No kai se on sitten minukin laitettava pieni juttu tästä omasta projektista/kötöstyksestä.
Ostin auton 2002 jouluna enkä omistanut silloin vielä ajokorttia joten aikaa oli laitella autoa. Autoa oli alettu hiomaan ja hitsaamaan mutta innostus oli loppunut ja auto oli aika masentava näky hiotulla ja paikkamaalatulla mattapinnalla. Moottori kävi kolmella ja sotki vedet ja öljyt joten se nostettiin ensitöiksi pois pellin alta ja auto purettiin muutenkin maalausta ja hitsausta varten.
Kesä 2004 meni autoa hitsaillessa ja hioessa jolloin mielessä pyöri monia vaihtoehtoja tekniikan osalta. Syksyllä matukka maalattiin kavereiden kanssa (kiitos heille) ja autoa alettiin kasaamaan alku talvesta. Joulun tietämillä käytimme sitä kottorilla ja leima tuli.
Alkuaikoina moottorina toimi hieman piristetty 1.3 joka söi aika paljon bensaa menohaluihinsa nähden. Olin lueskellut megasquirtista jo aiemmin mutta kammoksuin hieman sen kasaamista mutta kaverini tukemana pääyin tilata sarjan partcolta ja yhdessä tuumin saimme sen keväällä kasattua(kiitokset myös hänelle). no boksi oli valmis mutta bensa laitteet puuttuu. No onneksi noita ruiskuautojen osia oli tullut hommailtua joten ne tarvitsi vain sovittaa vanhukseen.
Listaa osista:
Bensapumppu, 900i saabista
paineentasaaja, samasta saabista
suuttimet, 323 91 mazdasta (nd vihreät)
suutintukki ja paineensäätäjä, samasta 323:sta
kaasuläppä ja asentotunnistin, 1.8 turbo subarusta
bensalinjat, 8mm sisähalkaisialla olevaa nylon paineilma putkee
Jäähdytysnesteen lämpöanturi, samasta 323 matukasta
imuilman lämpotila anturi, vdo yleismallinen
lamda, Tällä hetkellä autotarvikkeen halvin yksijohtoinen
Johdotus, omavalmisteinen osaksi keskeneräinen. subarun johtoja hyödynnetty ja osa uutta johtoa. parempi on tulossa.
Imusarja, omavalmiste vesijohto putkesta. Sisähalkaisia 35mm Pituutta venttiilistä mitattuna reilu 40cm.
Moottoria on viritetty kevyesti kireämmällä nokalla, parannetulla kannella , kevennetyllä vauhtipyörällä ja paremmin virtaavalla putkistolla. ja kyllä tämän tekemäni imusarjan luulisi virtaukseltaan olevan parempi kun alkuperäinen kaasutin imusarja.
Tehosta ja väännöstä ei voi sanoa sillä autoa en ole vielä käyttänyt penkissä mutta olisi pitänyt käyttää aiemmin vielä kaasutin moottorilla ni olis ollu vertailu kohde. No perstuntumalta voin sanoa että alavääntö kasvoi paljon ja yläkierrosteho yli 5000 kasvoi todella paljon. Mylly on 100 kertaa kierrosherkempi kun ennen ja muutenkin miellyttävämpi ajella. Kulutusta en ole vielä miettinyt sillä säädöt ovat vasta sinne päin asteella.
Extra koodi kiinnostaisi mutta laitan nyt aluksi kaikki kuntoon tällä perus koodilla.
Kuvia härvelistäni:
eipä oo sivua ennää..
Osa kuvista on hieman lennossa otettuja eikä kaikki kuvat ole edes autostani.
Suuret kiitokset kaikille ketkä ovat minua avustaneet tässä projektissa täällä foorumilla ja ja käytännössä tallilla.
mazda 818 76
Moderator: Masi_K
mazda 818 76
Last edited by Ridge on Wed May 17, 2006 16:01, edited 1 time in total.
JOs säädät lähelle lambda 1 tyhjäkäynnillä. Pitäis olla aika hyvät arvot katastuksessa. Eriasia on että kuin kone silloin käy.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII