ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mikkiss
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Mar 02, 2014 16:24

ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Mikkiss »

Noniin elikkäs kyseessä ahdettu opelin 20ne moottori, jossa ms1 v2.2 extrakoodilla ohjailemassa toimintaa.
Ongelmana siis pitkittynyt ongelma, eli ahdoilla n. 5000 rpm jälkeen alkava rötääminen joka, ilmeisesti johtuu heikosta kipinästä?
Paikallaan kiertää 6500 rpm kiltisti, ajoittain saattaa paukkua aiemminkin.
Tyhjäkäynti jää myös välillä +-2000 rpm paikkeille hyrskyttämään.

Anturina tikittää cherryn hall anturi 255 ohm ylösvedolla +5 volttiin, johdot häiriösuojatulla kaapelilla.
kampuralla vakio triggeri pyörä 60-2.
Skoopilla ihmetelty anturin outputtia, ja näyttäisi tulevan selkeää kanttiaaltoa, jossa ei näyttäisi olevan vikaa.
huippujännite hall signaalissa vain 1,12 V, mitä jännitteen pitäisi ennen optoa olla, onko arvot ok?
kierroslukutieto logissa siistiä, lukuunottamatta ajoittaista kierrosten tuplaamista, rötää pahasti myös silloin kun logissa ei mitään piikkiä tule?

- opto vaihdettu 4n35-malliseen
- r11 paikalla nyt 1 Kohm vastus, kokeiltu myös 10 kohm asti suurentaa, ei apuja(tuli molemmanlaista neuvoa..)
- uudet tulpat paikallaan.
- uudella puolalla kokeiltu (Hukkakipinäpuola VAG 032 905 106B )
- sytkäohjauksen ylösvedot tällä hetkellä 255 ohm
- anturi tarkastettu pöydällä erillisellä virtalähteellä ja näyttäisi pelaavan

Alkaa olemaan neuvot ja motivaatio jo aivan lopussa.
Vielä sen verran noviisi megan kanssa, joten käännyn jo viisampien puoleen.


Logia voin laittaa tarvittaessa myöhemmin, säätöläppäri kun on tallilla...
Jos kerkeäisi vielä ennen talviteloille laittamista saamaan kuntoon, niin keväällä pääsis ajelemaan heti :lol:

Kiitokset jo etukäteen viisaammille.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Vauhtivaunu »

Mikkiss wrote:
Anturina tikittää cherryn hall anturi 255 ohm ylösvedolla +5 volttiin
Laita ylösveto ja anturin "virta" +12v ja ylösvetovastus 1kohm sekä optopiiristä pois c11 ja c12. Vaikka sille ilmoitetaan minimijännitteeksi +5v niin se harvoin toimii kunnolla sillä. Oman kokemuksen mukaan noiden kondensaattorien poisto eo. anturin kanssa parantaa toimintaa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Mikkiss
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Mar 02, 2014 16:24

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Mikkiss »

Mites tuo r11 vastuksen mitoitus? eli ylösveto 1 kilon vastuksella +12 voltista näinkö tarkoitit? anturin käyttöjännite eli ns. input voltage 12 V.

Kiitoksia jo nopeasta vastauksesta, puolen päivän jälkeen pääsee jo heti kokeilemaan.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Vauhtivaunu »

Mikkiss wrote:Mites tuo r11 vastuksen mitoitus?
Anna nyt aluksi olla sen 4.7kohm. Jos vielä on vaivaa triggerihäiriöistä niin joillakin on auttanut sen pienentäminen 2.2kohm:iin
Mikkiss wrote: eli ylösveto 1 kilon vastuksella +12 voltista näinkö tarkoitit? anturin käyttöjännite eli ns. input voltage 12 V.
Kyllä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Mikkiss
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Mar 02, 2014 16:24

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Mikkiss »

Nyt konkat revitty irti ja myös r11 paikalla 2.2 kohmin vastus.
Ei suuremmin apuja, ehkä hieman pidemmälle kiertää.
muita ideoita?

ilmeisesti näitä 60-2 opelin triggereitä on luettu cherryn hall-anturilla onnistuneesti kumminkin?
löytyisi kyllä vakio induktiivinen anturikin, muunninpiiri pitäisi saada toimiva siihen vaan.
Jos pitäisi kuitenkun tällä anturilla lukemaan, niin kannattaako turhaan vaihtaa..
Autotunella kait tuo lätkäs anturin kouraan ja sanoi että tällä pitäis pelata.

Tuli mieleen, kun auto on seissyt pitkään niin muistaakseni on kumminkin pelannut kyseisellä anturilla hyvin alkujaan. Alkaa itsekin jo muistiaan epäilemään, että jos säätöajossa ei vaan ollut tullut ilmi vika vielä pienistä ahdoista ja maltillisista vedättelyistä johtuen.
Voiko jotain kärähtää piiriltä, että kumminkin pelaisi jotenkuten, mutta ahdoilla ei pelaa.c
Nyt pätki välillä tosi pahasti ja rajusti--->vaihdettu taas myös uudet tulpat kun tuntui, että yksi pytty tippui pelistä.

Kaipa tämä joskus tästä selviää hmh :roll:
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Vauhtivaunu »

No ainakin itsellä on kokemusta opelin lohkon sisällä olevasta 60-2 triggeristä jota cherry luki ainakin 7.5krpm. Ja jokkiskone joka sai kyllä kovaakin kohtelua.

Jos sieltä jotain olennaista palaa niin se on suutinohjainpiiri eli se U7/MC33151. Yleensä se kyllä lopettaa toimintansa kerralla.

Millä polttoaineella muuten ajat? Joskus pitkään seisoessa saattaa suuttimet "liimaantua". (r)e85:llä varsinkin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Mikkiss
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Mar 02, 2014 16:24

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Mikkiss »

Siis seisontaa aikaa takana alle puolivuotta kumminkin vasta..
Ajan ihan perus 98 bensalla.
Kone kyykkää ja tiputtaa kierrokset kun oikein vedättää että rötää hetken aikaa.
Tämän jälkeen tyhjäkäynti jää yli 2000 rpm käymään pidemmäksi aikaa..täytyy koittaa ajaa ohjelma varmaan uusiksi ainaki sisään..?

Paljonko oot pitänyt ilmaväliä anturilla Opelin koneessa?

Ps. Auto sijaitsee Järvenpäässä ja jos jollain kiinnostusta auttaa niin voin ajella vaikka lähiympäristöön auton kanssa.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Turbiini »

Noissa oopelin trikkeripyörissä on välillä suuriakin heittoja. Yhtä autoa joskus säädelly missä oli aluksi 2 litrainen 8v kone ja siinä oli suuria häiriöitä v3 levyn potikoita säätelemällä sen välillä sai toimimaan, muttei käynistyny semmoisilla potikan asennoilla millä ajossa toimi. Sitten kun tekniikaksi päivittyi ecotec lohkoon rakennettu turbo kone niin samoilla antureilla ja osilla ei mitää häiriöitä missään vaiheessa.

Sitten toinen 16v jossa aluksi oli joku vanha hestech joka toimi kierroksilla tappiin asti, mutta oli muuten ongelmallinen. Siihen vaihtui tatech jolla ei saanu juurikaan yli 8000 kierroksilla pelaamaan. Vika paikallistui Selvitettiin johtuvan trikkeri tiedon heitosta, eli joko kampi värisee ja sotkee koko trikkeröinnin, mutta todennäköisimmin itse kehä on kiero. Ainakin muutamaa "vara" kampea tutkailtiin ja olivat kaikki varustettu kieroilla kiekoilla. Joten toiveissa on että siitä ongelmat loppuu kun uuteen koneeseen tulee koneistettu kiekko sen orkkis peltisen tilalle.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Vauhtivaunu »

Mikkiss wrote: Paljonko oot pitänyt ilmaväliä anturilla Opelin koneessa?
Kahdessa eri koneessa toisessa 0.8mm ja toisessa 1mm.

Jos meinaat kokeilla originaalia VR-anturia niin suosittelen lämpimästi että hommaat muunninpiiriksi MAX992x-piirin. Muilla on ollut melkein aina ongelmia, max-piirillä ainakin sen yhden perusteella jonka olen nyt laittanut, ei tarvinnut kun lyödä johdot kiinni ja kone toimi starttikierroksilta rajoittajalle. Tosin käytössä on fordin alkuperäinen 36-1 kiekko ja fordin vr-anturi.

Piiriä myy protoparts: http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... cts_id=555
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by jake74 »

taitaa olla aika pehmeitä nuo peltikiekot, kaverilla oli ooppelin 1.6 16v missä kiekko kampiakselin päässä. siinäkin oli häiriötä. pyöritin konetta ja mittailin hammasvälystä hammas kerralla. heittoa oli 0.5mm-1.0mm

kaverin 20xe jokkismoottori toimi parhaiten alkuperäisellä peltisellä vr anturilla. tarvikeantureilla tuli kaiken mailman häiriöitä jos sen yleensa sai käyntii.
Mikkiss
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Sun Mar 02, 2014 16:24

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Mikkiss »

Mulla ihan hyvin muuten pelaa juu siihen asti, kun ahdot tulevat kehiin.
Nyt tilattu muunninpiiri protopartsilta, katsotaan jeesaako..palailen viisaampana asiaan.
vwrules
Megasquirttaaja
Posts: 72
Joined: Thu Sep 06, 2012 21:54
Location: Ryttylä

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by vwrules »

Onko kiekkamittarille modi tehty. Koita ottaa sen outputti pois päältä ja testaa. Mulle kävi näin viimeviikol. Aina ahdoilla rupes rötää.
hbacka
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Tue Aug 16, 2016 12:15

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by hbacka »

terve,mulla on sama ongelma volvo koneella mutta mulla on ms1 v3.0. mega näyttä että yli 4500 kierroksilla laturi ei anna kuin 13,3 volttia, voiko olla niin että se ei riitä hukkakipinäpuolalle?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: ms1 v2.2 Sytytysongelmia? pätkii/rötää..Apua vailla

Post by Vauhtivaunu »

13.3V riittää oikein hyvin hukkakipinäpuolalle. Jokkiskoneissa ei ole laturia ja toimii hukkakipinällä kovillakin puristuksilla.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Post Reply