Moottori jumiin polttoaineesta?

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Bolshoi Booze »

Moottori on bmw:n m50b25 ahdettuna, re85:lla ja kdfi moottorin ohjauksella. Suuttimet 870cc siemens dekat, vakio bensanpaineensäädin ja tyhjäkäyntiventtiili. Lähtee käyntiin hyvin kylmänä ja kuumana sekä käy tasaista tyhjäkäyntiä AFR ollessa noin 14.7.

Ongelmia tulee kun lähtee lämpösellä koneella huolimattomasti liikkeelle ja dumppaa auton liikkeelle lähtiessä. Jos heti auton sammuttua yrittää startata käyntiin, on moottori jumissa kun pytyt ilmeisesti täynnä polttoainetta. Mistähän tämä mahtaa johtua? WUE on noissa lämmöissä jo pois pelistä, ASE taitaa jonkun verran rikastaa vielä lämpöselläkin koneella ja cranking pulse on kans lämpösellä koneella 100 eli VE kartan mukainen..? Mitäs tuo priming pulse tarkoittaa? Siihen ei kyllä muistaakseni ole koskettu eli taitaa olla megan vakio käppyrä...

Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:
Last edited by Bolshoi Booze on Tue Jan 10, 2017 20:45, edited 1 time in total.
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by jake74 »

Bolshoi Booze wrote:
Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:
joo ei tee hyvää ja öljykin ohenee poltoaineen sekottuessa siihen, leikkaa moottori kiinni aikaa myöten. ei kannattais ajaa ennen ku saat vian selvitettyä ja korjattua.
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by Bolshoi Booze »

jake74 wrote:
Bolshoi Booze wrote:
Jonkun minuutin kun odottelee niin taas lähtee käyntiin kun polttoaine valuu männänrenkaiden läpi alakertaan. Mutta eihän tuo kovin hyvää tee tollanen hydrolock kiertokangille tai voitelulle... Kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? :roll:
joo ei tee hyvää ja öljykin ohenee poltoaineen sekottuessa siihen, leikkaa moottori kiinni aikaa myöten. ei kannattais ajaa ennen ku saat vian selvitettyä ja korjattua.
Joo eipä tuossa autossa vielä leimaakaan ole eikä sitä ole käyty penkissä säätämässä niin ei sillä oikeen ajaa pysty. On lähinnä vaan käytelty ja ajettu sen mitä hallin pihassa vähän pystyy. Eikös tuo polttoaine kumminkin jonkin verran haihdu tuolta öljyjen seasta kunhan vaan saa öljyt kunnolla lämpöiseksi? Mutta öljyt tullaan kyllä vaihtamaan ennen kun tuolla ruvetaan kunnolla ajamaan/viedään penkkiin säädettäväksi.

Kartat on saatu vastaavanlaisesta kokoonpanosta ja niistä lähdetty tuota tyhjäkäyntiä hieromaan mikä on jo mielestäni tosi hyvä. Suuttimien speksitkin on megassa oikein ettei voi niistäkään johtua. Tyhjäkäynnillä eikä kierroksilla mitään ongelmaa seoksien suhteen, mutta tosiaan heti kun tuon dumppaa (kevyt vauhtipyörä + sintterikytkin) niin on kone jumis kun yrittää startata...
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by jake74 »

Bolshoi Booze wrote: Eikös tuo polttoaine kumminkin jonkin verran haihdu tuolta öljyjen seasta kunhan vaan saa öljyt kunnolla lämpöiseksi? .
riipuu siittä kui paljon bensaa öljyn sessa on. pieni määrä haihtuu mutta iso vaatii jo aika paljon aikaa haihtumiseen eli moottori voi keretä leikata kiinni.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by Masi_K »

Jääkö suuttimet auki sen 2s tms ajaksi minkä bensapumppu pyörii ? Logita jos viitit enää mahdollisesti täytellä pyttyjä. Paina Spacea sillähetkellä kun dumppaat moottorin niin logiin jää siihe kohtaa merkki.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by ArttuH »

Kannattaisi ensimmäiseksi varmistua onko siellä oikeasti sylinterit täynnä vai ei.

Millään asetuksilla ei pitäisi saada aikaiseksi tilannetta, jossa soppaa tulee sylinterien täydeltä. Eli jos noin käy, niin sitten on jotain perustavampaa ongelmaa kyseessä. Jossain vanhassa MS2-extran koodiversiossa oli bugi, joka saattoi jättää sytkälähdöt päälle koneen pysähtyessä. Mutta en muista, että suutinlähdöissä olisi ollut vastaavaa ongelmaa.
Arttu
GSX1100 -85
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by JaniM »

Itellä taas tuli mieleen kiukutteleva startti. Jos kone täynnä, niin kyllä sitä pitäis joka rännistä jo liki pitäen tulla ja kaikki välkkärit täynnä ja pakoputki.
Pitäis tosiaan suuttimet olla auki koko ajan hetken että tekee tuon.
Olisiko joku epämääräinen kierrostieto, jos yrittää samantien käyntiin sahata kun käyttää virrat pois, jolloin avais kaikki suuttimet. Pumpun pitäis kans käydä kokoajan.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta

Post by Bolshoi Booze »

Masi_K wrote:Jääkö suuttimet auki sen 2s tms ajaksi minkä bensapumppu pyörii ? Logita jos viitit enää mahdollisesti täytellä pyttyjä. Paina Spacea sillähetkellä kun dumppaat moottorin niin logiin jää siihe kohtaa merkki.
PItääpäs perehtyä tuohon login tallentamiseen, kertaakaan en ole vielä ominaisuutta käyttänyt. :D
JaniM wrote:Itellä taas tuli mieleen kiukutteleva startti. Jos kone täynnä, niin kyllä sitä pitäis joka rännistä jo liki pitäen tulla ja kaikki välkkärit täynnä ja pakoputki.
Pitäis tosiaan suuttimet olla auki koko ajan hetken että tekee tuon.
Olisiko joku epämääräinen kierrostieto, jos yrittää samantien käyntiin sahata kun käyttää virrat pois, jolloin avais kaikki suuttimet. Pumpun pitäis kans käydä kokoajan.
Muistaakseni ei ole ollut ongelmaa kun on lämpöisenä avaimesta sammuttanut ja sen jälkeen startannut. :roll: Täytyy varmistaa tämäkin. Mielestäni dumppauksen jälkeen vaan alkaa haisemaan melkoisesti polttoaineelle, josta olen päätellyt että kone on täynnä ainetta.
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Bolshoi Booze »

Asiaa tutkittu enemmän ja alkaa ehkä haiskahtamaan siltä että startti vain oireilee. Startin ääni vain kuulostaa siltä kuin olisi pytyissä liikaa polttoainetta kun jaksaa ehkä yhden tahdin pyörittää, jonka jälkeen ei pyöritä ollenkaan tai erittäin vaivalloisesti seuraavan puristustahdin. Jos startti jaksaa nuo pari vaivalloista puristustahtia pyörittää niin yleensä sen jälkeen alkaa pyörittämään normaalia vauhtia ja moottori lähtee käyntiin. Joskus startti kuitenkin pysähtyy täysin tuohon puristustahtiin eikä jaksa pyörittää moottoria siitä eteenpäin.

Hallilla kun kävin autoa käyttämässä niin en meinannut saada ongelmaa esille vaikka sammutin avaimesta tai dumppasin kytkimellä. Taitaa startti toimia nihkeästi vain tietyssä lämpötilassa tms.

EDIT: Lueskelin foorumia ja tällainen topikki tuli vastaan: viewtopic.php?f=6&t=8982 Oireet aikalailla samat, mutta mulla ei sentään väärään suuntaan ole kone pyörinyt... Voiskohan mulla olla startissa liikaa ennakkoa? Oli näköjään cranking advance 30 astetta ja vähensin sen 20 asteeseen, mutta en ole vielä testannut onko vaikutusta. Paljonko yleensä re85:lla käytetään sytytysennakkoa startissa? Lisäksi tarkistin että cold ignition advancen offset on 0 astetta lämpöisellä koneella, joka ei sotke ennakkoa. Cranking RPM on 500 mikä on varmaan ihan ok? Ainakin tunerstudio kehottaa laittamaan sen muutaman sata RPM ylemmäs kuin mitä startti todellisuudessa konetta pyörittää... :roll:
Last edited by Bolshoi Booze on Sat Jan 14, 2017 23:10, edited 1 time in total.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Turbiini »

No kyllä tuo 30 ainakin potkii melko varmasti vastaan, tai ainakin vaatis suuren arvon hold ignition kohtaan että startti kerkiää nostaa kierrokset ylös ennen kipinän tuloa. Omissa autoissa startti ennakot 10 ja -10 väliltä. suzuki potkii vielä kovilla pakkasilla kun startti huonosti pyörittää vastaan tuolla 10 asteella joten taidan siihenkin tipauttaa 0 asteeseen.
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Bolshoi Booze »

Cranking advancea laskettu 30 asteesta 20 asteeseen ja tuntuu nyt toimivan normaalisti. 8)
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by JaniM »

Onko muuten ennakko tarkastettu Fixed timingilla että lamppu näyttää samaa kuin Tuneri?
Aika korkee 20 astetta vielä.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Masi_K »

20 on melkoisen korkea ja 30 on vaan syötetty virhe. :mrgreen:
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Bolshoi Booze »

JaniM wrote:Onko muuten ennakko tarkastettu Fixed timingilla että lamppu näyttää samaa kuin Tuneri?
Aika korkee 20 astetta vielä.
Jos ajoituslamppua tarkoitat niin ei ole sillä tarkistettu kun en semmoista omista... :roll: Onko korkeasta cranking advancesta jotain haittaa jos moottori kerran hörähtää hyvin käyntiin? Tottakai sen ymmärrän että tunerstudion pitää näyttää oikeaa ennakkoa jotta sen seuraamisessa/säätämisessä on jotain järkeä.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by JaniM »

No milläs tiedät että perusennakko oikein? Jos kartta esim haluaa 10 astetta, mutta todellisuudessa onkin 30 tai -10.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Bolshoi Booze
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Mon Jan 09, 2017 19:48

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Bolshoi Booze »

Olen luullut ettei tuota ennakkoa tarvitse tarkastaa kun kyseessä on plug & play boksi vakio antureilla ja sytkällä, kunhan vaan triggerin asetukset on oikein... :shock:
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by JaniM »

No periaatteessa ei tartte, jos kaikki orggis osat paikoillaan ja asetukset oikein. Itse kyllä varmistaisin.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Moottori jumiin polttoaineesta?

Post by Masi_K »

Ei periaatteessa ole mitään haittaa korkeasta starttaus ennakosta. Käynnistyvyyteen se vaikuttaa. Vakio moottori ei yleensä kovia ennakoita kaipaa joten menee vähemmälläkin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply