Alipainealueella liian rikkaalla

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

Olisiko ideoita kuseeko jokin säätö mulla, vai onko suuttimissa syy ongelmaan?

1.6 OHC MS1v2.2 Garrett 3/4 RE85:sella ja 850cc suuttimilla. Koppa painaa vain 740 kg, hyvin pieni vierintävastus ja kansi on hyvin virtaava (req fuel siis varmasti pieni)
Auto toimii kaikilla alueilla muuten hyvin, mutta kun teen moottorijarrutuksen, tai päästän tyhjäkäynnille, niin seokset menee alimmilla alipainealueilla 10-11 luokkaan.
Kartasta alaosaa ei voi säätää enään yhtään pienemmälle ja ne on n arvoissa 1-2.
Req fuelia tuo ehdottaa noilla palikoilla vakiona n 3, mutta oon tiputtanut sitä nyt jopa 1.8 asti ja nyt alkaa olemaan yläpään kartta jo lähellä 255 arvoa, ettei uskalla enempää tiputtaa. Suuttimien aukioloaikoja oon koittanut aina 0.9 - 1.3 ms välillä. Fuel cutillakaan ei auta. Suuttimet oli jostain brittipuljusta.
Vikaa ei esiintynyt 450cc suuttimilla. Eikö nuo suuttimet vaan kykene toimimaan.
Testattu parilla bensapumpulla. Nyt tuolla on paikallaan joku Boschin jykevä jetronic pumppu. Bensanpaineita ei mitattu.
Bensanpaineensäädin on vakio 3 bar jota ei voi säätää. Alipainelähtö lähtee plenumin takaosasta ja se on haaroitettu mapille, ahtomittarille ja bensanpaineensäätimelle. Bensapumpulla ei kerääjäsäiliöö, linjat muistaakseni 7-8mm.

Helpoin ratkaisu tähän? Vakio bensanpaineensäädin säädettävään? Megasquirt2 prossu, jotta päästään desimaalisäätöihin? Uudet suuttimet?

MSQ:n voi katsoa tästä : http://www.retroautot.fi/omat/2017-03-0 ... merkki.msq
Last edited by Rasseli on Sun Mar 12, 2017 13:55, edited 1 time in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Jos muutat reqfuelia. On VE kartta skaalattava myös. Muuten se menee päin seiniä. Paljon sulla on ongelma alueella PW ? Jos se lähentelee 1ms niin eipä siitä voi enempää pois ottaa. Pysyykö mehu tuolla kympissä kokoajan vai käykö se vaan siellä ? Miten fuel cut ei auta ? Sulla vuotaa suuttimet sairaasti jos fuel cut aktivoituneena mehu pysyy kokoajan paksulla. Suosittelen myös kokeilemaan tommosella kombinaatiolla MS1 tarjottua Hi-Res koodia. Se snadisti avittaa isojen sumujen kanssa seoksen säätöä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

Unohdetaan tuo fuel cut, mulla oli siellä asetusvirhe. PW:tä en ole seurannut, seuraavalla koeajolla katon.
VE kartan oon aina skaalannu ja säätäny autotunella uudestaan, kun olen muuttanut req fuelia.
Tuo vika on oikeesti todella hämärä. Tuntuu et se riippuu kelistä, lämpötilasta yms.
Se voi esiintyä esim että maanantaina kun keli on kuiva ja pakkasta vaikkapa -15, niin sitä ei saa kuriin millään. AFR tipahtaa moottorijarrulla ja kaasun päästäessä hiljalleen 13 -> 11 ja jää sitten sinne tyhjäkäynnillä, vaikka VE kartan arvo sille kohdalle on 1.
Jos tiistaina keli onkin vaikkapa -5 ja kosteampi, niin yllättäen auton seokset käyttäytyvät samaan tyyliin, mutta parempana, jostain 14 -> 12 luokkaan. Yks ilta sain sen jopa säädettyä niin, että tyhjäkäynnillä pysy AFR 14.7 ja moottorijarrullaki oli melko hyvä, mutta seuraavalla ajokerralla oli taas päin persettä kuivalla pakkaskelillä.
Laitan lisäinfoa seuraavan testilenkin jälkeen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Kuullostaa etäisesti väärältä deadtimeltä johon yhdistettynä karkeampi suuttimen kontrolli pienillä pw arvoilla. Tai vain joltain bensapaineen vaihteluilta tai pitkiltä imukanavilta joita kastellaan suuttimilla läppärungoista tms. Tai vaan ym + puuttuva imusarjan esilämmitys.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Rasseli wrote:Yks ilta sain sen jopa säädettyä niin, että tyhjäkäynnillä pysy AFR 14.7 ja moottorijarrullaki oli melko hyvä, mutta seuraavalla ajokerralla oli taas päin persettä kuivalla pakkaskelillä.
Laitan lisäinfoa seuraavan testilenkin jälkeen.
ihmettelen vaan, että miksi haluat seokset tyhjäkäynnillä siihen AFR 14.7 väkisin, kun ei edes autotehtaat niitä siihen yritä bensallakaan, puhumattakaan RE85 (eikä niillä ole rasitteena ylisuuria suuttimia jne.) ja lambdakorjaustakaan ei tyhjäkäynnillä ole tapana käyttää (ainakaan ms1 kanssa...)

itse väännän seokset tyhjäkäynnille suosiolla sellaiseksi, että kone toimii ja vetää hyvin heti kun kaasuun sattuu, AFR arvoista välittämättä (yleensä ne on kuitenkin aina alle 13, usein jopa alle 12)

mitään konetta en ole tyhjäkäynnillä saanut muistaakseni käymään hyvää ja luotettavaa tyhjäkäyntiä AFR 14.7 seoksilla, ei vaikka olis ollu kyse ihan vakio tehtaan paapan jäljiltä, jonku korkeapuristeisen V6 koneen tais saada justiin johonkin AFR 13.5 pysymään käynnissä, mutta ei se mikään liikennekelpoinen ollut niillä säädöillä...

ja kyllähän nuo 850cc/min suuttimet tuollaisessa 1.6 turbomyllyssä on vain jo sen verran suuret, että ei niiltä voi mitään täydellistä käyttäytymistä odottaa tyhjäkäyntialueella MS1 kanssa (tuskin toimis edes MS2 tai MS3 kanssakaan niin kuin tunnut haluavan), vaikka RE85 oliskin polttoaineena...

edit: ja muutenkin tuollainen pitäis aina säätää kunnon pakokaasuananysaattorin kanssa, että näkee kaikki mitä koneessa tapahtuu (HC:t ym), pelkän lambdan varassa kun säätää niin varmasti on kuutamolla säädöt... esimerkkinä yksi turbo sierra, omalla laajakaistalambdalla säädettynä saatiin AFR pysymään jossakin 13 pinnassa ja kone käymään tyhjäkäyntiä (n.1200 rpm) katsastuslappoa hakiessa HC vain oli turhan korkea, eli yli 6000 ppm :twisted: sitä siinä tunti jos toinenkin säädettiin ja hierottiin sytkää, nokan ajoitusta ja seoksia kohdalleen, niin saatiin lappo jossa HC sallitun rajoissa (tuossa tapauksella raja oli 1000 ppm) mutta AFR piti laittaa 11 pintaan... no tuo sierra nyt oli muutenkin aika luonnonvastainen tapaus, järkyttävä nokka, matalat puristukset ja MS1 säätämässä joitakin aataminaikuisia ylisuuria suuttimia...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Harvase päivä joutuu puljaamaan OEM vehkeiden seoskorjauksien kanssa ja kyllä niiden ollessa kunnossa mehu pidetään tarkasti stoikiossa oli kierrosalue mikä vaan. Nyt jo vuosia ja vuosia sitten puristimeen laitettu sigun 244 volvon tikkasin tyhjäkäynnille 14afr alueelle jossa se kävi oikein hienosti vakiosuuttimilla ja tehtaan kireällä kepillä (mikä on aika laiska nyt kuitenkin). 14AFR tarkoitti siinä pakokaasuanalysaattorilla HC 160 ja CO 1.6 tms. Kyseistä moottoria tehdas itse ohjasi 14.7 seoksille muualla aina paitsi puolenkaasun yli. Ms1 ja iän ikuiset EV1 boschit oli kamppeet.

