Nokan asentomerkin ajoitus
Moderator: Masi_K
Nokan asentomerkin ajoitus
Oon tekemässä ajoitusmerkkiä nokalle. Ohjehan antaa epämääräisen kuvan että nokan merkki olisi oltava vähän tai juuri ennen kampuran puuttuvaa hammasta. Onko tällä niinkään merkitystä kunhan se on ennen kampuraa ja nelosen pakotahdin aikana? Merkkasin tussilla paikan nokkaan kokeeksi 50 kampura astetta ennen kampuran merkkiä pyörintäsuunnassa. Se osuu hyvin kyllä pakotahdin ekaan neljännekseen. Mutta että onko se liian aikaisin? Eli nokan luenta tapahtuisi täten noin 140astetta ennen YKK.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Nokan asentomerkin ajoitus
ei tuolla 2nd triggerin "ennakolla" mun käsittääkseni ole muuta merkitystä, kuin että se on selvästi ennen puuttuvaa hammasta/uuden kierroksen alkua, että mega ehtii sen "tajuta"... jos se on juuri ennen uuden kierroksen alkua/puuttuvaa hammasta mega joutuu tekemään "turhaa työtä" ja se voi sen joskus sekoittaa (arvelisin)... kunhan se on sellaisella kohtaa, että kaikki edellisen kierroksen työt on tullut tehtyä ja uusi kierros (mitä sen avulla halutaan kertoa megalle) ei ole vielä alkanut, niin paikka on ihan ok mun käsittääkseni...
mulla ei tosin ole kokemusta kuin ms1 ja 2nd triggeristä, mutta tuskin se ms2 ainakaan huonommaksi on mennyt sen toiminta... mulla tais olla joskus sellaisetkin asetukset käytössä, että 2nd trigger oli jotain yli 200 astetta ennen uuden kierroksen alkua fyysisesti (norm. trigger angle silloin jotain 150 astetta...) eikä mitään ongelmia
mulla ei tosin ole kokemusta kuin ms1 ja 2nd triggeristä, mutta tuskin se ms2 ainakaan huonommaksi on mennyt sen toiminta... mulla tais olla joskus sellaisetkin asetukset käytössä, että 2nd trigger oli jotain yli 200 astetta ennen uuden kierroksen alkua fyysisesti (norm. trigger angle silloin jotain 150 astetta...) eikä mitään ongelmia
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Nokan asentomerkin ajoitus
Nii. Sillähän vaan kerrotaan että missä nokka akseli menee eli missä tahdissa kone on. Ollut vaan käsitys että on oltava pakosessa. No sovellan sen jotennii ykkösen pakotahdin ajaksi ja selkeästi ennen ku kampuran YKK. Todettu on että ms3 lukee hienosti nokan signaalia mikä tulee yhden hampaan ennen puuttuvaa. Eikä tule erroria. Eli eiköhän kakkonen myös. Myös JimStim työntää 2nd trigger singnaalin juuri ennen puuttuvaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Nokan asentomerkin ajoitus
Näköjään triggaus on nyt sit imutahdin lopussa. Toivottavasti ei tule ongelmia. Jos tulee. Tarkoittaa se öljypohjan poistoa... Vielä sen pystyisi irroittaa kun yksi sarja tiivisteitä on vielä hyllyssä. Mutta tarviiko ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Nokan asentomerkin ajoitus
Ainoa ei sallittu kohta nokan triggerin sijoitukseen on kampuran puuttuvan hampaan väli.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Nokan asentomerkin ajoitus
ööö, eli siis puuttuvan hampaan kohtaMasi_K wrote:Ainoa ei sallittu kohta nokan triggerin sijoitukseen on kampuran puuttuvan hampaan väli.

no, nyt tajusin paremmin mitä tarkoitit, kun hieman maistelin tuota sun lausetta, eli 2nd triggeriä ei kannata/saa sijoittaa puuttuvan hampaan kohtaan, vaan yksi hammas ennen sitä tai sen jälkeen niin vehkeet pelittää siltä osin...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Nokan asentomerkin ajoitus
Joo hieman väärät sanavalinnat. Mutta tosiaan puuttuvien hampaiden kohta on se mihin ei saa osua.Höylä wrote:
no, nyt tajusin paremmin mitä tarkoitit, kun hieman maistelin tuota sun lausetta, eli 2nd triggeriä ei kannata/saa sijoittaa puuttuvan hampaan kohtaan, vaan yksi hammas ennen sitä tai sen jälkeen niin vehkeet pelittää siltä osin...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII