Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Kyseessä piristetty vapari opelin ohc kone ms2 extra purkilla. Ja ongelmana on kun auto on lämmin ja ajelee taajama ajoa vaikka nyt 2 tai 3 vaihteella siinä pintakaasun nurkilla näyttää seokset 14-15,5 afr ja välillä jopa laihempana.(4 vaihteella menee rikkaammalla) Pikkusen kun koskee kaasuun rupeaa heti rikastamaan ja kiihdyttäessä ei vedä laihalle missään tilanteessa myös moottorijarrulla seokset siellä 14-15afr paikkeilla. Onko tässä ongelma? Pidempään jos ajelee kaupungissa nurkka ajoa ja lämmöt nousee saattaa ajoittain pikkusen nykiä ja käy laihalla, mutta loppuu heti kun pikkusen lisää kaasua ongelmana vain jos on ruuhkaa niin rupee edellä ajavan puskuri olemaan turhan lähellä :D

Auto kävi jo penkissä säädettävänä eli mitä uskallan asetuksista muuttaa ettei mene kartat totaallisen ketuiks vai tarviiko mitään? Kartat on TPS:n pohjalta niinkuin alunperin olikin.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by MrFairlane »

Tallenna asetukset niin voit aina palata vanhaan.

Bensakartasta laihaa aluetta vähän ylöspäin jos haittaa ajoa muutoin anna olla.

TPS-säätöinen kartta on aina vähän huono mutta jos koneessa on isot läppärungot niin vaihtoehdot on vähissä.
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Koneessa on pitkäputkinen imusarja yhdellä kaasuläpällä(lexmaul). Voiko noita asetuksia vielä jälkikäteen muuttaa? Esim imusarjan paineen mukaan toimivaksi? Vai mikä olisi paras ratkaisu? Miten noi seokset muuten onko mielestänne liian laihalla? Äsken liikennevaloissa kattelin mittaria tyhjäkäynnillä 16afr :shock: Kuitenkin käy tosi nätisti ja tasaisesti ja mun ymmärtääkseni paras tyhjäkäynti seos olis tälläsille moottoreille 13 pintaan. Kuitenkin ennen kun käytin tota penkissä säädettävänä ja vieläkun oli mun omat säädöt tyhjäkäynti humppas vähä miten sattuu mutta nyt pysyy hyvin "alueella" oli koneen lämpö mitä tahansa.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Jos voi olettaa että ve kartta on lähestulkoon kauttaaltaan tikissä 24 imulämpöasteessa ja sumujen deadtime(opentime) on kohdallaan niin lähtisin sitten ehkäpä imuilmalämpötilakorjausta rukkaamaan. Onko seoksen ollessa poskellaan tyhjäkäynnillä se sitä myös heti kun lähtee kevyesti lipumaan eteenpäin ? Entä palaako seos takaisin kohdalleen kun ruuhkista pääset pois ja imulämpö laskee ?

Toinen vaihtoehto on ottaa lambdan takaisinkytkentä melko nopeana päälle. Mut ehkä mielummin hakee hyvin lähelle seoksen muuten ja takaisinkytkennällä sit viimeiset jos niitäkään.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Uskoisin, että säätäjä sääsi tuon koko ve kartan ja noihin suuttimen aukiolo aikoihin en muistaakseni oo koskenu (säätö läppäri ei oo nyt tässä hollilla) Eli taitaa olla se alkuperäinen 0.950ms. Ja silloin kun tuo tyhjäkäynti on laihimillaan ja lähtee liikkeelle pysyy se hetken tuolla tosi laihalla mutta sitten rikastaa sitä ~14afr paikkeille. Kun taas pääsee ajelemaan matkavauhtia seokset pyörii siellä 13-14afr paikkeilla ja mitä enemmän antaa kenkää niin rikastaa sitä tahtia. Jotenkin tuntuis, että tämä tulee vain silloin kun kone on niin lämmin että flektikin jo huutaa ~78´C muistaakseni on flektin käynnistys raja. Samoin tuo laihalla meno on pahimillaan juuri 2&3 vaihteilla kun kierrokset siellä +2700rpm ja vauhtia ~50-60km/h paikkeilla kun 4 laittaa silmään ja ajelee pintakaasulla alhaisilla kierroksilla on seokset kutakuinkin tuolla 13-14 paikkeilla.
Toinen vaihtoehto on ottaa lambdan takaisinkytkentä melko nopeana päälle. Mut ehkä mielummin hakee hyvin lähelle seoksen muuten ja takaisinkytkennällä sit viimeiset jos niitäkään.
Meinasitko tällä tuolta eco asetuksista sitä mikä alussa neuvottiin laittamaan 0 ettei lambda korjaa seosta? Tuo ei oo mulla käytössä, mutta eikös tuon kanssa pitäisi sitten olla myös lambdan kartta täysin kunnossa? Tällä hetkellä se on allekirjoittaneen aloittelian tekele :D

Edit: Otetaas sen verran takaisin, että kartat on map pohjalla niinkuin aluperin asetuksissa olikin.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Kannattanee nyt sun seurata että miten seos käyttäytyy imulämpöä vasten. Eli katot jotain tiettyjä kuormitus alueita per eri imulämpö. Siit voinet päätellä että onko se siitä johtuvainen vai jostain muusta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Okei täytyy laittaa toi imulämpö mittari näkyviin ja seurata. Sinäänsä jännä ,että kuitenkin auto toimii ihan normaalisti ellei ota huomioon silloin tällöin tapahtuvaa pientä nypyttämistä kun on mittarin mukaan tosi laihalla. Ei pari viikkoa sitten vielä oikein edes huomannu tota ongelmaa ,mutta nyt kun on kesä alkaa pukkaa päälle niin ogelmat alko. Onko noi seokset kuinka pahasti poskellaan eli onko vaarana rikkoa toi kone tolla kuormituksella/seoksella? Vertailtiin kaverin turbo moottorin seoksia ja se on koko alueen rikkaalla, mutta eipä taida olla turbo ja vapari olla oikein vertailukelpoisia keskenään.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Ei turbo tee mitään eroa vapariin jos perusmoottori eiole mikään raju. Ihan siinä molemmat menee ohuella tai sopivalla mehulla. Osakuormalle ja moottorijarrulle sopiva mehu on siellä 14.2-15.2 riippuen sytytysennakosta ja mistä tykkää. :) Jotkut ajelee huomattavasti laihemmallakin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Okei no ei noi mun seokset sitten ihan hälyttävät vielä ole, mutta täytyy tosiaan seurata tota imulämpöä jos sattuis huomiseks tulemaan vaikka lämmimämmät kelit. Mistä ton imuilman lämpötila korjauksen löytää? Ei osunu silmään edes manuaalista :shock:
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Se kulkee nimellä Air density.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Nonii eilen sain toisen ajamaan niin ite pysty paremmin räpläämään konetta. Tolla imuilman korjauksella en mielestäni saanu oikein mitään aikaseks, mutta kun otin lambda korjauksen käyttöön ja roplasin vähän lambda karttaa niin nyt tuntuis pelittävän hyvin ainakin äsken kaupungilla ajaessakin seokset oli maksimissaan 15afr ja nyt pintakaasulla ajaessa maantietä 14 pintaan. Kattelin eilen tota imuilman lämpöä niin se näytti "pahimillaan" 38´C ja laski tietysti kun vauhtia tuli lisää. Jouduin ottamaan alkuperäisen ilmanputsarikotelon pois kun penkissä testattaessa ahisti 7hv :shock: Ja nyt sen paikalla on tommonen tunging kartiofiltteri väliaikaisesti kunnes keksin jonkun paremman ratkaisun. Putsarikotelon alaosa on paikallaan johon tulee pyöräkotelosta putki eli sen kautta ainakin vähän saa raitista ilmaa, mutta varmaan olis hyvä toikin putsari jotenkin eristää ettei konehuoneesta lämmintä ilmaa ime.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Airdensity säätöyksikkö on hyvin pien ja se jos mikä vaatii että sumujen deadtime on kohdallaan. Eli haet sen perstuntumalla ja silmäilemällä seosmittaria.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Masi_K wrote:Airdensity säätöyksikkö on hyvin pien ja se jos mikä vaatii että sumujen deadtime on kohdallaan. Eli haet sen perstuntumalla ja silmäilemällä seosmittaria.
Nyt on pakko kysyä, että miten sen huomaa, että milloin on oikea deadtime? Ja millaisessa tilanteessa? Nyt se on 0.950ms. Ja onko tuo imulämpö liian kuuma? Alkuperäisellä suljetulla kotelolla en kattonu paljonko sillä mittari näytti.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Pyllytuntumasäätö deadtimeen tapahtuu siten että lämpimällä koneella katsot mitä seosmittari tyhjäkäynnillä näyttää. Sitten lennossa vaihdat ruiskutuskertoja ja tapoja nykyisen ja muiden sopivien välillä. Seos eikä käynti saisi muuttua ym muutosten välillä. Jos vaihtuu, niin koitat eri arvoa ja vaihtelet taas ruiskutuskertoja ja tapoja. Jatkat niin kauan kun seos ei muutu. Silloin arvo on niin lähellä kun sen tällein saa. Kone todnäk sammuu välillä kun muuttelet arvoja. Starttaat uudestaan vaan ja seurailet. Konepelti on ehkäpä syytä pitää sepposen selällään. Kun arvo on löytynyt ja etenkin jos ero on ns isohko nykyisen välillä. Joudut tikkaamaan VE karttaa osittain uudestaan sisään.

PS: Isoilla ja etenki todella isoilla suuttimilla säädön haku vaikeutuu kun ruiskutustapoja ja kertoja eiole niin montaa käytettävissä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

Okei täytyy jossain välissä kokeilla josko sais viimiset hipistelyt tehtyä vaikka nyt tuntuisikin toimivan. Muuten mitä "hyötyä" tuon rukkaamisesta näin pää piirteittäin on? Ja jos ymmärsin oikein niin tarkoitit noiden engine&sequential setting valikosta --> Squirt per engine cycle ja injector staging asetuksien muuttelua?

Mulla on nyt paikallaan Saab:in 350cc korkea ohmiset suuttimet niin varmasti joku on joskus noidenkin suuttimien deadtimen selvittäny omassa autossaan niin eikös sama arvo toimi myös mun koneessa?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

On varmaan joku selvittänytkin omaan tötteröön. Arvot on varmaan melkoi lähelläkin, mut aina oma setuppi tuo jotain eroja mitkä näkyy tai ei. Siksi se on suositeltavaa tarkastaa aina. Hyöty tulee siitä että suutin aukeaa niin tarkasti sen määrän mitä käsket kun pyllyllä on mahdollista saada. Eli alkaa näkymään polttoainemäärässä pienet erot korjauskartoissa.
Ms kun olettaa että asetettuun ms aikaan ei ruiskuteta yhtään polttoainetta ja vasta ton ajan jälkeen ruiskutetaan se pyydetty määrä. Tuo on siis 0.95ms + ruiskutus + 0.95ms ja sama alusta. Jos en ihan väärin muista nyt. Eli tuo jos on pielessä, voipi sumu olla jo aiemmin auki kuin mitä softa olettaa, tai vasta raollaan kuin mitä se olettaa. Yleensä näkyy juuri tuossa imulämpötilakorjauksen vääristymisessä. Tähän toki vaikuttaa helposti myös imulämpötila-anturin sijoitus ja anturiin kohdistuva heatsoak eli anturin kuumeneminen enemmän kuin mitattava ilma. Jälkimmäinen on vaivana vähän aikaa kun pelit seisoo kuumana ja siitä sitten starttaa.

38'c eiole vielä mitään.. Huomasit varmaan että air density karttahan on semmonen käyrä valmiiksi eli yli noin 24 asteen vähennetään ja alle lisätään ainetta. Tarkoitin juuri noita asetuksia.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by jake74 »

Masi_K wrote:Pyllytuntumasäätö deadtimeen tapahtuu siten että lämpimällä koneella katsot mitä seosmittari tyhjäkäynnillä näyttää.
miten saa semmosessa autossa jossa on vakioimusarja ja raju virinokkaakseli. tyhjäkäyntiä ei saa tasasesti käymään ku imusarjassa alipaineet humpaa laidasta laitaan ja seos myös. alkaa käynti tasottuu jossain 4000 kohilla. läppärunkoilla sen saa käymään tasasesti mutta säännöt ei salli.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

Tommosessa se onkin sitten vaikeaa. Ellei mahdotontakin. Melkeinpä kokeiltava joku kompromissi rpm ja seosten suhteen.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JaniM »

No eikös tuo deadtime vaan mitattava ihan mittalaseihin ja laskee sillä sen oikean?
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Masi_K
Megajumala
Posts: 1981
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by Masi_K »

JaniM wrote:No eikös tuo deadtime vaan mitattava ihan mittalaseihin ja laskee sillä sen oikean?
Tottakai. Kaikilla eioo vaan mittalaseja eikä bensakiskoa kotosalla.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JaniM »

Koneesta tukit ylös ja rautalangalla varmistaa suuttimet että pysyy.
Mittalaseja vaikka: http://www.lappo.fi/category/26/mittava ... ja--astiat
Yhdellä lasilla vaikka mittaa yhden suuttimen, niin saa ajan sit. Paras tietty mitata kaikista, mutta yhdestä jo riittävän lähelle.
www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JokkeJ »

JaniM wrote:Koneesta tukit ylös ja rautalangalla varmistaa suuttimet että pysyy.
Mittalaseja vaikka: http://www.lappo.fi/category/26/mittava ... ja--astiat
Yhdellä lasilla vaikka mittaa yhden suuttimen, niin saa ajan sit. Paras tietty mitata kaikista, mutta yhdestä jo riittävän lähelle.
Mites tää laskeminen sitten tapahtuu?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Re: Seokset laihalla osa kaasulla? Ongelmako?

Post by JaniM »

www.AutoTune.fi

MegaSquirt moottoriohjainjärjestelmät ja oheistarvikkeet
Post Reply