Tuollainen ajoneuvo tuli hommattua talvikäyttikseksi, ja tuo vielä sattuu olemaan euro2 normin mukainen eli nykysäädöksillä turbotus onnistuu ilman kalliita päästömittauksia, niin olihan sitä pakko ruveta virittämään. Vielä ei ole muuta tehty kuin asennettu microsquirt v3 ohjaamaan moottoria., mutta kesän mittaan jonkinlainen puhallin ilmestynee konetilaan. Kaikki kytkennät on tehty suoraan omaan johtosarjaan ecun liittimen luo ainuttakaan johtoa ei joutunu konetilasta muuttamaan. Trikkerinä kammella varsin erikoien 36-2-2-2 pyörä, mille onneksi extrakoodista löytyi tuki. Nokka-anturi jäi pois käytöstä kun sitä nyt ei mihinkään tarvitse kun microlla ei onnistu secventiaali ruisku ja sytytyksen hoitaa orkkikset hukkakipinä cop sekoitus puolat sisäisillä päätteillä (2 ja 4 sylinterillä cop puolat joista johdot 1 ja 3 sylintereihin)
Iloinen yllätys oli että suuttimet on varsin reilusti mitoitettu kun max pulssi on alle 40%, joten piisaavat kohtuulliseen tehon lisäykseen. Nyt pari päivää ajeltu eikä ainuttakaan häiriötä ole toiminnassa esiintyny.
suzuki baleno 1.6 4x4 1999
Moderator: Masi_K
Re: suzuki baleno 1.6 4x4 1999
Nyt pikku muutosta eli turbo on asennettu, malliltaan toyota ct9. Map anturiksi myös vaihdoin 2.5bar version. Ahtoja ei ole tarkoituskaan yli 0.5bar käyttää, suzukin omalla ei olisi sitäkään saanu jos haluaa boost cutin käyttöön. Hato putkisto varsin väliaikainen pika ratkaisu eli kurttuletku suoraan turbolta imusarjaan.
Vielä on mietinnän alla laitanko tuohon cooleria ollenkaan, pienillä paineilla ja talviautoksi raketumassa joten suurta tarvetta sille ei ole.
edit: turbo taitaakin olla ct12
Vielä on mietinnän alla laitanko tuohon cooleria ollenkaan, pienillä paineilla ja talviautoksi raketumassa joten suurta tarvetta sille ei ole.
edit: turbo taitaakin olla ct12
Last edited by Turbiini on Wed Jun 22, 2016 11:23, edited 1 time in total.
Re: suzuki baleno 1.6 4x4 1999
Eilen kävin dynossa hakemassa katsastus laput, ei tarvinnu mitään kikkailuja tehon alentamiseksi. Suurin lukema mikä saatiin oli huimat 5heppaa vakiota enemmän tosin noin 2000 kierrosta alempana. ja vääntöä olikin jo sentäs reilummin lisää ja sekin aika vakiota alempana. Uskoakseni yläkierroksilla kuoleminen johtuu pitkästi siitä että vakio pakoputkisto jää pieneksi. Nämä siis 95e10 bensalla ilman välijäähyä joten lisäoktaaneilla vois tulla vähän lisää kun saisi ennakkoa lisättyä. Ahtopaineeksi säädettynä 0.3bar joka kyllä lopussa nousee 0.4bar, paine vakaa 0.3bar välillä 1500-4400 josta rupeaa hiipimään ylöspäin samaan aikaan kuin vääntökäyrä alkaa jyrkempään laskuun mikä sekin kertoo että joku ei hengitä kunnolla.
Varsinaista parannusta tehoihin ei ole kuin 1500-3000 välillä, mikä kyllä tekee ajamisen normi liikenteessä mukavaksi verrattuna vakioon.
Varsinaista parannusta tehoihin ei ole kuin 1500-3000 välillä, mikä kyllä tekee ajamisen normi liikenteessä mukavaksi verrattuna vakioon.
Re: suzuki baleno 1.6 4x4 1999
Volvolla 90 luvulla kulki samantyyppiset turbomoottorit nimellä Comfort Engine.
Niissäkin 132hp -> 135hp. Mut murjua sitten 190->240Nm..

Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: suzuki baleno 1.6 4x4 1999
Ensi vuodeksi meinasivat 20% teho sekä 20% vääntömomenttin lakimuutos, toivottavasti ei mene läpi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !