Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by JokkeJ »

Moottorina Opelin 20SEH ja ATEcu V3(ms2 extra)

Eli käytössä opelin oma tyhjäkäynti venttiili (2-napanen bosch 0 280 140 516) ja tyhjäkäynnillä moottori tärrää niin ettei edes tiiliskivi pysyis imusarjanpäällä ja kierrokset siellä pikkusen alle 1000rpm kohdalla (seokset 13 paikkeilla) Kokeilin vaihdella valve freguency taajuuksia 31-480HZ välillä, mutta ei suurempia vaikutuksia mihinkään. Laitoin myös diodin johtojen väliin ja ehkä ihan inan parempi tyhjäkäynti muttei edelleenkään mitään vaikutusta noilla asetuksilla. Kokeilin testi modilla tota venttiiliä vaihdellen tota PWM idle duty% 0-100(steps) alkaen 100 ja jossain 74 askeleen kohdalla vetäs täysin auki. Kun rupes nostamaan tota niin 85 jälkeen säädin rupes pitämään jonkin moista surinaa ja vasta 100 askeleen kohdalla löi takasin kiinni. Mun ymmärtääkseni ton säätimen pitäis toimia portaattomasti 0-100% välillä eikä on/off tyyppisesti?("säätömodissa" ei pysty vaihtamaan muita parametrejä kuin tota pwm idle duty%) Eli onko toi säädin nyt sökö? Vai olenko nyt väärässä paikassa tota testaamassa tai joku asetus pielessä?

Idle controllissa on open loop valittu ja mihinkään lämmitys rikastuksiin tai idle warmup:iin ei ole vielä koskettu.

Jos jätin ton säätimen kokonaan käyttämättä ja säädin kaasuläpästä tyhjäkäynti kierrokset johonkin 1100rpm (läppä 5% auki) niin moottori käy tasasesti välillä ihan pikkasen "heilahdellen" ja seokset pyörii siellä 12.9 ja 13.50 välillä. Sytkä ennakko tolla kierrosluvulla on 15. Eikä sytkää tai bensa karttaa säätämällä tyhjäkäynti paremmaksikaan oo muuttunu.

Teki tuota samaa alkuperäsellä eculla ja päättelin sen johtuvan nokasta vaikkei nyt mikään ihan hirveän ärjy olekkaan, mutta ainakin kuvittelin säädettävällä eculla tuon "ryskimisen" saavan pois.
Last edited by JokkeJ on Sat Nov 21, 2015 15:01, edited 1 time in total.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by Masi_K »

Tuki tyhjäkäyntimoottorin letkut ja irroita venttiili letkuista. Käynnistä moottori ja säädä tyhjäkäynti läpästä. Nyt pystyt hakemaan venttiilille soivat arvot taajuudelle ja näät kartasta suoraan että milloin venttiili on kiinni. En muista kuollaksenikaan tuolle venttiilille sopivaa taajuutta. Mutta se on silloin oikea kun kara ei värise. Noin 30dc on venttiili kääntynyt lepotilasta täysin kiinni.

Ennen venttiilin säätöjen hakua, odota että moottori lämpenee kuumaksi että lämpötilatäppä kartalla ei liiku keskenkaiken montaa pistettä sivuun, tai ei lue kahta yhtäaikaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by Puuhastelija »

Muistaakseni 100 hertsiä on taajuus vakio boksilla. Mulla on tos megassa 92 hertsiä valittuna.
Tosiaan säätöalue on noin 30-95%
Alle 30% lukemilla venttiili alkaa avautua uudelleen.
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by JokkeJ »

Mitä karttaa tarkoitit? Ja tarkoititko tuota taajuuksien vaihtoa tuolta valve freguency valikosta vaihtamalla vai jostain muualta? Kokeilin tuota ilman säädintä, mutta huomasin ettei se sen nätimmin käy ilman sitäkään alle 1000rpm kierroksia eli "vika" todennäköisesti jossain muualla. Ei tuntunu ainakaan noi valve freguency herzit vaikuttavan ton toimintaan vaan samalla tavalla pysyi 0 asennossa eli pikkusen auki toiselta puolelta. Sain vinkin, että kaivaa ton säätimen kyljestä ne liimat veke ja säätää siitä se kokonaan kiinni niin lähtee samantien avautumaan oikeaan suuntaan. Kokeilin tuota toisella säätimellä jota on joku aikasemmin "pikkusen" väkivaltaisesti kokeillu ruuvarilla luistin toimintaa ja se ainakin toimis(tyhjäkäynti 1500rpm), mutten kerenny siitä kierroksia tiputtaa alaspäin kun otti diodi johtopatentista johdot toisiinsa ja käräytty idlen sulakkeen eikä tietenkään ollu sellasta tallilla. En kyllä tolla toisella tullu kokeilleeksi tuota valve freguency säädön toimintaa kun jo ajat sitten tuon säätimen rikkinäiseksi totesin..
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by Masi_K »

Tarkoitin sitä warmup idlen karttaa. Taajuudella nimeomaan sitä perustaajuutta. Taajuus ja DC kun on 2 toisiinsa liittyvää eri asiaa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by JokkeJ »

Okei täytyypä kokeilla tänks.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by Puuhastelija »

Älä mene ruuvailemaan siitä säätimen kyljestä mitään säätöruuvia. Se on tarkoituksella säädetty siten että venttiili on kiinni noin 30% kohdalla.
Jos tulee vikatilanne venttiilin ohjaukseen (esim sulake palaa), niin venttiili menee vikatilaan eli 0 asentoon ja moottori käy hieman korotetulla tyhjäkäynnillä kokoajan, eikä tyhjäkäynti häviä vikatilanteessakaan.
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili

Post by JokkeJ »

Kokeilin tuota idle warmup käyrää liikutella suuntaan ja toiseen eikä mitään huomattavaa parannusta (frequency nyt 92Hz) Ehkä se nyt on vähän tasasempi toi käynti, kaasuläpästä silti about kierrokset piti säätää.

En kyllä käsitä miksi toi käynti on silti tollasta "pätkimistä" alle 1000rpm kohdalla ja mitä alemmas kierrokset menee niin sitä huonompi käynti. Otin pari videota tosta käynnistä josko se selittäis paremmin ton ongelman mitä tarkoitan. Menee vähän ohi alkuperäsen kysymyksen, mutta kysytään nyt tätäkin josko jollain olis joku idea. Laitoin alkuperäsen nokkapyörän paikalleen eikä se auttanu(aavistus jos olis ajotus pielessä). Otin myös kaasuläpästä huohotin putken pois kun mietin jos se haittais tuota käyntiä kun puskee kondensio vettä sinne. Palasin pari askelta taaksepäin ja maalasin sytkä kartan 10´asteeseen ja katoin lampulla merkit jotka täsmäs vieläkin (alkuperänen merkki hihnapyörässä 10´astetta ennen ykk) Tulpat on uudet koska vanhalla eculla kävi ilmeisen rikkaalla ainakin tulpista päätellen. Sytkävermeet on vaihdettu tän ecun myötä (vag hukkakipinä) ja suuttimet on vaihdettu 202cc --> 350cc korkea ohmiset. Bensan paine on noin 3bar (alkuperänen säädin ilman alipainetta)

http://sendvid.com/u85fwg8q 1200rpm tasaisin, mutta silti ajoittain pientä nykimistä ja on turhan korkeat kierrokset tyhjäkäynniksi.

http://sendvid.com/2u3bj6nd 700rpm. Epätasaisin myös kierrokset seilaa eniten.

http://sendvid.com/lbqtwqif 800-900rpm eli normi tyhjäkäynti kierrokset.

Noissa videoissa noi seokset hieman heittelee kun muokkasin karttoja vain sen verran, että pysyisi suhtkoht tasaisena toi käynti kullakin kierrosluvulla. Bensa ja sytkä karttaa muokkaamalla en saanu tuota pätkimistä poistettua vaikka käyntiä hieman sai tasoitettua. Huomasin myös että toi lost sync mittarissa nous luku joka kerta kun karttaa muokkasin (kierrokset laski burn napin jälkeen) Vai kuuluko tuon ollakkin tollanen?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by Masi_K »

Ei se tossa 8-900 videos pakonuotti ollut mitään outoa opelin oohooseelle?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by JokkeJ »

En tiedä mihin tän kyssärin tunkis niin kysytään tässä:

Eli nyt kun kasailin auton siihen kuosiin, että pääsisin ajelemaan noita karttoja. Niin huomasin kun heittää valot päälle (nelivalot keulassa eli 4kpl H4 releytettynä) Niin tyhjäkäynti kierrokset tippuu 400-500rpm eli piti muutella idle warmup karttaa että tuo käynti pysyis siinä 1000rpm kohdilla. Samoin kun flekti lähtee päälle kierrokset pikkusen tippuu, mutta toi oli helppo tosta warmupista laittaa sopivaksi. Tuntuu että toi tyhjäkäynti vaeltelee enemmän nyt kun kuormitusta on enemmän eli onko tolle tehtävissä jotain? Kun valot laittaa pois päältä tyhjäkäynti nousee mukavasti sinne 1600rpm joka ei omasta mielestä tunnu kylmällä koneella niin hyvältä lämmitys kierroksilta :D En oikein vieläkään oo saanu tuota tyhjäkäyntiä täysin tasaiseks vaan käynti vaeltelee aika paljon eikä tunnu tuon ve ja sytkä kartankaan muokkaukset juuri vaikuttavan. Kun kone on lämmin ~70´C niin silloin toi asettuu pikkusen paremmin olisko ideoita?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by Vauhtivaunu »

Ei sitä tyhjäkäyntiä saa tasaiseksi open loopilla. Pitää olla closed loop. Sen säätäminen on sitten taas oma tarinansa.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by Masi_K »

Yleensä sytkäennakon kasvattaminen tyhjäkäynnille ja saman aikaisesti rpm alaentaminen takaisin lähtötilanteeseen vähentää tuota vaeltelua laturin kuorman myötä. Myös idlen alapuolelle voi snadisti lisätä ennakkoa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
JokkeJ
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue Aug 16, 2011 15:19

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by JokkeJ »

Vauhtivaunu wrote:Ei sitä tyhjäkäyntiä saa tasaiseksi open loopilla. Pitää olla closed loop. Sen säätäminen on sitten taas oma tarinansa.
Oliskohan järkevin kokeilla heivata toi säädin veke ja laittaa joku normi kraana sen tilalle?

Masi_K wrote:Yleensä sytkäennakon kasvattaminen tyhjäkäynnille ja saman aikaisesti rpm alaentaminen takaisin lähtötilanteeseen vähentää tuota vaeltelua laturin kuorman myötä. Myös idlen alapuolelle voi snadisti lisätä ennakkoa.
Oon kokeillu laittaa ns "piikkin" tonne idlen alapuolelle se kyllä autto siihen ettei kone meinnaakkaan sammua mutta vaeltamista en vielä oo saanu kokonaan kuriin. Aikasemmalla sytkä kartalla idlen ennakon oli jossain 17-20 välillä ja nyt tein netistä löytämällä laskurilla uuden kartan jossa toi idle oli 10 mutta pikkusen nostin sitä. Kun eikös idlen ennakko oo yleensä siinä 10-15 välillä?

Vois tietty kokeilla myös toisella isommalla laturilla? Tohon koneeseen on 2 eri laturi kokoa ja mulla on nyt se pienempi paikalla (en muista tähän hätään kokoa mut varmaan puhutaan ~50A laturista) Kyykkää meinaa aika pahasti toi kun lyö valot päälle et voisko vaan loppua virta?

Edit: Laitoin isomman laturin paikalleen ja pieneni huomattavasti toi tyhjäkäynnin vaihtelu nyt heittää jollain 100rpm kun lyö valot päälle. Sytkään laitoin idlen kohdalle 15 astetta ja sen alapuolelle 16 nyt käy aika tasaisesti ainakin lämpimänä. Hommasin ton täys version tota VE kartan tekoa varten ja kokeilin tota lämmitys rikastuksen automaatti säätöä mut se meni kyl ihan päin pers**ttä. Ei kylmänä tahtonu pysyä edes käynnissä ilman kaasun painamista onko muilla kokemuksia tosta?
Masi_K
Megajumala
Posts: 1983
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Opel tyhjäkäynti venttiili/tyhjäkäynnin pätkiminen

Post by Masi_K »

Kyllä sinne alapuolelle voi pistää ennakkoa jonku vitosen lisää vaikka tokaan ruutuun idle ikkunasta.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply