Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Oct 31, 2016 18:29
Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Terve kaikille!
Nyt olis tiukka kysymys tietäjille: Voiko megan suutinohjauksen muuttaa säätämään sähköistä kaasuläppää?
Varmaankin voi mutta miten?
Tarkoitus on muuttaa bensakone käymään puukaasulla.Seoksen säätö tapahtuu tällaisessa moottorissa ilmaläppää säätämällä eli paljonko häkäkaasuun lasketaan ilmaa sekaan.
Tarkennettakoon että mega on tuttu tuote bensaturbopuolelta mutta niistä asennuksista on jo kulunut kauan aikaa ja paljon on unohtunut.
Nyt olis tiukka kysymys tietäjille: Voiko megan suutinohjauksen muuttaa säätämään sähköistä kaasuläppää?
Varmaankin voi mutta miten?
Tarkoitus on muuttaa bensakone käymään puukaasulla.Seoksen säätö tapahtuu tällaisessa moottorissa ilmaläppää säätämällä eli paljonko häkäkaasuun lasketaan ilmaa sekaan.
Tarkennettakoon että mega on tuttu tuote bensaturbopuolelta mutta niistä asennuksista on jo kulunut kauan aikaa ja paljon on unohtunut.
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Äkkiä aateltuna väittäisin että ms3 n general pwm outputilla ja jännitevakiokytkennällä voisi tommonen onnistua.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Itse jos ryhtyisin moista tekemään niin laittaisin tk-venttiilin kaasunsyötön ohjaukseen ja tosiaan MS3:n "yleismallin" PWM-ohjauksella sitten kuorman/kierrosluvun mukaan venttiiliä auki.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Oct 31, 2016 18:29
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Kiitokset näistä.
Täytyy tarkentaa että tässä käytetään seoksensäätöläppänä volkkarin sähköistä kaasuläppää ja itse imusarjaan menevää ilma/kaasu määrää säädetään ihan normaalilla vaijeritoimisella kaasuläpällä.
Tota häkää tarvii blandata sinne ilman sekaan noin 50% joten normaali tyhjäkäyntiventtiili jäänee turhan pieneksi.
En (vielä) tiedä miten tollanen sähköohjattu kaasuläppä toimii.Kai se pelaa 0-5 voltin säätöjännitteellä tai sit pwm ohjauksella, tietävämmät kertokaa.
Pitänee ruveta rakentamaan tollasta ms3:sta.
Täytyy tarkentaa että tässä käytetään seoksensäätöläppänä volkkarin sähköistä kaasuläppää ja itse imusarjaan menevää ilma/kaasu määrää säädetään ihan normaalilla vaijeritoimisella kaasuläpällä.
Tota häkää tarvii blandata sinne ilman sekaan noin 50% joten normaali tyhjäkäyntiventtiili jäänee turhan pieneksi.
En (vielä) tiedä miten tollanen sähköohjattu kaasuläppä toimii.Kai se pelaa 0-5 voltin säätöjännitteellä tai sit pwm ohjauksella, tietävämmät kertokaa.
Pitänee ruveta rakentamaan tollasta ms3:sta.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Miksei sitä häkää voi laittaa imu/alipainepuolelle kuten bensaakin laitetaan suuttimista? Silloin varmaan välttäisi pienempi (tai useampi) reikä häkäkaasulle kun se imetään väkisin ja ilma annostellaan kaasuläpällä. Häkämäärähän seuraisi kuormaa sen mukaan kuin kaasua painetaan...Scheissensprecher. wrote: Tota häkää tarvii blandata sinne ilman sekaan noin 50% joten normaali tyhjäkäyntiventtiili jäänee turhan pieneksi.
Sen mitä audin kaasuläppää aikanaan purin ja muutin mekaanisesti toimivaksi niin siinä oli mielestäni servomoottori ja asentotunnistin takaisinkytkentää varten. Kannattaa lueskella miten servot toimii.Scheissensprecher. wrote: En (vielä) tiedä miten tollanen sähköohjattu kaasuläppä toimii.Kai se pelaa 0-5 voltin säätöjännitteellä tai sit pwm ohjauksella, tietävämmät kertokaa.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Oct 31, 2016 18:29
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Tommosen häkäpöntön kanssa tarvii pyrkiä minimoimaan kaikki virtausvastukset.
Se energiatiheys on kuitenkin niin pieni että jos sitä suuttimien kautta syöttelis niin se tarvis jotenkin paineistaa ja sit tulee jo liika monimutkainen rakennelma.
Nää tarvis kuitenkin saada pysymään mahdollisimman yksinkertaisina ja varmatoimisina.
Mulla on tässä nyt vaan tavoitteena saada homma pelaamaan prosessoriohjatusti takaisinkytkennällä eli closedloop lambda malliin että vois vähän tuoreempaakin kalustoa koittaa saada muutoskatsastettua.
Käsisäädöllä ei pääse siihen 0,96-1,03 harukkaan millään.
Toivoisin että saisin sen niin tehtyä että vaihto bensalle kävisi katkaisijan käänteessä.
Se energiatiheys on kuitenkin niin pieni että jos sitä suuttimien kautta syöttelis niin se tarvis jotenkin paineistaa ja sit tulee jo liika monimutkainen rakennelma.
Nää tarvis kuitenkin saada pysymään mahdollisimman yksinkertaisina ja varmatoimisina.
Mulla on tässä nyt vaan tavoitteena saada homma pelaamaan prosessoriohjatusti takaisinkytkennällä eli closedloop lambda malliin että vois vähän tuoreempaakin kalustoa koittaa saada muutoskatsastettua.
Käsisäädöllä ei pääse siihen 0,96-1,03 harukkaan millään.
Toivoisin että saisin sen niin tehtyä että vaihto bensalle kävisi katkaisijan käänteessä.
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Ei suoraan liity alkuperäiseen kysymykseen, mutta jos aloittajalla tai jollain
muulla on tietoa niin tuli mieleen muutama aiheeseen liittyvä pohdinta.
Pystyykö tuommoisessa häkäpöntössä tuon CO tuottoa mitenkä helposti/nopeasti
muuttamaan? Tuli mieleen, että jos CO:n tuotto on enempi vähempi vakio, niin
pystyiskö häkäkaasua jotenkin välivarastoimaan paineistettuun säiliöön tjsp.
Tai olisiko mahdollista tehdä kohtuullisen pieni häkälaitteisto ja syöttää
bensaa kaveriksi, jos joskus tulee enempi tehontarvetta.
muulla on tietoa niin tuli mieleen muutama aiheeseen liittyvä pohdinta.
Pystyykö tuommoisessa häkäpöntössä tuon CO tuottoa mitenkä helposti/nopeasti
muuttamaan? Tuli mieleen, että jos CO:n tuotto on enempi vähempi vakio, niin
pystyiskö häkäkaasua jotenkin välivarastoimaan paineistettuun säiliöön tjsp.
Tai olisiko mahdollista tehdä kohtuullisen pieni häkälaitteisto ja syöttää
bensaa kaveriksi, jos joskus tulee enempi tehontarvetta.
No real power, just turboshit!
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Oct 31, 2016 18:29
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Pöntön kaasuntuotto ei pysty äkisti muuttamaan.
Mutta normaalissa ajossa se reagoi virtausmuutoksiin kuitenkin suht nopeasti.
Tätä viivettä sit kompensoidaan laittamalla kaasulinjaan konehuoneeseen välisäiliö joka tasaa paineen ja virtauksen muutoksia.
Just tollasella megan ohjaamalla ruiskulla on mahdollista syöttää bensaa lisävoimaksi ja on myös erilaisia sähköisiä ja ihan perus bensakaasaria laiteltu rinnan lisätehoja antamaan.
Sit puukaasussa vie hapelta tilaa sen sisältämä hiilidioksidi ja typpi.
Katselin paljon mega3 noin maksaa ja kovasti aloin miettimään miten joku hitusen halvempi versio suoriutuis hommasta.
Mutta normaalissa ajossa se reagoi virtausmuutoksiin kuitenkin suht nopeasti.
Tätä viivettä sit kompensoidaan laittamalla kaasulinjaan konehuoneeseen välisäiliö joka tasaa paineen ja virtauksen muutoksia.
Just tollasella megan ohjaamalla ruiskulla on mahdollista syöttää bensaa lisävoimaksi ja on myös erilaisia sähköisiä ja ihan perus bensakaasaria laiteltu rinnan lisätehoja antamaan.
Sit puukaasussa vie hapelta tilaa sen sisältämä hiilidioksidi ja typpi.
Katselin paljon mega3 noin maksaa ja kovasti aloin miettimään miten joku hitusen halvempi versio suoriutuis hommasta.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
en kyllä tiedä kuinka vois esimerkiksi suuttimien signaalin muuttaa sellaisesksi että se ohjaisi kaasuläppää. kun se kaasuläpän ohjaus ei oo kuitenkaan ihan yksinkertainen juttu. jotenkin mulla on sellainen muistikuva että sille lähetetään pyynti avauskulmasta muuttuvalla taajuudella. voishan ton tietysti jostain tarkastaa miten toi menee...
Mutta kuitenkin aika mielenkiintoinen ajatus jos aatellaan että pienellä kuormituksella käytettäs häkää ja sen ohjaukseen käytettäs suuttimien ohjauksen ykkös pankkia ja sitten kovemmalla kuormituksella voitas liu-uttaa kakkos pankki ohjaamaan bensaa lisäksi. tämän osais jo kakkos mega ihan hienosti.
mutta lisäksi sitten tulee ongelma jos meinataan kaasuläpällä säätää puhtaan ilman puolta niin säätö tapahtuisi väärinpäin jos ajatellaan lambda säätöä... kun kuitenkin mega kuvittelee säätävänsä polttoainetta eikä ilmamäärää.
koittaisin keksiä jonkun muun tavan kuin sen sähköisen kaasuläpän kun se on kuitenkin semmoinen laite mikä menee heti vikatitaan kun yhteys ECUn ja läpän välillä ei ole oikea ja lisäksi se lähettää vielä ECUlle takaisin tiedon toteutuneesta asennosta ja jos se yhteys ei toimi niin taas ollaan vikatilassa, mutta jos intoa on opiskella sähköisen läpän toimintaa niin kai sen lopulta saa jotenkin toimimaan. (mikäli keksit kuinka muuttaa suuttimien signaalin läpälle kelpaavaksi)
Mutta kuitenkin aika mielenkiintoinen ajatus jos aatellaan että pienellä kuormituksella käytettäs häkää ja sen ohjaukseen käytettäs suuttimien ohjauksen ykkös pankkia ja sitten kovemmalla kuormituksella voitas liu-uttaa kakkos pankki ohjaamaan bensaa lisäksi. tämän osais jo kakkos mega ihan hienosti.
mutta lisäksi sitten tulee ongelma jos meinataan kaasuläpällä säätää puhtaan ilman puolta niin säätö tapahtuisi väärinpäin jos ajatellaan lambda säätöä... kun kuitenkin mega kuvittelee säätävänsä polttoainetta eikä ilmamäärää.
koittaisin keksiä jonkun muun tavan kuin sen sähköisen kaasuläpän kun se on kuitenkin semmoinen laite mikä menee heti vikatitaan kun yhteys ECUn ja läpän välillä ei ole oikea ja lisäksi se lähettää vielä ECUlle takaisin tiedon toteutuneesta asennosta ja jos se yhteys ei toimi niin taas ollaan vikatilassa, mutta jos intoa on opiskella sähköisen läpän toimintaa niin kai sen lopulta saa jotenkin toimimaan. (mikäli keksit kuinka muuttaa suuttimien signaalin läpälle kelpaavaksi)
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 5
- Joined: Mon Oct 31, 2016 18:29
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Selvittelin tota kaasuläppää ja se kuulemma on dc moottori ja siinä on kaksi 0-5v linjaa kertomassa toteutuneesta läpän asennosta.
Pätkähti mieleeni villi idea: Mitä jos kytkisi megan suutinpankkeihin esim 4 tyhjäkäynti lisäilmaluistia eli semmosia mitä ainakin ford eec-iv ohc koneissa käytettiin?
Luulis että säätöskaalaa alkaisi riittämään ja sen jotenkin saisi säädettyä toimimaan?
Pätkähti mieleeni villi idea: Mitä jos kytkisi megan suutinpankkeihin esim 4 tyhjäkäynti lisäilmaluistia eli semmosia mitä ainakin ford eec-iv ohc koneissa käytettiin?
Luulis että säätöskaalaa alkaisi riittämään ja sen jotenkin saisi säädettyä toimimaan?
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Suutinohjaukset taitaapi olla on/off tyyppisiä ja nuo lisäilmaluistit enemmänkin propo tyyppisiä eivätkäScheissensprecher. wrote: ...
Pätkähti mieleeni villi idea: Mitä jos kytkisi megan suutinpankkeihin esim 4 tyhjäkäynti lisäilmaluistia eli semmosia mitä ainakin ford eec-iv ohc koneissa käytettiin?
Luulis että säätöskaalaa alkaisi riittämään ja sen jotenkin saisi säädettyä toimimaan?
välttämättä tykkää toimia moodissa jossa niitä paukututetaan kokonaan auki ja kiinni kymmien hertsien taajuudella??
No real power, just turboshit!
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Mun täytyis kehittää sähköiselle läpälle joku ohjaus omaan autoon. Voi olla ettei megasquirt pääse mukaan.
12v dc moottori ja 1-5v / 5-1v asentotunnistin pari pitäis läpästä löytyä.
En ihan käsitä miksi toinen asento on laskeva ja toinen nouseva.
Mielestäni joka megasta pitäis löytyä riittävästi rautaa drive by wire systeemille, mutta asia on tabu eikä ketään mestaria kiinnosta.
Sähköinen kaasuläppä poistaa tyhjäkäyntiventtiilin tarpeen.
Ajatuksissa on myös pyörinyt ajatus rc auton servosta, niin ettei mega tiedä kaasun asentoa, ainoastaan kaasupolkimen.
Eli kaasupoljin tps anturin tilalle ja mega ohjaamaan kaasuläpän rc servoa. Kiva Olis jos tyhjäkäyntiventtiilin sais mukaan laskukaavaan.
Rc servon saa helposti tps anturin tilalle...
12v dc moottori ja 1-5v / 5-1v asentotunnistin pari pitäis läpästä löytyä.
En ihan käsitä miksi toinen asento on laskeva ja toinen nouseva.
Mielestäni joka megasta pitäis löytyä riittävästi rautaa drive by wire systeemille, mutta asia on tabu eikä ketään mestaria kiinnosta.
Sähköinen kaasuläppä poistaa tyhjäkäyntiventtiilin tarpeen.
Ajatuksissa on myös pyörinyt ajatus rc auton servosta, niin ettei mega tiedä kaasun asentoa, ainoastaan kaasupolkimen.
Eli kaasupoljin tps anturin tilalle ja mega ohjaamaan kaasuläpän rc servoa. Kiva Olis jos tyhjäkäyntiventtiilin sais mukaan laskukaavaan.
Rc servon saa helposti tps anturin tilalle...
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Näin kanssatielläliikkujana ja perheellisenä kiinnostaisi, että kuinka estät kaasu-asennon virheet?Vilderi wrote:Mun täytyis kehittää sähköiselle läpälle joku ohjaus omaan autoon. Voi olla ettei megasquirt pääse mukaan.
12v dc moottori ja 1-5v / 5-1v asentotunnistin pari pitäis läpästä löytyä.
En ihan käsitä miksi toinen asento on laskeva ja toinen nouseva.
Mielestäni joka megasta pitäis löytyä riittävästi rautaa drive by wire systeemille, mutta asia on tabu eikä ketään mestaria kiinnosta.
Sähköinen kaasuläppä poistaa tyhjäkäyntiventtiilin tarpeen.
Ajatuksissa on myös pyörinyt ajatus rc auton servosta, niin ettei mega tiedä kaasun asentoa, ainoastaan kaasupolkimen.
Eli kaasupoljin tps anturin tilalle ja mega ohjaamaan kaasuläpän rc servoa. Kiva Olis jos tyhjäkäyntiventtiilin sais mukaan laskukaavaan.
Rc servon saa helposti tps anturin tilalle...
Kaksi anturia ja systeemi mikä menee vikatilaan jos näyttämät ovat eri, ylä- ja alarajavirhetila vai mikä?
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
mietin tuollaista ratkaisua, että miten jos laittaa jonkun nykyauton (n. 2000 ja uudemmat) pelkän sähköisen kaasuläpän ja polkimen + sen ohjainboksin... ainakin tuon bemarin, joka nytkin tuolla tallissa seisoo ajamattomana, kun ei sillä uskalla mihinkään lähteä, kun voi jättää käynnistymättä määränpäässä, vika/oire on kyllä tiedossa, eli kastelee tulpat ihan miten ja koska sattuu, mutta se, että miksi se niin tekee ei tunnu olevan kenelläkään tiedossa, ainakaan merkkihuollolla, (E39 535i) kaasuläppä tottelee polkimen liikkeitä, kunhan vain on virta päällä, ei siis tarvitse olla käynnissä/kierrostietoa...
tuo vois olla kohtuu varmatoiminen ratkaisu (mutta ei edullinen) sen läpän liikutteluun, tosin ei taida olla ratkaisu itse topikin kysyjän ongelmaan... toki jos tuota jotenkin vois jatkojalostaa, eli joku servo ensin megan ohjaamana liikuttamaan sitä kaasupoljinta, joka sitten ohjaa itse sitä läppää, tiedä sitten tuleeko liian "patentti"
ja jos sitä sähköistä läppää ei ole ihan pakko asentaa (laatikon tai jonkun muun pakottavan syyn takia, joka on siis niin tärkeä, että koko projektia ei käytännössä olisi olemassakaan) en näe itse mitään syytä käyttää koko helv... sähköistä kaasuläppää, on itselle tullut vastaan niin monta ongelmatilannetta sähköiseen kaasuläppään liittyen, että jos sellaisen vain voi muuttaa manuaalitoimiseksi, niin käytän itse ainakin tilaisuutta hyödyksi... mutta juuri tälläinen häkäkaasun ja ilman seoksen ohjailu olis ihan käyttökelpoinen sovellus näille komponenteille, mutta itse kaasupolkimen virkaa sillä ei mielestäni saa hoidettua
tuo vois olla kohtuu varmatoiminen ratkaisu (mutta ei edullinen) sen läpän liikutteluun, tosin ei taida olla ratkaisu itse topikin kysyjän ongelmaan... toki jos tuota jotenkin vois jatkojalostaa, eli joku servo ensin megan ohjaamana liikuttamaan sitä kaasupoljinta, joka sitten ohjaa itse sitä läppää, tiedä sitten tuleeko liian "patentti"

ja jos sitä sähköistä läppää ei ole ihan pakko asentaa (laatikon tai jonkun muun pakottavan syyn takia, joka on siis niin tärkeä, että koko projektia ei käytännössä olisi olemassakaan) en näe itse mitään syytä käyttää koko helv... sähköistä kaasuläppää, on itselle tullut vastaan niin monta ongelmatilannetta sähköiseen kaasuläppään liittyen, että jos sellaisen vain voi muuttaa manuaalitoimiseksi, niin käytän itse ainakin tilaisuutta hyödyksi... mutta juuri tälläinen häkäkaasun ja ilman seoksen ohjailu olis ihan käyttökelpoinen sovellus näille komponenteille, mutta itse kaasupolkimen virkaa sillä ei mielestäni saa hoidettua

ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
Tuommosella piirillä rakensin äskettäin ohjauksen systeemille, jossa DC moottori ja asemanVilderi wrote:Mun täytyis kehittää sähköiselle läpälle joku ohjaus omaan autoon. Voi olla ettei megasquirt pääse mukaan.
12v dc moottori ja 1-5v / 5-1v asentotunnistin pari pitäis läpästä löytyä.
En ihan käsitä miksi toinen asento on laskeva ja toinen nouseva.
Mielestäni joka megasta pitäis löytyä riittävästi rautaa drive by wire systeemille, mutta asia on tabu eikä ketään mestaria kiinnosta.
Sähköinen kaasuläppä poistaa tyhjäkäyntiventtiilin tarpeen.
Ajatuksissa on myös pyörinyt ajatus rc auton servosta, niin ettei mega tiedä kaasun asentoa, ainoastaan kaasupolkimen.
Eli kaasupoljin tps anturin tilalle ja mega ohjaamaan kaasuläpän rc servoa. Kiva Olis jos tyhjäkäyntiventtiilin sais mukaan laskukaavaan.
Rc servon saa helposti tps anturin tilalle...
ilmaiseva potikka, piiri ohjaa suoraan moottoria, erillistä tehoastetta ei tarvii jos 800mA riittää.
http://fi.farnell.com/webapp/wcs/stores ... reId=10159
Vaatisi kaasupolkimelle potikan, sähkököisen läpän toinen potikka voisi olla megan käytössä
jos megan haluaa.
No real power, just turboshit!
Re: Mega ohjaamaan kaasumoottoria?
5 henkisen perheen päälikkönä perheen nainen saati sitten vanhin poika ei megaruutalla aja ilman perehdytystä....MrFairlane wrote:Näin kanssatielläliikkujana ja perheellisenä kiinnostaisi, että kuinka estät kaasu-asennon virheet?Vilderi wrote:Mun täytyis kehittää sähköiselle läpälle joku ohjaus omaan autoon. Voi olla ettei megasquirt pääse mukaan.
12v dc moottori ja 1-5v / 5-1v asentotunnistin pari pitäis läpästä löytyä.
En ihan käsitä miksi toinen asento on laskeva ja toinen nouseva.
Mielestäni joka megasta pitäis löytyä riittävästi rautaa drive by wire systeemille, mutta asia on tabu eikä ketään mestaria kiinnosta.
Sähköinen kaasuläppä poistaa tyhjäkäyntiventtiilin tarpeen.
Ajatuksissa on myös pyörinyt ajatus rc auton servosta, niin ettei mega tiedä kaasun asentoa, ainoastaan kaasupolkimen.
Eli kaasupoljin tps anturin tilalle ja mega ohjaamaan kaasuläpän rc servoa. Kiva Olis jos tyhjäkäyntiventtiilin sais mukaan laskukaavaan.
Rc servon saa helposti tps anturin tilalle...
Kaksi anturia ja systeemi mikä menee vikatilaan jos näyttämät ovat eri, ylä- ja alarajavirhetila vai mikä?
Montako vaaratilannetta kaupunkinopeuksissa mahtaisi aiheutua jos kaasu jäisi pohjaan? Tai maantiellä...
Eiköhän virrat väännetä pois kun laite hirnuu 7000, tai paineta kytkintä? Vaikka ei edes tietäisi millä on ajamassa... Ameriikan juttuihin en ota kantaa, siellä nyt kissakin kuivataan mikrossa jos ei erikseen kielletä.
Omaan ajoon kuitenkin menossa... Ja autokin vetää eri päästä kuin alunperin: http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/W ... 08_012.jpg