Viritetyt moottorit ovat aivan eri asia sitten taas. Niissä päästöt on helposti ihan mitä sattuu mitä kauemmaksi mennään vakiosta. Kun päästöt eiole se #1 mitä virittämisessä haetaan.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Masi_K wrote:Harvase päivä joutuu puljaamaan OEM vehkeiden seoskorjauksien kanssa ja kyllä niiden ollessa kunnossa mehu pidetään tarkasti stoikiossa oli kierrosalue mikä vaan.

Viritetyt moottorit ovat aivan eri asia sitten taas. Niissä päästöt on helposti ihan mitä sattuu mitä kauemmaksi mennään vakiosta. Kun päästöt eiole se #1 mitä virittämisessä haetaan.
kumpaanko luokkaan tämä mielestäsi kuuluu "1.6 OHC MS1v2.2 Garrett 3/4 RE85:sella ja 850cc suuttimilla. Koppa painaa vain 740 kg, hyvin pieni vierintävastus ja kansi on hyvin virtaava" OEM vai viritetyt vehkeet...

ulkoa en muista tarkasti mitä tuossa omassa E39 koppaisessa 535i oli lambda viime katsastuksessa tyhjäkäynnillä (ne kun ei merkkaa sitä paperille, kun ei sitä kerran "mitatakkaan" tyhjäkäynnillä), muistaakseni kuitenkin ulkona siitä 0.97-1.03 säätöikkunasta se viimeksikin oli, 0.95 olis hämärä muistikuva asiasta... (kierroksilla kyllä tarkasti sen 1 ja päästöt 0 luokkaa muiltakin osin, HC oli jotain 1 tai 2 ja CO jotain alle 5)... mutta aika hengetön tuo on liikenteessä, ei uskoisi että koneesta löytyy 250 hp, tuntuu enemmän sellaiselta 70 heppaiselta vaparidieseliltä... tod.näk. kun sais alakierroksille lisää soppaa, niin alkais menokin maistumaan eri tahtiin...

emännän vanhasta jetasta muistan, että lambda arvo oli jotain 0.83 luokkaa tyhjäkäynnillä viimeisissä katsastuksissa, mutta se olikin kaasarilla ja nypytti ajossa vittumaisesti, jos sen sääti laihemmalle alakierroksilla (lambda arvo oli edellisessä katsastuksessa ollut jotain 1.07)... vaihdoin pääsuuttimet ristiin ja porasin sen pienemmän puolet suuremmaksi, niin loppui se nypytys :twisted: samalla laski myös kulutus n. 7 ltr pintaan /100 km :shock: kun se aikaisemmin oli jotain 11 ltr/100 km, eli ei se laiha seos aina mikään oikotie onneen ole pientä kulutusta haettaessa... kunnon seoksilla saa voimaa eikä tartte runnoa kaasu kokoajan pohjassa...

uusissa autoissa (sanotaan nyt vaikka jotain 2005 ja uudemmat), eli niissä joissa on jopa toimiva katti, seos varmaan nykyään pyritäänkin pitämään siinä stokiossa jopa tyhjäkäynillä, mutta kyllä sen huomaa sitten myös ajossa, on aika hengettömiä vehkeitä, ainakin mun ajotyylillä, tammikuussa ajelin uudella skodalla (jotain 11 000 km mittarissa), joku 1.4 tsi tai jotain, olo oli sellainen ratin takana, kuin olis ekaa kertaa opettelemassa autolla ajoa :oops: ei mitään tietoa ns. alaväännöstä, kone ihan kuollut alle 3000 rpm... ja mulla kun ei tahdo oikein nuo kierrokset ylittää yli 2000 rpm missään olosuhteissa... ja se autovuokraamon työntekijä vielä mainosti, että ota tämä, se on paljon tehokkaampi, kuin se mitä ensin meinasin (joku Renault clio) ehkä se tasaisella maalla olis vielä mennytkin jotenkin, mutta kun tuolla Teneriffalla tuntui, että on jatkuvasti jossain 45 asteen nousussa ja pysähtyneenä liikennevaloihin :evil: olis pitäny tajuta ottaa edes automaattilaatikolla se auto, eikä manuaalina... vielä kun vuokralapoissa korostettiin sitä, että vakuutus ei korvaa kytkintä :D Teidelle mentiin sitten kiltisti ykkösellä, kun 2-3 kertaa sain stumppaamaan koneen, kun koitin vaihtaa kakkoselle, no, ehti ainakin kattella maisemia... pitäis lailla kieltää alle 3 litran koneella olevat autot :evil: (automaatilla olevat, manuaalissa vois rajan vetää suosista 5 litraan...

niin, että itse ainakaan en missään tapauksessa/olosuhteissa edes yrittäisi säätää seoksia tyhjäkäynnille siihen 14.7:1 AFR...

edit: piti oikein tarkistaa vanhoista logeista mitä ne seokset on olleet tyhjäkäynnillä... kautta linjan, eli moottorista riippumatta AFR 13-13.5 alle 900 rpm ja yli 1200 rpm vasta mennään AFR 14-14.5 lukemille... helvetinmoinen päivitysrumpa vain tuon miniläppärin kanssa missä mulla on megan ohjelmat, kun ei ole tullut sitä 4 vuoteen käytettyä...

mutta tuota ongelmaa ei kyllä ilmennyt missään logissa, että seokset menis paksulle moottorijarrussa tai muuten ei mega tekisi juuri sitä mitä käsketään, eli olisko kysyjällä sitten myös jotain häikkää asetuksissa...

edit2: nyt kattelin vielä lisää logeja, myös MS2 prossuisten... sama juttu, tyhjäkäynnillä AFR 13.1-13.5 (eli ei mitään eroa käytännössä MS1 prossuisten seoksiin) tietysti hienompaa/tasaisempaa viivaa, kun on tarkempaa säätö, mutta perusperiaate ihan sama mitä hi-res koodillisten MS1... ja moottorijarrun aikana seokset laihalla/täysin poikki... VE kartoista ei pienempiä lukuja oikein löytynyt kuin 40 tyhjäkäynnin tuntumassa (MS1) ja MS2 prossuisen pienin VE luku tais olla 22 (yritin verrata vain niihin jotka on edes joten kuten samalla kokoonpanolla, kuin kysyjälläkin, eli n. tai yli 750 cc/min suuttimet ja alle 2 ltr:n turbokone) joku tuossa kysyjän megassa nyt mättää, olisko tullu joku asetusmoka tai sitten koodi on korruptoitunut... pitää nyt ruveta tuota MSQ haistelemaan...

mikä koodi siellä purkissa nyt on? ilman hi-res koodia ainakin voi odottaa ongelmia pikkukierrosten säätämisessä...

edit3: tuolla hr-11d koodillako se on aikaisemmin toiminut ilman mitään ongelmia? vai päivititkö myös koodin samalla, kun vaihdoit uudet suuttimet? muistikuva olis, että itse en saanut tuolla 11d koodilla, kuin ongelmia... 10d2 tais olla se mikä mulla toimi ongelmitta kaikissa projekteissa...

edit4: nyt löysin yhden login jossa seokset on sen AFR 14.7 tyhjäkäynnillä, mutta se taitaa olla ihan katsastusta varten tehdyllä säädöillä ja kone vapari tehtaan jäljiltä oleva ford 2.9 ltr:n 24 valve BOB tai sitten siinä on jotain muuta kokeilua, kun logi on kuitenkin -08 vuodelta ja auto leimattiin ekaa kertaa vasta vuonna-09...
Image

nyt löysin vielä pakokaasulaput tuosta "cossu sierrasta" oli se näköjään säädetty tyhjäkäynnillekin siihen n. 14.7 AFR, mutta nuo säädöt oli sitten ainoastaan katsastusta varten... eikä tuo ole muutenkaan mitenkään vertailukelpoinen kone tuohon kysyjän koneeseen, vapari, pikkusuuttimet, kovat puristukset, pari kolmekymmentä vuotta uudempaa mallia jne. jos tuo kysyjän kone nyt edes on ford:n OHC... kun ei sitäkään saatu ilmoitettua kysymyksessä...(mielummin heti kaikki tiedot koneesta ja kokoonpanosta muutenkin ekaan kysymykseen, niin ei tartte arpoa mistä moottorista edes puhutaan... tietoa tuskin ikinä tulee liikaa) eikä tuolta retroauto sivultakaan mitään selvinnyt mikä auto/kone on kyseessä...


