Boost control asetukset MS3
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Boost control asetukset MS3
Onko hyvää lähtökohtaa boost control asetuksille kun lähtökohta on MS3 ja Autotunen boost Control solenoidi?
Toivottavasti ei tarvitse olla mid range-alueella.
Toistaiseksi ahtojen pitäisi nousta mahdollisimman nopeasti 2.3:een ja pysyä siellä.
Toivottavasti ei tarvitse olla mid range-alueella.
Toistaiseksi ahtojen pitäisi nousta mahdollisimman nopeasti 2.3:een ja pysyä siellä.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Boost control asetukset MS3
Ensinnäkin tuolla solenoidilla kannattaa käyttää aika alhaista ohjaustaajuutta, 20Hz tai alle. Jos suinkaan jaksaa, niin kannattaa testata solenoidin säätöalueen rajat testimoodilla. Jos ei viitsi testailla, niin min. 20% ja max. 90% osunee lähelle.
Jos ahtopaine halutaan pitää vakioarvossa, niin sitten normaali closed-loop säätö saattaa toimia ihan ok. Mutta jos alkaa vaikuttaa siltä, että säätö ei järkevillä arvoilla kerkiä reagoimaan kierrosten tms. muutoksiin, niin kannattaa ottaa käyttöön bias duty table. Omien kokemuksien mukaan sillä sai reagoinnin huomattavasti paremmaksi ja järkevämmäksi.
Mitään lukuarvoja en oikein osaa antaa, tuntuvat olevan aika tapauskohtaisesti vaihtelevia.
Jos ahtopaine halutaan pitää vakioarvossa, niin sitten normaali closed-loop säätö saattaa toimia ihan ok. Mutta jos alkaa vaikuttaa siltä, että säätö ei järkevillä arvoilla kerkiä reagoimaan kierrosten tms. muutoksiin, niin kannattaa ottaa käyttöön bias duty table. Omien kokemuksien mukaan sillä sai reagoinnin huomattavasti paremmaksi ja järkevämmäksi.
Mitään lukuarvoja en oikein osaa antaa, tuntuvat olevan aika tapauskohtaisesti vaihtelevia.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
https://www.dropbox.com/s/5irc37punwqi7 ... 1.jpg?dl=0
Jotenkin tuollein?
10 prossalla ei venttiili enää paineetta napsu ja 83 prosentissa on kokonaan auki.
Karttaan sitten 320 kpa koko alueen läpi?
Nopeat kierroksien vaihtelut voi unohtaa koska automaatti ja suoraan ajoa.
Jotenkin tuollein?
10 prossalla ei venttiili enää paineetta napsu ja 83 prosentissa on kokonaan auki.
Karttaan sitten 320 kpa koko alueen läpi?
Nopeat kierroksien vaihtelut voi unohtaa koska automaatti ja suoraan ajoa.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Boost control asetukset MS3
Joo, noilla on varmaan ihan hyvä aloittaa. Tosin tuon "Boost Control Lower limit Delta" -arvon laittaisin jonkun verran isommaksi, ehkä 30kPa tai jotain sinne päin. Noin pienellä arvolla tulee luultavasti overshoottia ennen kuin säätö ehtii mukaan paineiden noustessa.
Sitten yksi kantapään kautta opittu juttu, mitä ei lue ohjeissa. Jos käytetään "Advanced Mode" -säätöä, jossa säädetään käsin nuo PID-gainit, niin tuo sensitivity-säädin on silloinkin mukana vaikuttamassa tulokseen. Saattaa olla muille itsestään selvää, mutta itse kuvittelin pitkään noiden olevan toisensa pois sulkevia.
Sitten yksi kantapään kautta opittu juttu, mitä ei lue ohjeissa. Jos käytetään "Advanced Mode" -säätöä, jossa säädetään käsin nuo PID-gainit, niin tuo sensitivity-säädin on silloinkin mukana vaikuttamassa tulokseen. Saattaa olla muille itsestään selvää, mutta itse kuvittelin pitkään noiden olevan toisensa pois sulkevia.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
Pystyykö tuota testaamaan paineilmalla tai jollain muulla kun ei ole käytössä äksälevyä?
Testasin venttiilin jo vaihtamalla lähdön vesiruiskuun kun sama kytkentä ja venttiili veti hyvin mutta en pääse testaamaan että mitä se tekee kun ahtoraja tulee vastaan? Muutin kartan 80kpa:han mutta se ei tehnyt mitään.
Kuten monta kertaa aikaisemminkin olen todennut: räksteriä on vaikea testata ilman rataa tai dynoa ja sitä paitsi on talvi. Breikkiä vasten pystyy ajamaan mutta noi vaihdelaatikotkin tulee ajan kanssa kalliiksi.
Testasin venttiilin jo vaihtamalla lähdön vesiruiskuun kun sama kytkentä ja venttiili veti hyvin mutta en pääse testaamaan että mitä se tekee kun ahtoraja tulee vastaan? Muutin kartan 80kpa:han mutta se ei tehnyt mitään.
Kuten monta kertaa aikaisemminkin olen todennut: räksteriä on vaikea testata ilman rataa tai dynoa ja sitä paitsi on talvi. Breikkiä vasten pystyy ajamaan mutta noi vaihdelaatikotkin tulee ajan kanssa kalliiksi.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Re: Boost control asetukset MS3
Uskoisin että pystyy. Omaa remmiahdinprojektia on tullut "testattua" ahtopaineenohjauksen osalta kotona, moottorin ollessa 50km päässä verstaalla. Ensin perustoiminnot siten kuin ajatus kuvitteli, painetta anturille suoraan lääkeruiskulla. Sitten kun asetukset sain edes sinne suunnalle mitä haaveilin, niin verstaalla paineilmalla paineensäätimen avulla ihmettelyä, ennenkuin kokeilee moottorilla toimiiko vai ampuuko osat verstaan seinille...MrFairlane wrote:Pystyykö tuota testaamaan paineilmalla tai jollain muulla kun ei ole käytössä äksälevyä?
Jotenkin mukavampaa ollut kun on testannut, ja hakenut myös säätöön rutiinia, kun ohjaa stimulaattorilla Megaa, lisättynä tuolla "lääkeruiskupaineilmalla", mitään ei saa edes rikottua jos(kun) tulee ajatuskatkoksia. Pystyy kokeilemaan mitä tahansa, ilman pelkoa vahingoista. Lisäksi, näin talven kylminä aikoina, paljon houkuttelevampaa kuin mennä kylmään halliin ihmettelemään...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Re: Boost control asetukset MS3
Miten tuo äksälevyn puuttuminen vaikuttaa testaamiseen? En nyt pysynyt ihan kärryillä.
Paineilman kanssa pääsee testaamaan jonkun verran, mutta ei kaikkea. Ensinnäkin venttiilin toimintaa voi tutkia vähän tarkemmin. Yhdistää sen normaaliin tapaan hukkaportin kellolle, mutta ottaa ilman kompuralta johonkin sopivaan paineeseen säädettynä (1-2 baria). Sitten testimoodilla voi ajaa eri pulssisuhteita venttiilille ja katsoa miten paine kellolla muuttuu. Tällä saa vähän parempaa tuntumaa siitä, että millaisia pulssisuhteita pitäisi näkyä missäkin tilanteessa.
Seuraava askel voisi olla se, että antaa ECU:lle kierroslukutietoa stimulaattorilla ja säätää MAP-arvoa potikalla tai syöttämällä paineilmaa anturille. Tällä pääsee sitten tutkimaan ahtopaineensäädön reagointia ja haeskelemaan asetuksia vähän lähemmäs totuutta. Mielenkiintoisia asioita tässä ovat tietty venttiilin pulssisuhteen ja hukkaportin kellon paineen käyttäytyminen kun liikutaan ahtopaineen tavoitteen ympäristössä.
Valitettavasti näilläkään ei pääse mihinkään valmiiseen tulokseen, kun oikeasti säädön herkkyys pitää sovittaa toimimaan sen mukaan miten nopeasti ahtopaine todellisuudessa reagoi säätöön. Mutta jos jaksaa testailla ja kokeilla, niin eiköhän tuossa selvitettyä etukäteen aika monta juttua ja ainakin tulee parempi näppituntuma asetusten vaikutukseen.
Paineilman kanssa pääsee testaamaan jonkun verran, mutta ei kaikkea. Ensinnäkin venttiilin toimintaa voi tutkia vähän tarkemmin. Yhdistää sen normaaliin tapaan hukkaportin kellolle, mutta ottaa ilman kompuralta johonkin sopivaan paineeseen säädettynä (1-2 baria). Sitten testimoodilla voi ajaa eri pulssisuhteita venttiilille ja katsoa miten paine kellolla muuttuu. Tällä saa vähän parempaa tuntumaa siitä, että millaisia pulssisuhteita pitäisi näkyä missäkin tilanteessa.
Seuraava askel voisi olla se, että antaa ECU:lle kierroslukutietoa stimulaattorilla ja säätää MAP-arvoa potikalla tai syöttämällä paineilmaa anturille. Tällä pääsee sitten tutkimaan ahtopaineensäädön reagointia ja haeskelemaan asetuksia vähän lähemmäs totuutta. Mielenkiintoisia asioita tässä ovat tietty venttiilin pulssisuhteen ja hukkaportin kellon paineen käyttäytyminen kun liikutaan ahtopaineen tavoitteen ympäristössä.
Valitettavasti näilläkään ei pääse mihinkään valmiiseen tulokseen, kun oikeasti säädön herkkyys pitää sovittaa toimimaan sen mukaan miten nopeasti ahtopaine todellisuudessa reagoi säätöön. Mutta jos jaksaa testailla ja kokeilla, niin eiköhän tuossa selvitettyä etukäteen aika monta juttua ja ainakin tulee parempi näppituntuma asetusten vaikutukseen.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
Lisälevyn kanssa toimii boost-lähtö output test modessa mutta ei pelkän v3:n kanssa.ArttuH wrote:Miten tuo äksälevyn puuttuminen vaikuttaa testaamiseen? En nyt pysynyt ihan kärryillä..
Tosin silläkään ei pysty ajamaan kuin eri pulssisuhteita ja hertsejä.
Kiitoksia kaikille ohjeista. Pitääpi alkaa tutustumaan laitteeseen.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
Dynossa todettiin boost control toimimattomaksi.
Tosin johtunee liian pienistä hukkaporteista...
Tosin johtunee liian pienistä hukkaporteista...

Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Boost control asetukset MS3
Boost control toimii hyvin jos on erillinen hukkaportti jossa on kalvon molemmin puolin ohjaus. Ns. integroidulla hukkaportilla jossa on ohjaus vain toiselle puolelle kalvoa, on turha yrittää ohjata koska toimintaa ei millään saa tarkaksi. Vähän sama juttu kun tyhjäkäynnin ohjaaminen 2-napaisella venttiilillä vs. stepper iac.
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
Oli just semmoiset ja lautasetkin olivat melkein putkenkokoiset mutta jos pelkkien jousien varassakin paineet karkaa niin aika selvä tapaus.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Re: Boost control asetukset MS3
No nyt solenoidi ohjasi joten kuten ahtoja.
Viimeisessä burniksessa lävähti kahdeksan kertaa 2.5 barin ahtorajasyötönkatko päälle joista neljä kertaa kierrosrajoittajan jälkeen joista uskoisin pääseväni eroon rukkaamalla rajoittajan asetuksia mutta neljä kertaa oli sitten solenoidin aiheuttaman sahalaidan jälkeinen piikki.
Sahalaita oli semmoista 0.2 barin korkuista välillä 2-2.2 bar rajan ollessa 2 bar ja sitten yhtäkkiä piikki sinne kahteen puoleen.
Voisiko tuosta päästä eroon siirtämällä sitä slideriä takaisin vasempaan kun on nyt 3/4 osaa oikeassa reunassa.
Ohjaus alkaa 1.5 barissa.
Boost control on toiminut nyt kaiken kaikkiaan noin 10 sekuntia ja nyt pitäisi arpoa täydellisesti toimivat säädöt. =/
Paras mutuvastaus palkitaan Keisari-oluella varikkoteltalla.
Viimeisessä burniksessa lävähti kahdeksan kertaa 2.5 barin ahtorajasyötönkatko päälle joista neljä kertaa kierrosrajoittajan jälkeen joista uskoisin pääseväni eroon rukkaamalla rajoittajan asetuksia mutta neljä kertaa oli sitten solenoidin aiheuttaman sahalaidan jälkeinen piikki.
Sahalaita oli semmoista 0.2 barin korkuista välillä 2-2.2 bar rajan ollessa 2 bar ja sitten yhtäkkiä piikki sinne kahteen puoleen.
Voisiko tuosta päästä eroon siirtämällä sitä slideriä takaisin vasempaan kun on nyt 3/4 osaa oikeassa reunassa.
Ohjaus alkaa 1.5 barissa.
Boost control on toiminut nyt kaiken kaikkiaan noin 10 sekuntia ja nyt pitäisi arpoa täydellisesti toimivat säädöt. =/
Paras mutuvastaus palkitaan Keisari-oluella varikkoteltalla.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Re: Boost control asetukset MS3
Mites solenoidin Duty Cycle käyttäytyy? Tekeekö se myös tuota sahalaitaa vai sahaako ahto solenoidista riippumatta? Jos DC tekee liikaa omia kuvioita, niin sitä saa tosiaan rauhoitettua sillä sliderilla. Tai sitten vaihtamalla advanced modeen ja arpomalla PID-säätimen arvoja 
Jos mahdollista, niin laita logia näytille. Ei tarvii mutuilla ihan niin paljoa.

Jos mahdollista, niin laita logia näytille. Ei tarvii mutuilla ihan niin paljoa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85