Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Tämänkin voisi varmaan laskea menestystarinaksi. Kyseessä on siis 2000-luvun alkupuolen Suzuki Hayabusaan perustuva Super Street Bike -luokan kiihdytyspyörä. Kyseisen luokan säännöistä voisi noin lyhyesti sanoa kyseessä olevan nopein ilman wheeliebarseja ajettava pyöräluokka Euroopassa. Eli olennaisimmat vauhtia rajoittavat säännökset ovat wheeliebarsien ja slicksien kielto sekä akselivälin maksimimitta, konepuolella rajoituksia on melko niukasti.

Kyseessä on kaverin pyörä, jolla viime kaudella ajettiin liki samalla mekaanisella kokoonpanolla Suzukin omalla ECU:lla. Tällä ECU:lla kuitenkin tiedonkeruu oli varsin rajoitettua ja säädettävyyskin vähän kankeaa tarpeisiin nähden. Ehdottelin sitten, että MS3:lla pitäisi pystyä tekemään aika kilpailukykyinen moottorinohjauspaketti siedettävään hintaan. Erinnäisten selvittelyjen ja suunnittelujen lopputuloksena pyörä sitten ilmaantui kevättalvella mulle talliin sähköjen täydellistä uusimista varten.

Pyörän tekniikka olisi pääpiirteissään seuraava:

Moottori 1300cc 16V rivinelonen. Sisäisiä muutoksia mm. h-profiilikanget, Wössnerin takomännät, kannen porttaus, rajummat nokat jne. Puristussuhde noin 9:1. Ahtimena reiluhkon kokoinen kuulalaakeroitu Garrett, pakosarja ja painekotelo Proboostin valmistetta.

Vaihteita tökitään isommalle paineilman voimalla. Kytkin on keskipakoavusteinen ns. lock-up.

Polttoaineena toimii E85. Polttoainejärjestelmä koostuu Aeromotiven A1000 pumpusta, Malloryn paineensäätimestä ja Denson 2000cc/min suuttimista.

Kipinäpuolesta vastaa Dyna ARC-2 CDI-vahvistin ja vakiot tulpanhattupuolat.

Ahtoilmaa jäähdytetään Aquamistin vesiruiskulla, joka toimii on/off-ohjauksella ilman ruiskutusmäärän säätöä.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Projektiin saatiin järjestymään pieni yhteistyökuvio Autotune.fi:n kanssa, joten ECU:ksi tuli heidän kehitysvaiheessa oleva MS3-purkki. Tiedonkeruukapasiteetia täydentämään otettiin vielä CAN-väylällä MS3:een liittyvä I/O Expander neljän kanavan EGT-mittauksella.

ECU:n hoidettavaksi tuli seuraavat toiminnot:
-Suuttimien ja sytytyksen ohjaus luonnollisestikin. Suuttimet sekventiaalisena ja sytkä hukkakipinänä, koska tuossa Dynan CDI:ssä on vain kaksi kanavaa.
-Ahtopaineen säätö vaihdekohtaisesti.
-Vaihtovalo.
-Vesiruiskun ohjaus.
-Flektin ohjaus.
-Datan tallennus muistikortille.

I/O expanderilla mittaillaan lisäksi seuraavia:
-Sylinterikohtaiset pakolämmöt.
-Etu- ja takarenkaan pyörimisnopeudet.
-Polttoaineen ja öljyn paineet.
-Kiihtyvyydet X/Y/Z-suuntiin.
-Takaiskarin liike.

Triggeröinti hoitui likimain koneen vakioantureilla. Kampuralla on VR-anturi ja 24-1 triggeri. Nokalla on on alunperin myös VR-anturi, joka oli jo aiemmin vaihdettu uudemmasta mallista löytyvään hall-versioon. Vaihdetieto tulee koneessa jo valmiina olevasta anturista, jonka vastus muuttuu vaihteen mukaan. Vesiruisku tarvitsee vain simppelin maadoittavan ohjauksen, kuten myös vaihtovalo ja flektin rele. Vaihtopulssi sytkän katkomista varten tulee vaihtajan paineilmalinjassa olevalta painekytkimeltä, asetuksiin voi sitten määrätä halutut katkoajat kullekin vaihteelle.

Tiedonkeruupuolella EGT-antureiksi tuli avoimella päällä olevat anturit Autotunelta. Öljyn ja pa:n paineiden mittaukseen löytyi ebay:stä epäilyttävän halpoja antureita, joita tuli varmuuden vuoksi otettua paria eri versiota (tästä lisää myöhemmin). Vetoakselin ja siis takarenkaan nopeuden mittaus järjestyi alkuperäisellä nopeusmittarin anturilla ja eturenkaalle tuli Cherryn hall-anturi. Takaiskarille tuli juurikin tällaiseen käyttöön tarkoitettu lineaaripotikka. Kiihtyvyysmittauksiin Expanderissa on sisäänrakennettu anturi +-2g skaalalla.

Kun kokoonpano alkoi olemaan selvillä, vuorossa oli kytkentäkaavion piirtely. Kaavion kanssa olikin sitten vähän selkeämpää käydä tuon aina niin ihanan piuhanvetourakan kimppuun.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Itse asiassa ennen johtojen näpertelyä oli ohjelmassa hiukan muutakin askaretta. Pyörässä ei ollut mulle tullessa juuri mitään sähköjä kiinni kun vanhat oli myyty pakettina eteenpäin. Lisäksi runkoon oli tullut vähän muutoksia, joiden takia kaikki sähköpalikoiden kiinnityspaikat menivät uusiksi. Eli homman sai aloittaa sommittelemalla sähköosia pitkin pyörää ja askartelemalla niille kiinnityksiä.

Eli alkuunsa pyörä näytti suunnilleen tältä.
Image

Pääajatuksena oli sijoittaa mahdollisimman paljon tavaraa keulaan, lähinnä siksi, että siellä oli tilaa ja vähän myös painojakauman vuoksikin. ECU ja I/O Expander kiinnitettiin kumivaimennuksilla. Akku, jännitteensäädin, sulakekotelo, päärele ja muutama muu pienempi osa tulivat myös etukatteen alle.
Image
Image

Dynan CDI-purkki sen sijaan sijoittui koneen takapuolelle. Näin sen johdotukset sai paremmin pidettyä erillään häiriöille herkistä osista.
Image
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by Benkku »

ArttuH wrote:...mittaillaan lisäksi seuraavia:

-Etu- ja takarenkaan pyörimisnopeudet.
Erittäin oleellinen luistotieto vaikuttaisi kerrotun perusteella puuttuvan.. Eturenkaan pyörintänopeudella ei liene merkitystä - varsinkin jos/kun se lähdössä tyypillisesti voipi pyöriä todellista maanopeutta hitaammin - sen sijaan moottorin vs. takapyörän pyörintänopeuserolla on. Kytkinukko ei muuten 'tiedä' (paitsi tietty kokemuksesta ja ulkoisista seikoista havainnoituna) mitä kykälle tekee/pitäisi tehdä.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Benkku wrote: Erittäin oleellinen luistotieto vaikuttaisi kerrotun perusteella puuttuvan.. Eturenkaan pyörintänopeudella ei liene merkitystä - varsinkin jos/kun se lähdössä tyypillisesti voipi pyöriä todellista maanopeutta hitaammin - sen sijaan moottorin vs. takapyörän pyörintänopeuserolla on. Kytkinukko ei muuten 'tiedä' (paitsi tietty kokemuksesta ja ulkoisista seikoista havainnoituna) mitä kykälle tekee/pitäisi tehdä.
Meinaatko kytkimen luistoa vai renkaan luistoa? Kytkimen luiston näkee kohtuullisen kivasti vertaamalla koneen ja takarenkaan kierroksia. Tietty tuohon tulee vaihteiden välitykset väliin huomioitavaksi, minkä takia noista ei saa esimerkiksi LogVieweriin laskettua suoraan kytkimen luistoprosenttia. Eli olisihan se kätevämpi, jos mukana olisi myös kytkinakselin nopeus. Tuohon koneeseen vaan ei saa anturia kytkinakselille ihan helpolla, joten se jäi pois kokoonpanosta, ainakin toistaiseksi.

Renkaan luiston mittaamiseen ei taida mitään yksittäistä yleispätevää keinoa löytyä. Tai jos tiedät, niin kerro toki? Eturenkaan nopeuteen vertaaminen toimii ihan kivasti aina kun eturengas ottaa maahan. Liikkeelle lähdössä ei yleensä ota. Näissä tilanteissa voi sitten vertailla renkaan nopeuden kasvua kiihtyvyyteen ja päätellä sen perusteella sutiiko vai ei.
Arttu
GSX1100 -85
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by Benkku »

Juu, kytkimen luistoa nimenomaan tässä lajissa kannattaa mitata, tokihan sen näkee moottorin kulmanopeuden muutoksesta ja kiihtyvyyskäyrästäkin, mutta niiden perustella mittaus olisi analysoinnin suhteen jonkinverran monimutkaisempaa ja epätarkempaa.

Erillinen optinen anturi maanopeutta mittaamaan esim. Corrsys-Datronin Correvit S-350.
http://www.dynatech-jp.com/product/CORR ... -350_e.pdf
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Vetoakselin / takarenkaan nopeuden mittaaminen ajaa tosiaan saman asian kuin kytkinakselinkin, paitsi tuon vaihteiston aiheuttaman välityssuhteen muutoksen osalta. Mutta tuollakin siis saa kytkimen luiston näkyville. Kytkinakselin nopeus helpottaisi hommaa hiukan, mutta ei ole mitenkään välttämätön. Sama homma tuon todellisen maanopeuden mittauksen osalta. Olisi tietty kiva, mutta eturenkaan nopeuskin hoitaa homman melko hyvin. Koitin huvikseni löytää hintaa tuolle mainitulle optiselle anturille, mutta kukaan ei näköjään halua laittaa sitä esille. Mikä luultavasti tarkoittaa, että ei olisi kuitenkaan mahtunut budjettiin :)

Huomasin juuri, että kuvat eivät näy kokonaisina ellei ole loggautunut foorumille sisään. En kuitenkaan taida jaksaa alkaa säätämään niiden koon kanssa, koittakaa kestää ;)

Kun palikat olivat löytäneet paikkansa, niin pääsi johtosarjan näperrykseen. Alkajaisiksi ECU:n liittimeen tarvittavat piuhat riittävällä pituudella.
Image

Sitten vaan reitittelemään piuhanippua pitkin runkoa, askartelemaan suojapunoksia ja kiinnittelemään liittimiä piuhojen päihin. Tuossa sitten paloikin sujuvasti päivä jos toinenkin.
Image

I/O Expanderin johtosarjasta tuli onneksi vähän yksinkertaisempi.
Image
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Kun piuhat alkoivat olemaan järjestyksessä, pääsi suunnittelemaan ensimmäistä käynnistystä. Sitä varten piti ensin mittailla suuttimista todellinen tuotto ja dead time. Kun suuttimilla on melko reilusti kokoa koneen tilavuuteen nähden, niin tarkka dead time:n mittaus on aika olennainen juttu, että säädöt saa kohdilleen etenkin pienellä kuormituksella. Mittaillessa paljastui, että suuttimet olivat keränneet itseensä jotain moskaa ja olivat enemmän tai vähemmän tukossa. Tästä onneksi selvittiin ultraäänipesulla. Kaikkiaan tuosta kuitenkin kertyi sen verran paljon polttoaineen kanssa läträämistä, että en jaksanut mitata dead time:ä kuin yhdelle suuttimelle, kyseessä kun on kohtuullisen aikaa vievä operaatio.

Käynnistely sujuikin sitten varsin helposti. Yksi puolituttu Hollannista oli jo aiemmin asennellut MS3:n vastaavaan koneeseen ja sain häneltä asetukset pohjaksi. Kovin paljoa niistä ei toki voinut hyödyntää, mutta esimerkiksi sytkäkartalle ja muille sytkäasetuksille sai jonkinlaiset lähtöarvot. Kone käynnistyi näillä äkkiä ja pienen säätelyn jälkeen alkoi käymään ihan kohtuullisen mukavaa tyhjäkäyntiäkin. Kaikesta trimmailusta huolimatta sylinterien välille jäi jonkun verran eroja pakolämmöissä, eli luultavasti olisi pitänyt mitata kaikki suuttimet kokonaan optimaaliseen tulokseen pääsemiseksi. Tässä käytössä asialla ei kuitenkaan ole niin suurta väliä. Tärkeintä on, että täyskaasulla kaikki toimii, tyhjäkäynnille riittää, että kone pysyy käynnissä.

Mittaristoratkaisu oli aiheuttanut jonkun verran päänvaivaa suunnitteluvaiheessa. Normaaleissa pyörien mittaristoissa näkyy lähinnä kaikenlaista vähemmän olennaista arvoa tähän käyttöön. Sitten esim. AIM:ilta ja RacePak:ilta löytyisi varsin päteviä melko vapaasti konfattavia mittaristoja, joihin vielä saisi dataa suoraan Megan CAN-väylästä. Näissä vaan oli hinnat vähän suolaisia budjettiin nähden. Lopulta sitten päädyttiin kokeilemaan propellihatturatkaisua, eli otettiin mittaristoksi 7" Android-tabletti. Tablettiin pyörimään joko ShadowDash tai MSdroid ja data tabletille tulee ECU:lta Bluetoothilla.

Testailuissa sitten ilmeni, että ShadowDash:illa oli jotain yhteensopivuusongelmaa valitun tabletin kanssa eikä sillä saanut yhteyttä ECU:un ollenkaan. MSdroid onneksi toimi kohtuullisen kivasti. Pienellä säätämisellä Androidin sai myös menemään lepotilaan ja palaamaan suoraan MSdroidin näyttöön pyörän sähköihin kytketyn USB-laturin mukaan. Kauneusvirheenä yhteys ei kuitenkaan palaa ihan joka kerta automaattisesti lepotilasta palatessa, eli välillä joutuu näppäilemään ruutua. Ja kuten etukäteen osasi olettaakin, niin näytön kirkkaus on vähän niukka päivänvaloon, mutta näyttö on kuitenkin kohtuullisesti luettavissa. Näistä pienistä puutteista huolimatta tuntuisi kuitenkin ihan toimivalta ratkaisulta. Mittaristolle saa näkymään juuri ne arvot mitä haluaa eikä sitä varten tarvittu ylimääräisiä antureita tai kytkentöjä.
Image

Ai niin, öljynpainevalo tuli myös ECU:n ohjaamaksi, kun paineanturi vei alkuperäisen valon painekytkimen paikan. Lisäbonuksena tällä sai valolle kierrosten mukaan säädettävän syttymisrajan.
Last edited by ArttuH on Thu Jul 23, 2015 7:18, edited 1 time in total.
Arttu
GSX1100 -85
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by MrFairlane »

Koska härveli on radalla jotta pääsis näkemään ihan livenä?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Näillä näkymin seuraavan kerran Alastaron EM:issä.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Kun perusasetukset alkoivat olla kohdallaan, oli vuorossa dynokeikkaa. Jo etukäteen osasi olettaa, että tarvitaan ainakin pari keikkaa, kun säätöjä pitää lähteä hakemaan nollilta ja lisäksi kokoonpanossa on jonkun verran "ylimääräistä" säädettävää ja testattavaa. Onneksi dyno järjestyi sopivasti ihan lähitienoilta.

Ensimmäinen reissu tosiaan menikin lähinnä ve-kartan säätelyyn minimiahdoille ja eri toimintojen testailuun. Samalla alkoi näyttää siltä, että hukkaportti oli vähän niukasti mitoitettu, kun jopa ilman hukkaportin jousta ahdot nousivat yli puolen barin. Muuten keikan lopputulos oli ihan positiivinen, kaikki tuntui toimivan kuten pitääkin ja säädötkin alkoivat olla jokseenkin oikealla hehtaarilla.

Mutta jälkeenpäin logeja katsellessa pisti silmään, että pakolämmöissä sylinterien väliset erot olivat kasvaneet loppua kohti, mikä siis vähän viittasi suuttimissa olevan taas moskaa. No, suuttimet mittailuun ja näinhän tosiaan oli. Eli uusi pesukierros ja sitten miettimään ongelman syytä. Tässä vaiheessa ilmeni, että pa-systeemin ainoa suodatin olikin vähän turhan karkeaa laatua (yli 100 micronia) ja siis päästi läpi suuttimien sihtejä tukkivaa tavaraa. E85:llä kun on ihastuttava taipumus hapettaa esimerkiksi pinnoittamatonta alumiinia ja sinkittyä terästä, joita molempia löytyy linjastosta, niin kunnolliselle suodatukselle on oikeasti tarvetta. Eli tarvittiin hienompi suodatin pumpun perään. Tämä vaan olikin vähän helpommin sanottu kuin tehty. Tarkemmassa selvittelyssä kävi ilmi, että liki kaikki riittävän tiuhat (10 micronia) AN-liittimiin käyvät suodattimet oli tehty paperisuodattimilla ja niille ei mikään valmistaja luvannut alkoholin kestoa. Joitain poikkeuksiakin löytyi, mutta niitä ei ollut saatavilla riittävän nopeasti, aikataulu kun alkoi vähän painaa päälle. Boschin yms. suodattimillekaan ei luvattu alkoholin kestoa, mutta toisaalta näitähän kyllä käytetään vähän joka puolella E85:n kanssa. Näistä vaan ei löytynyt tarpeeksi virtaavia malleja, eli olisi pitänyt pistää pari rinnakkain. Laitoin sitten tilaukseen Aeromotiven 40 micronin suodattimen, kun kotimainen kauppias lupasi sellaisen toimittaa ennen seuraavaa dynokeikkaa. No, luonnollisestikaan tämä lupaus ei sitten pitänyt, joten väliaikaisratkaisuksi piti kyhätä adapterit parille Motonetin perussuodattimelle. Tuossa kyseinen luomus potretissa sitten aikanaan saapuneen Aeromotiven kanssa :lol:

Image

Toisella dynokeikalla pääsi sitten hieromaan sytkäkarttaa ja ahtopaineen säätöä. Sytkäennakoilla oli jopa yllättävän vähän vaikutusta, niitä sai muutella melko laajalla alueella ilman merkittävää vaikutusta tehoihin tai pakolämpöihin. Ahtopaineen ohjausta sai melko odotetusti hieroa aika hartaasti, että pääsi edes kohtuullisen hyvään tulokseen. Iso ahdin ja nopeasti kierroksia nostava kone tuntuisi olevan tässä suhteessa vähän haastava yhdistelmä. Lisäksi vielä säätö pitäisi saada reagoimaan nopeasti joka vaihteella muuttuvaan tavoitepaineeseen. Turhan pieni hukkaportti ei myöskään helpottanut hommaa.

Paineita nostellessa ilmeni, että sytkäpuolelta alkoi ilmeisesti loppumaan teho kesken. Tämän takia sitten päästy mihinkään kovin massiivisiin teholukemiin. Kyseinen Dynan CDI alkuperäisten puolien kanssa ei ole mikään kaikkein tehokkain yhdistelmä, mutta vastaavia on kuitenkin käytetty menestyksellä jonkun verran kovemmillakin ahdoilla. Eli luultavasti puolissa oli jotain alkavaa vikaa tai jotain muuta vastaavaa.

Tähän vielä pari tylsää videonpätkää dynohuudatuksesta. Ensin sekalaista päristelyä pintakaasulla ja pienillä ahdoilla:
https://www.youtube.com/watch?v=WdU1sCAbWSo

Sitten paineilmashifterin testailua ja muutama täyskaasuveto:
https://www.youtube.com/watch?v=nXc28ZlnvP0
Arttu
GSX1100 -85
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by kamski »

Kävin tykkäämässä youtubessa kun pyörä vielä ehyt. :) Vaikka en ihan kaikkia virityksiä ymmärrä kuten esim. takaiskarin asento tunnistusta. Toivottavasti pääsee palkintopallille asti. Jos on hyvät kelit tulen paikanpäälle kannustamaan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Takaiskarin asennon loggaus auttaa kovasti iskarin säätöjen hakemisessa, kun voi logista katsoa miten jousitus on liikkunut lähdön aikana. Palkintosijoja varten pitää tehdä vielä aika paljon hommia :) Kärkipää menee vielä aika paljon kovempaa kuin mitä tuolla on tähän mennessä päästy. Mutta kilpailukykyisiin tuloksiin pitäisi olla täydet edellytykset kunhan vaan saa säädöt kohdalleen, etenkin kytkimen ja jousituksen osalta.
Arttu
GSX1100 -85
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by kamski »

Minä tietysti kuvittelin, kuten varmastikin arvasit, ajoaikana takaiskarille tapahtuu jotakin älyllistä ohjausta kun kerran liikerata logataan. Ei pidä aina ajatella noin monimutkaisesti. Monesko päivä ajot pitäisi olla, ilmoittele jos tule muutoksia.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Tänään ajeltiin pari lähtöä. Huomenna ja sunnuntaina jatkuu, toivon mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by MrFairlane »

Tuli poistuttua paikalta just ennenkuin tulitte kisa-alueelle. :(
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Vähän meinaa päivitykset laahata jälkijunassa... Koitetaan kiriä lähemmäs nykyhetkeä :)

Dynosäätelyn jälkeen pyörä alkoi olemaan luovutuskunnossa. Samaan aikaan kun kaveri tuli hakemaan laitosta kotiin, sattui olemaan West Coast Street Cupin kisat Porin lentokentällä, joten päätettiin käydä tekemässä muutama testiveto siellä. Testailuista ei sitten ihan mahdottomia jäänyt käteen, kun dynoajoja varten alla ollut vähän kovan puoleinen takarengas ei juuri tarjonnut pitoa kylmällä lentokenttäradalla. Sutiminen oli taattua aina kaasua avatessa. Logeista oli hauska katsella miten takarenkaalla oli ollut vauhtia kolmen sadan päälle kun eturengas oli päässyt vasta niukasti kahteen sataan :lol:

Mutta joka tapauksessa tuli testattua, että osat pysyi suurin piirtein matkassa ja kaikki toimi kokolailla odotetusti myös oikeassa käytössä. Öljynpaineen anturi tosin sanoi sopimuksen irti, minkä takia jäi yksi lähtö väliin, kun piti ihmetellä onko vika anturissa vai oikeasti öljynpaineissa. Samanlainen polttoainelinjassa ollut anturi alkoi kiukuttelemaan jo aiemmin dynossa. Tilalle laitettiin samalta ebay-myyjältä ostetut hiukan kalliimmat anturit, jotka on toimineet ainakin tähän asti moitteetta.

Image
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Kesäkuun alussa oli sitten ohjelmassa ensimmäiset varsinaiset kisat Ruotsin Tierpissä. Itse en ollut paikalla, vaan toimin etätukena puhelimen ja sähköpostin välityksellä :)

Kuten ennakkoon oli voinut arvaillakin, niin ahtopaineiden säätö tuotti ongelmaa kun pääsi vetämään kaasu pohjassa useamman vaihteen putkeen. Käytännössä 11000rpm yläpuolella ahdot lähtivät aina hiippailemaan ylöspäin vaikka hukkaportille tarjottiin täyttä painetta. Ja noin puolentoista barin yläpuolella ahtoja oli liki mahdoton saada hallintaan teki säädöllä mitä tahansa. Tämä siis liian pienen hukkaportin ansiosta. Lisäksi käytössä olleessa MS3:n release-version koodissa tuntui olevan joku bugi, jonka takia ahtopainesolenoidin ohjaus aina satunnaisesti lähti hakemaan säätöä maksimiarvosta taulukon sijaan, esimerkiksi launchilta poistuttaessa ja vaihteen vaihdon jälkeen. Tästä sitten seurasi ahtojen entistä pahempaa karkailua ja ylimääräistä ohjelmaa lähtöihin.

Joka tapauksessa tiedonkeruun avulla kytkimen säädöissä päästiin oikealle hehtaarille ja takaiskarin käytöksestäkin tuli reippaasti tietoa. Sytkän pätkimiseen isommilla ahdoilla tuli jonkun verran parannusta tulppien kärkiväliä pienentämällä. Tuloksena lopulta pyörän ja kuskin oma ennätysaika 7,999s / 282km/h.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Seuraavana ohjelmassa olikin sitten NitroNatikat Alastarolla, jonne pääsin itsekin paikalle. Ihan ensimmäisenä toimenpiteenä päivitin MS3:n firmiksen 1.4 beta-versioon, jossa on uusittu ahtopaineenohjausta melko paljon. Tästä olikin jonkin verran apua, ohjauksen satunnaiset sekoilut poistuivat ja muutenkin säädöstä sai paremmin ennakoitavan. Tuloksena parilla ensimmäisellä vaihteella ahtopaineet sai pysymään halutulla tasolla, mutta sen jälkeen lähti edelleen karkailemaan. No, onneksi pitoa oli tarjolla tarpeeksi, niin tuosta ei ollut niin pahasti haittaa :twisted:

Takaiskari oli käynyt edellisen kisan jälkeen shimmattavana ja nyt se alkoi olemaan aika lähellä haluttua. Tosin vasta vaimennukset tappiin ruuvattuna. Kytkimeen löytyi myös parin lähdön jälkeen varsin mukavat säädöt. Näiden ansiosta 60ft ajat alkoivat olla toistettavasti 1,30-1,35s tasoa, mikä on jo ihan hyvä tulos tässä luokassa. Varttimailin ennätyskin parantui lukemiin 7,80s / 290km/h. Ennätysvedossa ahtojen ylipaineraja paukkui päälle useampaan kertaan, eli parantamisen varaa olisi vielä ollut.

Pikaratkaisuna ahtojen karkailuun kokeiltiin myös MAP-anturin vaihtoa 400kPa malliin ja ahtopainerajan nostamista. Yli 2 barin ahdoilla kipinän loppuminen palasi kuitenkin kiusaamaan, joten tästäkään ei ollut ratkaisevaa hyötyä. Lisäksi imuilman lämmöt alkoivat kivuta häiritseviin lukemiin. Ilmeisesti Aquamistin vesiruiskussa ei enää oikein riittänyt puhti lämpöjen kurissa pitämiseen noilla paineilla.

Pudotuksissa noilla vauhdeilla ei valitettavasti päässyt vielä ensimmäistä kierrosta pidemmälle. Taso oli tällä kertaa melko kova eikä erityistä tuuria sattunut kohdalle. Mutta joka tapauksessa oli ihan onnistunut viikonloppu.

Image
Arttu
GSX1100 -85
mazajns
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 119
Joined: Tue Dec 13, 2005 17:46

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by mazajns »

Ei mulla muuta kuin... Ajattelin "tykätä" tästä projektista muttei täällä ole sellaista nappia :( Fiksu paketti tälläiseen laitteeseen.
bmw 520i -89 Projekti 2.5 24v tic
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Kiitti. Onhan tuo vaikuttanut ihan pätevältä paketilta tähän mennessä.

Alastaron jälkeen kaveri kävi ajelemassa Ruotsin puolella Piteåssa. Ei suuria yllätyksiä tai muutoksia säätöihin. Ennätys parani hiukan lukemiin 7,77s ja loputkin vedot olivat melko tasaisesti samaa luokkaa. Harmillisesti pudotukset jäivät kesken irronneen jäähdytysletkun klemmarin takia.

Tällä hetkellä työn alla on pientä päivitystä mekaniikkapuolelle. Hukkaportti vaihtuu isompaan ja painekotelon yhteyteen tulee vesi-ilma välijäähdytin. Toivon mukaan näillä saadaan ahtopaineen ohjaus ja imuilman lämmöt paremmin kuriin.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

No joo, mekaniikkapäivitykset tosiaan tulivat valmiiksi Proboostin toimesta. Hukkaportteja tuli itse asiassa toinen aikaisemman lisäksi ja painekotelon kylkeen tuli vesi-ilma jäähdytinkenno. Toistaiseksi jäähyä käytetään ilman vesikiertoa, kennon sisään menee vajaa litran verran vettä. Eli ennen lähtöä kylmät vedet sisään ja vaihto taas seuraavalle kierrokselle. Vesimäärä ja kennon koko ovat sen verran pieniä, että kierto erillisestä säiliöstä olisi oikeastaan tarpeen, mutta nämä ei mahtuneet nyt aikatauluun. Ensi talvena sitten.

Kaveri kävi testailemassa päivityksiä Norjan Gardermoenissa. Kuten arvata saattoikin, niin ahtopaineohjauksen säädöt oli mitä sattuu hukkaporttimuutoksen jälkeen. Koitin antaa säätöapua parhaani mukaan etänä ja loppua kohti hommaan alkoikin jo tulemaan jotain tolkkua. Ajan suhteen ennätykset eivät parantuneet, mutta loppunopeus kasvoi aikaisemmasta reilu 290km/h luokasta 307km/h lukemaan. Eli potkua oli tullut aika mukavasti lisää ja jopa hieman aiempaa pienemmillä ahdoilla! Imuilman lämmöt tippuivat reilu 50°C aikaisempaan verrattuna ja pakolämmötkin hieman. Eli kaikenkaikkiaan ihan lupaavan oloinen päivitys.

Seuraavaksi olikin sitten vuorossa kauden viimeiseksi suunniteltu kisa Ruotsin Tierpissä, jonne olikin osallistujia luvassa varsin runsaasti.
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Tierpin kisaan oli tosiaan ihan lupaavan oloiset ainekset kasassa. Periaatteessa ei tarvitsisi saada kuin yhdisteltyä aiemmista vedoista onnistuneimmat alku- ja loppupäät samaan pakettiin, niin tuloksien pitäisi parantua taas reippaasti. No, motorsportista kun on kyse, niin tämä onkin monesti helpommin sanottu kun tehty :D

Heti alkuun tiedossa olikin pieni epävarmuustekijä, kun kaveri ei ollut onnistunut saamaan aiemmin käytettyä öljyä, vaan oli joutunut laittamaan eri merkkiset jä vähän eri viskositeetilla olevat rasvat koneeseen. Arvuuteltiin, että mahtaakohan tämä vaikuttaa kytkimen toimintaan paljonkin. No, vaikuttihan se ja yllättävän paljon. Aiemmin hyvin toimineilla säädöillä kytkin nappasi lähdössä ihan liian terävästi kiinni ja taas oli keulimista ohjelmassa. Tätä sitten koitettiin korjata uusilla säädöillä, mutta kun neljästä lajittelulähdöstä oli ajettu kolme, ei ollut tullut oikein muuta tulosta kuin palaneita kytkinlevyjä. Lopulta sitten saatiin hankittua enempi aikaisempaa vastaavaa öljyä ja heitettiin vanhat kytkinsäädöt sisään. Tuloksena oli viimein kohtuullisen puhdas veto, joskin varovaisten ahtojen takia melko hidas. Mutta ennen kaikkea tästä pääsi lopultakin tekemään kunnollisia säätöjä ensimmäistä pudotuslähtöä varten.

Pudotuslähtö menikin sitten melko hienosti, mitä nyt kuski unohti vaihtaa kutoselle ja veti sitten melkein sekuntin rajoittajaa vasten ;) Tuloksena kuitenkin taas uusi henkilökohtainen ennätys, 7,69s. Valitettavasti heikosti menneiden lajittelujen takia vastassa oli kisan toiseksi nopein kaveri, Brittien huippunimiä, joten tuolla suorituksella ei jatkoon päästy. Mutta joka tapauksessa kisasta jäi ihan positiiviset fiilikset. Alun takkuamisesta huolimatta saatiin taas tuloksia parannettua.

Väkeä oli paikalla varsin mukavasti, kuulemma reilu 37 tuhatta katsojaa viikonlopun aikana.
Image

Kelikin suosi koko viikonlopun, välillä lämpöä oli vähän liiankin kanssa. Ainakin line-upissa odotellessa tuntui siltä.
Image

Kun pitoa ja tehoa on tarpeeksi, niin renkaatkin joutuu koville.
Image
Arttu
GSX1100 -85
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Pistetäänpä vielä muutama videonpätkä tuolta Tierpin kisasta.

Testailin vähän ECU:n datan ymppäämistä videoon. Hommaan löytyy jopa ilmaista softaa. Jonkun verran sai testailla ja kikkailla, että softan sai lukemaan datalogit oikein ja arvot näkymään ruudulla halutussa muodossa.

Ensin tuo viimeinen ja nopein veto:
https://youtu.be/ocvLti6codI

Ja vähän pidempi maisemienkatseluversio:
https://youtu.be/VQSg_OJIrmg

Ja lyhyt pätkä siitä kun ahtoa ja kytkintä on vähän liikaa :D
https://youtu.be/-lvXDiGLPlQ
Arttu
GSX1100 -85
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by MrFairlane »

ArttuH wrote: Testailin vähän ECU:n datan ymppäämistä videoon. Hommaan löytyy jopa ilmaista softaa. Jonkun verran sai testailla ja kikkailla, että softan sai lukemaan datalogit oikein ja arvot näkymään ruudulla halutussa muodossa.
Kerroppa tuosta vähän lisää.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

MrFairlane wrote:
ArttuH wrote: Testailin vähän ECU:n datan ymppäämistä videoon. Hommaan löytyy jopa ilmaista softaa. Jonkun verran sai testailla ja kikkailla, että softan sai lukemaan datalogit oikein ja arvot näkymään ruudulla halutussa muodossa.
Kerroppa tuosta vähän lisää.
Softa jota käytin on Dashware. Voin kirjoitella tuon käytöstä vaikka jonkun erillisen jutun jos on kiinnostusta.
Arttu
GSX1100 -85
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by Puuhastelija »

ArttuH wrote:
MrFairlane wrote:
ArttuH wrote: Testailin vähän ECU:n datan ymppäämistä videoon. Hommaan löytyy jopa ilmaista softaa. Jonkun verran sai testailla ja kikkailla, että softan sai lukemaan datalogit oikein ja arvot näkymään ruudulla halutussa muodossa.
Kerroppa tuosta vähän lisää.
Softa jota käytin on Dashware. Voin kirjoitella tuon käytöstä vaikka jonkun erillisen jutun jos on kiinnostusta.
On kiinnostusta... :D
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by ArttuH »

Ensi kaudelle pitäisi kaikenlaisten muiden päivitysten ohessa saada myös sytkää parannettua selvästi. Tässä mennään taas kokeellisella linjalla kustannustehokkuutta hakien :D Päädyin siis väärinkäyttämään MSD:n CDI-puolia induktiivisena. Alustavien testailujen perusteella noista näyttäisi saavan ihan kivasti potkua, tosin puolia saa sitten ladata about 30A virralla, eli sytkäpäätteetkin saa olla vähän normaalia järeämmät. Toivottavasti noista ei tule liikaa häiriötä muulle systeemille.

https://www.youtube.com/watch?v=4v9_MFYjwsc
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by Vauhtivaunu »

Onko tuo MSD:n puola sama mitä DIY autotune myy ilman merkkiä?

https://www.diyautotune.com/product/ign ... arge-coil/
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Super Street Bike Suzuki Hayabusa

Post by harrastaja »

Meikäläisen mittaus (14V)

Image

Ja energioita tuolla (melko alhaalla sivulla)
https://photos.google.com/album/AF1QipP ... ReCn3AVh4w

Tuollaista väärinkäyttöä minä olen aikaisemmin joillekin ehdotellut.
Suurella todennäköisyydellä sama, kuin DIY:llä, pitäis saada semmonenkin käsiin.
Post Reply