Vauhtivaunu wrote:
Tai sitten laittaa vaan sen weberin siihen ja ajelee tyytyväisenä.

onko näissä euroautoissa sitten käytetty 1 piste ruiskua muissakin, kuin joissakin 1.0-1.3 kokoluokan moottoreissa

Moderator: Masi_K
Vauhtivaunu wrote:
Tai sitten laittaa vaan sen weberin siihen ja ajelee tyytyväisenä.
ja ne on varmasti kaksikurkkuisia? saishan 1 kurkkuisestakin tietysti rakennettua, mutta tulee aika korkea rakennelma, jos ei halua virtausten kauheasti häiriintyvän siinä välilaipan kohdalla ja taitaa ahistaa muutenkin jo 1.6 koneeseen tarkoitettu, jos sen naittaa 2.3 litraiseen...Masi_K wrote:Opelissa Kadett E oli 1.6 ja 1. jenkkiruisku. Näin niinq ensihätään. Sama koskee ysäri VW ja sen sisarmerkkejä.
Sitikalta/Pösöltä löytyy yksipisteruiskuja 1,0-1,9 kokoisista koneista. Xsara, Ax, Bx, Zx, 205, 305, 405 jne...Höylä wrote:onko näissä euroautoissa sitten käytetty 1 piste ruiskua muissakin, kuin joissakin 1.0-1.3 kokoluokan moottoreissamulla on ollut se käsitys, että ne on olleet vain pikkukoneiden riesana ja isompiin (1.6-2.0) on sitten jaksettu tehdä kunnon monipisteruisku...
tuo on kai ford:n versio chevyn TBI ruiskusta, kai...uffa wrote:Aussit näyttäis hifistelevän tuollaisilla laitteilla:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... n#Ford_CFI
Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.Höylä wrote:tuo on kai ford:n versio chevyn TBI ruiskusta, kai...uffa wrote:Aussit näyttäis hifistelevän tuollaisilla laitteilla:
http://datsun1200.com/modules/mediawiki ... n#Ford_CFI
mutta mikä kaasari sulla siellä nyt on, onko siellä joku solex (jolloin ymmärrän nämä ruisku haaveet), vai aito weber 38DGAS (38DGjotain kirjaimia) pahintahan olis, jos sinne olis joku menny vaihtamaan 32/36 tyyppisen vaiheittain avautuvan kaasuttimenjolloin kone olis 3 pyttyinen puoleen kaasuun asti ja täyskaasullakin osa pytyistä sais vajaan täytöksen...
weber 38DGAS on kuitenkin saanut jopa lisänimen "is the way to go" ford cologne moottorin yhteydessä... ne vaihtaa englannissa kovalla tohinalla ruisku 2.8 koneisiin näitä kaasareita nykyäänno, enemmän se kai on nostalgia juttuja, mutta vaihtavat kuitenkin (paikallisiin "museoautoihin" luultavasti)
weber 38DGAS maksaa uutena jonkin tason muutossarjan kanssa jotain 300-400€, pelkkä kaasari luulis olevan halvempi
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.Höylä wrote:sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
Joo noita vaihtoehtojahan olisi pilvin pimein. Ilmanputsarinalle saisi kyllä melkein minkälaisen läppärungon tahansa. Jopa yksiosaisen.TimoS wrote:Tuolta ebaysta:han niitä löytyy pilvin pimein, noita TBI runkoja.
Esim: Mazda 2,3 litran koneen, toisin sähköisellä läpällä.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... e&_sacat=0
Väitätkö aivan vakavasti että autotehtaat on parikymmentä vuotta tehneet turhaan 1-pisteruiskuja kun kaasuttimillakin olisi pärjännyt? Miksi maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM kehitti TBI-ruiskun alunperin jos se kerran on niin huono ja tarpeeton?Höylä wrote:ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa...
Juu manuaali on luettukin, vaihtoehtoja tietysti täällä tiedustelen, sillä asiantuntemusta tällä forumilla on aika isosti.Vauhtivaunu wrote: Aloittajalle sanoisin että megamanuaalin lukemista ja sen jälkeen osien hankintaan.
eiköhän nämä nykyaikaiset sähkötoimiset 1 pisteruiskut (ja monipiste) tehty pääasiassa siksi, että saataisiin paremmin päästöt (lambda säätö + katalysaattori) ja positiivisena lieveilmiönä kulutus kuriin, se taas ei automaattisesti tarkoita, että ne toimisivat yhtään paremmin, kuin hyvä ja säädöissään oleva kaasutin, jossain 60 luvun koneessa, joka on nimenomaan suunniteltu ja "optimoitu" kaasarille... fordista (ja miksei muistakin aikansa perusautoista) puhuttaessa tuo optimointi voi kyllä olla yltiöpositiivistä ajatteluaVauhtivaunu wrote:Väitätkö aivan vakavasti että autotehtaat on parikymmentä vuotta tehneet turhaan 1-pisteruiskuja kun kaasuttimillakin olisi pärjännyt? Miksi maailman suurimpiin autovalmistajiin kuuluva GM kehitti TBI-ruiskun alunperin jos se kerran on niin huono ja tarpeeton?Höylä wrote:ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa...
Eiköhän se kuitenkin mene niin että sen TBI-ruiskun säädettävyys on vielä kertaluokkaa parempi kuin niiden kaasuttimien. Ei se optimaalinen ole missään tapauksessa, muttei tarvitse leikkiä suuttimien ja suutinputkien kanssa ja saa säädettyä sellaisetkin kuormitusalueet joille ei kaasuttimissa edes ole säätöjä. Erityisesti ns. transientti- eli nopeasti muuttuvat kuormat on kaasuttimille hankalia, mutta alkeellisemmillekkin ruiskujärjestelmille helppoja.
mieti ajatuksella tuota 1 läppäistä koteloa ja mitä kirjoitin tuohon yläpuolelle tuosta colognen imusarjasta...uffa wrote: Tällä hetkellä siis vaihtoehtona lisää tullut yksiläppäinen kotelo, tarvii vaan oikean kokoisen ja adapterit miettiä siihen.
en ole päätellyt, ettei sulla ole weberiä, enkä ole päättänyt yhtään mitään, vaan olen kysynyt mikä siellä on, mutta et ole vastannut tuohon hyvin yksinkertaiseen kysymykseen... mutta kuten sanottua, yritän kuitenkin ajatella aina sitä parasta, joko auton tai omistajan kannalta, jos se itse ei sitä tunnu ymmärtävän...uffa wrote:Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.Höylä wrote:sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...uffa wrote: Älä nyt jaksa jankuttaa tosta weberistä.
Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.Höylä wrote:en ole päätellyt, ettei sulla ole weberiä, enkä ole päättänyt yhtään mitään, vaan olen kysynyt mikä siellä on, mutta et ole vastannut tuohon hyvin yksinkertaiseen kysymykseen... mutta kuten sanottua, yritän kuitenkin ajatella aina sitä parasta, joko auton tai omistajan kannalta, jos se itse ei sitä tunnu ymmärtävän...uffa wrote:Kiva, päättelit siis itse ettei mulla ole Weberiä ja ajattelit päättääkkin puolestani? Älä nyt jaksa.Höylä wrote:
sun parasta tässä yritän ajatella... ei tuollainen ruisku, jolla yritetään matkia kaasutinta ikinä oikeaa kaasutinta parempi ole, eri asia, jos puhuttais oikeasta monipisteruiskusta, se on parempi kuin kaasutin monessakin suhteessa... mutta se kun ei taas sulle kelpaa, niin ollaan niin sanotusti umpikujassa...
okei, eli sä otat neuvot ja normaali keskustelun vittuiluna/ylimielisyytenä jne. selvä... sen kyllä huomaa sitten kun minä alan vittuilemaan, se ei todellakaan jää kenellekkään epäselväksi, on meinaan sellaista teksiä sitten, että oksat pois...uffa wrote:
Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.
Ei ole kyse huijauksesta missään tapauksessa, kyllä parantaminen tietääkseni sallittua, mikäli pysyy alkuperäistä vastaavana. Toki näissä pitää kysyä tarkastajalta , miten suhtautuu tuohon lambdaan jos se sieltä pilkistäisi.MrFairlane wrote:Pitävät noi ruiskusuuttimet aikamoista raksutusta jos museokatsuria pitää huijata niillä ja lambda on ihan ehdoton vaikka vain säätövaiheessa.
Mulla toimi MS1+TBI ihan hyvin vakiokoneen päällä aikanaan mutta ei sillä kyllä kulutusta saanut yhtään alemmaksi vaikka alavääntöä tulikin lisää persdynotuntumalla. Tuskin monipisteruiskukaan sen kummoisempi olisi ollut. Ehkä jonkun ränttätänttä-nokan kanssa erot ruiskun ja kaasarin välillä alkaisi näkymäänkin.
Oikeastaan sytyksenohjaus teki suurimman eron kun pystyi tyhjäkäyntiä tasoittamaan sillä ettei sammuisi niin helposti.
Höylä wrote:okei, eli sä otat neuvot ja normaali keskustelun vittuiluna/ylimielisyytenä jne. selvä... sen kyllä huomaa sitten kun minä alan vittuilemaan, se ei todellakaan jää kenellekkään epäselväksi, on meinaan sellaista teksiä sitten, että oksat pois...uffa wrote:
Kiitos näistä ylimielisistä kommenteista. Nämähän ovat omiaan luomaan keskustelua palstoilla, oli trolli tai ei, tai muuten vaan besserwisser.
tässä sen huomaa nämä suomen sisäiset erot (täällä ep:llä on hieman eri tyyli käydä keskustelua, kuin jossain itä/etelä suomessa), sitten on vielä luultavasti sukupolvien välinen kuilu tässä välissätoinen yrittää neuvoa ja toinen ottaa sen vittuiluna
![]()
no, terve ja onnea tämän projektin kanssa...
Lambdaahan ei välttämättä tarvitse kuin säädön aikana. Ja silloin olisi sitten hyvä olla laajakaistalambda että se onnistuu kerralla eikä tarvitse arpoa niin paljon. Lambdan hyöty jatkuvassa käytössä on seoksen hienosäätö matka-ajossa ja 3-tiekatalysaattorin oikeanlainen toiminta. Tässä autossa ei liene kattia eikä taida aivan viimeinen muutama desi/100km merkitä mitään kulutuksessa?uffa wrote: miten suhtautuu tuohon lambdaan jos se sieltä pilkistäisi.
Ei ole kysymys kustannuksista. Vaan koska se on mahdollista tehdä.Ei sitä sen enempää kai tarvitsisi selitellä? Omaksi iloksihan näitä rakennellaan, ja uuden oppimisen vuoksi myös.JaniM wrote: Tuskin vakuutus niin paljon kalliimpi on kesässä että siinä pitäis säästää.
Ok.JaniM wrote:Tä, tosiaan rakennellaan omiksi iloksi. Onko tuo nyt museoauto vai ei? Jos ei virallisesti, niin tekisin kerralla kunnolla ja nauttisin ajelusta. Itsellä ole yhdessäkään Volkkarissa kaasareita eikä tuu.
Uffa voisi nyt vähän tarkentaa, eikä nyt heti ottaa herneitä kaikesta ja takertua epäolennaisiin asioihin.