Kyseessä Opelin 1.6SE (OHC) kone hyvin tehdyllä kannella ja venttiileillä.
Garrett 2.5-3.0 jossa 4 sisukset. Vakio hukkaportilla, jonka aukkoa hieman suurennettu. 1.3 Bar jämäkkä kello.
MS1 v2.2 lankulla.
Downpipessä heti alussa nousu 2,3' -> 3' ja 50 cm matkalla 3'
Polttoaineena RE85
Nokkana vapari 1.3S nokka, jossa normaalia enemmän overlappiä.
Toimii hienosti yläpäässä, mutta pitäisi saada heräämään hivenen aikasemmin.
4500 rpm 0,5 bar
5200 rpm 1 Bar
6600 rpm 1.3 bar
Haluaisin, että tuo heräilis edes jossain 4000 kohdalla.
Oon kokeillut rajapaineventtiiliä, esijännittää kelloa, sekä tehdä sytkäkarttaan monttua heräämisalueelle. Ei tunnu nuokaan herättelevän. Max ahdot kyllä nousevat, mutta herää samassa kohtaa.
Tiedän, että suurin syypää on varmasti vakio vaparinokassa, jossa on vielä normaalia enemmän huuhtelua sekä ehkä hieman liian isossa ahtimessa, mutta olisiko tähän mitään kikkaa säädöillä millä tuota saisi heräämään edes pikkusen aikasemmin? Ei jaksaisi alkaa nokkaa vaihtamaan, jos tälle olisi jotain kikkoja.
Onko näin, että E85:sella tuo sytkämonttu ei autakkaan, kun ei nostele pakolämpöä?
Tuntu että sytkämonttu vaan teki koneesta hengettömän ja heräsi kuitenkin samassa paikkaa.
Lisäruokakaan ei varmaan tuossa auta?
Ahdin heräämään aikaisemmin
Moderator: Masi_K
Re: Ahdin heräämään aikaisemmin
Kyllä se on vaan melkeistään vaihdettava pykälää pienempään pakopesään ? Säätöteknisesti on muuten mahdotonta saada fyysisiä muutoksia aikaseksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Ahdin heräämään aikaisemmin
Jostain syystä olen ollut vahvasti uskossa ettei overlap ja ahtaminen oikein samaan seuraan kuuluisi..?Rasseli wrote:Nokkana vapari 1.3S nokka, jossa normaalia enemmän overlappiä.
Ja jos tosiaan on niin, niin eiköhän "liian iso" turbo viimeistele kokonaisuuden, eli tehot löytyy isommilla kierroksilla... Tuo olikin kiva juttu, kun turboa 652 kuutioiseen laiteltiin, pieninkin mitä maailmalta löytyi (IHI RHB31) oli vähän liian iso jotta olisi saanut heräämään halutuilla kierroksilla, eikä pari turbotoimittajaa myöskään kyennyt kasaamaan ollenkaan semmoisia mitkä olisi ahtanut käytännössä mitään alle neljän tonnin...
Mielikuva on, ettei tuossa oikein ole oikotietä onneen. Nokan, ahtimen tai molempien vaihtoa väittäisin haluavan...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Ahdin heräämään aikaisemmin
Taitaa olla vähän tapauskohtainen juttu. Perinteisen viisauden mukaan turbokoneessa ei tosiaan saisi juuri olla overlappia, mutta olen tullut siihen tulokseen, että tämä taitaa pitää paikkansa lähinnä kokoonpanoissa, joissa pakopainetta on selvästi ahtopainetta enemmän. Sitten kun pakopaine on paremmin balanssissa ahtopaineen kanssa, niin nokkien ajoitukset toimii aika pitkälti samaan suuntaan kuin vaparikoneessakin. Tämä nyt lähinnä oman pähkimisen ja testailun sekä muiden projektien tutkimisen perusteella. Julkaistua "faktaa" en ole liiaksi aiheesta nähnyt.Jasu wrote: Jostain syystä olen ollut vahvasti uskossa ettei overlap ja ahtaminen oikein samaan seuraan kuuluisi..?
Mutta tuota turbon heräämistä varmasti haittaa, jos nokka ei tuota kunnolla vääntöä niillä kierroksilla, jolla ahtopainetta haluttaisiin saada nousemaan. Samaten mitä pidemmät ajoitukset ja enemmän overlappia, niin sitä herkempi kone tuntuu olevan pakopaineelle. Ja tuossa ennen ahtimen heräämistä voi hyvinkin olla tilanne, jossa pakopaine on jonkun verran koholla, mutta ahtopainetta ei ole vielä nimeksikään.
Muuten olen aika samaa mieltä, että taitaa vaatia mekaanisia muutoksia jos aikoo saada selvää parannusta aikaiseksi. Jos hukkaportin kiinni pysyminen on jo varmistettu, niin ei tuohon säädöillä enää ihmeitä tehdä. Sytkän myöhästyksellä voi saada jotain aikaiseksi, mutta omien kokemuksien mukaan sekin on aika rajallista. Itse sain sille vähän nopeammin ahtoja ylös, mutta samalla tehot kärsivät ajoituksen muutoksesta. Ehkä tuosta olisi jonkun toimivan kompromissin pystynyt hieromaan, mutta ainakaan ihan helpolla en sellaista saanut aikaiseksi.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Ahdin heräämään aikaisemmin
Vähän samaa veikkailin, ettei tuossa auta, kun tehdä rakenteellisia muutoksia.
Edellisessä kokoonpanossa Bensalla ja T25 ahtimella säädöillä pysty todella hyvin herättämään ahtimen ihan sytkä ja bensamuutoksilla, jopa vaikka tyhjäkäynnille saakka. Tosin pakosarja heti mansikkana. Tuo RE85 vaan kun ei tunnu lämpenevän sama kuinka säätää sytkää ja olihan tuo T25:sen pakopesäkin paljon pienempi.
Mulla löytyy tuosta suoraan monenlaista nokkaa, joissa on pienempi overlap, joten tuollaisen vaihtaminen olisi helpompi operaatio, mitä ahtimen muutos. Tuohon ahtimeen on nähty kuitenkin vaivaa sen verran, eikä sen kasaaminen ja purkaminen ole kovin ruuvausystävällinen takavetoisuudesta huolimatta.
Syy miksi kyseinen isomman overlapin omaava nokka on kiinni, oli edellinen kesä, jonka ajoin vaparina. En jaksanut alkaa sitten nokkaa vaihtelemaan ja heitin vaan edelliset turborojut kiinni mitkä siellä oli ollut aikaisemminkin.
Pakopaineita mitä oon hieman seurannut, niin ovat noin ahtopaineet / 2
Onko näin, että jos nyt laitan täysin vastaavan nokan, mutta pienemmällä overlapillä, niin ahdinhan tulee heräämään alempaa, mutta miten yläpää, katoaako sieltä samalla tehoja? Jos katoaa, niin saanko kompensoitua sitä nokan ajotuksella?
Edellisessä kokoonpanossa Bensalla ja T25 ahtimella säädöillä pysty todella hyvin herättämään ahtimen ihan sytkä ja bensamuutoksilla, jopa vaikka tyhjäkäynnille saakka. Tosin pakosarja heti mansikkana. Tuo RE85 vaan kun ei tunnu lämpenevän sama kuinka säätää sytkää ja olihan tuo T25:sen pakopesäkin paljon pienempi.
Mulla löytyy tuosta suoraan monenlaista nokkaa, joissa on pienempi overlap, joten tuollaisen vaihtaminen olisi helpompi operaatio, mitä ahtimen muutos. Tuohon ahtimeen on nähty kuitenkin vaivaa sen verran, eikä sen kasaaminen ja purkaminen ole kovin ruuvausystävällinen takavetoisuudesta huolimatta.
Syy miksi kyseinen isomman overlapin omaava nokka on kiinni, oli edellinen kesä, jonka ajoin vaparina. En jaksanut alkaa sitten nokkaa vaihtelemaan ja heitin vaan edelliset turborojut kiinni mitkä siellä oli ollut aikaisemminkin.
Pakopaineita mitä oon hieman seurannut, niin ovat noin ahtopaineet / 2
Onko näin, että jos nyt laitan täysin vastaavan nokan, mutta pienemmällä overlapillä, niin ahdinhan tulee heräämään alempaa, mutta miten yläpää, katoaako sieltä samalla tehoja? Jos katoaa, niin saanko kompensoitua sitä nokan ajotuksella?
Re: Ahdin heräämään aikaisemmin
Vastaus hieman viiveellä, mutta tässä oli syypäänä vuotava hukkaportti, vaikka sillä oli sopiva esijännitys. Lisää vain esijännitystä, niin johan alko heräämään.