Olen tässä useamman kerran mietiskellyt ja ihmetellyt,
mistä ITB Modeen otetaan ensinnäkin TPS% / RPM ja
onko ITB Load% arvo prosentteja maksimi MAP arvosta (~101,3kPa) vai
kiinteitä kPa arvoja?
Datalogista tietysti TPS% / RPM tauluun, mutta vertailenko TPS:n arvoa kierroslukuun?
Minimi TPS arvo, jolla saavutetaan RPM X?
Olen nyt kerännyt taulukon, jossa on <90kPa arvoja eri TPS ja RPM arvoilla.
Tästä otan Load% tauluun max MAP arvo jolla saavutetaan RPM X?
Pyörä on siis kyseessä ja erilliset suodattimet läppärungoilla,
esim 14,9% TPS on jo n.90kPa alipaine.
Hitto, kun pitää olla näin tyhmä, ettei selviä ohjeita ymmärrä..
ITB Mode?
Moderator: Masi_K
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ITB Mode?
Jos lontoo taittuu niin tuossa on ohjeet sivulta 54 alkaen.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... p-3.4.html
ITB Load TPS Switchpoint Curve: Siitä pitäs tulla suurinpiirtein lineaarinen käyrä. Ota vaikka kolmelta kierrosalueelta (matala, keski ja korkea) Se TPS% luku missä MAP on 90kpa. Ota nää arvot lokista. ja syötä taulukkoon.
ITB Load at TPS Switchpoint Curve: Tämän käyrän yläpuolella säädetään Alpha-N ja alapuolella Speed-Density periaatteella. Alussa kaikki pisteet voi olla 50%, sit siitä voi alkaa säätää hienosäätöä.
Tossa selleinen pikainen ja reilusti lyhennetty käännös ohjeesta.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... p-3.4.html
ITB Load TPS Switchpoint Curve: Siitä pitäs tulla suurinpiirtein lineaarinen käyrä. Ota vaikka kolmelta kierrosalueelta (matala, keski ja korkea) Se TPS% luku missä MAP on 90kpa. Ota nää arvot lokista. ja syötä taulukkoon.
ITB Load at TPS Switchpoint Curve: Tämän käyrän yläpuolella säädetään Alpha-N ja alapuolella Speed-Density periaatteella. Alussa kaikki pisteet voi olla 50%, sit siitä voi alkaa säätää hienosäätöä.
Tossa selleinen pikainen ja reilusti lyhennetty käännös ohjeesta.
Re: ITB Mode?
KIITOS!Puuhastelija wrote:Jos lontoo taittuu niin tuossa on ohjeet sivulta 54 alkaen.
http://www.msextra.com/doc/pdf/html/Meg ... p-3.4.html
ITB Load TPS Switchpoint Curve: Siitä pitäs tulla suurinpiirtein lineaarinen käyrä. Ota vaikka kolmelta kierrosalueelta (matala, keski ja korkea) Se TPS% luku missä MAP on 90kpa. Ota nää arvot lokista. ja syötä taulukkoon.
ITB Load at TPS Switchpoint Curve: Tämän käyrän yläpuolella säädetään Alpha-N ja alapuolella Speed-Density periaatteella. Alussa kaikki pisteet voi olla 50%, sit siitä voi alkaa säätää hienosäätöä.
Tossa selleinen pikainen ja reilusti lyhennetty käännös ohjeesta.
Seuraavanlaiset sain kaiveltua esiin.
MAP 90kPA
Code: Select all
TPS% RPM
1,9% 994
6,0% 2771
7,7% 3411
10,8% 5288
ITB Load at TPS Switchpoint Curve: Kaikki 50%?
Voisko joku tyhmää opettaa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ITB Mode?
KylläSeuraavanlaiset sain kaiveltua esiin.
MAP 90kPASijoitellaanko loput arvot taulukkoon, niin että käyrästä tulee mahdollisimman lineaarinen?Code: Select all
TPS% RPM 1,9% 994 6,0% 2771 7,7% 3411 10,8% 5288
Ohjeen mukaan kyllä. tämä käyrä merkkaa missä vaiheessa karttaa vaihdetaan TPS säädön ja MAP säädön välillä (karkeesti sanottuna) Yleensä tämä käyrä on vasemmalta oikeaalle laskeva, mutta alussa voi aloittaa tasaisella 50% käyrällä ja siitä sitten hienosäätää jos tarvii.ITB Load at TPS Switchpoint Curve: Kaikki 50%?
ITB load on laskennallinen arvo joka tulee tietyn laskukaavan mukaan se ei perustu suoraan MAP eikä TPS arvoon.onko ITB Load% arvo prosentteja maksimi MAP arvosta (~101,3kPa) vai
kiinteitä kPa arvoja?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ITB Mode?
siis joo periaatteessa... mut noi käyrät pitäs tehdä tonne kierrosten loppuun asti. Ja toi oikeanpuoleinen käyrä näyttää vähän erikoiselta...
Ihan vaan kertauksena vielä:
Vasempaan käyrään TPS % lukema missä kohdalla MAP saavuttaa 90 kpa kyseisellä kierrosluvulla.
Esim: 3000 rpm kaasuläppää pitää avata 8% jotta MAP on 90 Kpa -> syötät 3000 rpm sarakkeeseen 8. Ja täytät koko käytettävän kierrosalueen siten.
Oikean puoleinen käyrä:
- Pystyakselilla on moottorin kuormitus mikä on nyt laskennallinen arvo kun ITB on käytössä
- vaaka-akselilla rpm
Tähän taulukkoon täytät arvon missä kuormituksessa (millä kohdalla karttaa) haluat vaihtaa TPS ja MAP pohjaisen säädön välillä.
Vasemman puoleisella käyrällä määrität ohjainlaitteelle moottorin ominaisuudet ja se vaikuttaa kuormituksen laskentaan, kun olet sen tehnyt, niin sen jälkeen älä enää muuta niitä arvoja.
Oikean puoleista käyrää voit muuttaa jälkeenpäin erilaiseksi
Ihan vaan kertauksena vielä:
Vasempaan käyrään TPS % lukema missä kohdalla MAP saavuttaa 90 kpa kyseisellä kierrosluvulla.
Esim: 3000 rpm kaasuläppää pitää avata 8% jotta MAP on 90 Kpa -> syötät 3000 rpm sarakkeeseen 8. Ja täytät koko käytettävän kierrosalueen siten.
Oikean puoleinen käyrä:
- Pystyakselilla on moottorin kuormitus mikä on nyt laskennallinen arvo kun ITB on käytössä
- vaaka-akselilla rpm
Tähän taulukkoon täytät arvon missä kuormituksessa (millä kohdalla karttaa) haluat vaihtaa TPS ja MAP pohjaisen säädön välillä.
Vasemman puoleisella käyrällä määrität ohjainlaitteelle moottorin ominaisuudet ja se vaikuttaa kuormituksen laskentaan, kun olet sen tehnyt, niin sen jälkeen älä enää muuta niitä arvoja.
Oikean puoleista käyrää voit muuttaa jälkeenpäin erilaiseksi
Re: ITB Mode?
Tässä nyt on sellainen juttu, että yhdestäkään datalogista en saanut yli 5300 rpm, jossa map olisi 90kPa vaan aina mennään yli..
En tuohon oikean puoleiseen vielä koskenut, kierrosluvut sinne muuttuivat tietysti.
En tuohon oikean puoleiseen vielä koskenut, kierrosluvut sinne muuttuivat tietysti.
Voisko joku tyhmää opettaa?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: ITB Mode?
Eiköhän se 90Kpa sieltä löydy kun otat vaikka 7000 rpm ja alat pikkuhiljaa kääntämääm kaasua auki, niin pakollahan se jossain vaiheessa on 90Kpa:n kohdalla.
Ja siis paikallaan kaasuttamalla ei varmasti löydy, vaan ajamalla tai sitten muuten pitää päästä kuormittamaan moottoria.
Ja siis paikallaan kaasuttamalla ei varmasti löydy, vaan ajamalla tai sitten muuten pitää päästä kuormittamaan moottoria.
Re: ITB Mode?
Pitänee siis laittaa laitos ajokuntoon.
Ajossa nuo arvot on tietysti otettu.
Ajossa nuo arvot on tietysti otettu.
Voisko joku tyhmää opettaa?