megan kipinä

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

dwell settings? cranking dwell 3ms running dwell 1.5ms ja minimum discharge period 1.0ms.

edit: puolan sulake ei pala jos johto irti.. Puola on n kk vanha.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:dwell settings? cranking dwell 3ms running dwell 1.5ms ja minimum discharge period 1.0ms.

edit: puolan sulake ei pala jos johto irti.. Puola on n kk vanha.
Paloiko sulake heti kun virrat laittoi päälle vai vasta startatessa?

Itsellä Dwell 4ms ja puolan tiedoissa 5ms on ok myös jolla saa täydet tehot mutta tällä hetkellä en tarvitse .

Jos sulake palaa heti virtojen päälle laittaessa niin asetuksiss oliko se high/jotain väärin päin.
Lämpeneekö puola, mittaa ensiöpuolen ohmimäärä.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Sulake palaa vasta n. 3sekunnin starttauksen jälkeen :o Ja vr käynnistyy jo siinä alle 1s kohalla eli rupeaa rpm
näkymään
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:Sulake palaa vasta n. 3sekunnin starttauksen jälkeen :o Ja vr käynnistyy jo siinä alle 1s kohalla eli rupeaa rpm
näkymään
Mikäs on sulakkeen koko?
Mittaa ensiön ohmimäärä ja/tai kokeile toisella puolalla.

Mikä puola kyseessä? Tarviiko etuvastusta?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Proton 6cyl hukkakipinä. 10a. Miten mittaan tuon ensiön oomit?
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:Proton 6cyl hukkakipinä. 10a. Miten mittaan tuon ensiön oomit?
Eli suorasytkä eli siitä et mittaa.
Eli joka pytyllä oma puola, onko tuo 10A pelkkien puolien sulake vai jotain muuta sen takana myös?

Itsellä muistaakseni 25A sulake, pumpulla 10A ja Megalle 5A.
Eli kaikki virta menee tuon 25A sulakkeen kautta ensin ja siitä sitten syötetään pumpulle jolla 10A sulake ja megalle 5A tai 3A sulakkeen kautta.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: megan kipinä

Post by Masi_K »

Jos puola on toi fordlilainen (tms) 6zyl hukkapuola. Niin siinähän on 4 napainen liitin? Puola tarvitsee joko pääteasteen tai suoraan ohjaukseen tarvittavat muutokset megan levylle. Ensiöt voi mittaa helposti + pinniä vasten jokaisesta kolmesta ohjauspinnistä. Tehokkaalla puolalla pitää lataukset pitää matalina tai nalli mitoittaa isoksi koska ensiö on resistanssiltaan hyvin matala. Esim tämä yleinen IGN-1A puola ilman pääteastetta vie muistaakseni 5ms latauksella 10A helposti.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

Masi on oikeassa, väsynyt eli on pelkkä puola ilman pääteastetta?
Mitä käytät pääteasteena?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Meinaatteko että olis liian pieni sulake? Eniten tässä
vituttaa se että auto toimi moitteetta kuukauden ajan ennen tätä, ja saadettiin säädettyä kartat hyviksi..

p.s nyt ei löydy enää rpm signaaliakaan, ei auta liittimen kääntely.. Vittu.

En nyt ymmärtänyt tuota pääteaste kysymystä, puolalta johdot menevät suoraan megalle :roll:
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

Eli onko puolassa pääteaste itsessään? sellainen boxi alla.
Onko suoraa linkkiä ko.puolaan.

Mega ei pysty ohjaamaan suoraan puolia vaan vaatiin pääteasteen tai fetit väliin jos ei ole modattu suoraan levylle.

Onkohan kaikki juotokset kunnossam yksi kylmä juotos voi aiheuttaa hassuja juttuja.

Onko tuo 10A sulake niin suuttimille, puolalle ja megalle yhteinen? enstä bensapumppu?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Sytkäkivet ainakin megassa on, en sitten tiedä. Tässä linkki puolaan. http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=59

pa pumppu 20a puola 10a ja mega taitaa olla 2a sekä 3kpl 5a sulakkeita suutin pareille.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:Sytkäkivet ainakin megassa on, en sitten tiedä. Tässä linkki puolaan. http://www.protoparts.fi/catalog/produc ... ucts_id=59

pa pumppu 20a puola 10a ja mega taitaa olla 2a sekä 3kpl 5a sulakkeita suutin pareille.
Tuo 10A teoriassa pitäisi riittää, onko kuvia sytkäkivi modista ?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Tossa kuvat, entiedä näkyykö tarvittava. P.s tulkaa joku laittamaan tää käyntiin, maksan kolminumeroisen summan. :roll:

http://aijaa.com/mvL4Jb
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: megan kipinä

Post by Vauhtivaunu »

Aika varmasti on hitsannut sytkäkiven tai useamman tuohon kotelon kanteen kun on metalliruuveilla kiinni. Niissä näyttää olevan muovikaulukset ja mica-kiillelevyt mutta oma kokemukseni sytkäkivien kanssa on että ne olisi parempi laittaa silikoni-eristeellä ja muoviruuvvilla. Kiviä tuli aikaisemmin "hitsattua" useampikin tuollaisilla kiinnityksillä ennenkuin keksin asian.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
jake74
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 410
Joined: Thu May 04, 2006 23:01

Re: megan kipinä

Post by jake74 »

muutenki nuo metalliset ruuvit ja mutterit levyllä jos sattuvat löysään tärinnästä irti ja putoavat levylle ni jotain palaa varmasti. kierrelukiteliimalla kiinni tai muoviset tilalle.
Puuhastelija
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 413
Joined: Sun Apr 08, 2012 9:58

Re: megan kipinä

Post by Puuhastelija »

viewtopic.php?f=11&t=8335

Tuossa vähän omakohtaisia kokemuksia aiheesta.
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

Tuli mieleen yksi asia, näkyykö megassa kierosluku startatessa jos puola irti?
Minkalaista piuhaa käytetty Megan ja asentotunnistimen välillä?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: megan kipinä

Post by Masi_K »

Muisti palaa pätkittäin ja muistelen yhdessä projektissa olleen mica eristeen olleen puhki. Silmällä ei nähnyt ei sitten mitään vikaa. Mutta aina kun fetin asenti, maadottui se selän kautta ja ecu oli päällä vaikka avaimet taskussa.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: megan kipinä

Post by Vilderi »

Mikä mega??

Itsellä ms1 v3.0, 4x Audi cop (hukka), opel vr anturi

Sain auton käymään, sulake paloi kun poljin autoa paikallaan. Joku häiriö ja molemmat lähdöt samaan aikaan päälle.

Epäilen että vr anturi pitäis säätää kohdilleen, niin ettei mega missään vaiheessa tulkitse väärin. Eli skoopilla ihmettelemään.

Omien kokemusten perusteella vr anturityyppi on ronkeli, mutta helvetin hyvä kun toimii.

Signaalin taso heikentyy kun ilmarako isonee, voimistuu kun pienenee. Jos trimmit oli niin säädetty että auto toimi, ei se ole takuu siitä että asetukset on olleet kohdillaan! Anturin säätöä ei voi tehdä kunnolla kun autossa paikallaan. Logitiedosto tietää vain sen mitä prossu näkee, jos kierrokset on kateissa, asiat on pahasti pielessä...

Eikä ole megaruutan puutteita kummalliset oireet, katselkaas bamsen Volvon dynoja. Joku yski vaikka ei pitäisi... Nää on niitä kun tulee tai puuttuu signaali, jostain johtuen.

Yhdessä vakio moottorissa vakio eculla meinas hermot mennä, kiukutteli kampianturia. Hihnapyörässä oli lommo, ehkä moottoria autosta toiseen siirtäessä osunut.... Vika löytyi täysin sattumalta kun ilmaväliä ihmettelin. Eikä ollut iso lommo...
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

Hyvä huomio Vilderi!

Asiaan lisäten Puolalle laittaisin 15A sulakkeen kun näin ms3 manuaalissakin on.. 10a voi olla turhan pieni... rajoilla varsinkin hukkakipinä systeemissä...

Niin ja mikä MS on kyseessä ja missä sijaitsee?

Ota kuva asentotunnistimesta kun autossa paikalla.
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

No siis mega1, hansikaslokerossa, Vaasassa.. :D Ton sulakkeen voisin vaihtaa. Otan kuvat anturista
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:No siis mega1, hansikaslokerossa, Vaasassa.. :D Ton sulakkeen voisin vaihtaa. Otan kuvat anturista
Liian kaukana...

Vaihda sulake 15A ja testaa ilman puolaa ja muuttuuko megan näkemä signaali?

Onhan anturilta tuleva kaapeli suojattua mallia?
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Jep, on suojattu!
NiceMan
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 406
Joined: Thu Dec 09, 2010 23:18
Location: Helsinki
Contact:

Re: megan kipinä

Post by NiceMan »

pelle000 wrote:Jep, on suojattu!
Sitten tulee mieleen maadoitukset että mihin maadoittettu?
Onhan kaikki maat samassa pisteessä eikä siel tääl..
RiceRacing Team - Säätämistä jo useamman vuoden.
https://www.theniceman.com/coppermine/
https://www.facebook.com/PikkiS-112502032715453/
Isä 05.09.2011 23:17 51cm 3376g
Isä 02.03.2016 17:06
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: megan kipinä

Post by Masi_K »

Virran voi myös mitata jos on mittari mikä kestää yli 10A jatkuvaa. Yleensä yleismittarit eivät kestä. Mittaavat kylläkin :D
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: megan kipinä

Post by Vilderi »

Lainataas tätä topikkia.

Eli itsellä juuri samanlaista ongelmaa, kävi ja kivaa oli. Nyt kastelee tulppia, lupailee silloin tällöin....

Puolina audin cop, megassa tälläinen kytkentä: Image

1k vastus lähtee ledien ohjauksesta "suoraan" prossulta, ei ledejä tai transuja.

Sain vihdoin apurin starttaamaan, puola irti ja tulppa kiinni venttiilikoppaan, EI kipinää! Köyhän miehen fluke käteen ja mittaamaan puolalle tulevia jännitteitä. 12-0-2-0, eo hyvä! Spark inverted yes ja 12-0-5-0, eli niin kuin pitäisi. Puola saa jotain mystistä kelluvaa jännitettä tuolla kytkennällä autossa kiinni ollessaan, pöydälläkään ei ihan nollaa näytä, mutta ei paljoa puutu... Autossa kaikki copit irti johdoistaan.

Nyt kirjoittaessa kävin mittaamassa johdot niin että mega on pyödällä, edelleen 12-0-2-0 !!! Nuo nollat ei ihan ole täyttä nollaa, joku 0.1 näyttää, eli ei ihan maadoitukset kunnossa. Mutta mistä tuo kaksi volttia kun mega on pöydällä! Pihalla sataa vettä, on pimeää. Kai se täytyy sieltä ottaa sisälle valosalla ja tutkia..

Eli itse tekemä johtosarja antaa mystistä jännitettä. En tosin mitannut puolan liittimeen maata vasten, mutta sama se siellä kuuluis olla kuin akun navastakin.

2 volttia menee yli hilseen, varsinkin kun johtosarja on irti megasta.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: megan kipinä

Post by Masi_K »

Oisko niin että copit paskana ja etunen niissä vuotaa jännitteen? Vai menikö jotai multa ohi ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: megan kipinä

Post by Vilderi »

Viimeisessä mittauksessa kaikki puolat liittimestä irti, mega riittävällä etäisyydellä johtosarjasta.

Eli molemmista päistä irroitetuissa johdoissa on 2 voltin jännite akun miinukseen nähden.

Suuttimille ym tulee 12v.

Alkaa tuo 2 volttia kuulostaa mystiseltä, mihinkään ei johtosarjassa virta kulje kun mega on irti.

Täytyy alkaa sulakkeita irrottamaan.
Vilderi
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Wed Jan 06, 2010 22:01
Location: Siikainen

Re: megan kipinä

Post by Vilderi »

Jaahans....

Johtosarja edelleen autossa, auto lämpimässä.

Autossa paikallaan ollessa katkaisin kaksi puolille menevää ohjaus johtoa, puolilta ei sähköä tullut, megan liittimeltä kyllä.

Nyt on siis kaksi 40cm pitkää johtoa d liittimen perässä, jännite laski noin 0.5 volttiin d liittimen megan maahan vertaillessa. Akku irti ja jännite katoaa lähes täysin.

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/akku.jpg

http://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/eiakku.jpg

Jonkin sortin maadoitus oireelta vaikuttaa, tilanne pahenee kun johtosarja kulki koripellin läpi sisälle.


Mitenkä voi saada akulta kulkemaan irtonaiseen johtoon jännitteen? tai toisinpäin, mitenkä megassa kiinni olevassa kaapelissa voi olla 2-6 voltin jännite.

Akun miinukselta moottorin maihin tulee 0.1v, mutta se kulkee rautaa pitkin, joten ihan ok?

Uri pui ja naapuri nauroi.... :lol:
pelle000
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Thu Aug 27, 2015 21:29

Re: megan kipinä

Post by pelle000 »

Eiks olekkin megasquirt hauska? :D Ei kyllä
perkele oma löydä nyt rpm signaalia sitten milöään, ilmarako on ok, sillä samalla sitä käskytettiin kuukausi sitten onnistuneesti. Taannoin oli myös hukassa se signaali, mutta liitintä vähän käämtämällä löyty, mutta eipä löydy enää.
Post Reply