MS1 2.2 asennusongelmia
Moderator: Masi_K
MS1 2.2 asennusongelmia
Mikä nyt neuvoksi
Projekti rupeaa olemaan sillä mallilla että vain bensalinjat on tekemättä, törmäsin heti ongelmaan, gsxr600 läppärungoissa ei ole paluulinjaa ollenkaan, miten ihmeessä tuohon saa regulaattorin laitettua?
Voiko tuohon laittaa esim jonkun Y-haaran sisäänmenoon?
edit, kuva samanlasiin runkoihin
http://i.ebayimg.com/images/g/A8wAAOSwY ... -l1600.jpg
Projekti rupeaa olemaan sillä mallilla että vain bensalinjat on tekemättä, törmäsin heti ongelmaan, gsxr600 läppärungoissa ei ole paluulinjaa ollenkaan, miten ihmeessä tuohon saa regulaattorin laitettua?
Voiko tuohon laittaa esim jonkun Y-haaran sisäänmenoon?
edit, kuva samanlasiin runkoihin
http://i.ebayimg.com/images/g/A8wAAOSwY ... -l1600.jpg
Last edited by tomppa on Fri Apr 15, 2016 17:16, edited 2 times in total.
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus?
Toimiiko bensalinja oikein jos laitan T-haaran bensapumpun jälkeen ja otan siitä paluulinjan regulaattorille ja siitä tankille?
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus?
Juu, toimii. Ei sen regulaattorin kierron ole mikään pakko mennä suutintukin kautta. Ainoa mahdollinen haitta tuosta on se, että jos systeemiin päässeet ilmakuplat päätyvät suutintukille, niin sitten ne eivät mene paluukierron mukana tankkiin vaan suuttimien kautta ulos. Mutta ei tuostakaan tunnu käytännössä isommin harmia olevan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus?
Selvä homma, kiitos.
Yksi asia vielä askarruttaa tuon paluulinjan kanssa, ideana oli laittaa prätkässä tuo paluulinja "käyttötankin" nippaan, (tankissa 2 letkulähtöä alunperin ns. Normi tankki ja varatankki)
Ampuuko se paluulinja sitten tuolla 3-4bar paineella suoraan tankin "kattoon", eihän sekään hyvä voi olla?
miten tuon nyt järkevästi tekisi
Yksi asia vielä askarruttaa tuon paluulinjan kanssa, ideana oli laittaa prätkässä tuo paluulinja "käyttötankin" nippaan, (tankissa 2 letkulähtöä alunperin ns. Normi tankki ja varatankki)
Ampuuko se paluulinja sitten tuolla 3-4bar paineella suoraan tankin "kattoon", eihän sekään hyvä voi olla?
miten tuon nyt järkevästi tekisi
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Eipä tuostakaan suurempaa haittaa pitäisi olla. Tärkeintä on, että paluulinjassa ei ole missään kohtaa pahempia kuristuksia ja ettei tankkiin palaava bensa päädy heti samantien uudelleen kiertoon.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
TPS temppuilee...
Lisää takapakkia, mistä voi johtua että TPS anturi näyttää mitä sattuu, hitaasti avatessa pomppii epälineaarisesti.
n.5% kaasun avauksella saattaa näyttää 50% ja n.90% kaasunavauksella saattaakin näyttää 40%..
Aivan nollille ei myöskään mene, kalibroitu on mutta narulöysänä näyttää 4-7%. Täyskaasu näyttää oikein.
Edit; lähinnä mietin tuossa paluulinjassa että pitää muistaa sammuttaa virrat kun käy tankilla tai tulee tavarat silmille
Edit2; kuristuksia? letku tulee tankkiin 6mm nippaan ja lähtee regulta 8 millisenä, aiheuttaako tämä jotain?
n.5% kaasun avauksella saattaa näyttää 50% ja n.90% kaasunavauksella saattaakin näyttää 40%..
Aivan nollille ei myöskään mene, kalibroitu on mutta narulöysänä näyttää 4-7%. Täyskaasu näyttää oikein.
Edit; lähinnä mietin tuossa paluulinjassa että pitää muistaa sammuttaa virrat kun käy tankilla tai tulee tavarat silmille

Edit2; kuristuksia? letku tulee tankkiin 6mm nippaan ja lähtee regulta 8 millisenä, aiheuttaako tämä jotain?
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Mulla menee ja tulee tankista suoraan kyljestä ulos 12mm putki ja 6mm putki. 12mm menee suoraan pumppuun ja regun paluusta takas tankkiin. Ei mitään ongelmia. Myöskin yhdellä putkella suoraan moottoriin. imuputki menee suoraan loivassa alaviistossa tankin keskelle. ja paluu heti läpimentyään kylkeen päin. Aiheuttanee jonkinverran pyörrettä säiliöön.
Autohan sammutetaan muutenkin kun tankataan ?
Epälineaarinen tps kuullostaa vialliselta anturilta. Eri asentoihin jäävä arvo kaasu ylhäällä taas väljältä liitokselta anturin ja läppäakselin välissä. Sekä myös vialliselta anturilta.
Autohan sammutetaan muutenkin kun tankataan ?
Epälineaarinen tps kuullostaa vialliselta anturilta. Eri asentoihin jäävä arvo kaasu ylhäällä taas väljältä liitokselta anturin ja läppäakselin välissä. Sekä myös vialliselta anturilta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Prätkää tässä rakennetaan
Pystyykö noita teepeeässiä jotenkin elvyttämään, sen verran on huonosti tilaa rungon välissä että tuota alkuperäistä isompaa kikkaretta sinne ei saa sovitettua.
Yleismittarilla katsottaessa vastus kasvaa kyllä lineaarisesti n.1.4kO:sta n. 4,5kO:miin
Piuhatkin on mielestäni kuin pitääkin.
Hmm....
Pystyykö noita teepeeässiä jotenkin elvyttämään, sen verran on huonosti tilaa rungon välissä että tuota alkuperäistä isompaa kikkaretta sinne ei saa sovitettua.
Yleismittarilla katsottaessa vastus kasvaa kyllä lineaarisesti n.1.4kO:sta n. 4,5kO:miin
Piuhatkin on mielestäni kuin pitääkin.
Hmm....
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Minulla käyttääntyi TPS juuri samoin kun signaali ja maa oli kytketty ristiin. Vaihdoin johdot oikein ja alkoi pelaamaan normaalisti.
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Pitää kokeilla tuota huomenna, kiitos vinkistä!
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Ei rokkaa vieläkään, piuhat on oikein ja yleismittarilla resistanssi nousee ihan tasasesti.. alla videota jossa ensin kalibroin ja sitten tasaisella nopeudella väännän kaasun auki ja kiinni. Myös megatune herjaa että nyt ei ole numerot oikein kunnossa..
https://drive.google.com/file/d/0B0979p ... cslist_api
https://drive.google.com/file/d/0B0979p ... cslist_api
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Numeroiden kunnon huutaminen johtuu siitä että anturi toimii väärinpäin. ADC arvo kuuluu nousta kaasun suuntaisesti . Eli läppä selällään on suurin arvo.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Näyttää oudolta... kiinni asento 231 ja auki asento 247. Eroa ei ole kuin 16 counttia. Ettei vaan olis kuitenkin johdot väärin kytketty.
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
En huomannutkaan että on video. Arvot on oikein. Mutta määrä aivan liian pieni.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Oli ne piuhat vään väärinpäin, 5v ja signaali oli ristissä, kumma vaikka monta kertaa olin tarkavinani ne.. Kun käänsin ne alkoi tulemaan ties mitä erroria, ohjelman uudelleen asennuksella lähti nekin. Nyt tuntus toimivan, tps acd 44-210
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Nyt pääsin yrittämään josko hörähtäisi käyntiin, mutta bensapumppu ei toimi, pinni 37 ei mene maihin, sekä kierroslukutietoa ei tule vaikka startti pyörii... Tuon johtosarjan koaksiaalikaapelin kytkin toisen piuhan puolan miinukseen ja toisen maihin.
Jossain luki että liittyy Q3 transistoriin tuo bensapumpun ohjaus, missä se mahtaa olla piirilevyllä ja miten sen toiminta mitataan?
edit: Semmonen vielä että ohjeissa luki että korkeaohmisille (12ohm tai yli) suuttimille ei tarvitse käyttää PWM:ää, nämä ovat noin 8ohm, miten näitten kanssa kannattaa toimia?
Jossain luki että liittyy Q3 transistoriin tuo bensapumpun ohjaus, missä se mahtaa olla piirilevyllä ja miten sen toiminta mitataan?
edit: Semmonen vielä että ohjeissa luki että korkeaohmisille (12ohm tai yli) suuttimille ei tarvitse käyttää PWM:ää, nämä ovat noin 8ohm, miten näitten kanssa kannattaa toimia?
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Bensapumpun ohjaus ei maadoita koska laite ei saa kierroslukutietoa. Selvitä ensin miksi se kierroslukutieto ei toimi.
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Eikö bensapumpun pitäisi pyöriä pari sekuntia kun virrat kytketään päälle?
Edit; kyseessä siis MS1 2.2 hr10g
Edit2: taas yksi kysymys, onko normaalia että tunerstudio näyttää 18.3 AFR kun lc2:seen kytketty toinen mittari näyttää samaan aikaan 22.8AFR? Asetukset lc2 output2 0V-10afr 5V-20AFR
Edit; kyseessä siis MS1 2.2 hr10g
Edit2: taas yksi kysymys, onko normaalia että tunerstudio näyttää 18.3 AFR kun lc2:seen kytketty toinen mittari näyttää samaan aikaan 22.8AFR? Asetukset lc2 output2 0V-10afr 5V-20AFR
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Muistaakseni tuneri ei näytä yli 20afr lukuja koskaan. Jää juurikin tuonne 18-19 välimaastoon. Eipä sillä että niillä olisi mitään väliä. Kunhan varsinainen alue täsmää keskenään. Sen voit testaa jos saat lc2 syöttämään tiettyä jännitettä ulostuloihin.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Oolrait. Mitään ideoita mikä ton bensapumpun ja kiekkatiedon kanssa on?
Pinni 37 ei vaan maadoita missään vaiheessa, eikä kiekat värähdäkään startilla...
Pinni 37 ei vaan maadoita missään vaiheessa, eikä kiekat värähdäkään startilla...
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Ei tule lasta eikä pskaa.
onko tunerin asetuksissa jotain mitä pitää muuttaa että ymmärtää tuon puolan katkomisen? Piiri on muistaakseni hall-anturille tehty vaikuttaako se mihinkään?
Tuon bensapumpun herätteen otan nyt sitten suoraan lukolta kun ei tuo boksi sitä suostu ohjaamaan. Tuskimpa tuo mitään haittaa että pyörii kokoajan kun on virrat päällä
onko tunerin asetuksissa jotain mitä pitää muuttaa että ymmärtää tuon puolan katkomisen? Piiri on muistaakseni hall-anturille tehty vaikuttaako se mihinkään?
Tuon bensapumpun herätteen otan nyt sitten suoraan lukolta kun ei tuo boksi sitä suostu ohjaamaan. Tuskimpa tuo mitään haittaa että pyörii kokoajan kun on virrat päällä
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
vika on siellä kytkennässä. perus mega ymmärtää muistaakseni puolan miinukselta kierroluvun.tomppa wrote:muistaakseni hall-anturille tehty vaikuttaako se mihinkään?
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
noniin, eli muistin juuri väärinpäin, tähän on laitettu se VR-adapteri...
piuhasarjan kytkennät on ainakin oikein..
Edit; Sen verran sain nyt tolkkua että räpsin pinniä 24 maihin ja kierrosluku tunerissa heräsi, eli siltä osin kytkennät oikein, laitoin yleismittarin puolan miinukseen ja maihin niin piippaa samaan tahtiin kuin sytyttääkin. Miksi mega ei tunnista tuota puolan maadoitusta?
edit2; tunerin fuelpump valo syttyy samalla kun räpsii tuota 24 pinniä maihin mutta ei silti maadoita relettä joten oletettavasti jotain on rikki piirikortilla..
mitään suuttimien naksutusta ei myöskään kuulu....
piuhasarjan kytkennät on ainakin oikein..
Edit; Sen verran sain nyt tolkkua että räpsin pinniä 24 maihin ja kierrosluku tunerissa heräsi, eli siltä osin kytkennät oikein, laitoin yleismittarin puolan miinukseen ja maihin niin piippaa samaan tahtiin kuin sytyttääkin. Miksi mega ei tunnista tuota puolan maadoitusta?
edit2; tunerin fuelpump valo syttyy samalla kun räpsii tuota 24 pinniä maihin mutta ei silti maadoita relettä joten oletettavasti jotain on rikki piirikortilla..
mitään suuttimien naksutusta ei myöskään kuulu....
Re: Bensalinjassa ei paluulinjaa? Regulaattorin asennus? TPS
Jos levyllä on vr kytkentä. Ei se kelpaa puolan jännitepiikkiä lukemaan. Koska ei tule rpm, ei suuttimet eikä bensapumppu aktivoidu.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
Voisiko joku neuvoa miten saan sen toimimaan?
Mahdollisuus olisi myös ottaa signaali magnetolta, mistä menee kiekkatieto pyörän mittarille, siinä tosin piti valita mittarista 2cyl 4cyl sijaan jotta näytti oikein..
niinkuin tuohon aikasemmin kirjoitin niin kun räpsytin pinniä 24 maihin, tuneri sai kiekkatiedon jolloin bensapumpun valosyttyi, mutta pinni 37 ei silti mennyt maihin, eikä suuttimilta kuulunut mitään
taas edit; henkimaailman juttuja, ainakin minulle, otin pinnin 37 irti bensareleen nastasta 86, ja koitin uudestaan räpsiä maihin pinniä 24, kiekkalukemia tuli tuneriin ja yleismittari piippaa pinnin 37 maihin, eli squirtin ohjaus toimii. Myös releen 86 napa piippaa maihin vaikka sitä ei ole kytketty mihinkään? Kytkin bensareleen 86 nastan suoraan maihin ja bensapumppu heräsi. Merkillistä, eikö squirtin maapotentiaali riitä herättämään relettä?
Mutta tuo bensapuoli nyt ei välttämättä olekaan niin justiinsa, voin siihenkin ottaa herätteen suoraan virtalukolta, tärkeintä olisi nyt saada tuo kiekka tieto perille...
Mahdollisuus olisi myös ottaa signaali magnetolta, mistä menee kiekkatieto pyörän mittarille, siinä tosin piti valita mittarista 2cyl 4cyl sijaan jotta näytti oikein..
niinkuin tuohon aikasemmin kirjoitin niin kun räpsytin pinniä 24 maihin, tuneri sai kiekkatiedon jolloin bensapumpun valosyttyi, mutta pinni 37 ei silti mennyt maihin, eikä suuttimilta kuulunut mitään
taas edit; henkimaailman juttuja, ainakin minulle, otin pinnin 37 irti bensareleen nastasta 86, ja koitin uudestaan räpsiä maihin pinniä 24, kiekkalukemia tuli tuneriin ja yleismittari piippaa pinnin 37 maihin, eli squirtin ohjaus toimii. Myös releen 86 napa piippaa maihin vaikka sitä ei ole kytketty mihinkään? Kytkin bensareleen 86 nastan suoraan maihin ja bensapumppu heräsi. Merkillistä, eikö squirtin maapotentiaali riitä herättämään relettä?
Mutta tuo bensapuoli nyt ei välttämättä olekaan niin justiinsa, voin siihenkin ottaa herätteen suoraan virtalukolta, tärkeintä olisi nyt saada tuo kiekka tieto perille...
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
releen napa 85 on miinus ja napa 86 on plussa. Ei sillä muuten ole mitään väliä, mut jos sattuu olemaan diodillinen rele niin sillon pitää olla oikein päin.
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
pyörän alkuperäiseltä kampiakselin VR-anturilta sain jonkunlaista kierroslukutietoa, pomppii vaan 400-1000rpm välillä startatessa....
kuva anturista ja syttypyörästä,
http://s1343.photobucket.com/user/ryand ... 8.jpg.html
taitaa tuo yksi lyhyt hammas häiritä tuota kierrostietoa.. saako tuon vr adapterin jotenkin yksinkertaisesti purettua, jotta voi lukea puolan miinusta? Tuli sellainenkin mieleen että haittaako että pyörässä on kaksi puolaa? tuleeko rpm tieto oikein jos luetaan vain toiselta puolalta
kuva anturista ja syttypyörästä,
http://s1343.photobucket.com/user/ryand ... 8.jpg.html
taitaa tuo yksi lyhyt hammas häiritä tuota kierrostietoa.. saako tuon vr adapterin jotenkin yksinkertaisesti purettua, jotta voi lukea puolan miinusta? Tuli sellainenkin mieleen että haittaako että pyörässä on kaksi puolaa? tuleeko rpm tieto oikein jos luetaan vain toiselta puolalta
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
Puuhastelija wrote:releen napa 85 on miinus ja napa 86 on plussa. Ei sillä muuten ole mitään väliä, mut jos sattuu olemaan diodillinen rele niin sillon pitää olla oikein päin.
koitin kytkeä nuo navat sitten toisinpäin, tuloksena että enään en saa 37 pinnistä mitään maadoitusta ulos... liekö meni siinä se sitten. ehkä parempi unohtaa tuo bensapuoli.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 413
- Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
jos siinä releessaä on diodi niin olet saanut sen diodin oikosulkuun kytkemällä väärinpäin. Jos ei ole diodia niin ei oo mitään hätää.
Re: MS1 2.2 asennusongelmia
Hitto kun olisi elepuolen asiat vähän tuoreemmassa muistissa...
mittasin nuo navat niin näytti jotain 0.15v kynnysjännitettä napojen 85 ja 86 välillä..
Tuossa Protopartsilta saamassani ohjeessa nimenomaan on piirretty että pinni 37 kytketään releen napaan 86.
mittasin nuo navat niin näytti jotain 0.15v kynnysjännitettä napojen 85 ja 86 välillä..
Tuossa Protopartsilta saamassani ohjeessa nimenomaan on piirretty että pinni 37 kytketään releen napaan 86.