Plx lambda anturi vika?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
toypower
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Mar 20, 2014 8:18

Plx lambda anturi vika?

Post by toypower »

Elikkäs ostin joskus kaverin evo mitsusta plx dm-6 seosmittarin ja mittari toimi hienosti mutta nykyään saattaa näyttää ihan ok lukemia mutta välillä etenkin tasaasesti ajaessa vetää yhtäkkiä tappiin laihan puolelle. Moottorijarrutuksessa tippuu taas näyttämään "oikein" ja pian taas seilataan täysiä laihalle. Joinakin päivinä ei välttämättä tee ollenkaan ja joinakin päivinä saattaa olla kokoajan tapissa. Testasin innovaten mittarilla ja vika ei ainakaan autossa ole eli ei käy laihalla joten oliskohan tuo vika lambdassa vai itte siinä boxissa? Muutenkaa ole varma mikä lambda on ku vertaili innovaten lsu 4.2 nii plx oma näytti 4.9 mutta ei ole boschin logoa tai mitään muutakaan millä voisi tunnistaa muutakun kärki näyttää päälleppäin 4.9.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by Masi_K »

Johto poikki anturin ja purkin välillä? Mulla oli ipsec tms karva poikennut TEn johdosta ja otti yleensä kontaktia. Kun otti kontaktin oli signaali oikein ja poikenneena kellu laihan päässä.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
toypower
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Mar 20, 2014 8:18

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by toypower »

Täytyypi tsekata tuo johto. Semi vainoharhaiseksi tulee ku juuri rempattu kone ja perus kyläajossa näyttää kyllä lähes oikeaa kokoajan mutta matka ajossa näyttää jatkuvasti laihaa :D sitte esim pienellä vaihteella samoilla kierroksilla ajaa niin saattaa toimia. Mystinen kampe.
toypower
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Mar 20, 2014 8:18

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by toypower »

Kuriittani kävin heittämässä pitkän lenkin mittari laihalla ja katsoin tulpat nii ei ne ainakaan valkoset ollu eikä käynti muutu minnekkään ku mittari seilaa tappiin eli ei se kutiaan pidä ku luulis afr20 jo vaikuttavan käyntiin :D sinänsä erikoinen kyllä että pelaa hitaammissa vauhdeissa mutta esim kolmosella hissukseen kiihdyttää niin 3-4000rpm paikkeilla heittää ihan laakista tappiin. Ja sielä pysyy niin kauan että käy hetken matalemmilla kierroksilla tai tekee moottorijarrutuksen.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by Masi_K »

Kuullostaa myös vialliselta lambdalta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by Puuhastelija »

Mun lambdassa on hyvin samanlaiset oireet. Olen olettanut automaattisesti, että lambda on sökö. En oo kyllä edes tutkinut enempää.
toypower
Megasquirt aloittelija
Posts: 8
Joined: Thu Mar 20, 2014 8:18

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by toypower »

Puuhastelija wrote:Mun lambdassa on hyvin samanlaiset oireet. Olen olettanut automaattisesti, että lambda on sökö. En oo kyllä edes tutkinut enempää.
Joo ei oo ittekkään jaksanut sen erityisemmin enää tutkia. Joskus lambda sai vähän öljyä niskaansa vanhassa koneessa jonka jälkeen näytti ihan jatkuvasti laihaa. Toholla vedin lambdan punahehkuun ja laitoin kiinni niin toimi välillä mutta en siihen enää luottanut ja nyt tosiaan tekee tuota että jatkuvasti laihalla paitsi ihan hissukseen körötellessä.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Re: Plx lambda anturi vika?

Post by Turbiini »

Ainakin mulla innovatesta kun anturi oli hajoamassa niin toimi laihoilla seoksilla, ja heti kun vetoalueella seos meni rikkaammaksi (afr alle 12) niin tipahti vikatilaan missä innovate oli ohjelmoitu näyttämään laihaa. UUdella anturilla korjaantui. Tuo anturi vaurio alkoi oletettavasti lämpöshokista, kun oli auton alla ja jää radalla sai sohjoa kuuman anturin päälle. Toimi kuitenkin senkin jälkeen pitkään muuten, mutta ajoittain tipahti näyttämään laihaa kunnes meni tuommoiseksi että aina rikkaalla seoksella sekosi.
Ainakin innovate lc1 ja vanha techedge ovat varsin herkkiä akkujännitteelle, kummatkin eivät meinaa millään lähteä toimimaan jos latausjännite on alhainen. Tullut vastaan siis kun irto akulla yrittänyt käyttää dynossa säätäessä, plx taitaa olla siltä osin parempi nykyään dynossa mitä käytän on plx lambda ja se on tuntunu toimivan ilman että laturi on kytketty vaikka anturi pakoputken päähän asennettuna.
Post Reply