Nissanin jakaja sytytys

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
datsun
Megasquirttaaja

Nissanin jakaja sytytys

Post by datsun »

Eli Nissanin jakajaa olen käyttämässä trikkerointiin ja kipunan jakoon.Jakajassa on induktiivinen anturi josta signaali menee Hei4 joka muuttaa sen kanttiaalloksi ja se jatkaa matkaa megaan jossa muutokset:

optoerotinpiiristä poistetaan D5, D8 (jos on) ja xg1-xg2 välinen hyppy (jos on). xg1 ja D5:n liittimenpuoleinen reikä yhdistetään hypyllä. D8:n paikalle laitetaan 330ohm vastus ja D5:n prosessorinpuoleiseen reikään tuodaan +5v.D17 katodista johto erilliseen d15 liittimeen ja siitä bosch -139 mokkulaan ja siitä puolan miinukseen.

Tuolla systeemilläkö tuon tulisi toimia?

Kuvia jakajasta:
http://img136.imageshack.us/i/15012010051.jpg/
http://img136.imageshack.us/i/15012010049j.jpg/[/img]
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Jakajasta pitää poistaa keskipakosäädin ja alipainesäädin.
Muutokset vaikuttas juurikin oikeilta, eli optolle jatkuva 5V vastuksen kautta ja toista päätä maadoitetaan HEI-yksiköllä. Mikset käytä hei-modulia myös pääteasteena, kun siinä sellainen toiminto on? dwell-säätö toimintaan megasta. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ew7hei.gif

EDIT: niin kun se olikin se 4-pinninen moduli.
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

olafu wrote:Jakajasta pitää poistaa keskipakosäädin ja alipainesäädin.
Muutokset vaikuttas juurikin oikeilta, eli optolle jatkuva 5V vastuksen kautta ja toista päätä maadoitetaan HEI-yksiköllä. Mikset käytä hei-modulia myös pääteasteena, kun siinä sellainen toiminto on? dwell-säätö toimintaan megasta. http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ew7hei.gif

EDIT: niin kun se olikin se 4-pinninen moduli.
Tuo säädin homma oli tiedossa ja otettu pois käytöstä jo silloin ku oli pelkkää bensa puolta mega hoitamassa.Sen takia käytän tuota -139 mokkulaa kun niitä on siunautunu puretuista saabeista.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Jotenkin on semmonen tunne, ettei tuo 139 ei tarvitsisi ollenkaan ylösvetoa. Siinä on itsessään sisäinen ylösveto ja muistaakseni korkeempi jännite kuin 5V. Jos sen "ylös" vetää viiteen volttiin, niin se onkin todellisuudessa osittainen alasvato. Moduli saattaakin ohjautua osittain johtavaksi ja kuumenee, eikä kipinäkän oikein suihki sillain ku pitäs, koska ensiövirta jää vähän päälle... :roll:
Ainakin volkkarin alkuperänen jakajan kanssa käytettävä moduli triggautuu maadoitettaessa ja tarjoaa hall-anturille jännitettä.
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

olafu wrote:Jotenkin on semmonen tunne, ettei tuo 139 ei tarvitsisi ollenkaan ylösvetoa. Siinä on itsessään sisäinen ylösveto ja muistaakseni korkeempi jännite kuin 5V. Jos sen "ylös" vetää viiteen volttiin, niin se onkin todellisuudessa osittainen alasvato. Moduli saattaakin ohjautua osittain johtavaksi ja kuumenee, eikä kipinäkän oikein suihki sillain ku pitäs, koska ensiövirta jää vähän päälle... :roll:
Ainakin volkkarin alkuperänen jakajan kanssa käytettävä moduli triggautuu maadoitettaessa ja tarjoaa hall-anturille jännitettä.
Tuolta mitä olen lueskellu noita juttuja tuosta -139 modulista niin siellä on ylösveto itsessään ja toisekseen mitä on muut megan kautta laittanu nuita sytkiä niin ei olis mukamas haittaa vaikka megassa oli ylösveto kans...Mut en itse osaa sanoa onko tuosta minkälaista haittaa jos megassa on myös ylösveto.Viisaammat valaiskkaa minua.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja

Post by olafu »

Itte en laittas, kun ei alunperinkään ole...
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Eli d5 tulee ylösveto inputtia varten r11:sta mutta tuota r23:sta ylösvetoa d17 katodiin ei tarvita tuolla -139:llä.Onko kellään ohjetta tuohon hei4 kytkentään signaalimuuntimeksi ja onko toi 1Kohm ylösveto vastus siihen riittävä(pin 24).
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

...................
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Mitäs tonne purkkiin lyödään sytkä asetuksiksi tällä kyseisellä kokoon panolla?Ja monenko ohm vastus lykätään tohon hei mokkulan napojen b ja c väliin ku jostai olin lukevinaan että 470ohm.Sori tyhmät kysymykset mut on pää vähän jumissa ku on niin monta eri projektia käynnissä että ei meinaa pää projektin hommat pysyä mielessä.
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Kierrosluku signaali ei tule megalle syystä tai toisesta startatessa ja kytkentä on tehty yllä olevan mukaan...olisko ideoita?(ei ole käytiin vielä kokeiltu kun vain pelkkää signaalia testattu)Yksi mikä itseään arvelluttaa niin toi hei moduulin kytkentä...tämän mukaan olen sen kytkenyt:

W and G; hook up to the VR sensor. Hook a 470 Ohm, 1/2 watt resistor between terminal B and C. Hook terminal B to a switched +12V supply. Hook C to the tach lead on the MegaSquirt® box (DB37 pin #24). Be sure to mount the HEI module such that the metal bottom is connected to ground (either engine or chassis). The module will not get hot, since there is not much load (the resistor), but the metal still needs to be grounded.

Mutta pitäiskö sittenkin vetää +12v tohon anturin +johtoon ja -johto vetää vain tuohon moduulin napaan G ja jättää napa W tyhjäksi?
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Katteleppa nyt ajatuksen kanssa tuo mun kuvablogissa oleva kytkis. Tapoja on monia mutta tuon oon todennu 100% toimivaksi. Tuossa "inglish"-selityksessä on monta virhekohtaa. Ensimmäinen on se että käyttää sitä originaalia optopiirin kytkentää jossa xg1-xg2 on kytketty.

Oon selvittäny muistaakseni asiaa jo aikaisemmin. En halua tehdä enää rautalankamallia.

ps. onhan nyt selvää että megan triggauspiirin ja sytkänohjauksen kytkennät ovat _täysin omia piirejään_ so. ei tule sotkea sisääntulevan signaalin ja sytkääohjaavan signaalin käsitteitä tai komponentteja.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Juu ei sotketa käsitteitä.Ensimmäinen tavoite on saada signaali tulemaan megaan asti ja näkymään tunessa ja sitten ruetaan kipunan perään haikailemaan jos se ei löydy nyt kerralla.Eli tätä kytkentääkö tarkoitit:

Opto:
D5,R10 ja D8 paikalle juotetaan hyppylangat ja jonkun hypyn toiseen päähän juotetaan 1kohm vastus ja vastuksen toinen pää +5v (Vcc) linjaan.Mittaa vaan yleismittarilla missä on sopiva/lähin. XG1(eli opton jalka 2) ja XG2(maa) väliin juotetaan hyppy. Toi 1nf tarkottaa sitä c12 konkkaa, joka siis voi olla siinä paikallaan. Se on merkitty "102".

http://kuvablogi.com/nayta/859318/
Teeli
Megasquirttaaja

Post by Teeli »

Eli katsos tosta alla olevasta kuvasta... Unohda puola ohjain,puola ja transistori(2n2222A)

Toisin sanoen vr-anturin navat hei4 modulin W ja G napoihin. B-liitäntään virtalukolta 12V huom. säilyttävä myös starttauksen aikana!
Vastus (470 ohm) C ja B liitännän väliin. Hei 4 C-liitäntä trikkeri sisääntuloon megaan (V2.2 laudalla pinni 24)

Muista että HEI4 moduulin takana oleva metalli täytyy olla maadoitettu!

Image

Katsos tuolta vielä opto-piirin kytkentä... mutta mielestäni olit kuvannut kytkennän oikeanlaiseksi. Erona taisi olla tuo D8:n paikalla oleva vastus ohjeessa 470 ohm sulla 330ohm?

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... htm#gm7hei

(Olit jo näköjään saanut avun... mutta laitan tämän nyt tänne ku kerkesin jo kirjoittamaan)
datsun
Megasquirttaaja

Post by datsun »

Elikkäs...alunperinkin olin tehnyt tuon signaallin muunnon juurikin tuolla tavalla mikä on tuossa msd6 kuvassa piiretty eroten että pin24 ylösveto on tehty 1Kohm vastuksella.Eniten minua arvelluttaa tuossa lankulla oleva opton kytkentä että onko se oikein..kytkentä on tehty juurikin noin lankkuun miten tuossa eka viestissä on

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ut_NEW.JPG

Paitsi että tuo D8 on 330ohm kun tuossa kuvassa on 470ohm.

Tuota tuota...näykyykös starttaus vaiheessa kierrokset tunen kiekkimittarissa vai sitten vasta kun kone ylittää tietyn kierrosluvun esim.400rpm kun kone käynnistyy?
jake74
Kokenut Megasquirttaaja

Post by jake74 »

datsun wrote:
Tuota tuota...näykyykös starttaus vaiheessa kierrokset tunen kiekkimittarissa vai sitten vasta kun kone ylittää tietyn kierrosluvun esim.400rpm kun kone käynnistyy?
näkyy.
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Niin. Kannataa erityisesti pistää merkille että tuossa mun esittämässä kytkennässä optopiiriä ohjataan maadoittamalla se tuon HEI-kiven kautta. Tuo yleisemmin käytetty kytkentä ohjaa sitä kytkemällä jännitteen ylösvetovastuksen kautta vuoron perään kiven läpi maihin ja optopiirin läpi. Olen huomannut että opton ohjaaminen ajamalla siitä virtaa läpi on varmempi.

Tosinsanoin se xg1-xg2 hyppy on poistettava ja se xg1 kytketään tuon HEI-kiven puolanohjaukseen (=C). Ja tietysti opton sisäänmenoon pitää tuoda tuo +5v vastuksen kautta. D5 ja R10 otetaan kokonaan pois eikä niihin laiteta mitään. D8:n paikalle laitetaan tuo 680 ohm vastus (voi olla pienempikin; aiheesta on ollut juttua) ja +5v hypytetään siihen reikään mikä menee tuolle D8:lle. Sen näkee kyllä kun seuraa miten ne foliot menee levyllä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Mantariini
Megasquirt aloittelija

Re: Nissanin jakaja sytytys

Post by Mantariini »

Moikka mulla on tuollainen muutos tehtynä ms boxiin. Mitenkähän se ois helpoin nyt saada toimimaan. Koneena on sbc ja jakaja 4 napaisella hei mokullalla. oisko kellään neuvvoa :) Mihinkä laitan minkäkin johdon :)
Post Reply