Pakokaasut

Pyörintänopeus 850 2330
Öljyn lämpötila 15,7 15,5
CO 0,278 0,248
HC 68 37
CO2 14,63 14,97
O2 0,84 0,76
Lambda 1,028 1,027
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

kattelin tuon MSQ:n läpi ja suurin ihmetys on, että miten tuo edes voi pysyä käynnissä tuolla VE kartalla, mutta sitten tuli mieleen, että pitääkö nuo RPM Based Accel välilehdeltä löytyvät asetukset tuon koneen käynnissä :? itse en ole niihin perehtynyt/käyttänyt ikinä missään projektissa, vaan käyttänyt sitä normal AE*^ vaihtoehtoa, mutta tuolla VE kartalla joka tuossa nyt on, kone ei kyllä mielestäni voi pysyä edes käynnissä, joten jostain se nyt nappaa sen polttoaineen siihen käynnissä pysymiseen ja se selittää myös sen miksi moottorijarrutuksessa vetää rikkaalle ...

tuolla RPM Based Accel välilehdellä näyttäis olevan laitettu asetuksiksi alakierroksille 3 ms rikastusaika (muilla näytti olevan lähinnä jotain luokkaa 0.1 ms mitä löysin netistä asetuksia kyseiselle jutulle), mutta en kyllä tähän hätään edes tajua täysin tuon toimintaperiaatetta (tai tajuan ja tajuan, mutta sen toiminta ei ole juurtunut selkäytimeen...) ja kuinka tuo rikastus aktivoituu, kun en ole sen kanssa leikkinyt ja voiko sen avulla/pelkästään pitää koneen käynnissä, vaikka VE kartan löis tosiaan täyteen nollia tai edes ykkösiä...

siksikin on jäänyt kokeilematta tuo RPM Based Accel asetus koska sen yhteydessä ilmoitetaan, että 99.9% (tai jotain) megan käyttäjistä ei tätä ominaisuutta tarvitse ja olen käsittänyt, että sitä tarvitsee vain sellaiset, joiden koneet kiertää sanotaan nyt vaikka yli 14000 RPM (joka tapauksessa paljon) ja norm. kiihdytysrikastukset jää liian "hitaiksi" tai jotain muuta ongelmaa/puutetta normaalien imusarjan paineen tai kaasuläpän liikkeiden perusteella tapahtuvan kiihdytysrikastusten kanssa on ollut ja tuo kai ajaa myös muiden kiihdytysrikastus asetusten edelle...

onko muilla sama mielipide?

edit: nyt sain jo senkin selville, että tässä puhutaan opelin OHC koneesta, ei fordin vastaavasta, miksi tuollaisia juttuja ei voi helvetti kirjata heti siihen ensimmäisen kysymyksen yhteyteen, kellään sellainen muisti ole, että muistaa kaikkien käyttäjien moottorit ym. setupit ulkoa :evil: silläkin on joku merkitys, miettiikö alitajuisesti jotain -60 luvun suunnitteluun perustuvan patarautaisen (jossa myös siis kansi on sitä patarautaa) fordin OHC:n vai uudemman opelin koneen säätöjä, jossa luultavasti on jo käytetty hieman ajatustakin suunnittelussa (ja opittu niistä -60 luvun suunnitteluvirheistä)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

En tullut ajatelleeksi, että tuolla konemallilla olisi ollut vaikutusta, niin ei tullut ilmoitettua sitä. Ei ollut tarkoitus teettää ylimääräistä työtä tuon takia, pahoittelut.
Kyseessä on C16SE kansi joka on ehkä Opelin parhaiten suunniteltu 8 venttiilikansi. Alakerta ja vp kevennetty. Männät ovat Corollasta ja kanget 1mm pidemmät h-profiilit. Puristukset jotain 9.3:1. Kierrostenrajoitin on nyt josain 8500 kohdilla. Kone on hyvin herkkä ottamaan kierroksia. Vakio nokka. Imusarjan runnerit on lyhyet ja ne on yhdistetty 3 litran plenumiin, jossa ei ole esilämmitystä. Suuttimet ovat vakio paikoilla lähellä kantta.Tuolla penkattiin vaparina 30% teholisäys vakiokoneeseen turbon pakosarjalla ja vakioa pienemmillä puristuksilla 10:1 -> 9.3:1.

Tuo kone on ollut aina herkkä lämpövaihteluille eri kokoonpanoillakin, että esim kesällä kuumalla ja kuivalla säädetty kone teki heitot seoksissa aamu-usvalla ajettaessa, mutta tuo isoin ongelma syntyi vasta noiden isojen suuttimien jälkeen ja näillä pakkas keleillä, ettei säätövara riitä. Todennäköisesti nyt kun kelit menevät plussan puolelle säätövaraa taas löytyy ja ongelma lähes häviää.
Oman ongelmansa voi tehdä myös suoraan keulasta imevä patopainesysteemi. Tuo koko plenumi pysyy näin talvikeleillä hyvin viileänä vaikka sitä vedättääkin paineilla.
On ollut tuo 11d hires-koodi käytössä jo pitkän aikaa, jo ennen suutinvaihtoa.

En oo mikään hirmu hyvä säätäjä ja oon ollut siinä uskossa, että tuo rpm based accel ei vaikuttaisi kuin kaasun näpäytyksiin. Otin tuon RPM basedin käyttöön, kun sillä tuntu saavan herkemmin tuon koneen reagoimaan kaasunnäpäytyksiin. TPS ja MAP perustuvalla rikastuksella ei tuntunut saavan oikein vaikutusta. Säädetty vain korvakuulolla ja jätetty siihen missä otti kierroksia herkimmin.
Tuon tyhjäkäynnin seoksen oon säätänyt yleensä niin, että jättänyt sen niin laihalle, kun kone pysyy vakaana ja nätisti tyhjäkäynnillä. Muistaakseni jotain 13.5-14.5 suhdetta tullut käytettyä. Eikös tuossa ole hyvä näin, että säätää niin laihalle tyhjäkäynnin, kuhan kone vaan pysyy nätisti käynnissä, eikä tumppaa kaasureagoinneissa?

Aloin askartelemaan tuohon vakio bensanpaineensäätimen tilalle säädettävää mallia, niin pystyn kokeilemaan mikä vaikutus tuolla olisi, jos pudottaa paineet 2.5 bar. Mistäpä tuon tietää vaikka tuo lähes 30v vanha säädinkin on siellä temppuillut.
Kokeilen samalla muuttaa nuo rikastukset asetuksista, jos tuo on syyllinen.

Ilmoittelen miten kävi, kun saan testilenkin tehtyä. Kiitokset vinkeistä.
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Jürgen »

Eihän se p-a paineensäätimen kalvo vaan vuoda bensaa sinne plenumiin suoraan?
Tinakoneen tuunaaja
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Jürgen wrote:Eihän se p-a paineensäätimen kalvo vaan vuoda bensaa sinne plenumiin suoraan?
silloin yleensä on ongelmana se, että ensikäynnistyksessä tahtoo kastella tulpat tai rötää muuten vain, kun imusarjassa on polttoainetta "hieman liikaa"
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Rasseli wrote:
En oo mikään hirmu hyvä säätäjä ja oon ollut siinä uskossa, että tuo rpm based accel ei vaikuttaisi kuin kaasun näpäytyksiin. Otin tuon RPM basedin käyttöön, kun sillä tuntu saavan herkemmin tuon koneen reagoimaan kaasunnäpäytyksiin. TPS ja MAP perustuvalla rikastuksella ei tuntunut saavan oikein vaikutusta. Säädetty vain korvakuulolla ja jätetty siihen missä otti kierroksia herkimmin.
Tuon tyhjäkäynnin seoksen oon säätänyt yleensä niin, että jättänyt sen niin laihalle, kun kone pysyy vakaana ja nätisti tyhjäkäynnillä. Muistaakseni jotain 13.5-14.5 suhdetta tullut käytettyä. Eikös tuossa ole hyvä näin, että säätää niin laihalle tyhjäkäynnin, kuhan kone vaan pysyy nätisti käynnissä, eikä tumppaa kaasureagoinneissa?
juu ei sitä tyhjäkäynnin seosta turhaan kannata liian rikkaalle vetää, mutta sellaiseksi kuitenkin että lähtee heti vetämään moitteetta... 10 kertaa mukavempi ajaa, kun ei tartte arpoa että lähteekö se risteyksestä vai ei... tuolla omalla tehtaan säädöissä olevalla 535i bemarilla pitää varmistaa, että on vähintään 300-350m etäisyyttä siihen autoon jonka eteen aikoo risteyksestä mennä, mielummin toki odottelen niin kauan, ettei näy ketään missään, mutta tahtoo takana tulijat sitten taas menettää hermonsa :D kiihtyvyys kun on useimmiten huonompaa, kuin vanhalla diesel mersulla (vapari 200D)

mutta kokeile tosiaan tehdä jotain muutosta sinne RPM Based Accel säätöihin, jotenkin sellainen olo, että se pitää nyt ylipäätään koko koneen käynnissä, koneen pitäis sammua heti, kun otat sen pois käytöstä, jos vika/oire johtuu siitä...

edit: tuo 3 ms rikastus mikä sulla nyt siellä RPM Based Accel asetuksissa alkierroksille tällä hetkellä on, niin on kyllä ihan järjettömän suuri ja pitäis saada koneen sammumaan/tukehtumaan noilla isoilla suutimilla heti, jos/kun rikastus aktivoituu... mutta jos se onkin päällä jatkuvasti, niin konehan käy pelkästään sen voimilla (ihme sinänsä kyllä kun käy, koska polttoainetta tulee tuolla aika reilusti) ja siksi VE kartta ym. muutokset ei vaikuta mitään...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Jürgen
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 169
Joined: Thu Apr 01, 2010 15:10
Location: Mylsä

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Jürgen »

Höylä wrote:
Jürgen wrote:Eihän se p-a paineensäätimen kalvo vaan vuoda bensaa sinne plenumiin suoraan?
silloin yleensä on ongelmana se, että ensikäynnistyksessä tahtoo kastella tulpat tai rötää muuten vain, kun imusarjassa on polttoainetta "hieman liikaa"
Voihan se bensa lillua siellä plenumin pohjalla, riippuu plenumin muodosta. Sitte ajaessa jos loiskuu kiihdytyksen ja jarrutuksen tahdissa niin voi tulla vaikka mitä kummia häiriöitä käyntiin.
Ei ainakaan ole iso homma tarkastaa työntääkö sieltä letkusta bensaa...
Tinakoneen tuunaaja
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Jürgen wrote:
Voihan se bensa lillua siellä plenumin pohjalla, riippuu plenumin muodosta. Sitte ajaessa jos loiskuu kiihdytyksen ja jarrutuksen tahdissa niin voi tulla vaikka mitä kummia häiriöitä käyntiin.
Ei ainakaan ole iso homma tarkastaa työntääkö sieltä letkusta bensaa...
juu, voi siellä tietysti olla sellainen reikä joka vuotaa vain, kun bensapumppu lykkää täyttä painetta, ei mikään mahdotonta/täysin poissuljettua tietenkään ole... kun tuolla VE kartalla mikä siellä säädöissä nyt tosiaan on, ei moottori voi pysyä käynnissä, vaihtoehdoiksi jää tosiaan joko mekaaninen bensavuoto (suuttimet, paineensäädin ym.) tai joku riittävän iso rikastus makaa päällä ja se ruokkii moottoria pikkukierroksilla...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Turbiini »

msq tiedostossa mua ihmetyttää suuresti warmuppu säädöt, moottorin lämmettyä kun se menee 0% Tuo saattanee sekoittaa jotain pahasti. Normaali oloissa pitäisi 100% olla pienin lukema.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

Turbiini wrote:msq tiedostossa mua ihmetyttää suuresti warmuppu säädöt, moottorin lämmettyä kun se menee 0% Tuo saattanee sekoittaa jotain pahasti. Normaali oloissa pitäisi 100% olla pienin lukema.
tuo meni mulla jotenkin ohi tai en siihen kiinnittänyt huomiota... MS1 tosiaan saattaa tehdä omituisuuksia, jos/kun joku asetus on riittävän kaukana normaalista...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

Noniin selvishän se vika. Asensin tuon säätimen niin sen oletuspaine oli ruuvattu johonki 12 bar. Siinä sitten joutu kymmenisen kertaa käyttää pumppua päällä ja pois että sai sen asettuun 2.5 bar. Koitin käynnistää autoa mutta kone ihan tönkissä. Tulpat pois ja männän päällä useita desejä etanolia. Otin kiskon irti ja testasin laittaa paineet niin kakkosen suutin oli täysin auki ja ampu hienolla kaarella etanolit seinälle. Jopa plenumin sisälläkin oli joku 3 desiä tavaraa. Täällä tallissa ei uskalla sytyttää kyllä kessua ihan hetkeen. Veikkaan et tuo kakkosen suutin on kussu vähän jo pidemmän aikaa mut tuo 12 bar paine viimeisteli sen totaalisesti.
Kiitokset avusta. Nyt vaan ehtiin uusia suuttimia.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Höylä »

no johan oli taas vika :D kaikkea sitä näköjään voi sattua... ihmeen hyvin tuo on kuitenkin toiminut, jos tuo pitää paikansa, ettei ongelmia ollu kuin alakieroksien säätämisessä :shock: käytännössä kai mekaaninen ruisku ollut sen kusevan suuttimen osalta... tai ehkä se muuttui vasta tuon 12 bar. painetestin jälkeen sellaiseksi...

oliko suuttimista mitään tarkempaa tietoa, toki tuo 12 bar. on aika kova mille tahansa suuttimelle, joten ei sitä ehkä ihan täysin suuttimen viaksi saa... 7 bar. alkaa jo moni merkkisuutinkin kusemaan miten sattuu...
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Olihan tähdet asennossa kun arvelin ekassa vastauksessani vuotavaa suutinta ihan muusta syystä :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by jake74 »

kannataa vaihtaa öljyt ku siellä on varmasti jotain muutakin ku öljyy.
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

Suuttimen kärki oli ihan musta, kun muut puhtaan näköisiä, et se on varmasti pikkusen kuseksinut siellä jo jonkin aikaa. Jotain mustaa töhnää koko kärki täynnä.
Nyt se tosiaan kusee niin paljon nyt, että tuota ei olis voinu aikasemmin mitenkään saada noin hyvin säätöihin. Se on ihan 100% auki nyt koko ajan. Tuon paineen on ollu pakko rikkoa se täysin. Kokeilin brake cleanerilla ja sähköllä saada sitä liikkumaan, mutta pohjassa on ja pysyy. Ohmit on ihan samat muiden suuttimien kans, mutta neula jämpännyt pohjaan, eikä tunnu millään tempuilla irrottavan.
Ei muuta ku uusia tilaamaan ja öljyjä vaihtamaan.

Katoin vielä tarkemmat infot mitä suuttimien myyjältä sain: 840cc korkeaohmiset suuttimet jetronic liittimellä varustettuna runko ev6, ei ole kiinasuutin vaan brittiläisestä suutinkaupasta hankittu aikanaan.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Musta tiukka möhmö kuullostaa juuri siltä E85 jätteeltä mitä siitä joillekkin ilmenee. Bensassa liotus ja sillä ajaminen kuulemma auttaa siihen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by JaniM »

Varmaan ultrassa pesu ja ja lenkillä kylkeen kopautus auttaa. Jokusen jumo suuttimen saanut eloon napautuksella ja pesu. Sit liotus muutaman päivän kans jeesaa. Tietty jos ruosteeseen päässyt meneen.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Rasseli
Megasquirttaaja
Posts: 40
Joined: Tue Dec 16, 2014 20:16
Location: Kokkola
Contact:

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Rasseli »

Hakkasin edellisenä iltana suutinta lenkillä, muttei irroittanu. Uitin yön asetonissa, niin nyt irrotti kun napautti lenkillä kylkeen. Käytän nuo kaikki vielä ultrapesurissa ihan varuilta Tässähän pääsi lopulta aika helpolla.

Tekeekö tuo ite E85 tuon mustan möhnän, vai onko se liuottanut bensaletkuista sisäpintaa ja kuljettanu sitä tuonne suuttimiin? Nuo bensalinjat on vanhaa perus bensaletkua ajalta ennen E85:sta. Auto seiso ennen tätä ongelmaa semmoiset 4 kk käyttämättömänä.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Alipainealueella liian rikkaalla

Post by Masi_K »

Se muodostaa sitä itse. Mutta toki tuommoiset ei yhteensopivat letkut voi murentua sekaan. mm Saab kehoittaa viina autoissaan ajamaan oliko se nyt joka neljännen tankillisen bensalla jotta möhmö peseytyisi pois.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply