IAC valve

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
karhunen-
Megasquirt aloittelija

IAC valve

Post by karhunen- »

Omaan projektiini on tulossa näillä näkymin yleismallinen ruiskurunko joten hyvän tyhjäkäynnin varmistamiseksi suunnittelin asentavani "ulkoisen" stepper motor tyyppisen IAC valven. Edullisuus tietenkin ensimmäisenä mielessä joten etsin ebaysta kiinakopio moottoreita joita saa halvimmillaan kuuden euron hintaan. Kyseessä on siis pelkkä moottori eikä mukana tule itse runkoa. Tarve siis olisi mahdollisesti tälläiselle palikalle. Kuvan palikka ei ilmeisesti ole enää saatavilla ja muut mitä löysin oli jopa yli sadan euron hintaisia joten kysyisin tietääkö joku mistä vastaavia saisi halvemmalla? Tai jotain korvaavaa järjestelmää tai pakettia moottorin kanssa järkevään hintaan.
Höylä
Megajumala

Re: IAC valve

Post by Höylä »

hyvä tyhjäkäynti ei tarvitse aina mitään "tyhjäkäyntimoottoreita"... laittaa sellaisen sitten, jos ei muuten saa käymään tyhjäkäyntiä (itse en ole yhteenkään projektiin joutunut sellaista asentamaan :wink: ) muutamaan projektiin olen kyllä koittanut tuollaista takuta asiakkaan sellaisen alun perin halutessa, mutta on sitten jätetty pois, kun toimii paremmin ilman sitä

sytkäkartalla saa jo ihmeitä aikaan...

mutta jos nyt välttämättä haluaa sellaisen kanssa alkaa tapella, niin esim. Renault lagunan/meganen (helppo asentaa vaikka letkun väliin/imusarjan kylkeen) tyhjäkäyntimoottoreita taitaa saada muutamalla kympillä esim.hajottamolta/nettivaraosista

edit: tuon tyyppinen on juuri rellussa ja useissa muissa ranskalaisissa, 4 johtoinen ja sopii luultavasti 1-2 ltr:n koneisiin mainiosti http://www.emeraldm3d.com/magneti-marel ... valve.html

tietäis vain, että millainen moottori kysyjän projektissa on, niin ei turhaan tyrkytä jos jostain +8 ltr:n kasista kyse :D
Last edited by Höylä on Thu Feb 18, 2016 0:59, edited 1 time in total.
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja

Post by NiceMan »

Itse asiassa totta, tässä sain omani toimimaan tasaisesti ja loppujen lopuksi tuo tyhjänkäynti venttiili ei osallistu käynin tasaamiseen vaikka on Close Loopilla, ehkä jos joutuu paikalla kytkimellä leikkii niin saattaa jotain helpottaa.
Advancet asetuksilla saa aika hyvin säädettyä sytkän avulla.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
karhunen-
Megasquirt aloittelija

Post by karhunen- »

Kyseessä on siis mersun m103 moottori eli kolmelitrainen bensa suora kutonen. Tyhjäkäyntiin en ilmeisesti iac valvea tarvitsekkaan mutta kuulin saman moottorin rakentaneelta että pakkasilla ei lähde millään käyntiin ilman lisäilmaluistia. En ole asiaan vielä tarkemmin perehtynyt mutta ongelmasta selviäisi varmaan helpoiten ohjelmoimalla megan avaamaan mersun oman on/off tyyppisen lisäilmaluistin kun jäähdytysnesteen lämpötila on esimerkiksi alle 5 astetta.
Höylä
Megajumala

Post by Höylä »

karhunen- wrote:Kyseessä on siis mersun m103 moottori eli kolmelitrainen bensa suora kutonen.
mulla oli vastaava 3 litrainen mersu "muutama vuosi" (joskus 2010-11) sitten megalla, en saanut lisäilmaluistilla ikinä toimimaan konetta kunnolla, edes vakio ke-jetillä :D aina humppas tyhjäkäynti tai oli liian suurella automaatti laatikon mukavaa käyttöä ajatellen... ryyppyasetukset ja ase piti olla ihan tapissa, että jäi ekalla käyntiin pakkasella ja hieman piti painaa kaasua ekan 3-5 sek. ajan, muuta ongelma ei pakkasilla ilmennyt... toki sinä talvena ei tainnut olla kuin -25 C pakkastakaan, kun mulla tuo mega mersu oli ajossa, mutta en minä ainakaan lisäilmaluistia siinä pakkasilla jäänyt kaipaamaan...

mulla oli kyllä vakio imusarja käytössä ja siihen vain laitettu sähkösuuttimet, joten suuttimet hieman tukkivat koko lisäilmaluistin käyttämää kanavistoa ja siksikin se osoittautui turhaksi keksinnöksi tuossa kokoonpanossa...

eli tuon mersun m103 koneen saa kyllä sytkän ja bensan asetuksilla käymään tosi nättiä (n. 800 rpm) tyhjäkäyntiä, niin kylmänä, kuin lämpimänä.

mulla oli vain 315 cc/min suuttimet, joillakin yli 600 cc/ min suuttimilla tuolle olis varmaan saanut jo riittävästi bensaa kylmänä :roll: on nimittäin aika vaativa bensan määrästä kylmänä tuo kone... nyt piti ryypyttää 3-5 kertaa ennen starttiyritystä, että hörähti heti tulille, eikä mennyt sahaamiseksi... lämminkin kone vaati aika ison ryypyn, ei ole muihin koneisiin tarvinnut noin rajuja asetuksia laittaa, toki kone oli jotain +500 000 km ajettukin jo, eikä muut kuin valvolinen 20w-50 racing öljyt pysyneet sisällä 1000 km kauempaa :twisted: mutta hyvin se silti meni ajossa, automaatti ja nuo kilometrit huomioiden, en saanut ikinä tankillisen keskikulutusta nousemaan yli 10 ltr/100 km :shock: siististi ajaen meni 8 ltr/100 km... (kulutusseurantaa jaksoin tehdä n. 10 000 km matkalta)
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
Post Reply