Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by JaniM »

Tuossa asiaa pohtinut muutaman kanssa pintapuolisesti. Monesti ongelmana ihmisillä "prötäys" ja etenkin ahdetuissa, sekä muut kipinäongelmat.

Monestihan on ongelma kierrostiedossa ihan puhtaasti.
Sit on puolan tehottomuus, ettei jaksa tuottaa kipinää.
Tai sit ihan säädöt poskellaan, josta sit misfirea ja muuta mukavaa.
Plus muut edes auttavat ongelmat.

Onko kukaan mittaillut esimerkiksi ihan oskilloskoopilla tai muilla mittalaitteilla mitä tapahtuu signaaleissa ja jännitteissä? Tai jotain dataa maailmalta?
Notkahtaako puolan syöttöjännite?
Sekoaako ohjauspulssi?
Vai jotain muuta, mistä voisi tunnistaa että puolan teho ei vaan riitä kerta kaikkiaan. Vai meneekö ihan mutulla ja kokeilemalla pelkästään monesti?
Itseä kiinnostaisi ainakin tietää hieman enemmän miksi ei toimi auto, jos kaikki toimii "periaattessa", mutta ahdoilla ei enään. Pystyykö edes järjellisesti mitenkään toteamaan mittaamalla, muilla kuin jollain high tech laitteilla.

Tietty hyviä niksejä voi listata ja joku perus chekki lista vois olla koottuna mitkä pitää varmistaa, kuten tulpan kärkien raon pienentämisen vaikutus.
Moni asia tietty vaikuttaa ja vieläpä voi aiheuttaa toista ongelmaa.

Välillä jotain syvällisempää pohdintaa voisi täällä foorumilla vaihteeksi harrastaa ettei ihan hiljaseksi mene.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by Höylä »

ainut mikä mulle tuli mieleen tuollaisen asian testauksesta on se ihan perus tulpan testaus pömpeli jostain 50 - 60 luvulta, eli se paineistetaan paineilmalla ja tarkkailu ikkunasta sitten katsotaan antaako tulppa kipinän, mitään dataa siitäkään ei saa itse puolan toiminnasta ja siinä tais olla kiinteä puolakin koko pömpelissä, tulpan toimintaa kun sillä oli tarkoitus testata... ja tais olla max. paineet mitä sille sai antaa, jotain 8-10 bar. tuosta vois tietysti yrittää jatkojalostaa jotain nykyaikaisempaa versiota puolan "dataloggauksella" jne.

edit: ei meinannu löytyä enää netistä koko "tulpantestaus pömpeliä", mutta kun haki ilmailualan termeillä niin jo alkoi löytymään... tuo tosiaan on tarkoitettu lentokoneen tulppien testaukseen (kai niissä on jotku kovemmat vaatimukset, kuin tieliikennemoottoreiden tulpille) ennen noita oli tosiaan korjaamoilla ihan yleisesti, tuossa on pieni hiekkapuhalluslaitekkin mukana tulpan puhdistamiseen...

https://www.youtube.com/watch?v=xbvC20obbbI

tuollaista kun hieman tosiaan jatkojalostais, eli painetta vaikka 25 bar. asti (eiköhän sillä saada jo aika hyvin puolan tehot selville :roll: ) ja vaihdettavalla puolalla ja erilaisilla puolien ohjauksilla (no, yleisimmät COP ja hukkakipinäpuolien ohjaukset varmaan riittäis, mitään öljytäytteistä jakaja sytkän puolaa nyt tuskin enää kannattaa...)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by JaniM »

Ajatuksena oli enemmän kuinka pystyisi testaan ihan autossa olevaa systeemiä ja etsimään mahdollista vikaa. Onkohan edes mahdollista millään tai mitä sieltä pitäis näkyä ilman että vaihdetaan puolia tehokkaammiksi esimerkiksi. Tietty jos ei riitä, niin pakkohan ne kuitenkin on vaihtaa. Todentaminen olisi kuitenkin oleellista mittaamalla.

Tuollanen paineistettu penkki irtopuolille vois olla. Tietty iso ilmanpaine tuo omat lisävaikeudet.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by Turbiini »

Nuo on semmoisia vikapaikkoja että vaikea skoopillekaan saada. lähinnä mittapää ilmaan lähelle tulppaa niin toimii kapasitiivisena anturina. Sytytyksen toisiomuodosta pystyy päättelemään paljon, vaarana että jos puola (tai mahdollinen johto) lyö läpi ni pääsee ostamaan uutta skooppia.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by JaniM »

Sit on noita sytytysjohtoihin liitettäviä mittapiuhoja. Itsellä muutamat tuollaset.
https://www.picoauto.com/products/ignit ... e-with-bnc
Coppipuola tarttee tietty välipiuhan.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by jake74 »

Turbiini wrote:Nuo on semmoisia vikapaikkoja että vaikea skoopillekaan saada. lähinnä mittapää ilmaan lähelle tulppaa niin toimii kapasitiivisena anturina. Sytytyksen toisiomuodosta pystyy päättelemään paljon, vaarana että jos puola (tai mahdollinen johto) lyö läpi ni pääsee ostamaan uutta skooppia.
mulla on tommone skopetesteri tallilla mikä on tarkotettu toisiopuolen ja ensiöpuolen mittaukseen mutta en oo saanut sillä mitää singaalia hukkakipina tai jms puolista, jakajasytkällä se kyllä toimii.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Puolien tehottomuuden mittaus/syyt/ilmiöt.

Post by ArttuH »

Eipä tuohon kipinän uupumisen toteamiseen taida olla mitään kovin selkeää keinoa. Puolan ensiön jännitettä tai tulpalle menevää virtaa skoopilla tutkimalla kyllä pitäisi pystyä erottamaan palaako kipinä normaalisti vai ei. Mutta todennäköisesti ero on sen verran pieni, että sen erottaa lähinnä vertaamalla kunnolliseen kipinätapahtumaan. Eli skooppia tuskin pystyy asettamaan triggaamaan välistä jäävään kipinään. Sitten kun tyypillisesti vaan osa työtahdeista jää välistä ja mahdollisesti vielä vaan jostain tietystä sylinteristä, niin tuon pyydystäminen skoopin ruudulle voi olla vähän työlästä.

Itse ainakin olen joutunut päättelemään kipinäpuolen hyytymistä lähinnä epäsuorasti muista arvoista. Yksi tyypillinen oire on kierrosluvun hienoinen sahaaminen. Samaten lambda saattaa pomppia vastaavasti laihan suuntaan. Jos pakolämpöantureita on käytössä, niin niistä yleensä näkee lämpöjen tippumista enemmän tai vähemmän. Ja jos ollaan dynossa, niin teho/vääntökäyrissä tyypillisesti näkyy myös aaltoilua ja hajontaa vetojen välillä.

Sitten kun noita oireita on bongannut, niin yksi testi on pienentää tulppien kärkiväliä ja katsoa pääseekö sillä pidemmälle. Yleensä vaikutus on sen verran pieni, että siitä ei varsinaisesti ole ratkaisuksi, mutta sillä voi varmentaa ongelman suunnan.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply