IAC valve
Moderator: Masi_K
IAC valve
Omaan projektiini on tulossa näillä näkymin yleismallinen ruiskurunko joten hyvän tyhjäkäynnin varmistamiseksi suunnittelin asentavani "ulkoisen" stepper motor tyyppisen IAC valven. Edullisuus tietenkin ensimmäisenä mielessä joten etsin ebaysta kiinakopio moottoreita joita saa halvimmillaan kuuden euron hintaan. Kyseessä on siis pelkkä moottori eikä mukana tule itse runkoa. Tarve siis olisi mahdollisesti tälläiselle palikalle. Kuvan palikka ei ilmeisesti ole enää saatavilla ja muut mitä löysin oli jopa yli sadan euron hintaisia joten kysyisin tietääkö joku mistä vastaavia saisi halvemmalla? Tai jotain korvaavaa järjestelmää tai pakettia moottorin kanssa järkevään hintaan.
Re: IAC valve
hyvä tyhjäkäynti ei tarvitse aina mitään "tyhjäkäyntimoottoreita"... laittaa sellaisen sitten, jos ei muuten saa käymään tyhjäkäyntiä (itse en ole yhteenkään projektiin joutunut sellaista asentamaan
) muutamaan projektiin olen kyllä koittanut tuollaista takuta asiakkaan sellaisen alun perin halutessa, mutta on sitten jätetty pois, kun toimii paremmin ilman sitä
sytkäkartalla saa jo ihmeitä aikaan...
mutta jos nyt välttämättä haluaa sellaisen kanssa alkaa tapella, niin esim. Renault lagunan/meganen (helppo asentaa vaikka letkun väliin/imusarjan kylkeen) tyhjäkäyntimoottoreita taitaa saada muutamalla kympillä esim.hajottamolta/nettivaraosista
edit: tuon tyyppinen on juuri rellussa ja useissa muissa ranskalaisissa, 4 johtoinen ja sopii luultavasti 1-2 ltr:n koneisiin mainiosti http://www.emeraldm3d.com/magneti-marel ... valve.html
tietäis vain, että millainen moottori kysyjän projektissa on, niin ei turhaan tyrkytä jos jostain +8 ltr:n kasista kyse

sytkäkartalla saa jo ihmeitä aikaan...
mutta jos nyt välttämättä haluaa sellaisen kanssa alkaa tapella, niin esim. Renault lagunan/meganen (helppo asentaa vaikka letkun väliin/imusarjan kylkeen) tyhjäkäyntimoottoreita taitaa saada muutamalla kympillä esim.hajottamolta/nettivaraosista
edit: tuon tyyppinen on juuri rellussa ja useissa muissa ranskalaisissa, 4 johtoinen ja sopii luultavasti 1-2 ltr:n koneisiin mainiosti http://www.emeraldm3d.com/magneti-marel ... valve.html
tietäis vain, että millainen moottori kysyjän projektissa on, niin ei turhaan tyrkytä jos jostain +8 ltr:n kasista kyse

Last edited by Höylä on Thu Feb 18, 2016 0:59, edited 1 time in total.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 406
- Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
- Location: Helsinki
- Contact:
Re: IAC valve
Itse asiassa totta, tässä sain omani toimimaan tasaisesti ja loppujen lopuksi tuo tyhjänkäynti venttiili ei osallistu käynin tasaamiseen vaikka on Close Loopilla, ehkä jos joutuu paikalla kytkimellä leikkii niin saattaa jotain helpottaa.
Advancet asetuksilla saa aika hyvin säädettyä sytkän avulla.
Advancet asetuksilla saa aika hyvin säädettyä sytkän avulla.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Re: IAC valve
Kyseessä on siis mersun m103 moottori eli kolmelitrainen bensa suora kutonen. Tyhjäkäyntiin en ilmeisesti iac valvea tarvitsekkaan mutta kuulin saman moottorin rakentaneelta että pakkasilla ei lähde millään käyntiin ilman lisäilmaluistia. En ole asiaan vielä tarkemmin perehtynyt mutta ongelmasta selviäisi varmaan helpoiten ohjelmoimalla megan avaamaan mersun oman on/off tyyppisen lisäilmaluistin kun jäähdytysnesteen lämpötila on esimerkiksi alle 5 astetta.
Re: IAC valve
mulla oli vastaava 3 litrainen mersu "muutama vuosi" (joskus 2010-11) sitten megalla, en saanut lisäilmaluistilla ikinä toimimaan konetta kunnolla, edes vakio ke-jetilläkarhunen- wrote:Kyseessä on siis mersun m103 moottori eli kolmelitrainen bensa suora kutonen.

mulla oli kyllä vakio imusarja käytössä ja siihen vain laitettu sähkösuuttimet, joten suuttimet hieman tukkivat koko lisäilmaluistin käyttämää kanavistoa ja siksikin se osoittautui turhaksi keksinnöksi tuossa kokoonpanossa...
eli tuon mersun m103 koneen saa kyllä sytkän ja bensan asetuksilla käymään tosi nättiä (n. 800 rpm) tyhjäkäyntiä, niin kylmänä, kuin lämpimänä.
mulla oli vain 315 cc/min suuttimet, joillakin yli 600 cc/ min suuttimilla tuolle olis varmaan saanut jo riittävästi bensaa kylmänä



ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin 
