja veti ylös asti kun siitä sopivasti yli pääsi.
Yleensä kumminkin ongelmat alkaneet jo alle 4000rpm lähimaastosta, ja meno loppuu siihen paukutukseen. Kuormalla on jonkinasteinen vaikutus ongelmaan, eli pauke rauhoittuu kun kaasua keventää sopivasti mutta paikallaankin paukkuu sopivilla kierroksilla.
Lueskelin foorumia ja muiden ongelmista oppineena hommasin cherryn anturin ja 36-1 triggeripyörän 6x6x10mm hampailla. Anturin jalka on varmasti riittävän tukeva. Hallin kytkis on Hi to Lo, eli ilmeisesti seuraa laskevaa reunaa, kilonen ylösvetovastus 12 volttiin. Hämmästyksekseni tällä versiolla piikit tulevat jo tyhjäkäynnillä, ja ovat parhaimmillaan 20 000rpm pintaan.
Näin myös vinkin jossa konkat c11 ja c12 kannattaa cherryn kanssa poistaa, koitin kikkaa aiemmin opelin anturilla ja ei edes käynnistynyt, cherryn kanssa en vielä koittanut. Anturin etäisyyttä cherryllä koitin kaikkea välillä 0,5mm-5mm, piikkien tiheyteen etäisyys vaikutti jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Jokaisella anturilla ongelma on vähän erilainen, mutta olemassa..
Kokeiltu seuraavia:
-Kahdella eri boksilla
-Eri hall-antureilla-honeywell gt101dc, kahdella eri opelin x20xev anturilla, cherry
-Vaihdettu johtosarja uusilla liittimillä
-Puolalle varmasti riittävät virrat ja maat, ja eri puolaa kokeiltu
-uudet tulpat ja tulpanjohdot
-Hallin kaikki johdot kokeiltu häiriösuojatulla johdolla
-Hallia kokeiltu 5v ja 12v kytkennöillä
-Maita kokeiltu lähes kaikin variaatioin
-Johtosarja reititetty mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kauas syttyosista
-Laturi vaihdettu uuteen
-Honeywellillä ja kahdella eri opelin hallilla kokeiltu ylösvetovastuksen tilalla säätövastusta ja eri vastusarvoja, tällä keinolla saatu toimimaan parhaiten, mutta ei riittävästi.
Että mitähän swiidua seuraavaksi kokeilisin? Liekö ongelma korimallissa, koska kyseinen volvon moottori on mitsun coltissa..
Kaikki visiot ovat kovin tervetulleita.
Kokoonpano:
-ms1 v2.2
-Volvo b21 vinokone turbolla
-Vag 106b-loppuinen hukkakipinäpuola
-Triggereinä kokeiltu 12-1 ja 36-1 heitottomiksi sorvattuina
-Hall anturi kampparilla
-Kierroslukumittarin signaali on prossulta "releen käämi-kytkennällä" ja erillään boksista, kokeiltu myös ilman
-Korkeaohmiset 850cc suuttimet
Ongelmana on siis piikit kierrosluku-signaalissa. Parhaiten toimiessaan piikit on olleet noin 5000rpm tienoilla, ja veti ylös asti kun siitä sopivasti yli pääsi.
Yleensä kumminkin ongelmat alkaneet jo alle 4000rpm lähimaastosta, ja meno loppuu siihen paukutukseen. Kuormalla on jonkinasteinen vaikutus ongelmaan, eli pauke rauhoittuu kun kaasua keventää sopivasti mutta paikallaankin paukkuu sopivilla kierroksilla.
Lueskelin foorumia ja muiden ongelmista oppineena hommasin cherryn anturin ja 36-1 triggeripyörän 6x6x10mm hampailla. Anturin jalka on varmasti riittävän tukeva. Hallin kytkis on Hi to Lo, eli ilmeisesti seuraa laskevaa reunaa, kilonen ylösvetovastus 12 volttiin. Hämmästyksekseni tällä versiolla piikit tulevat jo tyhjäkäynnillä, ja ovat parhaimmillaan 20 000rpm pintaan.
Näin myös vinkin jossa konkat c11 ja c12 kannattaa cherryn kanssa poistaa, koitin kikkaa aiemmin opelin anturilla ja ei edes käynnistynyt, cherryn kanssa en vielä koittanut. Anturin etäisyyttä cherryllä koitin kaikkea välillä 0,5mm-5mm, piikkien tiheyteen etäisyys vaikutti jonkin verran, mutta ei tarpeeksi. Jokaisella anturilla ongelma on vähän erilainen, mutta olemassa..
Kokeiltu seuraavia:
-Kahdella eri boksilla
-Eri hall-antureilla-honeywell gt101dc, kahdella eri opelin x20xev anturilla, cherry
-Vaihdettu johtosarja uusilla liittimillä
-Puolalle varmasti riittävät virrat ja maat, ja eri puolaa kokeiltu
-uudet tulpat ja tulpanjohdot
-Hallin kaikki johdot kokeiltu häiriösuojatulla johdolla
-Hallia kokeiltu 5v ja 12v kytkennöillä
-Maita kokeiltu lähes kaikin variaatioin
-Johtosarja reititetty mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman kauas syttyosista
-Laturi vaihdettu uuteen
-Honeywellillä ja kahdella eri opelin hallilla kokeiltu ylösvetovastuksen tilalla säätövastusta ja eri vastusarvoja, tällä keinolla saatu toimimaan parhaiten, mutta ei riittävästi.
Että mitähän swiidua seuraavaksi kokeilisin? Liekö ongelma korimallissa, koska kyseinen volvon moottori on mitsun coltissa..
Kaikki visiot ovat kovin tervetulleita.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
kokeile pienentää hieman tulppien kärkiväliä.
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Ja olihan tulpat R ät ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
itte en ole ikinä käyttänyt R tulppia megan kanssa, eikä ole ollut mitään ongelmia, vaikka koneessa olis sellaiset ollutkin, niin tavalliset olen tilalle vaihtanut... R tulppa antaa kuitenkin huonomman kipinän ja se taas aiheuttaa omat ongelmansa...Masi_K wrote:Ja olihan tulpat R ät ?
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Mitkäs johdot? Hiiliset? Hatut myös ilman vastusta? Aika monessa kyllä tullut häiriötä tavan kynttilöillä kuparijohtojen kera.
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Tulppien kärkiväliä tuli varulta kokeiltua jo aika alussa, vaikka kyseisellä puolalla ei tällä viritysasteella pitäis vielä olla mitään ongelmaa. R tulpat on kyllä, ja johdot hiiliset mallia motonet. Johdot on kyllä melko pitkät puolan sijoituksesta johtuen: 120cm. Mutta lähes täysin samalla kokoonpanolla on vastaavia moottoreita pelannut ok, omassa entisessä kilpurissa oli noin 100cm tulpanjohdot ja 1.6bar ahdoilla tuli 380hv pyörältä. Mutta jotenkinhan tämäkin häikkä mahtaa ahdetun kipinöinnin hankaluuksiin liittyä, kun vaparit on toiminut paljon huolettomammin. Tosin tämä tosiaan tekee piikkiä jo paikallaankin kierrättäessä.
Kiitoksia jo tästä aivoriihestä, kaikki vaan tulemaan mitä mieleen tulee
Kiitoksia jo tästä aivoriihestä, kaikki vaan tulemaan mitä mieleen tulee

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Optoerotin rikki.
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Mutta olisko opto kumminkaan rikki kahdesta eri boksista? Tosin jos ei ole huonoa tuuria niin ei ole tuuria ollenkaan 
Nyt vasta huomasin laittaa säätövastuksen r11 tilalle, kun ohjeen huomasin. Ja anturin etäisyyttä muuttamalla ja potikkaa pyörittelemällä ongelman luonne muuttuu selvästi. Sitä tässä juuri kokeillaankin, huomenna kumminkin kisat kyseisellä autolla, mutta tämähän on sitä motorsporttia..

Nyt vasta huomasin laittaa säätövastuksen r11 tilalle, kun ohjeen huomasin. Ja anturin etäisyyttä muuttamalla ja potikkaa pyörittelemällä ongelman luonne muuttuu selvästi. Sitä tässä juuri kokeillaankin, huomenna kumminkin kisat kyseisellä autolla, mutta tämähän on sitä motorsporttia..
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Saarijärvellä?jazu wrote: huomenna kumminkin kisat kyseisellä autolla, mutta tämähän on sitä motorsporttia..
Tinakoneen tuunaaja
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
itse sanoisin, että liikaa vastusta tai johdot rikki muuten vain (en tykkää myöskään noista "uudenaikaisista hiilijohdoista", niissäkin on aina joskus ollut jotain sekoilua)... vanhat kunnon kuparijohdot, norm. häikkäri ja norm. tulpat, niillä ei ainakaan mulla ole ollut ongelmia tai sitten kuparijohdot ja R tulppa, mutta vastuksettomia häikkäreitä ei aina jokapaikasta löydy, 2 vastusta ei ikinä saa laittaa, jos haluaa kipinän pysyvän hyvänä...jazu wrote:johdot hiiliset mallia motonet. Johdot on kyllä melko pitkät puolan sijoituksesta johtuen: 120cm.
amikses jo opittiin tuo -80 luvulla, kun kerran vaihdettiin uudet tulpanjohdot johonkin autoon niin se lakkas toimimasta, toki siinä oli vastusta vähän joka välissä, vastukselliset johdot, häikkärit ja vielä tais olla pyörijässäkin joku vastus...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Saarijärvellä kyllä
sama pieni musta auto on paukkunut jo jokusesta kisasta toiseen..
Nyt on häiriö muuttunut helvetillisestä paukkumisesta jopa vain röpeltämiseksi. Koko kierrosalueella on datalogin kierrosluvussa vähintään jokusen kymmenen kierroksen ja enimmillään jokusen sadan-tuhannen kierroksen välillä. Anturi on 1.55mm päässä triggeristä, ja r11 arvo tuntuu olevan parhaimmillaan lähempänä 1 kilo-ohmia, siitä kun lisää niin sahalaita pahenee samaa tahtia.

Nyt on häiriö muuttunut helvetillisestä paukkumisesta jopa vain röpeltämiseksi. Koko kierrosalueella on datalogin kierrosluvussa vähintään jokusen kymmenen kierroksen ja enimmillään jokusen sadan-tuhannen kierroksen välillä. Anturi on 1.55mm päässä triggeristä, ja r11 arvo tuntuu olevan parhaimmillaan lähempänä 1 kilo-ohmia, siitä kun lisää niin sahalaita pahenee samaa tahtia.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Logi ja msq näytille niin ei tarvitse arvailla niin paljon. Onko signaali katottu skoopilla?
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Kilvanajo meni ihan ok, sen verran se jo parani. Mutta röpeltelee vieläkin.
Skooppi tuli vasta hommattua, mutta sen tallennus-ominaisuudessa on joku häiriö kun ei tunnista muistikorttia.
En saa jostain syystä liitettyä msq tai msl tiedostoja, onko siihen joku kikka?
Skooppi tuli vasta hommattua, mutta sen tallennus-ominaisuudessa on joku häiriö kun ei tunnista muistikorttia.
En saa jostain syystä liitettyä msq tai msl tiedostoja, onko siihen joku kikka?
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Työnnät filut jonnekkin palveluun ja urli tänne. Mutta pitäisi tässä olla myös liitetiedoston lisäyskin. Sen käyttö eiole vaan suositeltavaa.jazu wrote: En saa jostain syystä liitettyä msq tai msl tiedostoja, onko siihen joku kikka?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Kokeillaanpas..
msq:
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Logi:
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Jos eivät aukea näin, kokeilen jotain muuta.
Kuparijohdot on tilattu ja puola siirretään kun johdot saapuu, kyllä se tästä ennen pitkää
msq:
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Logi:
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Jos eivät aukea näin, kokeilen jotain muuta.
Kuparijohdot on tilattu ja puola siirretään kun johdot saapuu, kyllä se tästä ennen pitkää

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
yhtäkkiä en keksi miten tuon msq:n ja login sais omalle koneelle siirrettyä...
edit: kyllä se näköjään sittenkin onnistui, ei vain ollu tullu tuollaista tyyliä aikaisemmin vastaan
edit2: map ainakin käyttäytyy jotenkin oudosti (liian nopeaa reagointia mun mielestä) tosin tuossa ei näy kaasupolkimen liikettä, joten jää vain arvailujen varaan mitä kaasulla on missäkin tilanteessa tehty, mutta vain yksi RPM piikki, joka taas mun silmiin ei näyttänyt aiheuttavan tyypillistä sekoilua (pw. ja duty cycle ym. ei reagoineet siihen mun mielestä ollenkaan
) joskus mulla oli jotain ihme piikkejä kans RPM kanssa jossakin projektissa, mutta ne näkyi myös sitten login muissa kohdin ihan selvästi, eli mega oli niihin myös reagoinut ja muutti seosta niiden perusteella, tuossa sun omassa tuota ei ainakaan mitenkään selvästi näkynyt, eli aivan kuin ne piikit olis vain logissa, mutta itse mega ei niitä huomaa tai ainakaan se ei reagoi niihin kovin voimakkaasti (tämäkin on melkoista arvailua, kun ei ollut itse vieressä kuuntelemassa/toteamassa, kuinka kone tuossa kohtaa oikeasti käy...)
esim. tuossa 88.500 sek. kohdalla map nousee pystysuoraan jotain 60 kpa ja pw ja duty cycle reagoivat kyllä siihen kuten kuuluukin, mutta onko tilanne oikeasti noin (paukku kenties
) kuitenkin kone näyttää röpeltävän eikä RPM nouse, kuten vois olettaa, mitään RPM piikkiä ei kuitenkaan tuolla kohtaa ole logissa... olisko siellä nyt kuitenkin joku muu ongelma, kuin "piikit RPM" tiedossa, eli MAP anturi (tai siihen liittyvät osat/koodi bugi jne.) tai sitten kipinän loppuminen näkyy vain tuon koneen logeissa tuolla tavalla... (logejakin kun pitää aina osata lukea hieman kone kohteisesti...)
edit3: millaiset venajouset siinä koneessa on? kerran yksi taunus aiheutti hieman ongelmia, kun ei tahtonut kiertää, kuin 3500 RPM, prötäs ja paukkui, kun imuvenat sekos jo ennen ahtoja
syyksi paljastui ihan purukumia olevat venajouset... että voisko tuossa koneessa olla sellaiset jouset jotka sopivasti resonoi siinä n. 4000 RPM paikkeilla ja ahdoilla sitten seetipaineet romahtaa ja venat sekoaa... enemmän se nyt tuon login perusteella vaikuttaa mekaaniselta ongelmalta, kuin megan/sen ohjaamien systeemien ongelmalta (paitsi tietysti se kipinän loppuminen)
edit: kyllä se näköjään sittenkin onnistui, ei vain ollu tullu tuollaista tyyliä aikaisemmin vastaan

edit2: map ainakin käyttäytyy jotenkin oudosti (liian nopeaa reagointia mun mielestä) tosin tuossa ei näy kaasupolkimen liikettä, joten jää vain arvailujen varaan mitä kaasulla on missäkin tilanteessa tehty, mutta vain yksi RPM piikki, joka taas mun silmiin ei näyttänyt aiheuttavan tyypillistä sekoilua (pw. ja duty cycle ym. ei reagoineet siihen mun mielestä ollenkaan

esim. tuossa 88.500 sek. kohdalla map nousee pystysuoraan jotain 60 kpa ja pw ja duty cycle reagoivat kyllä siihen kuten kuuluukin, mutta onko tilanne oikeasti noin (paukku kenties

edit3: millaiset venajouset siinä koneessa on? kerran yksi taunus aiheutti hieman ongelmia, kun ei tahtonut kiertää, kuin 3500 RPM, prötäs ja paukkui, kun imuvenat sekos jo ennen ahtoja

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Kyllähän tämän ongelmat rupeaa koko ajan enemmän kipinäpuoleen viittaamaan. Tuo kyseinen logi on paras tähän mennessä. En tullut laittaneeksi yhtä niistä pahimmista, jotka antoivat ymmärtää että selkeästi triggeröinnissä olisi häiriö. Laitan lisää logia kun koneelle pääsen.
Tps:ää tässä ei vielä ole, on tulossa kyllä. Venttiilinjouset on ihan stanut ja nokka hyvin mieto, mutta vastaavan kuntoisilla jousilla on pelannut moni kokoonpano tähän mennessä. Mutta laitan tuonkin tarkistuslistalle, kaikki on mahdollista niin kauan ku vika on selvinnyt
Ja kun tämähän toimii nyt siitä 4000 kierroksesta ylöspäin ajossa jo hyvin, nuo pienet epä-säännöllisyydet evät ajossa enää kovemmilla kierroksilla juuri tunnu.
Piti ennen kisaa melko kiireellä säädellä ja kokeilla kaikkea. Opelin hall:lla ja 12-1 pyörällä ongelmat olivat paha pauke 4000 kierroksen tienoilla, alle sen toimi ja yli ei tahtonut mennä. Ylösvedon säätö vaikutti hyvin vähän. Wheel decoder routine oli 024 style.
Cherryllä ja 36-1 pyörällä häiriö siirtyi koko kierrosalueelle wheel decoder routine 024:llä, ja ylösvedon säätö vaikutti jotain mutta ei riittävästi. Kun wheel decoderin vaihtoi 025:n, varsinaiset piikit häipyivät tyhjäkäynniltä ja pintakaasuajosta, ja logissa sai kierroskäppyrää tasoiteltua ylösvetoa ja anturin etäisyyttä säätämällä. Mutta reppaamassa ajossa veto loppuu hetkeksi röpeltämiseen siinä 4000 kierroksen tienoilla, kunnes siitä yli pääsee ja hupi alkaa.
Muiden prokkiksien kierroslogit ovat olleet tasasempia jo tyhjää käydessään. Ja kun katsoo miten tiuhaa sahalaita on käppyrässä, niin olisiko se tosiaan liian pitkien ja halpojen hiilitulpanjohtojen aiheuttamaa vaivaa puolalle, joka antaa häiriön jotain kautta?
Kiitoksia avuista jo tässä vaiheessa, kyllä tästä vielä menestystarina saadaan aikaan
Tps:ää tässä ei vielä ole, on tulossa kyllä. Venttiilinjouset on ihan stanut ja nokka hyvin mieto, mutta vastaavan kuntoisilla jousilla on pelannut moni kokoonpano tähän mennessä. Mutta laitan tuonkin tarkistuslistalle, kaikki on mahdollista niin kauan ku vika on selvinnyt

Piti ennen kisaa melko kiireellä säädellä ja kokeilla kaikkea. Opelin hall:lla ja 12-1 pyörällä ongelmat olivat paha pauke 4000 kierroksen tienoilla, alle sen toimi ja yli ei tahtonut mennä. Ylösvedon säätö vaikutti hyvin vähän. Wheel decoder routine oli 024 style.
Cherryllä ja 36-1 pyörällä häiriö siirtyi koko kierrosalueelle wheel decoder routine 024:llä, ja ylösvedon säätö vaikutti jotain mutta ei riittävästi. Kun wheel decoderin vaihtoi 025:n, varsinaiset piikit häipyivät tyhjäkäynniltä ja pintakaasuajosta, ja logissa sai kierroskäppyrää tasoiteltua ylösvetoa ja anturin etäisyyttä säätämällä. Mutta reppaamassa ajossa veto loppuu hetkeksi röpeltämiseen siinä 4000 kierroksen tienoilla, kunnes siitä yli pääsee ja hupi alkaa.
Muiden prokkiksien kierroslogit ovat olleet tasasempia jo tyhjää käydessään. Ja kun katsoo miten tiuhaa sahalaita on käppyrässä, niin olisiko se tosiaan liian pitkien ja halpojen hiilitulpanjohtojen aiheuttamaa vaivaa puolalle, joka antaa häiriön jotain kautta?
Kiitoksia avuista jo tässä vaiheessa, kyllä tästä vielä menestystarina saadaan aikaan

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Tuossa yksi logi opelin hall:lla ja 12-1 pyörällä. Rpm käppyrä on piikkejä lukuun ottamatta niinkuin pitääkin, eli ei ole muutaman sadan kierroksen sahalaitaa lähes koko ajan. Mutta tuossahan tosiaan on ennakkokäyrässä piikkejä vaikka kierrosluku ei heitäkkään.. Lyö rajoittimen ennakot päälle ilman syytä. Onko tämmöistä vian kuvausta tullut vastaan?
Eri Optoa kokeilin kisoissa, mutta pitänee kokeilla toista prossuakin.
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Eri Optoa kokeilin kisoissa, mutta pitänee kokeilla toista prossuakin.
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Etenkin MS1:llä tuo loggaus on sen verran hidasta, että se ei välttämättä kerkiä tallentamaan kaikkia häiriöitä. Juurikin noissa kierroslukupiikeissä käy monesti niin, että itse kierrosluvun heitto ei tallennu logiin, mutta siitä aiheutuvat muiden arvojen muutokset kyllä näkyvät.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
RPM käppyrä on tasaisempaa siksi, kun MAX. RPM käy välillä 17 000 RPM, ei tuo muuten sen "tasaisempaa" ole, näyttää vain, kun sitä on kompressoitu (puristettu siis "kasaan" että saadaan sopimaan näytölle)jazu wrote:Tuossa yksi logi opelin hall:lla ja 12-1 pyörällä. Rpm käppyrä on piikkejä lukuun ottamatta niinkuin pitääkin, eli ei ole muutaman sadan kierroksen sahalaitaa lähes koko ajan.
mutta muuten tuo näytti paljon paremmin sellaiselta ongelma logilta, kuin se edellinen, eli on niitä ennakon, PW:n ym. muutoksia... harmi sinänsä, kun ei omalle kohdalle ikinä sattunu tuollaista/yleensä mitään RPM ongelmaa, vaikka kaikkia mahdollisia yritinkin aikaansaada, että tietäis sitten mikä johtuu mistäkin, varsinkin kaikki triggeröinti ongelmat loisti poissaolollaan, mutta se oli kai sen optisen anturin syytä

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
tuossa vielä ohimennen kattelin noita sun asetuksia ja lähinnä VE karttaa... aika paksulle menee juuri tuossa n. 4000 rpm ja n. 160 kpa paikkeilla, sitten taas laihenee sopivasti, eli se raja kipinätehon riittävyyden kanssa näyttäis menevän juuri tuossa kohtaa
tai sitten se on tosiaan kiinni jostain kuun asennosta tms. koska alle 4000 rpm pelaa ok. ja jos/kun tuosta pääsee yli, niin sitten taas pelittää (eli ei viittais kuitenkaan triggeröinti ongelmaan)
yhdessä turbosierrassa mitä joskus säätelin (ford 2.0 OHC, holset hx40) käytettiin yli 2 bar. ahtoja perus jakajasytkän kanssa (kerran karkas ahdot yli 3 bar. kun hukkiksen letkut suli kesken vedon
no, sitten tehtiin ne jarruputkesta niin alkoi kestämään lämpöä ) , eikä kipinä loppunu kesken, puolakaan ei mikään erikoinen edes ollut, ihan perus jakaja puola... tulpat oli ihan perus fordin tulpat (ei siis mitään R mallia) tulpanjohdot tais olla hiilijohdot, aika pitkät kuitenkin
hall luki 2 nastaa dampperista ja loput asetuksen sen mukaiset, ei mitään prötäämistä millään kohtaa... no, mitä nyt tyhjäkäynti oli mitä, mutta se johtui siitä n. 300 asteisesta nokasta 
edit: vertailin sun VE kartan lukuja omatekemiin ja aika paksut seokset näytti sulla olevan juuri tuossa ongelma kohdassa, sulla lukemat luokkaa 143-153 ja omissa kartoissa jotain 110-115 vastaavissa kohdissa karttoja (tuo yllämainittu turbosierra, se kun oli lähimpänä sun kokoonpanoa), jos nyt oikein skaalasin karttoja päässäni, toki niihin vaikuttaa reg fuelit ym. mutta jos 100 kpa:n kohdalla oltiin vielä suunnilleen samoissa arvoissa (sadan kahta puolta 2-5 haarukassa) niin tuossa 150 kpa:n paikkeilla ja siitä ylös, sun arvot huiteli 150 ja mun jossain 115, eli seokset menee jo ihan yli rikkaalle...
VE karttaahan ei siis ole tarkoitus tehdä "lineaarisesti nousevaksi" yli 100 kpa:n, koska mega kyllä laskee sen ahtopaineen itse mukaan seoksiin, nyt kun sulla on lukemana 150 vaikka jossain 0.6 bar kohdalla ahtopaine aluetta, se polttoaineen lisäys on ihan jotain muuta, kuin nopeasti päättelis noista luvuista (sitten kun lambdakin osaa vielä vääristää seoksia todellisuutta laihemmaksi, jos alkaa olemaan lähellä kipinän loppumista, ja taas heitetään varoiksi vielä lisää soppaa mukaan ja aiheutetaan lisää ongelmia kipinän riittävyydelle)

yhdessä turbosierrassa mitä joskus säätelin (ford 2.0 OHC, holset hx40) käytettiin yli 2 bar. ahtoja perus jakajasytkän kanssa (kerran karkas ahdot yli 3 bar. kun hukkiksen letkut suli kesken vedon



edit: vertailin sun VE kartan lukuja omatekemiin ja aika paksut seokset näytti sulla olevan juuri tuossa ongelma kohdassa, sulla lukemat luokkaa 143-153 ja omissa kartoissa jotain 110-115 vastaavissa kohdissa karttoja (tuo yllämainittu turbosierra, se kun oli lähimpänä sun kokoonpanoa), jos nyt oikein skaalasin karttoja päässäni, toki niihin vaikuttaa reg fuelit ym. mutta jos 100 kpa:n kohdalla oltiin vielä suunnilleen samoissa arvoissa (sadan kahta puolta 2-5 haarukassa) niin tuossa 150 kpa:n paikkeilla ja siitä ylös, sun arvot huiteli 150 ja mun jossain 115, eli seokset menee jo ihan yli rikkaalle...
VE karttaahan ei siis ole tarkoitus tehdä "lineaarisesti nousevaksi" yli 100 kpa:n, koska mega kyllä laskee sen ahtopaineen itse mukaan seoksiin, nyt kun sulla on lukemana 150 vaikka jossain 0.6 bar kohdalla ahtopaine aluetta, se polttoaineen lisäys on ihan jotain muuta, kuin nopeasti päättelis noista luvuista (sitten kun lambdakin osaa vielä vääristää seoksia todellisuutta laihemmaksi, jos alkaa olemaan lähellä kipinän loppumista, ja taas heitetään varoiksi vielä lisää soppaa mukaan ja aiheutetaan lisää ongelmia kipinän riittävyydelle)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Tässä nyt on käyny niin prkeleen nolosti, että ei tiedä miten päin olis... Siinä vaiheessa kun vaihdettiin kampparin anturi ja 36-1 triggeri, oli B triggaus jäänyt hampaalle 18, kun piti olla hampaalla 19...
Mutta ei tämäkään selitä aiemman kokoonpanon häröjä.. Kumminkin huolellisesti koittanut tehdä
kaikki parhaiten toimivien ohjeiden mukaan, niin silti todella monesti jää jotain pauketta ja rötäämistä. Nyt on vaihdettu MSD-tyyliset seosydin-tulpanjohdot, ja vag tyypin aito bosch puola, niin vielä se kierroksilla paukkuu reilusti. Vetää suht ok paukkeesta huolimatta ylös asti. Tosin vaihdettiin vielä opelin anturi takaisin ennen väärän triggerin hampaan huomaamista, kun kaikkea kokeiltiin. Nyt ei käppyröissä ole piikkejä, mutta pauketta on. Puola vaihtui boschiin, koska kiinalaisissa on todella paljon laatuheittoja. Pari tuli avattua ja todettua asia helposti melko pikaisella vilkaisulla, ilmeisesti paikoin ollut tina aika kortilla..
Olen ihmetellyt jonkin verran tuon ve-kartan muotoa myös, koska autossa on malpassin 40 prosenttia kertova bensanpaineesäädin, ja aiemmin vastaavissa projekteissa on ve melko tasainen ja loiva vastaavalla säätimellä.. Kartta on isolta osin jääradalla säädetty autotunella vähän jarrua vasten kuormittaen. Laajakaista ei autotunen käytön lisäksi osallistu seoksen korjaamiseen. Jos paineesäädin ei toimi tai polttoaineen saannissa on häiriötä, niin onhan lukemat tarpeettoman isoja kartassa? Tänään rullilla säätelin karttaa ennen vetoja, ja kunnon kuormaa vasten tarvitsi vieläkin vähän lisää soppaa.
Laitan tähän jatkeeksi viimeisimmän säädön ja yhden penkkivedon login. Logissa seos on noin 0.8-1 laihempi kuin mitä innovaten oma mittari näyttää, ja on ehkä viinalle vieläkin aavistuksen laihalla, mutta ei pitäsi olla mitenkään ratkaisevaa. Logiin on tallentunut myös pari kiihdytysrikastusta täysikaasulla, vaikka TPS liipaisuarvo on varmasti tarpeeksi korkea ettei pitäsi temppuilla... Ja juuri ennen vedon loettamista tapahtuu jotain todella mystistä, kuten kuvasta näkyy.. Mutta onko ve kartan arvot kokeneempien korvaan miten poskellaan, jos noin 12 seoksella, 850cc suuttimella ja 0.8-0.9 bar ahdoilla on suuttimien käyttöaste viitisenkymmentä prosenttia? Pyöräteho näillä eväillä oli pyöreästi 220Hv ja 350Nm aavistuksen luistavalla kytkimellä, eli kummoista mittatarkuutta ei ole.
Seuraavaksi vaihdetaan cherry takaisin ja boksiin parhaiden vinkkien mukaiset kytkennät, on tässä vielä kolmisen viikkoa aikaa ennen seuraavia kisoja...
Kiitoksia paljon asialla päätään vaivanneille, ei näistä välillä tulisi mitään ilman vstaavia aivoriihiä..
Mutta ei tämäkään selitä aiemman kokoonpanon häröjä.. Kumminkin huolellisesti koittanut tehdä
kaikki parhaiten toimivien ohjeiden mukaan, niin silti todella monesti jää jotain pauketta ja rötäämistä. Nyt on vaihdettu MSD-tyyliset seosydin-tulpanjohdot, ja vag tyypin aito bosch puola, niin vielä se kierroksilla paukkuu reilusti. Vetää suht ok paukkeesta huolimatta ylös asti. Tosin vaihdettiin vielä opelin anturi takaisin ennen väärän triggerin hampaan huomaamista, kun kaikkea kokeiltiin. Nyt ei käppyröissä ole piikkejä, mutta pauketta on. Puola vaihtui boschiin, koska kiinalaisissa on todella paljon laatuheittoja. Pari tuli avattua ja todettua asia helposti melko pikaisella vilkaisulla, ilmeisesti paikoin ollut tina aika kortilla..
Olen ihmetellyt jonkin verran tuon ve-kartan muotoa myös, koska autossa on malpassin 40 prosenttia kertova bensanpaineesäädin, ja aiemmin vastaavissa projekteissa on ve melko tasainen ja loiva vastaavalla säätimellä.. Kartta on isolta osin jääradalla säädetty autotunella vähän jarrua vasten kuormittaen. Laajakaista ei autotunen käytön lisäksi osallistu seoksen korjaamiseen. Jos paineesäädin ei toimi tai polttoaineen saannissa on häiriötä, niin onhan lukemat tarpeettoman isoja kartassa? Tänään rullilla säätelin karttaa ennen vetoja, ja kunnon kuormaa vasten tarvitsi vieläkin vähän lisää soppaa.
Laitan tähän jatkeeksi viimeisimmän säädön ja yhden penkkivedon login. Logissa seos on noin 0.8-1 laihempi kuin mitä innovaten oma mittari näyttää, ja on ehkä viinalle vieläkin aavistuksen laihalla, mutta ei pitäsi olla mitenkään ratkaisevaa. Logiin on tallentunut myös pari kiihdytysrikastusta täysikaasulla, vaikka TPS liipaisuarvo on varmasti tarpeeksi korkea ettei pitäsi temppuilla... Ja juuri ennen vedon loettamista tapahtuu jotain todella mystistä, kuten kuvasta näkyy.. Mutta onko ve kartan arvot kokeneempien korvaan miten poskellaan, jos noin 12 seoksella, 850cc suuttimella ja 0.8-0.9 bar ahdoilla on suuttimien käyttöaste viitisenkymmentä prosenttia? Pyöräteho näillä eväillä oli pyöreästi 220Hv ja 350Nm aavistuksen luistavalla kytkimellä, eli kummoista mittatarkuutta ei ole.
Seuraavaksi vaihdetaan cherry takaisin ja boksiin parhaiden vinkkien mukaiset kytkennät, on tässä vielä kolmisen viikkoa aikaa ennen seuraavia kisoja...
Kiitoksia paljon asialla päätään vaivanneille, ei näistä välillä tulisi mitään ilman vstaavia aivoriihiä..

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
mun mielestä viinan kanssa ollaan ihan alueella suuttimien käyttöasteen osalta... tosin sen pitäis ehkä olla pienempi, juuri tuon kertovan bensanpaineensäätimen takia, olisko sitten sen toiminassa kuitenkin jotain hämärää (jos ongelmatkin alkaa siinä ahdoille noustessa, jolloin säädin alkaa muuttaa sitä painetta kertoimella)jazu wrote:Mutta onko ve kartan arvot kokeneempien korvaan miten poskellaan, jos noin 12 seoksella, 850cc suuttimella ja 0.8-0.9 bar ahdoilla on suuttimien käyttöaste viitisenkymmentä prosenttia? Pyöräteho näillä eväillä oli pyöreästi 220Hv ja 350Nm aavistuksen luistavalla kytkimellä, eli kummoista mittatarkuutta ei ole.
ja noista kertovista bensanpaineensäätimistä en ole aina kuullut pelkkiä positiivisiä lausuntoja... itse en käyttäisi... tulee siis mun mielestä liikaa kertoimia/muuttujia säätöjä tehtäessä... 1:1 säädin on loogisempi, kun ajattelen VE kartan jotenkin myös visuaalisesti

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Tulipas melkein unohdettua laittaa nämä...
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Tuossa logissa tosiaan on vedon lopussa piikki, jossa suuttimet menee kokonaan kiinni ilman syytä. Pitänee kokeilla ajaa softa uudestaan sisään ja naputella asetukset käsin alusta asti. Prossukin on uusi, mutta säätö kopioitu suoraan vanhasta.
Tällainen mutu itsellekkin on jo kehittynyt, että ve kartta sinneppäin kohdallaan olisi viinalle. Oisihan lineaarinen paineensäädin monesti varmempi, alkuperäisistä boschin säätimistä ei loppua tahdo tulla millään. Tässäkin on kertova versio, koska aiemmin oli kiinni paljon isommat suuttimet. Ja malpassien kanssa on ollut yllättävän vähän ongelmia, toisin kuin monissa kiinalaisissa säätimissä joita viina syö kuin muroja.
Edittiä, linkit mahtoi olla muokkaamattomissa, nyt pitäisi toimia...
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Tuossa logissa tosiaan on vedon lopussa piikki, jossa suuttimet menee kokonaan kiinni ilman syytä. Pitänee kokeilla ajaa softa uudestaan sisään ja naputella asetukset käsin alusta asti. Prossukin on uusi, mutta säätö kopioitu suoraan vanhasta.
Tällainen mutu itsellekkin on jo kehittynyt, että ve kartta sinneppäin kohdallaan olisi viinalle. Oisihan lineaarinen paineensäädin monesti varmempi, alkuperäisistä boschin säätimistä ei loppua tahdo tulla millään. Tässäkin on kertova versio, koska aiemmin oli kiinni paljon isommat suuttimet. Ja malpassien kanssa on ollut yllättävän vähän ongelmia, toisin kuin monissa kiinalaisissa säätimissä joita viina syö kuin muroja.
Edittiä, linkit mahtoi olla muokkaamattomissa, nyt pitäisi toimia...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Toi suuttimien kiinnimeneminen saattaa johtua siitä että decel kytkeytyy päälle, vaikka loki näyttää että decel ei kytkeytyis, mutta se saattaa silti kytkeytyä päälle. kokeile laittaa "accel enrichment wizard" taulukosta "decel fuel amounth" -> 100%. Sen jälkeen se ei pudota polttoaine määrää nollille.jazu wrote:Tulipas melkein unohdettua laittaa nämä...
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0BxX6R7 ... sp=sharing
Tuossa logissa tosiaan on vedon lopussa piikki, jossa suuttimet menee kokonaan kiinni ilman syytä. Pitänee kokeilla ajaa softa uudestaan sisään ja naputella asetukset käsin alusta asti. Prossukin on uusi, mutta säätö kopioitu suoraan vanhasta.
Tällainen mutu itsellekkin on jo kehittynyt, että ve kartta sinneppäin kohdallaan olisi viinalle. Oisihan lineaarinen paineensäädin monesti varmempi, alkuperäisistä boschin säätimistä ei loppua tahdo tulla millään. Tässäkin on kertova versio, koska aiemmin oli kiinni paljon isommat suuttimet. Ja malpassien kanssa on ollut yllättävän vähän ongelmia, toisin kuin monissa kiinalaisissa säätimissä joita viina syö kuin muroja.
Edittiä, linkit mahtoi olla muokkaamattomissa, nyt pitäisi toimia...
Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Tämähän siis tosiaan rupesi toimimaan 36-1 pyörällä ja cherryllä. Ja kun moottori taas saadaan kuntoon (edellisessä kisassa kk liuskoja antautui) ja jonkin verran päivitettyä, niin jospa se tästä jonkinlaiseksi menestystarinaksi tämäkin muodostuis
Kiitoksia vinkeistä ja kärsivällisyydestä 


Re: ms1 v2.2 piikkejä kierrosluku-signaalissa jopa cherryllä
Joskus se kuun asentokin on oikein =)
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII