Ms3x pakokaasun lämpötilan mittaaminen
Moderator: Masi_K
Ms3x pakokaasun lämpötilan mittaaminen
Mulla on ikuisuus projektina vuoden 82 1100 katana to4 .ja nyt 14 vuoden seisonnan jälkeen on kiinnostus taas herännyt. Ja olis päivitettävä se tälle vuosituhannelle kaasarit on potkastu roskikseen ja paikalle istutettu 1000 cc gsxr läppärungot.elikkä asiaan tarkoitus olis täyssekvetaalinen moottorin ohjaus .ohjaimeksi tulee ms3 x lisälevyllä ja en löytänyt 4x Egt antureiden kytkemiseen oikeen minkään laista ohjetta ilman että laittaisi tietoa siirtymään can väylän kautta .onko edes mahdollista kerätä niiden tietoa ilman väylää ja vielä toinen ongelma voiko tai onko kukaan kokeillut laittaa hall anturia lukemaan nokkakulmaa nokkakyhmystä
Re: Ms3x pakokaasun lämpötilan mittaaminen
Noin pääpiirteissään tarvitaan se 4kpl termoparivahvistimia, joiden ulostulot voi sitten kytkeä MS3:n ylimääräisiin analogiainputteihin. Muistaakseni inputteja on tarpeeksi ylimääräisenä noille, mutta sen jälkeen niitä ei taida juuri olla jäljellä muihin tarkoituksiin. Nämä ihan ulkomuistista, voin olla väärässäkin.
Jos näköpiirissä on, että myöhemmin saattaisi olla halua lisäillä tiedonkeruuta tai muita "ylimääräisiä" sisääntuloja, niin tuollainen CAN-väylään tuleva laajennuspurkki voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto jo nyt. Vaikka tuollainen:
http://autotune.fi/tuote/845/io-expander-canmodule-4egt
Tuolla hoituisi ne EGT-anturit ja aika paljon muutakin, kuten vaikka renkaiden nopeudet yms.
Mulla on Honeywellin hall-anturi lukemassa nokan nenää. Tuossa jonkunlainen kuva toteutuksesta:

Toimii, mutta oli aika tarkka anturin etäisyydestä. Eli joku kierretankomallinen anturi voisi olla parempi, kun etäisyyttä voisi säätää helposti. Tai jos suinkaan mahdollista, niin kannattaa harkita jotain erillistä suorakulmaista triggerihammasta.
Noin muuten, itse harkitsisin vakavasti tuon perusmallin MS3 + MS3X -yhdistelmän sijaan jotain vähän luotettavammin paketoitua vaihtoehtoa. Eli vaikka tuollaista:
http://autotune.fi/tuote/835/freedrive- ... jainkortti
Tai sitten MS3Pro:
http://autotune.fi/tuote/678/ms3pro-ohj ... tosarjalla
Jos näköpiirissä on, että myöhemmin saattaisi olla halua lisäillä tiedonkeruuta tai muita "ylimääräisiä" sisääntuloja, niin tuollainen CAN-väylään tuleva laajennuspurkki voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto jo nyt. Vaikka tuollainen:
http://autotune.fi/tuote/845/io-expander-canmodule-4egt
Tuolla hoituisi ne EGT-anturit ja aika paljon muutakin, kuten vaikka renkaiden nopeudet yms.
Mulla on Honeywellin hall-anturi lukemassa nokan nenää. Tuossa jonkunlainen kuva toteutuksesta:

Toimii, mutta oli aika tarkka anturin etäisyydestä. Eli joku kierretankomallinen anturi voisi olla parempi, kun etäisyyttä voisi säätää helposti. Tai jos suinkaan mahdollista, niin kannattaa harkita jotain erillistä suorakulmaista triggerihammasta.
Noin muuten, itse harkitsisin vakavasti tuon perusmallin MS3 + MS3X -yhdistelmän sijaan jotain vähän luotettavammin paketoitua vaihtoehtoa. Eli vaikka tuollaista:
http://autotune.fi/tuote/835/freedrive- ... jainkortti
Tai sitten MS3Pro:
http://autotune.fi/tuote/678/ms3pro-ohj ... tosarjalla
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85