Kiinnostaisi laittaa autoon CDI sytkä, mutta ne maksavat ihan sikana. Netistä löytyi rakennussarja joka vaikuttaa ihan pätevältä amatöörin silmiin, varsinkin jos jännitteen saisi upgradattua 300v -> MSD lukemat, eli n. 450v. Ymmärrykseni mukaan se onnistuisi Zenereitä ja muuntajaa ronkkimalla...
Kuka osaisi:
- Sanoa onko tuosta piiristä mihinkään? Ilmeisesti neljälle sylinterille tarttisi kaksi purkkia?
- Arvioida mitä se maksaa?
- Kertoa mitä modauksia tarvitsee tehdä jännitteen nostoon?
- Ja suurimpana vaikeutena piirtää ja syövyttää sille piirilevyn? Eikös joku softa tee piirilevykuvan ihan automatic kytkentäkaaviosta? Ja sillä kuvalla voi levyn sitten tilata firmasta X muutamalla eurolla?
Niin ja se design oli täällä: http://www.molla.org/DIY-CDI/SC-DIY-CDI ... -hires.pdf
DIY CDI sytkä
Moderator: Masi_K
DIY CDI sytkä
Never argue with an idiot.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
They will bring you down to their level and beat you with experience.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: DIY CDI sytkä
Suurin vaikeus tuon rakentamisessa on muuntajan käämiminen. Se vaikuttaa hommana yksinkertaiselta, muttei sitä käytännössä ole.
Oletko miettinyt IGN-1 erillispuolia joissa kipinäteho on yhtä kova kuin CDI-purkeilla?
Oletko miettinyt IGN-1 erillispuolia joissa kipinäteho on yhtä kova kuin CDI-purkeilla?
Re: DIY CDI sytkä
Kai tuo ihan toimiva kytkentä olisi. Mutta jos on hakemassa oikeasti tehokasta CDI-sytkää, niin tuossa on alhaisen jännitteen lisäksi myös aika niukka energiamääräkin (45mJ). Tietty jännitettä nostamalla energiakin kasvaa ja konkkaa isontamalla sitä saa vielä lisää. Mutta sitten myös konkan lataamiseen menevä aika kasvaa, mikä saattaa jossain pisteessä tulla ongelmaksi. Eli sitten pitäisi myös kasvattaa hakkurin tehoa, joten alkuperäiseen kytkentään tulisi aika paljon muutoksia.
Kuten Vauhtivaunu tuossa sanoikin, niin muuntaja on tuossa se hankalin juttu. Hakkuriteholähteiden muuntajat ovat kohtuullisen konstikkaita tapauksia. Muuntajasydämen malli, kierrosmäärät, käämimistapa ja muut pikkujutut voivat vaikuttaa tulokseen ihan merkittävästikin. Etenkin jos lähtee tekemään modauksia kytkentään, niin tuossa saattaa tulla ylläreitä vastaan. Ja muutenkaan tuollaiset erilliskomponenteilla tehdyt hakkurimuuntajat eivät ole ihan helpoimpia tutustumiskohteita elektroniikan maailmaan. Niitä säädellessä pääsee aika helpolla haistelemaan toimintasavun aromeita.
Sellaista softaa, joka tekisi automaattisesti piirilevyn kytkiksestä, ei taida edelleenkään löytyä. Erilaisia automaattitoimintoja, reititystä ja komponenttien sijoittelua, löytyy kyllä vähän joka piirilevysoftasta, mutta niiden käyttökelpoisuus on aika rajallista. Niitä voi käyttää lähinnä joidenkin työläiden rajattujen osioiden tekemiseen ja silloinkin parametrien määrittely vaatii aika paljon aikaa ja osaamista. Ja sitten vielä tuollaisen hakkuripowerin kanssa pitää tietää vähän keskimääräistä paremmin kuinka levy kuuluu tehdä. Noissa kun ihan oikeasti vaikuttaa toimintaan kuinka komponentit on sijoiteltu toisiinsa nähden ja millaisilla vedoilla ne on yhdistetty toisiinsa.
Että joo, onhan tuollaisen CDI:n tekeminen ihan mahdollista ja takuulla opettavaista. Mutta kovin kevyillä pohjatiedoilla ei kannata hommaan alkaa ainakaan vaan rahan säästämiseksi.
Jos tehokasta sytkää haluaa, niin induktiivisytkällä taitaa päästä jonkun verran helpommalla ja halvemmalla. Ihan valmiista aktiivipuolistakin löytyy aika moneen riittävää,esim tuo IGN-1A tai ns. LS2-puolat. Tai sitten jos propellihattulinjalle haluaa lähteä, niin esim. joitain CDI-puolia voi ajaa induktiivisena reilulla virralla, jolloin päästään vielä kovempiin kipinätehoihin kuin noilla aktiivipuolilla.
Kuten Vauhtivaunu tuossa sanoikin, niin muuntaja on tuossa se hankalin juttu. Hakkuriteholähteiden muuntajat ovat kohtuullisen konstikkaita tapauksia. Muuntajasydämen malli, kierrosmäärät, käämimistapa ja muut pikkujutut voivat vaikuttaa tulokseen ihan merkittävästikin. Etenkin jos lähtee tekemään modauksia kytkentään, niin tuossa saattaa tulla ylläreitä vastaan. Ja muutenkaan tuollaiset erilliskomponenteilla tehdyt hakkurimuuntajat eivät ole ihan helpoimpia tutustumiskohteita elektroniikan maailmaan. Niitä säädellessä pääsee aika helpolla haistelemaan toimintasavun aromeita.
Sellaista softaa, joka tekisi automaattisesti piirilevyn kytkiksestä, ei taida edelleenkään löytyä. Erilaisia automaattitoimintoja, reititystä ja komponenttien sijoittelua, löytyy kyllä vähän joka piirilevysoftasta, mutta niiden käyttökelpoisuus on aika rajallista. Niitä voi käyttää lähinnä joidenkin työläiden rajattujen osioiden tekemiseen ja silloinkin parametrien määrittely vaatii aika paljon aikaa ja osaamista. Ja sitten vielä tuollaisen hakkuripowerin kanssa pitää tietää vähän keskimääräistä paremmin kuinka levy kuuluu tehdä. Noissa kun ihan oikeasti vaikuttaa toimintaan kuinka komponentit on sijoiteltu toisiinsa nähden ja millaisilla vedoilla ne on yhdistetty toisiinsa.
Että joo, onhan tuollaisen CDI:n tekeminen ihan mahdollista ja takuulla opettavaista. Mutta kovin kevyillä pohjatiedoilla ei kannata hommaan alkaa ainakaan vaan rahan säästämiseksi.
Jos tehokasta sytkää haluaa, niin induktiivisytkällä taitaa päästä jonkun verran helpommalla ja halvemmalla. Ihan valmiista aktiivipuolistakin löytyy aika moneen riittävää,esim tuo IGN-1A tai ns. LS2-puolat. Tai sitten jos propellihattulinjalle haluaa lähteä, niin esim. joitain CDI-puolia voi ajaa induktiivisena reilulla virralla, jolloin päästään vielä kovempiin kipinätehoihin kuin noilla aktiivipuolilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85